[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:47

Maaike snap dat zo'n week erg zwaar gaat zijn.. Zou proberen om je toch een beetje bezig te houden met misschien de andere paardjes op stal ?

Gefeliciteerd! Wat een prachtig veulentje!

Linda ik weet dat de merrie gedekt is door een zwart bonte amha hengst dieooit kampioen is geweest bij het nmprs voor werd gebracht door een bekende stal en dat die bij terug komst kreupel de trailer af kwam en dus of niet meer gekeurd of later gekeurd is... Dus zover kan ze proberen te zoeken haha.
Kom haar morgen brengen Sara het is echt een knapperd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:51

Caesar schreef:
[naam] schreef:
Hmm... hier toch ineens twijfels... er staat dat de Nematel pas vanaf 8 weken gegeven mag worden?

Ik ga altijd op safe en wijk niet af van de genoemde merken. Durf dat echt niet aan...
Zijn die merken die veilig zijn ook ergens te vinden?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:58

Cemlys gefeliciteerd met je veulen. Heel gaaf veulentje.

Maaike hier ook alleen maar diep respect voor je.

Luna2006 gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Gentle mag weer wat haren missen. Ach arm ding. Gelukkig groeien ze weer aan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:03

Cemlys, gefeliciteerd!

Maaike, ik denk echt de hele dag aan je. Ik heb het zó met je te doen! Ik snap dat je nogal opziet tegen je vakantie :(:)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:06

Ik ga met Cynthia mee... Hier ook de hele dag aan je gedacht Maaike.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:08

Neon heel veel sterkte!
Wat ontzettend erg xxx

Cemlys gefeliciteerd!

Luna, jij ook gefeliciteerd met je nieuwe paardje!
Laatst bijgewerkt door skaay op 26-04-16 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:08

Hier ook inderdaad. :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:18

Kbk, het gaat niet om het merk, maar om de werkzame stof. Volgens mij is dat bij nematel, pyrantel?
Voor zo ver ik begrepen heb is het zinloos om pyrantel al te geven voor 12-16 weken, proberen over te brengen wat mij geleerd is (hopelijk omschrijf ik dit nog goed :o ) omdat je de larven al kunt voorbereiden op de stof terwijl je de wormen pas kunt vernietigen als ze het stelsel al door zijn gegaan en dat proces duurt minimaal 12 weken.

Vanaf 16 weken is het juist wel raadzaam om te ontwormen met Pyrantel omdat jonge veulens juist grvoelig zijn voor spoelworm. Het heeft mij vorig jaar bijna mijn veulen gekost en daardoor heb ik voor mezelf besloten om daar met 12 weken aan te beginnen. Dat is ook de reden waardoor ik bij vele dierenartsen ben gaan informeren. En het klopt; elke dierenarts heeft een eigen manier van ontwormen. Maar de leidraad die ik wel kon trekken was veulens 2x met fenbendazole of ivermectine en vanaf 3-4 mnd pyrantel. En elke DA adviseert bij volwassen dieren in ieder geval 1 keer per jaar of eens per 2 jaar pramox. Verder is het echt heel erg wisselend per DA.......

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:26

Ines nogmaals gefeliciteerd. Aftekeningen zien er echt heel gaaf uit inderdaad.
Blijf het mooi vinden dat ze gewoon gewacht heeft tot jij thuis was :P (en ik heb het alsnog gemist op de camera _O- )

Hier staan ze met dit weer ook minder buiten. Raisa heeft al wel haar eerste buitje op haar kop gehad (Mabon misschien al een paar), maar dan was het kort en daarna weer lekker/zonnig. Vanmiddag misschien een kleine 2 uur buiten gelopen, toen ging ik ook naar Ines en leek het de komende uren ook te blijven regenen. En dan worden die jonge dingen natuurlijk wel snel koud.
Als ze eenmaal wat ouder zijn/wat meer spek hebben (en het niet meer sneeuwt/hagelt 8)7 ) is het een ander verhaal natuurlijk.

Mijn veearts is ook niet zo makkelijk met wormspuiten en ben met die kleintjes nu dus ook aan het rondkijken, wil even bij een andere DA gaan informeren :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:29

Linda, lastig dit... heb het er echt grondig met de DA over gehad, hij zei dat dit goed was en dat het tot September 3 keer herhaald moest worden.

