Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:16

15 dagen is idd wat vroeg om te scannen al kan het wel. Ik wacht meestal de 21 dagen af, is ze dan niet hengstig (handig die hengsten op stal) bel ik voor een afspraak een paar dagen later om te scannen. meestal komen ze dan bij 24 dagen. Omdat Waldfee de laatste tijd steeds afsloeg maar bij 24 dagen of 26 ookal wel weer ehngstig werd moest ik van mezelf steeds wachten.
Nu is het dus 25 dagen na de laatste dekdatum pak ik de eerste dag van de hengstigheid erbij aan zit ze nu op een cyclus van 31 dagen (is 6 dagen hengstig geweest)
gezien de felheid waarmee ze gister van zich af mepte heb ik goede hoop op een drachtige merrie...

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:17

Ik heb de afspraak met m'n VA gemaakt: zaterdag tussen 11 en 12 komt ze langs!! Ik hoop dat ik 's middags goed nieuws kan melden...

Ik hoop dat jouw indruk klopt Nimber en dat ze drachtig is! Zou hartstikke leuk zijn!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:54

Ik zal duimen!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:39

Ik laat ze altijd op 18 daag scannen
Nooit later.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:46

Bij ons wordt het dus dag 20. Maar ja, het scheelt wel weer een vrije dag opnemen, dus dan nog maar een nachtje langer (niet) slapen!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:22

@ Eliene Hahaha kan het me voorstellen, ik vind scannen ook heel erg spannend. Hoop dat er een veulentje in zit

De ene week lijkt wel langzamer dan de andere te gaan. Kon ik ze maar ff vooruitspoelen tot het veulen er is, maar aan de andere kant is de dracht ook erg leuk en nuheb ik tijd om alle boeken te lezen over fokkerij en geboorte en informatie te zoeken.

Houden jullie ook een fotoboek of iets dergelijks bij?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:35

Wat vreselijk van Lavanta. Veel sterkte aan alle bekenden.

Rinske: hoe gaat het inmiddels met je merrie?

Eliene, Parouscha en Nimber, eigenlijk zijn jullie weer een heel nieuw soort 'hekkensluiters', de laatsten die voor de eerste scan gaan We gaan voor jullie duimen hoor!

twinkel: jij speelt vals, honey is nog geen 42 dagen

Mainat: bokt is toch een leuk 'fotoboek'?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:00

Ik heb Maroes gescanned op dag 16,ook vroeg,maar als je haar weer wil weg brengen is het handig om vroeg te scannen.Zo heb je toch nog tijd genoeg om vervoer en alles te regelen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:04

Met Nicole gaat het gelukkig goed, alleen ze heeft haar felle oude karakter weer terug, ik vond haar net zo heerlijk rustig toen ze drachtig was

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:02

Eliene, ik vond het ook raar om te posten hoor. Ik voelde me niet belangrijk, niet belangrijk genoeg om gezellig door te posten. Natuurlijk moeten we stilstaan bij die vreselijke gebeurtenis, maar stoppen met posten heeft geen zin ben ik nu achter. Ik denk dat iedereen dit nog wel een tijdje in zijn achterhoofd heeft zitten..

Rinske: Fijn dat het goed gaat met Nicole! Ze is in ieder geval weer de oude dus

Maaike: Wat een prachtige merrie is Eloise! Wordt vast een mooi veulentje

Pauk: Slanke haf heb je, je ziet het vast wel goed als ze een buikje begint te krijgen! Spannend

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:11

Glenda zit vandaag op 90 dagen dracht
en ik kan nou al niet meer wachten

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:30

@ Vrijalover.. Ja gek he ze is heel slank net als haar dochter trouwens. Ik heb ze ook eerder te mager als te vet Zo zie ik dus nu al verandering terwijl iemand anders dat nog niet ziet..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:01

Ooh Rinske fijn dat ze dan zo goed opknapt.
Parouse met 18 dagen is voor mij zonde geld. Als ze niet drachtig zijn worden ze op de 21ste dag vaak hengstig en kan ik ze meteen weer dekken.
anders ben ik kosten scannen (en voorrijdkosten kwijt) terwijl ik amper 4 dagen later zelf kan zien of ze drachtig zijn.
Worden ze niet hengstig wacht ik dus een paar dagen af en laat dan scannen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:05

Dat geluk heb je als je een hengst als Orbaldo op je stal hebt staan . Dan zou ik idd ook geen DA laten komen om te scannen!

