[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:56

Zo ik ben weer in Nederland. 10 pagina's erbij. Ik doe mijn best.

Rhino. Wat vervelend zo dicht in de buurt. Het is ook niet ver bij mij vandaan.. Hopelijk verspreid hrt zich niet en eist het geen levens!

Wij ontwormen ze ook preventief. Eigenlijks ontwormen wij ze nooit met mestonderzoek. Wij kunnen ze gewoon bij de DA krijgen

Lovelyn prachtige merrie en heerlijk buikje

Welkom flokifloja, mooie merrie zeg!
En daisyjazz mooie hengst!

Cynthia oej een bult. Hoop dat het meevalt. Weet je al meer?

Welkom sblom, laat je haar nog scannen? Wel spannend zeg

Wat een super lieve foto chantal

Inowa lekker buikje, en prachtig kind <3

MarijeR schiet al op!! Spannend zeg. Zie er naar uit die eerste veulentjes

Ik zal morgen weer bij lady kijken :) ben bijna thuis, nog 2 uur rijden haha . Hoop beetje op iedereen te hebben reageert

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:25

Ik krijg ook drie keer per jaar een wormenkuur zonder onderzoek. En helemaal als ik een veulen heb, krijg ik alles van mijn veearts mee :)

O nee, niet weer bij Maverick :(:) Vorig jaar zijn ze geloof ik drie veulens verloren.

Kabayo, welkom thuis!

Ik ga vanmiddag weer naar de beestjes, dus zal dan even naar Kees dr bult kijken en kijken of ik het op de foto kan zetten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:27

ik kreeg van de veearts ook gewoon de wormenkuur mee die ik ongeveer een maand voor de bevalling moet geven, die ligt dus nu al gewoon klaar.

Ben benieuwd naar de bult Cynthia, ik zou nl geen idee hebben wat dat is.
Ja 3 of 4 veulens inderdaad, maar ook een paar paarden met blijvende neurologische schade

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:43

In België zijn ze gelukkig wel wat makkelijker vaak dan in NL al moet ik toegeven dat ik al die regels ook niet zo ken, ik krijg altijd alles mee als ik erom vraag. Binnenkort moet pupje weer een inenting dus dan vraag ik meteen de ontworming.

Het is echt schitterend vandaag buiten, alleen wel koud :brr:
Halla mocht na 2 weken op de paddock (die gewoon 20 bij 40 is maar dan nog he ;) ) eindelijk weer eens een keer buiten op de wei. Nou daar werd goed gebruik van gemaakt, racen dat ze deden. Leverde wel een paar leuke plaatjes op, wonderbaarlijk genoeg heel veel van mijn witte paardje (die is echt zo fotogeniek als een ei normaal dus ik ben happy). Halla liep wel echt heel gaaf ondanks die dikke pens van haar :') Hier even een paar foto's;
Als jullie mijn fotospam al beu zijn zeg het gerust, dan zal ik jullie niet meer zo veel lastigvallen :o
Afbeelding
Afbeelding
Vliegende buikkkkk :=
Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:46

Schitterend weer? Hier in zuid holland alles mist.. :p

Wel leuke foto's!! :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:46

Nee joh, heerlijk die fotospam! Knappe merrie.

Rhino is wel heel naar idd.. dan stiekem wel blij dat mijne met weinig anderen in contact komen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:07

Die laatste foto, geweldig !

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:11

Wauw mooie foto's Daisy! :D

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:14

Bedankt allemaal!
Ik hoop dat ze aankomend jaar ook zo loopt op de keuring *D Dat zweefmoment was echt 3 sec, alleen dan met minder buik aub :') haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:16

Ooo wat vind ik halla leuk!!

Hier ook prachtige winterse plaatjes kunnen maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:18

Ik ben wel een beetje jaloers op die hele dikke buiken hoor! Echt fantastisch <3

Dit is Ice haar "Dikke buik" op 315 dagen dracht :+ .
Afbeelding

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:00

Nou ik ben weer terug op het onderwerp merriebrok, het begint echt tijd te worden dat ik eens rustig aan ga bijvoeren.. Alleen nu ben ik aan het twijfelen tussen Subli en Havens ferto lac 3 ook omdat die hier in de buurt makkelijker te verkrijgen zijn. Waar moet ik nu echt op letten ?

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... rto-lac-3/

Mooi buikje heeft Ice ! En Pepper heeft ook echt een lekker bol buikje :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:21

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:37

Mooie buikjes weer! Pepper van de voorkant blijft hilarisch.

