[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:57

Pony vond de eerste dekking ook dood eng...later kroop ze zelf onder de hengst ;)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:02

Ik snap best dat de eerste keren best eng zijn voor de merrie.

Hier worden ze allemaal geïnsimineerd en staan altijd in een opvoelbox. Dit gaat eigenlijk altijd goed, ook bij jongere merries :j

Morgen is Esmeralda 18 dagen *\o/* spannend.....

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:09

Spannend am_horses! _/-\o_

Mijn merrie vind ik maar abnormaal rustig en braaf, zou het dan toch? :):)
Volgende week Maandag komt de dierenarts scannen op 16 dagen ivm 2 follikels tijdens het insemineren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:48

Ik duim voor een mooie dracht AMH!

Spannend xPenny! Hopelijk is het er netjes 1 :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:13

Spannend Penny,succes straks!

Dekperikelen,altijd leuk om te horen hoe anderen het aanpakken.
Mijn jonge merrie vond het ook eng,uiteindelijk ben ik achter de omheining gekropen met haar aan het touw dicht bij mij en haar gerustgesteld toen het gebeurde. Zo was er geen praam nodig.
Het is toch heel wat als ze het niet kennen. :(:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:57

Spannend AM_! Hopelijk mooi drachtig!

Woogy schreef:
elke keer als je het over Empty hebt, wil ik heel flauw 'zo empty is ze niet...'zeggen :')

Ik ook. :))

Fijn dat het met praam toch gelukt is!

Hier nog niks te melden. Stomme pony is nog steeds niet hengstig. -O-

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:57

Imre schreef:
Spannend AM_! Hopelijk mooi drachtig!

Woogy schreef:
elke keer als je het over Empty hebt, wil ik heel flauw 'zo empty is ze niet...'zeggen :')

Ik ook. :))

Fijn dat het met praam toch gelukt is!

Precies hoe ik ook zit :')

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:08

AM_Horses schreef:
Ik snap best dat de eerste keren best eng zijn voor de merrie.

Hier worden ze allemaal geïnsimineerd en staan altijd in een opvoelbox. Dit gaat eigenlijk altijd goed, ook bij jongere merries :j

Morgen is Esmeralda 18 dagen *\o/* spannend.....

Spannend! Dream vandaag ook 18 dagen maar ik laat haar morgen pas scannen. Zus en ik hebben beide een lange dag werken vandaag.

Ga duimen voor je!!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:29

Nynkster schreef:
Imre schreef:

Precies hoe ik ook zit :')

Geduld hebben is niet mijn sterkste punt. :=

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:45

Ik heb heeeel veel geduld maar mijn merrie ook :o Die laat lekker op zich wachten en heeft echt 0 interesse in de hengst. Dus vrees dat het hengstig spuiten wordt

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:23

Diegene waarvan hun merrie drachtig is, gefeliciteerd! :) mooie tijd van wachten komt er weer aan.

Hoop dat het mag, maar ik heb even een vraagje tussendoor, mijn merrie is 17 april geinsemineerd met diepvries sperma, alles verliep volgend boekje, werd 2/3 x per dag gescand waarbij ook geen bijzonderheden gezien zijn in de baarmoeder.

Nu zijn we op 16 dagen wezen scannen, geen dracht te zien maar ook geen nieuw ei in ontwikkeling, daarom op 18 dagen weer gescand, nu wel iets te zien maar volgens da cyste van 0,6 cm? Wat ik eerlijk gezegd wat vreemd vind omdat dit nooit opgemerkt is tijdens het intensief scannen.

Momenteel nog geen hengstigheid en volgens da ook geen aanstalten tot nieuwe ei maken dus morgen op 20 dagen 'dracht' weer scannen. Wat denken jullie? Vreemd verhaal toch? :o haha

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:50

Michelle_S schreef:
Diegene waarvan hun merrie drachtig is, gefeliciteerd! :) mooie tijd van wachten komt er weer aan.

Hoop dat het mag, maar ik heb even een vraagje tussendoor, mijn merrie is 17 april geinsemineerd met diepvries sperma, alles verliep volgend boekje, werd 2/3 x per dag gescand waarbij ook geen bijzonderheden gezien zijn in de baarmoeder.

Nu zijn we op 16 dagen wezen scannen, geen dracht te zien maar ook geen nieuw ei in ontwikkeling, daarom op 18 dagen weer gescand, nu wel iets te zien maar volgens da cyste van 0,6 cm? Wat ik eerlijk gezegd wat vreemd vind omdat dit nooit opgemerkt is tijdens het intensief scannen.

Momenteel nog geen hengstigheid en volgens da ook geen aanstalten tot nieuwe ei maken dus morgen op 20 dagen 'dracht' weer scannen. Wat denken jullie? Vreemd verhaal toch? :o haha

Lijkt een beetje op mijn merrie vorig jaar. Was geen goed vruchtje. Groeide iets, maar veel te weinig. Uiteindelijk met 35 dagen hengstig gespoten.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:02

AM_Horses schreef:
Lijkt een beetje op mijn merrie vorig jaar. Was geen goed vruchtje. Groeide iets, maar veel te weinig. Uiteindelijk met 35 dagen hengstig gespoten.

