[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:11

Ja ik vond hem ook passend kort maar krachtig

winston_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:16

Gefeliciteerd valuna

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 11:19

Mooi naam!

Ik las in het andere topic van Lyona over een braaf veulen en zie hier ook lieve kleintjes langs komen. De mijne dus niet :roll: . En ik had een brave besteld!

Zij is nieuwsgierig maar blijft op afstand. In de box kun je er nog net "iets" mee want ze kan niet ver, wel moet je wat minuten investeren tot je haar aan kan raken en voorzichtig zijn met snelle bewegingen. Ff halster om doen zit er niet in :') , is elke keer een project. Dus moet ik het maar zelf doen, want stal wil en gaat nul seconden erin investeren.

In de wei is het helemaal niet te doen. Ze volgt de moeder niet en het vangen in de middag kan rustig 15 min vragen (en ze heeft al halster om). Ze rent rondjes en komt niet in de buurt. Meelopen is ook geen sprake van (en dus ook niet achter moeder aan).

Met heel veel tijd en geduld kan ik ze van & naar de wei brengen, maar voorlopig heeft bv nog niemand anders het veulen ooit aangeraakt. Dus als het ooit een beetje 'normaal' lukt (het vangen) zal het nog duren voordat iemand anders (stalmensen) het kunnen overnemen.

Gelukkig kan ik het nog enigszins bolwerken qua werk, maar maandenlang om 10 uur beginnen en 16 uur stoppen (want 09 uur buiten en 17 binnen), en dan 's-avonds nog 2-3 uur werken, is niet helemaal de bedoeling.

Ik dacht dat waken & bevalling het grootstes stressmoment zou zijn... nou was maar het begin :') .

Nu dag 12, ik heb ook tijd geïnvesteerd in de wei én in de box, uren, maar ja, het veulen zou ook gewoon veulen moeten mogen zijn. Hopelijk komt er ooit iets van routine in, op dit moment doe ik op uitmesten na alles zelf... op een volpensionstal.

En van andere ABC-dingen, borstelen, voet optillen, ergens anders naartoe gaan dan wei (denk aan rijbaan) is dus ook geen sprake.

Als iemand een soortgelijke heeft gehad, of andere tips, hoor ik het graag :) .

Afbeelding

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 11:33

Gefeliciteerd Valuna!

Hier nog steeds niets...
@Nieky; met momenten heel onrustig, maar daarna gaat ze gewoon weer eten of slapen. Overdag bunkert ze als een bootwerker, al wil ze steeds minder aangeraakt worden bij haar buik.

@Seven; Vortex vind ik ook een leuke naam!

Kim1982v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:13

Denk dat het wachten er hier bijna op zit. Er zijn al 100 rondjes gelopen in het afgelopen uur denk ik en uier knapt bijna. Heel veel onrust.

@valuna wat een schoonheid!

Voor de rest; succes met wachten

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:28

Het enige wat je kan doen is dom doorgaan.
Juist wel verder gaan met het veulen abc zodra je het veulen te pakken hebt. Voor of na binnen/buiten zetten even kriebelen ergens. Zoek dat fijne kriebelplekje als beloning. Erg belangrijk! Heb je gevangen? Kriebelen! Even overal aaien? Kriebelen! Dat aaien kun je al elke keer doen zodra je t veulen gevangen hebt. Van aaien ga je naar voetjes op tillen en naar borstelen. En doe het maar een halve minuut oid, het is geen half uur werk. Hou het klein en leuk, dus ala beloning lekker kriebelen of juist loslaten oid. Wt als beloning weekt.

En ja het is logisch dat de stal dit niet doet. Het is jou veulen, niet van hun dus hun hoeven ee geen tijd in te investeren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:34

Nou mijn vader is op vakantie dus kom maar op Eli, je hebt nu toestemming. :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:34

Pony tante, kan je merrie en veulen niet ergens inscharen voor een zomer op de wei? Op een pensioenstal op deze manier vergeet je nog te genieten van deze unieke fase!
Ik zou als ik jou was echt gaan zoeken voor een plekje waar ze lekker met andere veulens samen 24/7 buiten kan blijven. Als de merrie braaf is komt het veulen ook wel uiteindelijk, komt bijna altijd wel goed.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:35

Hier ook een druif geeft los voetjes en alles volgt me als een hond maar een halster is dom en irritant..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:51

Ja, ik doe idd heel veel kriebelen, alleen zelfs dat "ondergaat" ze voornamelijk.