Ik heb nog 1 vraagje.
Twee weken geleden ([naam] was toen een weekje oud bijna) is Kim ingespoten met Doramectine/Dectomax.
Er werd toen verteld dat dit geen kwaad kon met [naam], maar ik twijfel en kan nergens een bijsluiter vinden m.b.t paarden.
Weet iemand hier er toevallig meer van?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:33

Doramecfi neigt behoort volgens mij tot de ivermectine groep. Kan weinig kwaad denk ik.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:49

Mestonderzoek is sowieso zo onbetrouwbaar als wat, dus ik ontworm normaal gesproken 4 keer per jaar en met veulen vaker. Hier doen meerdere veeartsen waaronder de faculteit er niet moeilijk onder dat je gewoon een wormspuit komt halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:50

Ah oke... ja ik lees wel dat lacterende koeien het niet mogen hebben, maar goed... we zullen het zien.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:51

KoudbloedKim schreef:
Linda, lastig dit... heb het er echt grondig met de DA over gehad, hij zei dat dit goed was en dat het tot September 3 keer herhaald moest worden.

Ik heb nog 1 vraagje.
Twee weken geleden (Beer was toen een weekje oud bijna) is Kim ingespoten met Doramectine/Dectomax.
Er werd toen verteld dat dit geen kwaad kon met Beer, maar ik twijfel en kan nergens een bijsluiter vinden m.b.t paarden.

Aangezien het 2 weken geleden is en merrie en veulen nog leven zou ik mij er niet meer druk om maken. Al twijfel je, je kunt het niet meer omdraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:52

Klopt, maar er is iets in het gedrag van het veulen dat me opvalt en ik vraag me af of dat door die spuit komt.
En aangezien ze om de 2 maanden zo'n spuit krijgt, is het wel belangrijk om te weten. ;)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:30

Detomax is toch een schapen/koeien wormmiddel? Mag ik vragen waarom Kim dat krijgt? :)
En wat merk je dat je doet twijfelen?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 01:00

*\o/* *\o/*

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 01:01

Ook iets geboren, Vulina?!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 01:23

Ja een prachtig, mega groot merrie veulen! Afbeelding

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 01:23

Lijkt er wel op aniek.

Edit gefeliciteerd vulina *\o/*
Prachtig zeg.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 01:58

Gefeliciteerd!! Ziet er goed uit!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 05:03

Aniek: *\o/* *\o/* *\o/* <3 super leuk! Gefeliciteerd!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 05:15

R12312 schreef:
Mestonderzoek is sowieso zo onbetrouwbaar als wat, dus ik ontworm normaal gesproken 4 keer per jaar en met veulen vaker. Hier doen meerdere veeartsen waaronder de faculteit er niet moeilijk onder dat je gewoon een wormspuit komt halen

Hier doe ik 3 x per jaar ontwormen 2x de equest en 1 x per jaar de pramox.
Ook hier geen mestonderzoek..Waarom vindt jij mestonderzoek onbetrouwbaar?
Ik krijg elk jaar een licentie om te mogen ontwormen ( eigen pensionstal)..elk jaar komt er een onafhankelijke DA op het bedrijf om te checken hoe de paarden gehouden worden, een vragenlijst Door te nemen en naar aanleiding daarvan krijg je de licentie om te kunnen bestellen. Aangezien wij hier op stal structureel de mest verwijderen op wei en paddock mochten wij naar 3x per jaar gaan.
Hier t veulen ook ontwormd met ivermectine op advies van de DA na 8 dgn met de veulenhengstigheid, zijn advies is om dit over 3 mnd te herhalen..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 05:26

*\o/* eindelijk vulina, pracht exemplaar, gefeliciteerd

Ook cemlys gefeliciteerd inderdaad knappe bles en zie ook graag aftekeningen

Maaike diep respect dat je nog steeds hier reageert, jij bent onmisbaar in de dbts en al jaren aanwezig. Probeer jezelf wat te verwennen in je vakantie, heb je nu dubbel en dik verdient.
Heb ook ganse dag zitten wenen, het is ook allemaal zo herkenbaar en zoals velen onder ons weet ik helaas hoe het voelt om je paard te moeten laten gaan.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:13

KoudbloedKim schreef:

Ik heb nog 1 vraagje.
Twee weken geleden (Beer was toen een weekje oud bijna) is Kim ingespoten met Doramectine/Dectomax.
Er werd toen verteld dat dit geen kwaad kon met Beer, maar ik twijfel en kan nergens een bijsluiter vinden m.b.t paarden.

Hier ontwormen we de veulens altijd op de 10e dag met ivermectine en daarna om de drie weken met ivermecine tot ze ongeveer 3-4 maanden zijn. Dan gaan ze in het gewone schema met de andere paarden mee. En inderdaad, voor spoelwormen behandelen we ze ook nog eens extra 2 x per jaar met Pyrantel. Maar pas vanaf die 3-4 maanden.

Ivermectine inspuiten zoals bij Kim gedaan is als ik het goed begrijp?, is niet zonder risico. Er zijn gevallen bekend dat paarden dit niet overleefden...
Mag ik vragen waarom Kim niet gewoon oraal ontwormd wordt?
Had je deze al gevonden?
[MD] Dectomax inspuiten, ervaringen?

En vulina, wat een plaatje! <3 <3