[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:10

Vientje veel merries tonen nog hengstig terwijl ze drachtig zijn.
Even rustig ademhalen,komt vast wel goed.

Luna ik vind dat eigenlijk niet een correcte manier van handelen.
Ze heeft niet voor niks diarree en door er niks aan te doen maak je het alleen maar erger.
Vooral voor een drachtige merrie is dit erg slecht.

Als je al krap zit zou ik serieus gaan bedenken of je niet gewoon teveel ponys hebt.

Dilys zal ook niet zo snel verkocht zijn omdat ze gewoon te duur is.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:26

Ik ga toch het hooi mengen? Maylinn heeft er helemaal geen last van, marley zal misschien wat aanpassingsproblemen hebben. Doet ze het nog steeds niet goed op het gemengde zal ik haar droog hooi moeten voeren.
Bij Luna is het een chronish probleem waar we de oorzaak gewoon niet van kunnen vinden. Al geef ik der enkel droog hooi.. Hebben al bloed getrokken, darmen na gekeken, ... Ze valt wel niet af met dit hooi in tegendeel tot het droge hooi, dus dat is wel goed nieuws.

Jij vind ze misschien te duur, ik vind de prijs goed voor haar en hier in belgie vind ik dat de normale prijs voor een bijna 3 jarige merrie die klaar is om zadelmak gemaakt te kunnen worden. Ik zou 1200 of meer moeten betalen voor een beleerde Apony.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:34

O nee, Vientje! -O- Hopelijk valt het mee. Dais staat ook met haar staart een stukje omhoog te murmelen naar haar knappe vriendje, maar die pens verraadt gelukkig genoeg :)
Ik hoop dat het meevalt voor je!

Aniek, wat zijn ze toch heerlijk bol die twee van jou <3

Luna, Luna kost je te veel, te veel?? Sorry?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:37

hier in nederland zijn die ponies alleen enig geld kwijt als ervaren doodbrave kinderponies.
onbeleerd en zo jong is daar geen markt voor

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:48

vientje ik duim voor je dat het allemaal nog goed zit

furminator, ik vind het een superfijn ding om de wintervacht in het voorjaar weg te krijgen, maar in deze tijd gebruik ik hem niet, je moet er ook idd heel rustig en zacht mee werken, maar na elke streek zit hij ook vol met haar, vooral mini's hebben echt super dikke vachten 's winters

ja camille ziet er nog redelijk strak uit he? maar begint toch wel een bolletje te krijgen nu, ik heb gisteren het veulen gevoeld, camille kent de aanrakingen nog niet , dus ben met haar aan het oefenen, gaat al een stuk beter nu, maar eerst mocht ik helemaal niet aan haar buikkomen en nu kan ik al rustig voelen, volgende stap is uier voelen, zal ze ook niet leuk vinden, maar soms is et erg handig om te mogen doen, ook met melktesten enzo, dus dit moet ze ook nog leren, maar ze is lief en leert snel <3

hier krijgen de paardjes nog steeds gras op de weide en in de stal droog hooi, de veulens en de merries krijgen muesli, maar ik ga er ook voor de veulens ,lucerne en pulp bij voeren, zie toch dat ze wel wat meer kunnen hebben

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:50

Dit was Miepje op 100 dagen, nu 17 dagen terug....buikje is in de tussentijd ook weer dikker geworden. Ik vond haar hier iig écht wel drachtig tonen...
Afbeelding

Ze heeft wel eerder al eens wat staart afgehouden/scheef en wat minder boos naar anderen geweest tijdens de dracht, maar na neuzen staart opzij doen, knipperen en piesen en gillen heeft ze niet eerder gedaan.... Ik weet dat sommige merries idd tijdens de dracht nog hengstiog tonen, maar dit is wel heel plotseling en heel erg :\ Maar hoe ze in vredesnaam hengstig zou moeten worden op een volle dosis Regumate is mij een raadsel. En dat nog afgezien van dat ze drachtig zou zijn :\

DA is niet bereikbaar :x Na 1 uur weer proberen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:51

Luna kost veel ja. Heb maandelijks weer heel wat kosten aan haar, maar dat zou normaal terug afgebouwd moeten worden qua medicatie. Normaal kan ik ze met 4 heel makkelijk betalen maar deze maand niet kunnen gaan werken, dus een maand geen loon.
Ze hebben ook geen diarree want de mest is stevig genoeg. Marley is wel vuil wat ik niet snap.

