[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen1987

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 06:34

Dankjewel Knolselder,

Ik vraag vandaag even toestemming aan de eigenaar of ik een foto van de Hengst op internet mag zetten. Mag ik jou gelijk al om advies vragen? Ik weet niet of ik het wel zo fijn vind voor mijn merrie om haar met 18 dagen te scannen. Ik ben inmiddels ingelezen dat het voor meerdere eitjes nodig kan zijn om er op tijd bij te zijn. Jij hebt het ook niet rectaal laten doen toch begrijp ik uit je berichten. Is dit een bewuste keuze voor je mini paardjes? En hoe kijk je hier tegenaan met je Shetlanders?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:15

Ik fok ook met mijn mini en scan altijd

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:23

Scannen kan wel en is ook belangrijk, maar toen ik met mijn mini fokte destijds heb ik een vrouwelijke dierenarts gezocht die kwam scannen. Zij had smallere handen/armen dan de DA waar ik toen normaal nog scande. Dat ging probleemloos.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:25

AM_Horses schreef:
Happy_Hippie. Logisch dat het dubbel voelt. Als je kunt schouwen bij vreemde paarden is dit een optie anders zou ik toch optijd beginnen met scannen om te kijken waar ze ongeveer zit in cyclus

Helaas reageerd mevrouw daar totaal niet op haha.
De veulenhengstigheid was de eerste hengstigheid die we ooit bij der hadden gezien maar ook gelijk de laatste.
Zal volgende week de dierenarts eens bellen vragen of we langs kunnen komen om te scannen daarna evt gelijk een rondje naar het bos (is in de buurt) :D
Die voorrijkosten zijn echt belagelijk hoor geworden hoorde om me heen al verhoogd naar 70,- dus we rijden wel gewoon die kant op :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:55

Wij scannen hier ook alle merries inwendig. Van 78cm tot 95cm en heb er maar 2 waarvoor ik naar het KI centrum moet omdat mijn mannelijke DA niet kan scannen.

Hier trouwens weer eentje dragend <3
Afbeelding

1 merrie konden we geen hengstigheid of dracht zien dus goed schouwen met de hengst en evt volgende week opnieuw scannen.
En 1 merrie op het wachtbankje. Die is woensdag de laatste keer gedekt.

Carmen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:30

Wat een prachtige pony’s Luna! Fijn te horen dat het goed te doen is bij de kleintjes. Waar Eemy gedekt gaat worden is een vrouwelijke dierenarts maar ik keek er toch wel erg tegenop. Nu ik van jou en Muronia hoor dat het te doen is stelt mij dat toch wel gerust.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:17

Carmen ze worden hier wel gewoon inwendig gescand.
Alleen is mij ooit verteld dat bij meerdere eitjes en tweelingdracht die mini’s vaak te krap zijn om een vruchtje weg te kunnen knijpen. En dat het afspuiten dan eerder aangeraden wordt. Ik heb het alleszins nog nooit meegemaakt.

Ik ben blij dat onze BamBam zijn werk goed gedaan heeft Luna. Ik kijk extra uit naar het veulentje van Kato volgend jaar.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:12

Gefeliciteerd luna, mooie combinatie.

Bijzonder dat bij die kleintjes dan weer bijna nooit een tweeling dracht ontstaat. Zie en hoor het best vaak bij warmbloeden. Zelf ook al een paar keer kans gehadt dat er een tweeling zou zitten bij de merrie.

Happiehippy zo die voorrijkosten zijn niet mals. :7 Is dat het normale tarief bij jullie of is er ook gereduceerd tarief als je voor 9 uur belt?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:18

2ling drachten, pff hou er over op. De merries van White Dream hebben een abbonnement hierop dit jaar := Naja betekent dat kwaliteit goed is van sperma. Enkel even spannend of er wel netjes één vruchtje blijft zitten.

Happy_Hippie. Bij welke dierenarts zitten jullie? Ik heb west brabant, vindt ik nog best meevallen met voorrijkosten. Ik hoorde van visdonk dat dit over de 100 was :roll: dan is het niet leuk om te laten scannen.

Luna. Gefeliciteerd *\o/*

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:24

AM_Horses schreef:
2ling drachten, pff hou er over op. De merries van White Dream hebben een abbonnement hierop dit jaar := Naja betekent dat kwaliteit goed is van sperma. Enkel even spannend of er wel netjes één vruchtje blijft zitten.

Happy_Hippie. Bij welke dierenarts zitten jullie? Ik heb west brabant, vindt ik nog best meevallen met voorrijkosten. Ik hoorde van visdonk dat dit over de 100 was :roll: dan is het niet leuk om te laten scannen.

Luna. Gefeliciteerd *\o/*

Wij zitten idd bij visdonk
Tis bizar hoor die koste, gelukkig hebben we nu een auto die m mag trekken dus kan ik gaan en staan wanneer ik wil en kan ik gewoon die kant op.

