[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:00

Staat nu ook al op de vp van bokt. |(

Br verschrikkelijk

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:45

Chantalll schreef:
Ik vind ook dat met Rhino de regels verscherpt zouden moeten worden. Is het niet voor jezelf dan iig voor de omliggende bedrijven. Vind die ziekte ook echt doodeng bah ... zeer zeer sneu voor die mensen ook omdat het de 2de keer al is. Hebben ze al enig idee hoe en waar het vandaan is gekomen omdat ze het nu weer hebben ?

Wij hebben hier over de drie stallen verdeeld de LGK kip en je wil niet weten waar je je allemaal aan moet houden met die vogelgriep ...

Dat doen ze ook zeker, ze zijn er echt wel goed mee bezig, maar blijft eng.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:17

Ja hou op zeg .. is doodeng ... zeker als het dichtbij is brrrr ... Wat doe je nu met je eigen dieren dan ?? Moeten die dan ook gestald worden of ... ?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:18

Jullie maken het mij onmogelijk nog deftig te kunnen bijlezen of reageren. :+

Maar ik lees weer rhino bij Maverick? Wat verschrikkelijk,ze hadden vorig jaar al zo een pech.
Arme mensen.. |(
Het blijft eng..

Hopelijk was het maar een dwarse scheet FF... (als je die uitdrukking snapt tenminste :o )

Ontwormen doe ik ook altijd preventief,mijn veearts vindt mestonderzoek dus ook onzin gelukkig.
De veulens worden altijd netjes ontwormd volgens schema met Panacur en ivermectine afgewisseld.

Vuurwerk is hier geen issue,ze zitten 's nachts allemaal netjes binnen op stal,de grote poorten dicht,en in principe kan er niks gebeuren. Idem met de honden en de katten.

Best een flinke plek dan Cynthia,ik weet het ook niet,een reactie op iets zou je dan haast denken.

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:20

nee, maar je mag niet met je paard daarheen bv, ok de stal naast ons mag niet meer over ons terrein komen.
Mensen die daar zijn geweest, moeten ook hun kleren eerst wisselen.
alles om te zorgen dat het niet bij ons terecht komt.

Ik ken 2 mensenvan die stal waarvan hun paard vorig jaar ook is getroffen en met 1 komt het nooit meer goed en ze hebben toen ook een aantal veulens verloren.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:25

Pfff wat een verhaal, hoop dat het met een sisser afloopt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:17

Jakkes FF, gaat het nog steeds goed?

Cynthia, klinkt toch als wat vocht. Zolang ze fit is, zou het snel moeten weg trekken dan :j

Ik vraag me af, of je rhino dan ooit weer echt uit je stal krijgt. Zolang er paarden staan die er nu ook staan zal dat wel lastig worden..

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:12

Nee hea jakkes.. Daar zit niemand op te wachten. Wat een vreselijke ziekte is het ook ;(

Wat een mooie buikje heb ik voorbij zien komen en wat gaat iedereen snel! Heb echt mijn best gedaan alles weer bij te lezen haha!

Ik kan bijna niet geloven dat over een paar weken de eerste baby's alweer geboren zijn! Ongelovelijk!

Ushi zat 2e kerstdag op de helft. Vandaag 173 dagen dus *\o/*
Wat duurt wachten toch lang haha!

Ushi is met de 6 andere drachtige merries bij ons op stal de merrie met nu al de diktste buik... Ze moet daarintegen pas als laatste :? Maar ze is bijna precies hetzelfde als bij haar vorige dracht. Vorige week voor het eerst het veulen zien en voelen bewegen, het is een enorme druktemaker!

Afbeelding

Ik rij nog steeds fanatiek met ushi. Eigenlijk iedere dag wel, maar ik Let wel goed op haar uithoudingsvermogen. Vorige week woensdag wedstrijd gehad en eerste geworden. Nog 1 wp en dan mogen we naar de L2. 18 januari de laatste wedstrijd daarna mag ze met wedstrijd verlof. Maar ook dan blijven we zolang het kan gewoon rijden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:21

brrr rhino :\
Blij dat het hier op stal lekker rustig is, geen vreemde paarden en de mensen die langskomen komen ook nagenoeg niet bij andere paarden. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee en vallen er niet teveel slachtoffers.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:20

Pfff als ik dit soort enge verhalen lees ben ik heel blij dat onze paardjes lekker aan huis staan, voelt toch echt wel een stuk veiliger ! :j

Hopelijk gaat het heel erg meevallen !