Vientje hoop dat je hem snel kan bereiken

Edit; pulp en slobber krijgen ze ook regelmatig. Maylinn lust dat niet. Kan marley het daar ook van krijgen? Krijgen ze ook pas sinds ze niet meer op de weide staan
Laatst bijgewerkt door Luna2006 op 09-11-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:51

Sara, ik heb HiER in belgie mijn reeds beleerde en zeer toffe Welsh verkocht voor 450€ :) volledig bomproof en tof om te rijden.
Afbeelding

Ik vind je prioriteiten ook vreemd liggen.
Je koopt een veulen, trailer, wil kleurtesten doen, zoekt een tuigje,... Terwijl je pony's aan de diarree zitten en je wil besparen op hooi.
85€ tuig zijn 28 balen hooi aan 3€ het stuk.
Misschien is het wel juist dat voordroog waar ze niet goed op reageren en waar jij mee wil besparen.
Er zijn in het verleden nog zoveel tips gegeven waar het aan zou kunnen liggen. Maar nergens lees ik dat je er wat mee doet?
Kunnen ze blaadjes eten in de herfst?
Geef je teveel krachtvoer in verhouding tot hooi? Welke kwaliteit is je hooi?
Je hebt niet veel land voor je paardjes. Wat wil zeggen heel kort gras -> meer zand binnen wat zich opslaagt in de darmen waardoor ze minder voedingsstoffen binnenkrijgen en mest dunner wordt.
Mijn shet was ook ooit mager, constant aan de diarree. Bloedonderzoek en leverkuren deden niets hoor. Pas wanneer hij op een goede wei liep, werd hij helemaal beter!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:56

Oh nee Vientje wat spannend... Hopelijk is gewoon een moodswing... Is ze niet gewoon boos op die andere merrie? Want dat lijkt soms ook op hengstigheid?

Furminator is top! Alleen belachelijk duur. Eb er ooit een gekocht via een groepsaankoop voor 17€
Paardjes vinden het hier heeeeeerlijk in het voorjaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:57

hier staan 2 drachtige merries elke morgen nog tegen elkaar te gillen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:02

Blaadjes kunnen ze niet eten. Dat is allemaal weg gehaald zodra ze vallen.
Qua land mogen ze ee niet op als het te kort wordt juist voor het zand, luna is koliekgevoelig.
Lun doet het heel goed op de voordroog, ze komt eindelijk aan, zelfs nu we de medicatie aan het afbouwen zijn. Ook bij haar geen diarree maar wel veel vocht dat ze verliest. Sommige weken meer als andere.
Tuig wil ik pas kopen al ik terug geld heb maar je vind marleys maat echt nergens dus kan nog lang zoeken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:04

Wat een knap ponietje is dat zeg Knolselder, leukerd!

Ze reageert altijd heftiger op die merrie dan op andere paarden, merrie is heel dominant en heeft ook Miep wel eens geprobeerd te dekken ( :+ ). Op de ruinen reageert ze op het moment nog steeds niet, maar ze is ook niet meer zo boos als wat ze is geweest (de laatste maanden vrat ze alles wat mannelijk is zowat op, nu gilt en hapt ze er alleen maar naar zeg maar). Ik kan er geen chocola van maken iig. Ga nu maar weer DA bellen. Scannen/opvoelen moet hoe dan ook, die onzekerheid wat het nu geeft wil ik geen maanden in blijven zitten. Ben er nu al ziek van }:0