Carmen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:51

Ik wil ons hierbij even voorstellen inclusief foto dit keer.

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:41

Ik kom hier vanaf nu ook mee lezen en soms wat mee kletsen.
Ik zou Fiore niet laten dekken als ze een merrieveulen zou krijgen, maar ja O:)
Het is nog niet 100% zeker, maar de kans zit er in dat ik het wel ga doen. Ook omdat de hengst die ik op het oog heb, waarschijnlijk alleen dit jaar in NL ter dekking staat.
Mocht het allemaal doorgaan, zal ik de hengst bekend maken.

Ik vind het zó leuk dat je eindelijk mee doet Carmen! <3

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:19

Fijn om alle ervaringen te lezen. Hier zijn ze ook echt gewoon fokmerrie. En ze worden gedekt zolang ze goed gezond zijn, goede bevalling gehad hebben en hengstig willen worden :+. Maar ook fijn om te lezen hoe jullie met de jonge merries omgaan kwa dekken enz.

Jazzejam die hebben idd grasjes genoeg zo. Hopelijk een positieve scan dinsdag.

Muronia komt wel goed uit dat je niet in het weekend moet insemineren. Hopelijk na het weekend wel.

AnsoDM spannend hopelijk kan ze vlot geinsemineerd.

Quir hopelijk wacht ze netjes tot dinsdag dan. Fijn dat je het zelf thuis kan doen.

Happy_hippie ik snap heel zeker wat het dubbel is :(:) ik zou in mei al eens scannen om te zien waar ze zit in de cyclus en dan kun je vanaf dan verder tellen.

Carmen1987 Welkom. Leuke combi heb je. Ik zou sowieso voor 30 dagen scannen. Als het er dan 2 zijn dan kun je ze nog wegspuiten.

Kimwilliam Fijn dat het ei gesprongen is maar balen dat ze vocht heeft. Was het vandaag gelukt met laden?

Luna2006 gefeliciteerd *\o/*

Cynthia82 leuk dat je er misschien bij bent :D

Hier worden woensdag de 2de groep gescand. Er worden 4 op dracht en de merrie die steeds rare cyclussen heeft ook. Wil eerst kijken hoe het er vanbinnen uitziet voor we nog een x proberen. En amy wordt nog eens gescand. Die had al lang hengstig moeten zijn en is het nog steeds niet :+ Dus ofwel speelt het vruchtje verstoppertje of ze wordt ineens niet meer hengstig. Maar aangezien ze wel enorm knuffelig is gok ik het eerste, we zullen het zien :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:34

Leuk Cynthia, je kan het toch niet laten _O-

Ik kan er wel van uitgaan dat Quinn drachtig is denk ik zo. Dag 20 en nog zeer zeer boos naar de hengst. Duimen dat dat zo blijft!
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:10

Ik heb het topic een beetje verwaarloosd, het is hier zo belachelijk druk.

Iedereen met drachtige merries gefeliciteerd en welkom aan de nieuwe mensen :)

Hier hoeven de merries ook niks anders te doen dan veulens opvoeden. Als de merrie er goed uit ziet en een goede bevalling heeft dan houden we in principe geen rustjaar. Valetta heeft nu net haar 3e veulen gehad, maar zij is altijd zo mooi drachtig en zo gelukkig met haar veulens dat we haar nu weer gewoon gedekt hebben. Ook Estonia glimt als een spiegel en ziet er super uit, die lijdt echt niks van haar veulen. Intissima heeft dan bijvoorbeeld iets meer nodig, dus die hebben we ook niet op de veulenhengstigheid gedekt.

Wij beginnen als ze 3 zijn. Dat is ook wel deels gevoelsmatig. Ik vind zelfs de 'meer volwassen' paarden echt nog wel te guppie met 2 jaar. Terwijl als ze in juni/juli geboren worden ze natuurlijk ook pas 2,5 zijn als je ze dan aandekt. Nu scheelt het wel dat wij normaliter redelijk vroeg in het jaar zitten, dan zijn ze in het begin van het dekseizoen ook wel echt 3. Ik weet niet, het jaar dat ze 3 worden vind ik echt vroeg zat, maar ik heb hier geen enkele wetenschappelijke bron voor :))

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:33

Ik heb Fiore voor het eerst laten dekken toen ze drie was, met rijden begin ik pas met 4 of 5. In principe is de bedoeling om dat met Finesse ook te doen, afhankelijk van hoe ze er dan bij staat, of ik denk dat ze er aan toe is, zowel geestelijk als lichamelijk.