Rinske, fijn dat het weer zo goed gaat met Nicole !

En wb posten na nare berichten... Je moet door idd, al voel je je dan ook weer ontzettend rot tegenover anderen die eronder lijden. Stoppen heeft geen zin... Hoe erg het allemaal ook is

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:13

Nee dan ook niet.
Toen ik mijn eigen hengst(oscar) nog had schouwde ik ook alles zelf.
Echt handig!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:31

Eliene doet ontzettend lelijk tegen de hengst die tegenover haar staat en ze is ook superbeschermend voor Angeliene naar andere paarden toe, alles wordt echt lelijk aangekeken. Dat doet ze sinds een week of 2,5, daarvoor was ze juist na de eerste "bezitterige" dagen een stuk relaxter richting Angeliene geworden. Maar nu moet alles kilometers afstand houden, anders wordt mama boos! Ik heb stille hoop dat dat komt door de hormonen omdat ze drachtig is... maar goed, mss heb ik het helemaal mis. Ze is iig nog niet hengstig. Wel verliest ze al wekenlang druppeltjes als ze knipoogt en nijdig met haar staart zwiept omdat ze zich opwindt over andere paarden die te dichtbij komen, maar dat gedrag had ze d'r vorige dracht ook. Veel mensen dachten dat ze niet drachtig was, want ze deed hengstig. Ja, Eliene doet vaak genoeg hengstig, ook al zit er geen ei, is ze drachtig, whatever. Ik zie wel verschil met als ze écht hengstig is, maar dat zien andere mensen natuurlijk niet.

Ik heb vannacht zelfs gedroomd van het scannen, heel bizar...

Ben blij Rinske dat het met Nicole allemaal goed lijkt te gaan. Hoe gaat het met jou, trek je het allemaal een beetje?

Over fotoboek: wij maken zat buikfoto's (en vele andere foto's... ) en ik heb Eliene vorig jaar vanaf een maand of 4 gemeten rondom de singelplaats en de plek waar de buik zeg maar het grootst gaat worden en dan steeds die omvang genoteerd. Zo noteer ik nu ook de hoogte van Angeliene, ze was gisteren alweer ruim 1.16 m! (6,5 week oud) En ik heb een map van Angeliene aangelegd met daarin nog apart wat foto's van pa en ma, een folder van de hengstenhouder waar Koss staat, ik heb gegevens van Koss en nog wat opa's en oma's van Annie van de verrichtingsonderzoeken bij het KWPN, dat soort dingen. Oja, daar zitten ook de foto's bij van de scans op 3 en 6 weken! Al m'n andere foto's zitten in van die flipover-albums met onder de foto's op het karton data geschreven van wanneer de foto's (ongeveer) zijn. Zo heb ik alle paardenfoto's bij elkaar, foto's van andere onderwerpen zitten apart. Dat werkt wel lekker.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 07:57

Fijn dat het nu weer goed gaat met Nicole. Gelukkig hebben merries er vaak minder last van dan de eigenaren. Maar dat maakt het voor jou niet minder erg Rinske...

Iedereen die nog moet scannen, heel veel succes!
Ik schouw trouwens ook bijna altijd mijn merries eerst en als de hengst zegt dat ze drachtig zijn, laat ik de merries zo rond de 6 weken een keer scannen.
Behalve als de merrie ergens anders is gedekt, dan laat ik ze rond de 18 dagen scannen omdat ik ze vaak tot die tijd bij de hengstenhouder laat staan. Is ze drachtig, dan komt ze weer naar huis en wordt ze later in het seizoen nog een keer gescand.