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:08

Dat snap ik, Vientje.. :(:)
Het kan ook zijn dat ze minder heftig reageert, omdat haar hormoonspiegel nu wat meer in balans is dan in het begin van haar dracht. Ze ziet er op de foto in ieder geval hartstikke drachtig uit, maar alleen een scan/opvoelen kan je nu de zekerheid hebben die je nodig hebt. Succes!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:09

Diarree kan dus ook door teveel vocht in het kuil dus nee geen slobber of bietenpulp bijvoeren.
Gewoon hooi kan al veel doen en anders ff een zakje sanequi colon geven.
Dat is je al eerder door iemand die nota bene dierenarts is aangeraden.

Ga eerst een het advies van mensen opvolgen,je vraagt wel en dat is prima maar doe er dan ook wat mee.

Overigens heb ik mijn hele mooie vos merrie van 6 jaar en goede afstamming en bereden verkocht voor 750 euro.
Vol papier en dochter van pepper.
Echt een opvallend merrietje.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik op kapaza kijk zie ik veel welshjes met papier te koop voor maar 400 a 500 euro.
Vaak ook nog hartstikke braaf.

Ik snap dat jij haar dat waard vind maar dat is emotionele waarde.
Zo werkt de markt nu eenmaal niet.
Ik vind ook dat pepper een miljoen waard is maar ga dat toch echt nooit van mijn leven krijgen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:19

Ik wil gerust de raad opvolgen. Die sanequi colon heeft luna gekregen.

Qua waarde denk ik dat dilys meer waard is als marley die ik bijna evenveel heb betaald. Denk dat ik ze wel verkocht krijg voor 600. Heb binnenkort weer een paar kijkers. Maar ze moet enorm afvallen want is moddervet

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:22

Miep gaat van pulp en slobber ook altijd extra aan de diarree, zeker in combi met kuil. Véél te veel vocht alles bij elkaar.

Knap merrietje ook Inowa, lijkt enorm op een Welshje bij ons op stal!

Miep gaat niet weg voor minder dan mijn studieschuld :+ En aangezien dat en bedrag is met 4 nullen is dat niet reëel :Y) Emotionele waarde is ze zelfs met een miljoen nog niet betaald...

Stalgenootje gaat vanavond bij een Fjord kijken. Bomproof dier, veelzijdig, niet te oud maar echt het type recreatiefjord. Daar hangt een fantasieprijskaartje aan van heb ik jou daar, wat zij niet gaat (kunnen) betalen. (Wellicht ziet de eigenaar tzt het licht, klikt het en kunnen ze er wel samen uitkomen, is een "voor goed thuis" verhaal zeg maar).
Proberen te vragen kan altijd, maar vraag je teveel dan blijft zo'n dier met wat pech eeuwig staan en heb je het geld al lang en breed uitgegeven aan onderhoud.

Mini-prijzen heb ik geen verstand van :Y)
DA belt straks terug voor overleg...
Laatst bijgewerkt door Vientje op 09-11-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:23

Ja Vientje, dat is ook een pony die ik zo terug zou halen als hij nog te betalen is :') Ondertussen loopt hij ook enkel en dubbelspan. Had ook een super tof karakter. Hier deed hij eigenlijk niets buiten weideversiering en eens rijden met de verzorgsters.
Maar helemaal verliefd op Pepijn <3

Ik hoop dat je DA reageert en vandaag nog komt!
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 09-11-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:23

ik denk echt dat hooi ipv kuil veel beter is voor problemen met de darmen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:26

Ik herken het water bij de mest wel.
Bo heeft dit ook een paar jaar achter elkaar gehad. Eerder stond zij altijd op nagenoeg onbeperkt graszaadhooi.
Zolang ze op de weide stond was het prima, maar zodra de weide's te nat waren (helaas kleigrond) en ze overdag de paddock ingingen begon het gedonder.
Bij haar sloeg het iedere keer weer om naar een verstoppingskoliek.
Hier in de kliniek stonden ze voor een raadsel, alle onderzoeken waren prima.

