[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharonIndezz
Berichten: 4705
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:41

Ik zie net m’n merrie hengstig staan, :( dus vrees dat het niet gepakt heeft, maandag weten we het zeker,

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:42

Gefeliciteerd allemaal met de drachten, toch weer positief nieuws!
De rest succes op het bankje!

Mijn merrie afgeleverd bij de hengstenhouder afgelopen woensdag. Ze was heel beginnend hengstig, kunnen ze haar mooi opvolgen daar. Thuis nog een swab genomen en gisteren was er geen groei te zien, dus dat is eindelijk eens positief en schoon. Maandag wordt ze weer gescand, gisteren zat ze op 4 cm en gaat dus nog niet zo snel deze keer.

Ze gaat inderdaad met vers en onverdund sperma geïnsemineerd worden. Nog even kijken of we nu wel of niet wisselen van hengst, afhankelijk van hoe het verloopt en de mening van de kliniek/veearts daar.

Spannend hoor, ik hoop zo dat het eens mag lukken!!!

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:54

Oh nee sharon
Fijn retlaw!

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:40

Crazy_funky, ze is nu 7. Heeft 3 jaar geleden een hengstveulen gehad van Leuns Veld's Winston Jr en is tussendoor uitgebracht in de Z dressuur. Kleine 'meisjes' worden groot <3

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:07

Sharon, hopelijk toch wel! Ik duim voor je.

Retlaw, succes.

Carlijn is gisteren geinsemineerd. Ik had op stal nog even gegeten, kijk nog een keer bij haar en schrok me rot... Had ze een allergische reactie. Wel de spoedlijn gebeld om te overleggen met DA maar aangezien ze geen echte koorts had (38.2 wel hoger dan ik van haar gewend ben) en verder fit was even aangekeken. Vanochtend was alles weg, maar het was wel even schrikken! Weet niet precies wat het veroorzaakt heeft.

Afbeelding

Morgenochtend scannen om te kijken of het ei weg is, anders nog een keer insemineren.

juval

Berichten: 13439
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:13

Oei anbash, ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt zeg. Wat een heftige reactie. Fijn dat het nu weer weg is. Maakt dit het nog een keer insemineren wel extra spannend lijkt me.

SharonIndezz
Berichten: 4705
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:18

Wow heftige reactie !

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:20

juval schreef:
Oei anbash, ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt zeg. Wat een heftige reactie. Fijn dat het nu weer weg is. Maakt dit het nog een keer insemineren wel extra spannend lijkt me.


Ja zou kunnen... Maargoed ze heeft het zevende veulen aan de voet, dus niet zo dat ze voor het eerst geinsemineerd is. Even afwachten maar. Hopelijk is morgen het ei gewoon weg en is ze in 1x drachtig!

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:39

Heftige reactie geweest, kan ook op steek insect zijn geweest?

Knolselder

Berichten: 4337
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:07

Gefeliciteerd met de drachten!

Ik volg maar al wat mee. Ik ben net begonnen met dekken. Nu plots worden ze allemaal hengstig. Een paar op het wachtbankje en een paar bezig. Ik twijfel ook mijn grote merrie te dekken als ze niet verkocht is tegen de volgende hengstigheid.

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:21

mirjamalvaro schreef:
Heftige reactie geweest, kan ook op steek insect zijn geweest?


Ik heb het dus in mijn ponytijd een keer meegemaakt... Die pony stond vlakbij het hengstenstation en ben toen aan de overkant in het bos gaan buitenrijden. Dus die optie heb ik zeker ook in mijn hoofd. Gelukkig reageerde Carlijn niet zo heftig als die andere toen, die ging echt in shock.

Zaquira
Berichten: 0
Geregistreerd: 22-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:53

Annash schreef:
Sharon, hopelijk toch wel! Ik duim voor je.

Retlaw, succes.

Carlijn is gisteren geinsemineerd. Ik had op stal nog even gegeten, kijk nog een keer bij haar en schrok me rot... Had ze een allergische reactie. Wel de spoedlijn gebeld om te overleggen met DA maar aangezien ze geen echte koorts had (38.2 wel hoger dan ik van haar gewend ben) en verder fit was even aangekeken. Vanochtend was alles weg, maar het was wel even schrikken! Weet niet precies wat het veroorzaakt heeft.

[ [url=m/gF7Kx5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Morgenochtend scannen om te kijken of het ei weg is, anders nog een keer insemineren.


Mijn vorige merrie had dit als reactie op darmontspanners, maar die zal die van jou niet gehad hebben.

Tara_13

Berichten: 762
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:22

Vanochtend gescand en 2 eitjes van 4,1 en 4,2 cm. Vandaag insemineren

Nu al een duur veulen, zo 2 keer het zondagtarief :')

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:07

Tara_13 schreef:
Vanochtend gescand en 2 eitjes van 4,1 en 4,2 cm. Vandaag insemineren

Nu al een duur veulen, zo 2 keer het zondagtarief :')


Ik heb geen idee hoe dat bij mij gaat omdat ik op station scan waar inloopuur is, maar ik heb een keer op zaterdag gescand en vanochtend dus ook op zondag.