Lovelyn mooie buik heeft jou merrie ! :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:27

Lovelyn, beste buik voor 176 netjes ! Is in principe ook goed voor ze, lekker in beweging blijven.
Ze geven wel aan wanneer ze niet meer kunnen.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:46

Mag ik me hier ook melden??
Ik lees al een tijdje mee maar nu kan ik ook gezellig mee praten,
Onze merrie is woensdag namelijk opgevoeld, en SURPRISE! er zit toch een veulen in!!! dus we zijn helemaal blij :)

dit is de dame in kwestie:

Afbeelding

Fjóla, een Ijslandse dame uit 2005 :o . Het wordt haar 3e veulen, maar de eerste bij ons! Ze is gedekt door de hengst van Daisyjazz, Sprettur :)

binnenkort zal ik nog is even buikjesfotoos maken, ze wordt namelijk al best rond ;)
1e week juni verwachten we t veulentje!

Zelf studeer ik diergeneeskunde, dus qua theorie kom ik een heel end. De praktijk heb ik echter nog nooit meegemaakt dus daar ben ik super benieuwd naar!

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:53

fokfanaat en Vulina , Dit ga ik op mijn te vragen lijstje zetten voor de da.
Het zal toch niet zo zijn dat er bij het veulen ook eerst een mest onderzoek gedaan wordt.
Want sinds vorig jaar zijn we dat hier verplicht , je krijgt anders gewoon geen wormenkuur meer mee.
De dames zijn nu 'schoon' en zijn in november ontwormd met Equimax ( Gipsy) en de andere 2 met Equest.
In februari weer verplicht mest onderzoek......

Ik vindt het juist prettig om als 'leek' dit soort advies te lezen :o

Inenten gebeurd hier standaard in augustus maar begrijp dat ik dat beter naar voren kan schuiven?
Gipsy is begin juni uitgerekend.

MarijeR, Spannend, schiet lekker op....

inowa, Pepper met haar mooie dikke buik(je)
Mooi kind heeft ze!

juval, Vervelend dat Lucy zo bang is, sneu.

nine1987, Parel lekker met zwangerschap verlof.
Ze had nog wel zichtbaar lol in haar laatste ritje!

daisyjazz, Ik heb een ruime stal waar ze van het voorjaar in de nacht in komt te staan.
En overdag denk ik gewoon in de wei.
Trees stond 3 jaar geleden aan de draad, wilde echt naar binnen toe om te bevallen.

Cynthia82, Geen idee wat dat kan zijn.....

Silly1972, rhino, eng hoor en dan ook nog zo dicht bij

Lovelyn, Beste buik al

FlokiFjola, Welkom!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:35

Van pinnige merrie naar toch wel *ik wil wel aandachtmerrie* Daira wil de afgelopen dagen toch wel lekker aankroepen ... gek beest <3
Wel genieten met dit soort momentjes. *\o/*

Afbeelding

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:04

Hoi, misschien dat wij ook een veulentje verwachten in 2017. In november is Noor bij ons gekomen, ze stond in een kudde met een hengst. Ik heb haar niet laten opvoelen nog , ze is helemaal groen. Ik vond t nog niet t juiste moment om dat te doen, we zijn een band aan het opbouwen, vertrouwen krijgen. Aan de andere kant ben ik natuurlijk wel heel nieuwsgierig. Hier wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:15

FlokiFjola schreef:
Mag ik me hier ook melden??
Ik lees al een tijdje mee maar nu kan ik ook gezellig mee praten,
Onze merrie is woensdag namelijk opgevoeld, en SURPRISE! er zit toch een veulen in!!! dus we zijn helemaal blij :)

dit is de dame in kwestie:

[ Afbeelding ]

Fjóla, een Ijslandse dame uit 2005 :o . Het wordt haar 3e veulen, maar de eerste bij ons! Ze is gedekt door de hengst van Daisyjazz, Sprettur :)

binnenkort zal ik nog is even buikjesfotoos maken, ze wordt namelijk al best rond ;)
1e week juni verwachten we t veulentje!

Zelf studeer ik diergeneeskunde, dus qua theorie kom ik een heel end. De praktijk heb ik echter nog nooit meegemaakt dus daar ben ik super benieuwd naar!

Ha leuk dat jij je ook hier meld Rooms ! Ben blij dat Fjool toch drachtig gebleken is :) Ben zo benieuwd naar de Sprettur veulens van aankomend jaar ! Ook al zijn het niet mijn veulens het voelt toch wel speciaal van onze hengst :j
Voor de liefhebbers; Dit is de papa
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:48

hinte schreef:
fokfanaat en Vulina , Dit ga ik op mijn te vragen lijstje zetten voor de da.
Het zal toch niet zo zijn dat er bij het veulen ook eerst een mest onderzoek gedaan wordt.
Want sinds vorig jaar zijn we dat hier verplicht , je krijgt anders gewoon geen wormenkuur meer mee.
De dames zijn nu 'schoon' en zijn in november ontwormd met Equimax ( Gipsy) en de andere 2 met Equest.

