[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:07

Sjol heb ik vorig jaar gewoon alles mee gedaan, maar ze verwierp op 3 1/2 maand dracht,
en raakte geblesseerd, anders had ik haar zover ze wou doorgereden. (wou die winter z2 gaan starten)
In april Sjol weer licht opgepakt.. (voert eigenlijk geen snars uit, maar ach) en sept okt, was
ze niet vooruit te branden, terwijl ze normaal zonder dat je hoeft te drijven buiten lekker doorloopt.
Toen dus maar helemaal met rust gelaten.

Nu had ze weer zin, gingen de menlessen niet door (het weer..), maar de bedoeling is om als het weer
het toelaat en Sjol zelf aangeeft, door statig door te marcheren dat ze zin heeft, zonder zadel
rondjes dorp te blijven stappen (met klein drafje) en de menlessen (1 x per 2 wkn) mee te pakken.
En dan zien we wel waar het schip strand. Ik roep tegenwoordig, Sjol hoeft niets, die mag...
(maar vind het vaak veels te leuk :D )

MisticRider

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:09

tsja, in princiepe genoeg afleiding:
mijn ruintje, waar ze mee kan spelen
likkit
2 schuil huistjes met diverse speel goed
de loods, waar heel veel te doen is
diverse knabbel balken
paarden voetbal
en onbeperkt hooi.

lijkt me genoeg toch?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:11

Ja, dat zou toch zeker genoeg afleiding moeten zijn, er zijn veel paarden die het met minder doen. Toch raar dat ze dan in het hek gaat bijten, en gaat proberen te ontsnappen.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:20

Wow, we gaan weer hard! Moeten jullie geen kerst vieren?:D

@Onley, als je al Marstall Vito voert, waarom ga je er dan geen Marstall fokkerijmuesli bij voeren, ik voer dat ook en ze doen het er super op!
Jee wat is haar buik al dik, en het uier ook, dat gaat niet lang meer duren! Inderdaad gauw een camera aanschaffen en wellicht een veulendekentje? Ik vind het een erg mooie merrie!

Verder ook mooie buikjes en aanstaande mama's in hun jonge jaren gezien, altijd erg grappig om te zien!

Hier alles rustig, weinig nieuws eigenlijk...

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:22

dat ontsnappen heeft ze van mijn mannetje, die ontsnapt vaak genoeg.
als je wel eens vvvd leest heb je kans dat je mijn topic had gelezen. mijn ruintje van 1.11 is over een hek waar daar achter een bank stond gesprongen dus intotaal 115 hoog (pas vernieuwt anders had ik dit nooit geweten) en 1 m breed. door de bank.

maar met iederedag beweging maakt aan veel van zulke dingen een einde. zolang ik ze maar bezig houd.
en ze hebben gewoon veel engergy! ze krijgen al voer dat ze wat rustiger zijn/worden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:23

Energierijke beestjes dus :P Veel afleiding hebben ze idd leuk gedaan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:52

Ik heb al kerst gevierd :P

Gegourmet bij mn vriend met de hele familie :P
Was alleen wel erg weinig vlees en geen stokbrood :P
Thuis gingen ze fonduen maar vlees over dus morgen fondue.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:54

wij hadden vandaag geen visite en ook nergens geweest,gegourmet met zn viertjes.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:01

Gezellig :D

Wij morgen met me zus, broertje, ouders en mn vriend fondue.
En dinsdag met vriendlief eten bij de beer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:04

Ook gezellig toch!voor ons is kerst weer bijna voorbij,vrijdag nog oud en nieuw vieren met familie

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:04

Magic_Ice schreef:
Wow, we gaan weer hard! Moeten jullie geen kerst vieren?:D

@Onley, als je al Marstall Vito voert, waarom ga je er dan geen Marstall fokkerijmuesli bij voeren, ik voer dat ook en ze doen het er super op!
Jee wat is haar buik al dik, en het uier ook, dat gaat niet lang meer duren! Inderdaad gauw een camera aanschaffen en wellicht een veulendekentje? Ik vind het een erg mooie merrie!

Verder ook mooie buikjes en aanstaande mama's in hun jonge jaren gezien, altijd erg grappig om te zien!

Hier alles rustig, weinig nieuws eigenlijk...

mijn vaste voerwinkel waar ik altijd heen ga heeft me een merrieveulen brok van hun gegeven
omdat ze dit nu weer van marstall niet hadden maakt in principe niet uit ze doet het echt goed erop en is al een
heel stuk actiever en oogt wakkerder :+

maar goed nu de vraag wat mij heel erg op me maag brand
kan ik van vandaag op morgen haar deken afdoen
ze is niet geschoren of zo maar haart op dit moment enorm en ik heb er geen goed gevoel bij
dat ze met die deken op staat terwijl ze moet veulen en vooral niet als dit in de nacht gebeurt als ik er niet bij ben :+

ik word gek van die onzekerheid :o
en ik ga nergens meer heen met oud en nieuw :*

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:06

Ik heb geen idee.
peeps is dekenloos anmelijk.
Maar veulen met een deken lijkt me niet erg prettig.
Peeps staat zonder deken en laat der haren op sommige plekken al los.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:07

Ik weet nog niet wat ik ga doen met oud en nieuw.
Vriend gaat naar ze werk dan volgens mij(feestje) maar daar ga ik mooi niet heen.
Denk gewoon gezellig thuis.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:12