Het goede nieuws is dat het ei weg was, dus hoefden niet nog een keer t insemineren, maar ze had wel vocht en is gespoeld. Daar kwam ook wat viezigheid uit dus vandaag 3x spuiten en morgen terug voor controle.

jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:55

Annash: wow wat een heftige reactie! Fijn dat het ei weg was! Hopelijk nu schoon en succes op het wachtbankje

tara: gelukkig hoeven wij niet extra te betalen op zondag bij de hengstenhouder voor de dierenarts. Succes met insemineren

knolselder: succes met dekken en op het wachtbankje

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:34

Ik kom me voorzichtig ook hier melden met mijn merrie. Ze is donderdag ei weg gespoten en donderdag middag geïnsimineerd.
De hengsteboer had er over dat de baarmoeder mond nog niet zacht genoeg aanvoelde. Hij dacht dat het deze keer niet ging lukken.
Zegt jullie dat iets?

Zaquira
Berichten: 0
Geregistreerd: 22-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:39

vienna1987 schreef:
Ik kom me voorzichtig ook hier melden met mijn merrie. Ze is donderdag ei weg gespoten en donderdag middag geïnsimineerd.
De hengsteboer had er over dat de baarmoeder mond nog niet zacht genoeg aanvoelde. Hij dacht dat het deze keer niet ging lukken.
Zegt jullie dat iets?



Weet je hoe groot het ei op dat moment was?

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:43

Jeetje waarom spuiten ze dan af en insemineren dan al...

Quir

Berichten: 17411
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:48

vienna1987 schreef:
Ik kom me voorzichtig ook hier melden met mijn merrie. Ze is donderdag ei weg gespoten en donderdag middag geïnsimineerd.
De hengsteboer had er over dat de baarmoeder mond nog niet zacht genoeg aanvoelde. Hij dacht dat het deze keer niet ging lukken.
Zegt jullie dat iets?


De baarmoedermond voelt heel zacht en wijd als je insemineert, rondom de ei sprong is deze het zachtste en wijdste (je kan er dan 2 tot 4 vingers in doen in het is heel makkelijk de katheter in te brengen). Met ei afspuiten heb je soms de kans dat ze dat wat te vroeg doen, waardoor de baarmoedermond niet genoeg ontspant.

Echter heb je ook merries die direct dicht gaan na de eisprong, maar dan is haar ei gesprongen uit natuurlijke cyclus (het is te vroeg voor afspuiten). Dus het kan dat het ei al gesprongen was. Ze zijn tot ongeveer 16 uur na de eisprong vruchtbaar. Enige nadeel dan is dat je kans hebt dat de baarmoeder een eventuele reactie op het sperma niet meer naar buiten kan werken (en dat komt niet ten goede van een dracht). Maar er is zeker nog wel een kans op dracht verder.

Maar het liefst wil je ze zo zacht mogelijk tijdens het insemineren.

Weet je hoe groot het ei was toen ze deden afspuiten?

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:21

Duidelijk verhaal. Ei was 4,5.
Ze was voor de 2de keer gescand.
Dinsdag was ze er nog niet klaar voor donderdag is dus door de dierenarts het ei afgespoten.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:06

Annash, jij scant bij de Radstake of in Zeddam zelf? Zij werken met een vaste prijs voor het seizoen, alleen veterinaire handelingen zoals spuiten, spoelen, komen erboven op.

Quir

Berichten: 17411
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:51

vienna1987 schreef:
Duidelijk verhaal. Ei was 4,5.
Ze was voor de 2de keer gescand.
Dinsdag was ze er nog niet klaar voor donderdag is dus door de dierenarts het ei afgespoten.



4.5cm is in ieder geval niets te vroeg geweest voor afspuiten en ook vrij grote kans dat het ei zelf al gesprongen is. :)

AM_Horses

Berichten: 2683
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 00:53

Vienna. 4.5 is een normale grote om af te gaan. Ik heb ook wel merries gehad die niet heel zacht waren. Maar wel drachtig werden. Mooiste is natuurlijk heel zacht.

Annash. Dat is best een hevige reactie. Vraag me af of het van insemineren is of iets anders. Balen van het vocht. Hopelijk nu mooi schoon na het spoelen duimen op dracht

Tara. Ze weet de dag wel uit uit kiezen idd. Duimen dat het pakt

Knolselder. Leuk dat je weer aan het dekken bent. Wat heb je voor combinaties dit jaar?

Sharonindez. Dat is balen!!

Wild wordt vanmiddag gescand. Ik moet helaas zelf werken. Een stal genootje zou de dierenarts helpen. Nu is de merrie super braaf. Kan je vastzetten en zelf meekijken of scan apparaat vasthouden. Fingers crossed dat er toch gewoon een vruchtje met hartslag in zit

SharonIndezz
Berichten: 4705
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:57

Niet meer verwacht… wel gehoopt


Afbeelding

Ponytante

Berichten: 240
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:15

Gefeliciteerd iedereen waar het heeft gepakt *\o/* ! neem aan dat foto SharonIndezz ook een positief bericht is? #beginner :')

En heftige reactie bij Annash!

Hier nog een week wachtbank. Ik weet het niet... stalhouder deed even een grapje van het weekend met veel stress als gevolg en verder ook niet helemaal klakkeloos gegaan (ook was zij niet helemaal zacht zoals net hierboven is besproken).

Ja we moeten naar een nieuwe stal maar ik wil eigenlijk eerst zeker weten dat ze drachtig is en dan nog maandje wachten om stress te vermijden in de eerste maand. Maar ja als huidig plekje niet verbetert houden we het niet lang vol. _-:( Gevalletje (te) aanhankelijke merrie en "even" alleen laten op stal.

Had gewoon in feb/maart moeten verhuizen, nou eigen schuld :roll: .