Nu krijgt ze op advies van de kliniek geen droog hooi meer maar een mooi droog voordroog. Voor de water bij de mest veranderde dit niet heel veel, maar tot op heden geen verstoppingskoliek meer gehad.
Een klein beetje is voor mij acceptabel, maar zodra het weer erger word gaat ze weer op een kuur Algae Vitalis. Hiermee heb ik het in eerste instantie ook goed mee op de rit gekregen.
http://www.daisypaardenshop.nl/a-386825 ... e-vitalis/
Eerder gaf ik wel Ijslands zeewier in de winterperiode, maar word afgeraden tijdens de dracht (al zijn de meningen daarover verschillend).

Droog hooi word idd aangeven omdat te geven bij natte mest/diarree/water bij de mest. Maar na 3x een flinke verstoppingskoliek daarmee durf ik dat niet meer aan (al zou het voor haar verder wel beter wezen, minder rijk).

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:26

Sara, prijzen van Mini's en Wleshjes kan je niet gaan vergelijken. Het zijn 2 verschillende dieren met verschillende doeleinden. Ik heb voor veel van mijn mini's bvb veel meer betaald dan voor mijn rijpony's vroeger.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:27

die is geen mini maar een kruising toch?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:29

Vientje wat spannend zeg... Ik ga duimen dat het allemaal mee valt.

Sara, het kan ook goed zijn dat je 2 soorten zult moeten voeren. Luna op het voordroog houden als ze daar goed op reageerd (al zou ik het niet snel doen gezien zij ook gevoelig voor diarree is) en marley op hooi.
Goed hooi moet prioriteit 1 zijn! Nog vele malen belangrijker dan pulp, krachtvoer, of wat dan ook... Misschien kun je beter wat lucerne bijvoeren in plaats van pulp? Slobber zou ik sowieso niet geven.
Ze staan nu dus hele dagen op de paddock? Dan moet je wel onbeperkt hooi voeren en dan is voordroog echt te rijk voor die kleintjes!
En vuil aan de achterkant, te veel vocht, dat noem je geen diarree?

Je kunt de hoogste prijs voor dylis willen, maar ik zou er toch liever voor kiezen om met minder genoegen te nemen. Dan bespaar je iedere maand. Ze zal toch je grootste eter zijn.

Tja dat je verkeerde prioriteiten stelt moge duidelijk zijn. Doe alsjeblieft iets met de genoemde adviezen...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:37

Ahja, Dylis was kruising Welsh en Mini (zonder afstamming) toch? Even vergeten :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:56

@kiki1976: dat ga ik eens opzoeken die kuur! misschien helpt dat bij luna ook eens.

Luna voer ik nu gemengd met stro en droog hooi. dus ze krijgt wel van alles wat binnen, kan dat bij marley ook eens proberen. Ze krijgen het nu 2 weken die voordroog.
Hooi krijgen ze zo goed als onbeperkt inderdaad. qua rijk mag maylinn het wel, die is enorm aan het groeien. enkel voor marley is het momenteel te rijk. Maylinn ga ik moeten opletten, maar de planning is om volgende maand terug gewoon hooi te kunnen voeren voor hun 2.

De mest is wel mooi vast, maar der loopt daarna wat vocht bij uit. en dat blijft dan zitten op de vacht.

Dilys is een kruising welsh x mini. Met aan moeders kant shamrock lijnen. ze kent de grootste basis, moet dus alleen op 3 ruitermak gemaakt worden om mee weg te rijden. Meerwaarde is wel haar verschijning.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:01

Haha Noisy, scheelt je toch mooi een paar jaar opfokkosten :P

Ohje Vientje, hopelijk zijn het zwangerschapshormonen. Maar snap dat je je zorgen maakt vanwege de vorige keer ook. Ga voor je duimen!