Copper zit vandaag op 12 weken, dat is 1/4 van de dracht al weer
Het wordt vandaag een drukke dag, ik moet zo een groot deel van de pony's naar huis halen omdat de smid komt. Ook komt de DA een deel enten én vanmiddag worden de veulens geschetst en gechipt. De 3 jarige merries worden dan ook gechipt en als het goed is wordt er van de fokmerries ook een haarmonster genomen voor het DNA.
Daarna mag alles weer naar buiten en kan zondag het oudste veulen afgespeend worden.
Hij is er wel aan toe

Afbeelding

Eliene wat jij bechrijft doen mijn merries ook. Piesen naar de hengst, knipogen, maar wel woest met hun staart zwaaien en gillen. Heeft niets met hengstigheid te maken maar ze doen dat uit woede
De hengst weet dat ook heeeeel goed! Hij pest ze dan een beetje maar hij reageert totaal anders dan als een merrie hengstig is
Ik heb er zelfs eentje bij die doet alsof ze hengstig is als een andere merrie wordt gedekt. Maar ook daar trapt de hengst niet in
Hij ruikt even en loopt dan verveeld weer weg...

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:00

Ik zit op 60 dagen vandaag! Jippie ik heb een hamster

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:11

Precies Marije, dat is zo. Overigens is die hengst die tegenover Eliene staat geen dekhengst, maar een of ander 4-jarig watje dat volgens mij niet eens weet hoe 'ie moet dekken. Hij gilt trouwens ook naar passerende ruinen en laat dan z'n slurf er uit hangen, dus wij hebben de conclusie getrokken dat 'ie dom is... Het schijnt dat 'ie binnenkort geruind wordt dus da's mooi, lekker rustig.

Maar goed, ze had nu zo'n beetje wel weer hengstig mogen worden en dat is ze dus duidelijk niet! Zou ze drachtig zijn??!

Overigens is dat oudste veulen flink groot zeg! Hoeveel maanden is 'ie nou?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:20

Spannend of ze drachtig is Eliene! Nog 1 dagje wachten en dan weet je het he? Zal duimen morgen.

Myron is bijna 5,5 maand. Maar omdat hij zich nog goed gedraagt en zijn moeder niet teveel pest, kon hij er nog bij blijven. Zondag speen ik hem af en dan gaat hij 14 september naar de nieuwe eigenaar. Dan is hij precies 6 maanden oud.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:23

Oja, ben gisteravond door de veulencontroleur gebeld. Die wilde vanochtend langskomen, maar da's lastig als je allebei werkt... Nu komt 'ie wsl. volgende week vrijdag 2/9, dan hebben we ook vakantie dus dat scheelt ook weer snipperuren! Het stelt wsl. helemaal niks voor, maar ik vind het toch "spannend".

En bedankt voor het duimen! Wat denk jij, is haar gedrag een goede of slechte indicatie? Ik hang je nergens aan op hoor, ik heb zelf goede hoop maar houd in m'n achterhoofd dat het gewoon ook allemaal toeval kan zijn en er niks inzit... *duimt ijverig verder*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:36

Ligt eraan op hoeveel dagen ze nu zit. Met schouwen kan je slecht de dracht controleren, wel de afwezigheid van een hengstigheid.
En het ligt ook aan de cyclus van je merrie. Ik heb hier merries met een hele korte cyclus (16/17 dagen) en met een lange cyclus (21/22 dagen) en daar houd ik met het schouwen ook rekening mee.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:40

Mijn vader zij dat hij dacht dat sum hengstig was, ze had de staart vrij ver van de kont af...

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:43

Ik geloof dat Elienes cyclus niet langer dan een dag of 21 is en ze doet al hengstig als het ei nog wat groter en zachter wordt zeg maar. Dus je hoeft bij de eerste tekenen niet gelijk naar de hengst te rennen maar hebt dan nog een dag of wat de tijd.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:54

Maar wie moeten nu allemaal nog scannen ?