Ga je nu al bijvoeren daisyjazz? Wordt ze schraal vindt je of beginnen jullie standaard rond deze tijd? Mijn merrie is ook voor mei uitgerekend (12 dagen later dan die van jou) maar ik ben eigenlijk pas van plan om in februari/maart te starten met merriebrok. Zo rond de 9 maanden dracht zie ik veel langskomen.
Wel krijgt ze al even een bekertje extra musli, maar dat is eerder omdat het een vreselijke schooier is (en ik het zielig vind als ze niets krijgt terwijl mijn ruin slobber staat te eten :') ) dan echt voor de dracht.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:58

mooney schreef:
Mooie buikjes weer! Pepper van de voorkant blijft hilarisch.

Ga je nu al bijvoeren daisyjazz? Wordt ze schraal vindt je of beginnen jullie standaard rond deze tijd? Mijn merrie is ook voor mei uitgerekend (12 dagen later dan die van jou) maar ik ben eigenlijk pas van plan om in februari/maart te starten met merriebrok. Zo rond de 9 maanden dracht zie ik veel langskomen.
Wel krijgt ze al even een bekertje extra musli, maar dat is eerder omdat het een vreselijke schooier is (en ik het zielig vind als ze niets krijgt terwijl mijn ruin slobber staat te eten :') ) dan echt voor de dracht.

Mooney; Ik vind dat ze wat glans aan het verliezen is en heb net met een voedingsdeskunde gebabbeld (geen echt advies want dat kost 150 euro) en die rade wel aan om al de starten met 7 maanden, maar dan nog niet de aangewezen hoeveelheid (1-2 kilo voor een merrie van Halla's grote meestal) maar gewoon een halve kilo ongeveer bij te geven.

Ik ben er wel uit wat ik ga voeren, Subli; Calcium, IJzer, Zink , Vitamine A en E en nog een paar dingetjes schijnen het beste zijn om extra te geven bij een drachtige merrie en ik vond Subli dan het beste uit de test komen :j Maar idd wat Linda zegt, je weet het dan pas 100% zeker als je een ruwvoertest doet, alleen wij hebben vrij veel verschillende soorten hooi (ivm met opkopen van kleine partijen) dus dat zou echt een hele klus worden en moet ik bij elke partij ander voer voeren ben ik bang... Dusja we proberen een middenweg te vinden :j

Edit; Hier zie je wel dat ze minder glanst (ondanks dat ze natuurlijk ook vies is en in het echt zie je het nog wel beter, maar ik begin liever iets vroeg dan te laat, en ze is niet dik van vet dus ze kan het wel hebben)
Nu
Afbeelding
+-3 maanden terug:
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:59

Ze krijgen ook een winter vacht hè, daardoor glanzen ze ook altijd wat minder..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:07

Die van mij glanst inderdaad ook minder in wintervacht, komt ook door het vet ertussen. En nu met de mist en bewolking nog minder doordat er geen fel licht op valt. Maar jij kan het vanuit thuis inderdaad het beste inschatten, kwaad zal het haar iig niet doen.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:51

mooney schreef:
Die van mij glanst inderdaad ook minder in wintervacht, komt ook door het vet ertussen. En nu met de mist en bewolking nog minder doordat er geen fel licht op valt. Maar jij kan het vanuit thuis inderdaad het beste inschatten, kwaad zal het haar iig niet doen.

Hihi hier schijnt echt een heerlijk zonnetje :D

Vulina, vanzelfsprekend glanzen ze minder in hun wintervacht :j

Ik ben even benieuwd of jullie dan allemaal al gewoon brok of iets voeren? Want dat was de reden dat mij aangeraden werd om alvast te starten met merriebrok, ik voer enkel vitamine's momenteel verder enkel ruwvoer, dus binnenkort start ik dan met kleine beetje merriebrok. Het kan zoiezo weinig kwaad is mij altijd verteld, zolang ze maar niet vet worden. Ik snap ook heel goed dat meeste mensen pas met 8 a 9 maanden beginnen met merriebrok hoor :j
Kost ook nog eens een berg geld, maar ik heb nu zo iets van; de paarden gaan nu weer op stal s'avonds, dan krijgen ze allemaal een beetje brok, kan ik net zo goed mijn merrie meteen op merriebrok zetten ipv straks weer over te schakelen en als deze merriebrok niks is kan ik nog switchen ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:20

Onze merries krijgen de gehele dracht door niks extra. Ze krijgen hier onbeperkt goed ruwvoer met ongeveer 1,5 kilo brok per merrie. De één wat meer, de andere wat minder. Ik voer de laatste maanden beslist niks extra, gezien het veulen dan in de groei stadium zit, en ik liever geen mega veulens heb. Vorig jaar hadden we een merrie, die werd schaal einde van de dracht. Extra voeren: Daar kwam een mega veulen uit en de merrie was alsnog schraal. Twee maanden na de bevalling was ze weer prima op gewicht.