Ah oke, getver.. ik hoop dat het doorzet en dat we misschien morgen wat meer zien, laat het wel weten ;)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:34

Michelle_S schreef:
AM_Horses schreef:

Ah oke, getver.. ik hoop dat het doorzet en dat we misschien morgen wat meer zien, laat het wel weten ;)

Ik hoop het ook niet! Uiteindelijk is ze ook niet meer drachtig geworden vorig jaar. Dit jaar wel gelijk

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:22

Michelle_S schreef:

Als eerste ben ik rete benieuwd met wie je gedekt hebt!

0,6 cm is sowieso te klein voor 18 dagen, die zijn bij arabs(ga er even van uit dat je daarmee fokt) normaal tussen de 2 en 3 cm.
Cystes kunnen heel eenvoudig komen en gaan. Als deze in de baarmoeder zit kan het een vals beeld van dracht geven bij de merrie zelf.
Ik had er 1 die was tegelijk kats hengstig(hengsten echt heel gewillig) maar sloeg gruwelijk om zich heen echt niet te benaderen. Op den duur was ze tammer(dankzij osteopaat) en konden we haar dekken. Na 3 cycli dekken werd ze na 18 dagen ineens weer woest, wij dachten 'die is drachtig'. Scanner erin en oordeel van de VA? "deze heeft zo veel cystes, de baarmoeder lijkt wel kikkerdril en op haar eierstokken zitten er ook genoeg, deze krijg je niet drachtig". De cystes op de eierstokken gaven vals beeld van hengstigheid, gevolgd door tegelijk een vals beeld van dracht

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:12

@ woogy, dankjewel voor je reactie, door wie ze gedekt is blijft nog ff een verrassing :) veulen is niet voor mijzelf ;) maar 't is wel een erg gave hengst met enorm veel crabbet bloed!

Wat een gek verhaal ook van jouw merrie! Nooit meer drachtig gekregen? Ik wist inderdaad dat 0,6 te klein was voor 17/18 dagen dracht, toch vond ik t een beetje apart. Ben benieuwd naar morgen :) let u know

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:35

Ik heb met die merrie niet verder geprobeerd, Als ik heel eerlijk mag zijn. Ik denk dat als er een andere hengst op was gegaan het wel was gelukt. Hij bleek namelijk zo goed als onvruchtbaar te zijn. Zo'n 12,5% levend. Zonder echt onderzoek leek zo'n 25% daarvan gezond(1 kop 1 staart), maar alsnog kon je ze met het blote oog volgen...Kortom echt super slecht sperma, bleek later ook nog eens spat 3 en 4 te hebben :oo
Ik had Pony namelijk ook niet meer hengstig sinds oktober en wilde haar rond maart laten dekken, knap lastig als het van binnen niet mee werkt. Zij kreeg dezelfde medicijnen als de andere merrie en werd hop drachtig. denk dus dat Aronda wellicht wel drachtig had geworden. Maar goed, diertje was 20 toen al en echt heel goed ging het niet tussen haar en Pony, zelf had ik niet heel veel met haar dus heb haar in overleg met de oude eigenaar naar een top adresje in België gebracht. Daar heeft ze tussen nog meer oldtimers geleefd en is uiteindelijk ingeslapen door de gevolgen van een tumor.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:48

Jeeeeh Esmeralda is drachtig gescand *\o/* en maar één vruchtje zichtbaar. Super blij!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:48

AM_Horses schreef:
Jeeeeh Esmeralda is drachtig gescand *\o/* en maar één vruchtje zichtbaar. Super blij!

Gefeliciteeeeeeeeerd :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:49

*\o/* Gefeliciteerd! :):)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:36

Gefeliciteerd AM *\o/*

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:50

Gefeliciteerd am super

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:57

Gefeliciteerd met de drachtige merries allemaal, en succes voor degenen die nog in spanning zitten.

Smarti is afgelopen weekend helaas verkouden geworden. Snot en hoesten. We slaan deze hengstigheid op advies van de dierenarts dus over en proberen het over drie weken weer.
Zonde van het hengstig spuiten dus, maar we kunnen nu wel redelijk zeker zijn van haar cyclus denk ik.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:13

Ik meld me ook aan! Ik hoop dit jaar mijn AV merrie te laten dekken. Na (heel lang) wikken en wegen voor de hengst Sjacour gekozen. Mijn merrie is 'al' 11 jaar en is een maiden, hoop dus dat het gaat lukken. Het zal het eerste veulentje worden dat ik ga fokken dus ik vind het super spannend! Woensdag wordt ze voor het eerst gescand, ben benieuwd!
Mijn merrie Maram:

Afbeelding

De hengst Sjacour (foto credits gaan naar Imke Lamsma):

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:02

Gefeliciteerd AM!

Hier nog n weekje wachten en dan mag mijn dame naar het dekstation....

Vandaag moesten we naar de kliniek voor iets anders en daar stonden 2 veulentjes.... mijn merrie werd helemaal wild, bubbelen enz dus die is wel echt weer klaar voor n veulen van haarzelf ;)