Vroeger wilde ik nooit twee jaar achter elkaar dekken. Nu heeft Fi 4 jaar achter elkaar een veulen gekregen en misschien dus wel 5 jaar.
Ergens zit in mijn hoofd dat ik haar ook af en toe een jaartje leeg moet laten om even bij te kunnen komen, maar meerdere ervaren fokkers en de dierenarts en de osteopaat zeggen dat ik prima door kan gaan zolang Fiore fit de drachten doorhuppelt, makkelijke bevallingen heeft, snel herstelt en blij is met haar baby (en dat is bij haar allemaal zo).
Ze hoeft van mij ook verder niets. We wandelen veel, doen af en toe een bosritje en ze staat 24/7 buiten.

Dus ja, Knolselder, je kent het: fokken is een verslaving en als mensen met verstand dit dan zeggen en ik eerlijk naar Fi kijk, kan ik het inderdaad niet laten :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:51

Herkenbaar hoor. Ik kan het ook niet laten. Af en toe probeer ik wel eens een jaartje leeg te laten. Maar het is vaak heel verleidelijk als je leuke dates op het oog hebt.
Als de merrie er duidelijk nood aan heeft dan natuurlijk niet.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:56

Volgend jaar wil ik misschien weer dekken. Maar vind dat wel lastig gezien we dan met merrie en veulen naar de DA moeten. Of toch een opvoelbox maken thuis. Lastig, eerst maar eens zien of dit jaar lukt. Merrie is inmiddels 15 jaar dus ben bang dat als we haar leeg laten een jaar het daarna niet meer wil lukken.

Dat is dus het nadeel van pas later met fokken te beginnen bij de merrie. Maar ik vind het ook erg leuk om met ze te werken zonder dat er een dracht is of een veulen.

Vandaag even lekker aan de dubbel longe met haar gewerkt. Merrie houdt zich een beetje vast aan een kant sinds ze terug in van de DA. Kijken of we haar weer wat soepeler kunnen krijgen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:57

Cynthia: wie weet welkom hier! Ik ben benieuwd welke hengst het mag worden als je het doet.

Luna: yes, gefeliciteerd!

Goldy heeft nu 2 veulens op rij gehad, die hoeft verder ook helemaal niets doen. Die geniet echt van haar veulen! En Sjanty is ook steeds druk met het veulen van Goldy, die wordt de hele dag achtervolgt en staat en ligt vaak te slapen met de kleine van Goldy.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:15

Wij hebben idd ook merries waarbij het een straf is ze een jaar leeg te laten. Die hunkeren echt naar n eigen baby

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:04

hier scannen we gewoon zonder dat ze in de box staat. Nu heb ik wel een hele brave merrie en de DA boft er telkens wel mee :+ Morgen ochtend vroeg om 7u30 opnieuw scannen. Word dat even vroeg uit mijn bed.

Luna: Gefeliciteerd!!

Niecky: Ik hoop het ook. Word spannend de volgende dagen :)

knolselder: ik duim met je mee dat het zo blijft :)

Ik snap het dat fokken verslavend is maar aangezien dit hier niet het hoofddoel is laat ik er liever een jaar ofzo tussen. Er zijn wel nog een paar leuke hengsten die wel een leuke combi zouden zijn met Mira. We zien wel wat de toekomst brengt.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:55

Ik zal morgen weer even een bijleesactie doen, de laptop vergeten mee te nemen naar de nachtdienst en via de Ipad reageren is gewoon waardeloos :j

Gisteravond Charlotte weer geïnsemineerd, verder de rest op het wachtbankje ook, dus vooral afwachten hier nu.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:57

Gefeliciteerd Luna!

Knolselder jij ook voorzichtig gefeliciteerd, laat je nog wel scannen?

Cynthia welkom, ik had al zo'n vermoeden dat ik je hier toch tegen zou gaan komen _O-

Ik wil in principe nu 1 veulen per jaar. Ik heb niet de ruimte voor meer. Mocht ik ooit terug gaan naar mijn doel (3 fokmerries) in plaats van de "bejaardensoos" die ik nu heb lopen dan zouden er 2 per jaar kunnen komen en zou ik kunnen afwisselen in wie er een jaartje leeg blijft.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:07

Hoeveel paarden heb je nu Muronia? Fok jij voor de verkoop of hou je ze meestal zelf aan?

Spannend Cheytjuh!

AnsoDM: Hoe was het met scannen deze (vroege) morgen?

Knolselder, fingers crossed dat ze drachtig is!

Nieky1993, lastig dat je merrie niet (zichtbaar) hengstig is. Mijn dierenarts zei dat het dit jaar wel heel veel voorkomt en dat het waarschijnlijk met het weer te maken heeft. Hopelijk helpt het mooie weer van dit weekend wat mee :j

Cynthia82, ik ben heel benieuwd naar je hengstkeuze!

Carmen1987, welkom en wat een leuke combinatie. Dat wordt ongetwijfeld een heel leuk veulentje <3

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:46

Dat is het hengstje van Olivier ofniet?

Carmen1987 schreef:
Ik wil ons hierbij even voorstellen inclusief foto dit keer.

[ [url=m/JUXQgW.png]Afbeelding[/url] ]