Ander stal zou fijn zijn (iig nooit meer veulen op deze). Alleen, ik heb het al eens geopperd en het antwoord was: dan dan hoef je ook niet terug. En zonder veulen is huidig de beste van een hoop nog slechtere opties. Blijft kiezen of delen...

Je hebt wel gelijk Marigold, genieten zit er niet zo in

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:22

Ponytante, de mijne zijn heel braaf maar ik doe er ook wel wat voor. Rory is extreem makkelijk maar de andere zijn in het begin ook schuw en Kasper is stronteigenwijs. Vergeet steeds dat hij een moeder heeft en zn moeder vergeet hem.
Ik 'train' ze direct met alleen beloning dmv kriebeltjes. Eindeloos kroelen. Dan is het heel makkelijk allemaal aan te leren. Maar het gaat niet vanzelf, je moet rustig en duidelijk blijven en altijd je tijd nemen. Heb je een keer haast, lukt het niet.

Het halster is iets raars voor ze, ik zet ze om omgelukken te voorkomen dan even klem met het kontje tegen mn benen aan en dan met 1 hand lekker kroelen en met de andere het halster in de buurt. Dan gaan ze vanzelf het halster onderzoeken en willen terug kroelen, dan doe ik hem rustig om. Maar druk op het halster vinden ze allemaal heel raar en eng.
Meelopen doe ik met een touw om de hals en hand op de billen.
Kasper loopt niet goed met zn mamma mee dus die neem ik aan de hand. Daar luisterd hij nu perfect naar en is dan net zo braaf als een volwassen paard. Maar ook dat heeft oefening nodig.
Ik zou zelf juist niet willen dat een ander of stalbaas mijn veulens opvoedt. Het is een bijzonder proces en het kan ook makkelijk mis gaan.

Hier net een mooie verrassing :o
Fenja heeft het weer stiekem gedaan. Kwam net de stal in, stond er een prachtig zwart veulen naast. Nageboorte al af, hij was al bijna droog, zag darmpek liggen en hij stond te drinken...
Vanochtend vroeg met voeren nog niets aan de hand, geen uier, geen voortekenen, niets.
Gisteravond laat ook niets gemerkt aan haar.
Beetje slappe banden maar dat heeft ze al zo lang.
Uier was echt totaal leeg, net zo leeg als ze is zonder dracht.
Fopmerrie :P
Alles lijkt perfect te zijn gegaan. Ze is na het voeren snel gegaan.
Niets uitgescheurd, ze ziet er alweer top uit.
Prachtig zwart hengstje met de naam Thor <3
Een joekel van een veulen, nu al groter dan Kasper.
Fenja had ook zo weinig voortekenen dat we het mss met waken ook hadden gemist. Ze heeft niet gezweet, haar stal ziet er niet anders uit dan normaal, mest netjes op de vaste plekken en aan het stro te zien niet echt onrustig geweest.

Je schrikt toch wel als je dit ineens ziet staan :')
Afbeelding

Fenja ziet er alweer top uit...
Afbeelding

Hij is echt prachtig, enorme benen met stevige gewrichten, denk dat ie heel groot gaat worden. Heel kalm, zelfverzekerd en vriendelijk. Zoekt direct contact alsof dat dood normaal is. Fenja is een top moeder, zo lief en betrokken. En duidelijk rete trots :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was dr uier gisteravond :+
Afbeelding

Ze geeft wel goed melk

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:51

Nou die had je vast nog niet verwacht met dat uier of ze moet dat eerder hebben gedaan inderdaad :=

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:06

Gefeliciteerd Lyona. Ik snap wel dat je die nog niet verwachte :') wat een stiekemerd

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:13

Gefeliciteerd Lyona!

Ponytante, die 2 van mij waren ook heel terughoudend en moeilijk te benaderen. Wat ik zelf heb gedaan is uit de hand brokjes voeren. Toen waren ze opeens heel snel wat makkelijker! En verder idd elke dag halstertje om met buiten zetten en dat beginnen ze nu ook al heel normaal te vinden. Kriebels doen we ook veel, vooral op de zijkanten schoft en naast de staart vinden ze fijn. Aanraken op de rug en buik is in het begin enger voor ze. Verder oefen ik met het aanraken van het hoofd terwijl ik ze in de houdgreep heb (arm om de borst, valt mee :') maar ze kunnen iig niet weglopen).
Zodra ze netjes hun hoofd stil houden haal ik mijn hand weer weg. En zo steeds een beetje meer doen. Maar het idd wel heel kort houden, liever meerdere momentjes per dag.
Mijn hengstje is nu 10 dagen oud en kan ik las sinds gisteren ook in de wei pakken (gelukkig want volgt moeder voor geen meter :P )

Kim1982v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:17

Leuke naam Seven! Stoer

Mijn merrie heeft heel dunne mest al de hele dag. Rondjes lopen is nog altijd een ding. Ze eet vrijwel niets. Die dunne mest, is dat normaal?