Onley: ik zou eerlijk gezegd niet zomaar van de ene op de andere dag haar deken afdoen, tenzij ze wel een behoorlijke vacht heeft onder haar deken. Als dit zo is denk ik niet dat dat echt een probleem is.
Moest ze toch niet echt veel vacht hebben zou ik eerder afbouwen in dekens en telkens een lichtere deken gaan aandoen.
Eigenlijk heb ik hier niet veel ervaring mee, maar dat lijkt mij het meest logische en het beste om te doen..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:15

tja als ik geweten had dat ze dragend was had ze ook geen deken opgekregen maja dit wist ik ja ook niet,
ze heeft wel flink wat haar dat wel maar niet zoals al die andere van stal die zonderdeken staan,
Ik ga zometeen dan een lichtere deken opdoen en snel afbouwen
hooi krijgt ze immers genoeg om zich warm te houden (op het moment 3 x per dag)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:15

onley schreef:
maar goed nu de vraag wat mij heel erg op me maag brand
kan ik van vandaag op morgen haar deken afdoen
ze is niet geschoren of zo maar haart op dit moment enorm en ik heb er geen goed gevoel bij
dat ze met die deken op staat terwijl ze moet veulen en vooral niet als dit in de nacht gebeurt als ik er niet bij ben :+

ik word gek van die onzekerheid :o
en ik ga nergens meer heen met oud en nieuw :*

Hoeveel grams is de deken die ze nu op heeft? Ze heeft zowel op stal als buiten een deken om? In wat voor stal staat ze?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:25

ze staat nu in een buiten stal sinds ik weet dat ze dragend is
dus sinds 15 december voorheen stond ze binnen wat een stuk warmer was
maar die stal was veel te klein (2 bij 2 of zo) en nu staat ze dus buiten in een merrie veulen box,
Die deken is 200 grams waterdicht en soms op dagen zoals vandaag geen wind met dooi en niet op de wei
gaat haar deken af om te luchten en gaat die in de avond weer op,
op de wei heeft ze deze deken dus ook op waar soms wel zo een snijdende wind staat.

En die deken heeft ze meer gekregen voor het mijn gemak zucht om met een droog paard te kunnen werken
als het geregend heeft de hele dag.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:33

Dat is wel heel vervelend, dat ze alleen grote buitenboxen hebben. Als ze nou gewoon in een binnenbox stond zou ik direct de deken er op stal aflaten, maar ik kan me voorstellen dat dat in een buitenbox wel lastig is. Ik denk dat ik toch zou proberen de deken er op stal af te laten, goed veel hooi bijgeven, en zorgen dat de stal heel dik opgestrooid is. Ik zou hoe dan ook niet het risico willen lopen dat de merrie met een deken op zou bevallen.

Edit: ik denk dat ik wel eerst een nacht of een paar nachtjes een dunnere deken op zou doen, voordat ik haar helemaal zonder deken zou zetten. Zoals haar uier er gister uitzag verwacht ik niet dat ze binnen de komende dagen al zal gaan, al kan haar uier snel veranderen.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 26-12-10 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:37

Wat gaan jullie hard en wat gaat het ineens snel bij Onley der merrie. jeetje wat een uier al.
Meid hou die maar in de gaten kan me niet voorstellen dat die nog lang moet.
En trouwens wat grappig zie net dat je hier nog geen 5 minuten vandaan woont :D

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:39

Inderdaad, dat risico zou ik ook niet willen lopen. Vervelend die dekens.
Vermits ze toch wel een dikkere vacht heeft onder die deken zou ik het misschien ook wel proberen om de deken uit te laten en goed veel hooi te geven en dikke opgestrooide stal zoals AZ zegt.

Is er verder geen mogelijkheid misschien om iets te maken aan de stal zodat ze 's nacht binnen staat en niet op die paddock kan? Draden spannen voor de stal ofzo? Lijkt me ook niet zo handig als je merrie kiest om buiten te gaan bevallen met die vrieskou en sneeuw...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:40

dus in principe binnen af en op de wei erop als ze naar buiten gaat ?
hooi krijgt ze zowieso naar hartelust en flink ingestrooid is ze ook

ik ga zometeen toch nog eens kijken
ik word ook gek van die gedachten dat ze een deken opheeft en vooral omdat ik vermoed dat het
niet meer lang duurt mocht het gewoon inzetten voordat ik die cam daar in die stal heb hangen dat het veulen niet verstrikt kan raken in die deken/singels of wat dan ook
en de merrie moet haar warmte ook kwijt kunnen natuurlijk

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:41

Steffi_H schreef:
Vermits ze toch wel een dikkere vacht heeft onder die deken zou ik het misschien ook wel proberen om de deken uit te laten en goed veel hooi te geven en dikke opgestrooide stal zoals AZ zegt.

Is er verder geen mogelijkheid misschien om iets te maken aan de stal zodat ze 's nacht binnen staat en niet op die paddock kan? Draden spannen voor de stal ofzo? Lijkt me ook niet zo handig als je merrie kiest om buiten te gaan bevallen met die vrieskou en sneeuw...

die box deur gaat dicht in de nacht zo rond 21.00 uur ;)het is nu niet zo dat er geen deur in zit of zo :D

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:44

Onley, heeft ze een hele dunne vacht onder de deken of heeft ze toch een wat dikkere vacht onder de deken?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:44

Kan je niet in ieder geval de bilriemen eraf halen? dat scheel al.. :)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:46

onley schreef:
Steffi_H schreef:

die box deur gaat dicht in de nacht zo rond 21.00 uur ;)het is nu niet zo dat er geen deur in zit of zo :D

Ow oke, ik dacht dat het echt een buitenbox was waar ze in en uit kon wanneer ze wou :)