In het begin van de dracht wordt het veulen 'gemaakt'. Op het einde groeit het alleen nog maar. Een merrie zou in principe genoeg moeten hebben aan haar dagelijkse normale eten. Alles wat ze extra krijgen gaat grotendeels naar het ongeboren veulen. Vitamines en mineralen te kort hebben ze niet zo snel, tenzij ze dat voor de dracht ook al hadden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:34

Dais dr bult. Ik heb het idee dat hij groter is dan woensdag.
Afbeelding

Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:39

Ook hier staan ze nog gewoon op hun normale rantsoen en ze zien er heel prima uit, dus ik moet ook echt niet meer voeren. Ze krijgen wel krachtvoer, maar dat is vooral vezelrijk en niet teveel suiker en rotzooi. Een hele schep, maar qua gewicht is het lang geen kilo.
Het moment dat ze wel eens wat extra's kunnen gebruiken is wanneer het veulen er uit is. Mijn oude merrie werd dan ook altijd zo snel schraal, dus daar ging wel wat extra in dan.

Lijkt wel oedeem Cynthia, als je het niet vertrouwd gewoon de DA eens vragen of evt langs laten komen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:46

Mooie fotos daisyjazz!

Lady krijgt alleen beetje extra kuil. Verder niet veel meer. Laatste maanden merriebrok

Oh Cynthia wat een rare bult. Zou de da toch even langs laten komen

Even sneupen in de kast. Kom leuke dingen weer tegen Afbeelding
Afbeelding

En ik heb zojuist mijn eerste eigen paard gekocht. Ben zo blij. Een mooie bijna 2 jarige Friese merrie <3 komt volgende week thuis

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:11

Cynthia mijn merrie had ook wat vergelijkbaars van de zomer, was een onderhuidse ontsteking bij de navel. Waarschijnlijk insectenbeet waar vuil in was gekomen. Zag er zo uit:
Afbeelding

Bij haar was de oorsprong van de plek alleen al open gebarsten. Ik weet niet of het er al langer zat, ze is niet zo groot dus midden van haar buik wordt niet dagelijks bekeken. Veearts erbij en heb het toen dagelijks schoon gemaakt met betadine shampoo en een zalf erop. De bult ging elke dag verder richting het voorbeen en is daarna weggegaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:24

Vulina, dat is apart. Want ieder boek en website pagina zegt dat ze juist in het laatste stadium extra voeding nodig hebben omdat het veulen dan juist zo hard groeit.

Cynthia ik heb geen idee, maar lijkt een oedeem zo op het eerste oog, maar als je hem vast kan pakken dan klopt dat weer niet

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:26

Kabayo schreef:
Mooie fotos daisyjazz!

En ik heb zojuist mijn eerste eigen paard gekocht. Ben zo blij. Een mooie bijna 2 jarige Friese merrie <3 komt volgende week thuis

Dankjewel, en GEFELICITEERD ! Wanneer komen de foto's ?? Van plan om mee te gaan fokken in de toekomst? Ben heel benieuwd !

Aparte bult inderdaad Cynthia, ik zou ook denken aan oedeem :j

Vulina, ik moest een beetje lachen om je eerste zin :D daarin merk je hoe subjectief en persoonlijk dingen voor mensen zijn. Jou niks extra houd onbeperkt ruwvoer en 1,5 kilo brok in, mijn niks extra is enkel (onbeperkt) ruwvoer. Vandaar dat er waarschijnlijk een kleine miscommunicatie is ontstaan :P Ik merk dat mijn merrie hier nu met haar zwangerschap te weinig aan heeft (in de zin van doffer en dunner op de ribben), we voeren hooi van paardengras (over het algemeen is dat arm hooi) dus wil ik haar nu iets extra's geven, in de zin van brok. En ik kies er dan inderdaad voor om merriebrok te geven :j Al zijn we dan nog niet begonnen over de hoeveelheden want, als ik haar een halve schep (zal iets van 400 gram zijn gok ik) per dag ga geven is dat al vrij veel _O- Het is ook maar een pony (sorry IJslandermensen) van 1,40 dus 1,5 kilo gaat ze waarschijnlijk of nooit nodig hebben of tegen het einde van de dracht en wanneer het veulen er is.
Zo zie ik maar weer, als ik iets vraag of zeg moet ik een beetje specifieker zijn :D :=

Ik wil wel even zeggen dat ik het fijn vind dat mensen echt proberen mee te denken en te helpen en ik vat het dan ook allemaal op als goedbedoeld advies, dus daarvoor mijn dank ! +:)+