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:25

We gaan hier hopelijk voor vannacht. Ze is vanmorgen met de kudde nog even de wei op geweest gezamenlijk en sindsdien komt het er met grote dikke druppels uit, zelf heel kort even kleine straaltjes met lopen. Nu een paar x wat rol en lig gedrag gehad, staat nu lekker te zonnen maar ph is ook 5,5-6 dus we gaan ervoor dat het nu eindelijk even doorzetAfbeelding

Kim1982v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:26

Spannend ook Equinight

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:35

Gefeliciteerd Lyona

En spannend equinight kan bijna niet missen

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:43

Gefeliciteerd Lyona!

Seven dat is een leuke stoere naam geworden!

Ik heb 1x halster aangedaan. Maar moeder werd helemaal nerveus waardoor veulen ook extra nerveus vond waardoor het echt niet soepel ging en we het hebben gelaten sinds toen… of het slim is, geen idee. Maar wil er ook geen trauma van maken. Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:33

Spannrnd equinight.

Eli nu pH6.5
Afbeelding
Heel apart net toen de andere drachtige heel voorzichtig aan haar buik snuffelde, met van die priemende oortjes.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:26

Knolselder ik heb het ook even gelaten en eerst op knuffels geoefend. Maar hier de luxe van staan bij mijn ouders en dus met 2 man binnen en buitenzetten kunnen regelen
Nu met bij 6 weken gaat het makkelijker maar nog steeds niet iedere dag.

Lyon mooie verassing. Is het een ijslander.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:39

Gefeliciteerd Lyona en valuna!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:53

Seven Leuke naam heb je gekozen <3 . Onze (helaas overleden) hond noemde zo. Dat wordt nog een beetje keuze stress dan voor je idd

Knolselder d'r uier lijkt iniedergeval flink vol. Kan iemand idd niet even snachts van je overnemen zodat je eens goed kunt slapen?

Superpony ik herken dat wel met de beestjes overal. Ik slaap echt niet meer in een tent of in een stal :') zou niet op mijn gemak zijn met alle insecten. En ik ben een heerlijk snack voor muggen dus zou gillend gek worden :+

Ponytante ik heb ook ooit veulens gehad die zo lastig waren in het begin. Meestal ging ik dan elke dag even in de weide zitten. Ze komen vanzelf wel een x snuffelen. En dan gewoon negeren eerst. Laat ze je maar eens even bekijken zonder dat er iets moet. Op een gegeven moment worden ze minder bang en kun je ze beter aanraken etc etc. Maar hier staan ze 24/7 op de weide dus heb wellicht makkelijk praten want ik moet ze niet elke dag binnenzetten :+ alhoewel ze de eerste weken wel de bak in gaan en dan doe ik wel telkens een halster aan. Wat cioccolato idd zegt telkens kriebelen als je iets doet. En ook pas ze loslaten als ze ontspannen is. Onze veearts is daar ook best goed in. Als hij veulens onderzoekt of inspuit dan houd hij de veulens ook vast tot ze ontspannen bij hem staan. Zo sluit je de ervaring goed af.

Kim1982v Als ik de onderste foto zo zie is de uier ng niet echt super vol. D'r uier moet eigenlijk vanachter nog meer vullen. Heb je een foto waar de uier duidelijker opstaat in zijn geheel.

Lyona Gefeliciteerd *\o/* daar heeft ze je mooi gefopt dus. Met zo een uier zou ik idd ook niks vermoeden of mij zorgen maken :') scheelt je wel waken :D

Equinight Dat klinkt spannend :):)

Mirjamalvaro Bij jou ook spannend *\o/*

Afgelopen dagen hebben een hoop veulens hun nieuwe toekomstige baasje gevonden. Wodan was al verkocht aan de dochter, de moeder was zot van Vlinder en kregen gisteren dan ook het telefoontje dat ze Vlinder ook kopen :+: . Vlinder en Wodan zijn ook echt de dikste vriendjes dus super leuk dat ze samen mogen blijven.
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Merel - 362 dagen
Quir - Odette - 354 dagen
Valuna - Sterre - 343 dagen
Soeboenoe - Aradia - 342 dagen
Mer1980 - O Solo Mia - 342 dagen
Quir - Char - 339 dagen
SparkYY_8 - Zilverling Mirna - 337 dagen
Valuna - Nala - 336 dagen