Gelukkig heb ik nu nog een achterdeur naar een Duitse DA, maar hier in Nederland bij onze DA ben je ook verplicht om een abo te nemen op een mestonderzoek voor merrie+veulen voor €160 per jaar, pas na 2x mestonderzoek willen ze je eventueel wormkuren meegeven. Dus als ik ze zou willen, moet ik eerst een abo nemen en voor maart 2 mestmonsters aanleveren. Verder moet je elke maand van merrie+veulen mest inleveren. Raar gedoe, dus ik houd het voorlopig nog bij mijn achterdeurtje :D

Wat een lekker ding is Sprettur <3

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:57

Ik haal mijn wormkuren nog steeds in Ierland of Engeland. En nee, ik ontworm niet te vaak. In najaar de Pramox en in voorjaar en zomer Ivermectine. Dus 3x per jaar.
Maar veulen gaat volgens schema en daar heb ik ook Strongid P voor.

Ik kan ze via de DA wel zo krijgen, maar via buitenland scheelt me toch iets te veel :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:35

FlokiFjola welkom! En leuke hengst erop!

Lovelyn al wel flink buikje.
Hoe lang rijd jij meestal?

Hier haal ik wormkuren wel bij dierenarts. Al schelen de prijzen wel veel. Voor die twee pony’s niet zo erg. Alleen jammer dat je steeds minder 500-600 kg spuiten ziet. Dat zou toch wat schelen

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:31

Dyonne schreef:
FlokiFjola welkom! En leuke hengst erop!

Lovelyn al wel flink buikje.
Hoe lang rijd jij meestal?

Hier haal ik wormkuren wel bij dierenarts. Al schelen de prijzen wel veel. Voor die twee pony’s niet zo erg. Alleen jammer dat je steeds minder 500-600 kg spuiten ziet. Dat zou toch wat schelen

Dat hangt heel erg van ushi af. Meestal rijd ik ongeveer een half uur a 3 kwartier. Afhankelijk hoe zwaar ushi het heeft. Het valt me eerlijk gezegd nog heel erg mee ze werkt heel graag dus dat scheelt. Op die foto is het wel extreem hoor haha het is een beetje gek maar de ene dag is ze boller dan de andere dag. We houden haar in iedergeval goed in de gaten, ze is pas 14 juni uitgerekend B-)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:32

welkom FlokiFjola, veel ijslanders in dit topic ;)

welkom sblom, spannend dan nog voor je weet of ze drachtig is of niet

leuke foto chantal genieten als ze zo kroelig zijn

lovelyn ja best een buik al

cynthia hoe gaat de zwelling/bult?

nine, zwangerschapsverlof :')

daisyjazz, hier staan ze overdag op de weide en snachts op stal, heb ze liever op stal om te veulen, is misschien minder hygiënisch, (al haal ik voor de tijd dat ze moeten, alles helemaal leeg en ontsmet), maar veel fijner voor mezelf om ze te volgen via cam, dichtbij huis, met licht, water, halsters en dergelijke en zonder al die pottekijkers om ons heen. :P

wormenkuur krijg ik gewoon bij de DA zonder meer en hij weet wanneer ik welk product mag geven en hoe we kunnen afwisselen oh en zijn spuiten van 600kg dus handig voor de paarden en de pony's te combineren en dan met overschotje doe ik de veulens tussendoor steeds. DA zei dat bij koele bewaring het ontwormingsproduct eigenlijk niet slecht wordt.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:33

Deze foto is van vorige week
Afbeelding

Wat een mooie hengst hierboven! Ik ben er nieuwsgierig naar de baby!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:46

Toch wel flinke buik hoor voor pas juni, haha. Wel fijn dat je zo nog een half uur-3 kwartier met haar kan werken. Dat lukt vaak nog best een poosje als het maar niet te lang is idd.
Ik ga binnenkort ook weer plaatje maken.

Hier staan ze dag en nacht buiten. Dat houd ik zo. Doe ze geen plezier met een box.
Wel gaat er een camera op strakjes zodat ik haar straks ongestoord in de gaten kan houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:47

Balen dat bij Maverick weer rhino is. Maar er is lastig van af te komen, kan jaren doorsluimeren. Weet dat er stallen zijn waar gewoon 10 jaar geen levend veulen geboren is vanwege de rhino die door sluimerde.

Ben ook verbaasd om te lezen dat ze voor veulens ook al mestonderzoek willen. Zou dan echt zoeken naar een mogelijkheid dat je wel preventief kunt ontwormen. Dacht ook dat ze bij veulens weinig uit een mestonderzoek konden halen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:52

Ohh echt Neon? Dat wist ik niet.
Dat is echt niet fijn.
Nu maar hopen dat het daar blijft