Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quir schreef:Grootte van t ei zegt niet zoveel over de kans van een merrie of hengst veulen. Wel de tijd tussen de eisprong en inseminatie. De ene leeft langer en/of is sneller, weet even niet welke welke was (mannelijk of vrouwelijk). Haha
AniekR schreef:Maar dan is het dus afhankelijk of het ei snel springt en er (in ons geval) nog sperma van de dag ervoor in zit, of langzaam en de volgende dag er vers sperma bij komt
Maar ik ben nog altijd van mening dat het slechts een licht kansverschil geeft. Ipv 50/50, heb je het dan misschien over 48/52, 45/55 maximum.
Zo heb ik ook iemand horen zeggen de hengst bij los in de wei te vaak zou springen en er dan een te grote kans op hengstveulens zou zijn. Maar als ik dat moet beredeneren, was het paard dan allang uitgestorven
Fotsy schreef:Maar in de natuur heeft een hengst meer dan 1 merrie en heeft hij zijn handen vol om kapers weg te houden van zijn merrie's die hengstig staan dat hij de tijd niet heeft ze constant te bespringen.
Ben er vast van overtuigd dat de kansen veel meer dan dat verschoven zijn. Want anders is het hier heel verwonderlijk dat met tien keer dekken per dag of 1 keer om de twee dagen ik eerst een hengst en dan een merrie kreeg![]()
We zouden eens statistieken moeten bijhouden![]()
Oh en mannelijk zaad leeft minder lang inde baarmoeder das bewezen, dat ze minder wegen en dus sneller zijn is te verwaarlozen. Vandaar dat er bij paarden geen sexzaad te verkrijgen is zoals bij koeien. Het zaad wordt namelijk gescheiden van elkaar op basis van de snelheid.
AniekR schreef:Maar dan is het dus afhankelijk of het ei snel springt en er (in ons geval) nog sperma van de dag ervoor in zit, of langzaam en de volgende dag er vers sperma bij komt
Maar ik ben nog altijd van mening dat het slechts een licht kansverschil geeft. Ipv 50/50, heb je het dan misschien over 48/52, 45/55 maximum.
Zo heb ik ook iemand horen zeggen de hengst bij los in de wei te vaak zou springen en er dan een te grote kans op hengstveulens zou zijn. Maar als ik dat moet beredeneren, was het paard dan allang uitgestorven
AniekR schreef:Ja hopelijk vannacht. Maar als ik dit zo zie kan het nooit erg lang meer duren. Merrie is zo ongemakkelijk en dikke druppen al aan de uier vanmiddag.
Maar ja Lies heeft volgens mij ook 1,5 dag met weeën gelopen, dus je weet het niet.
En ik ga inderdaad naar Red Flyer dit keer en maar één van mijn eigen merrie's. Goeroe (waar ik de pony's bij heb staan) gaat er in ieder geval ook één, maar misschien twee dekken.
Bij jou was het Cassanova geworden, zag ik?
Finn__ schreef:Interssant van het waterhoofd verhaal! Bij het KFPS kan je laten testen of je paard drager is, maar dat klopt ook niet helemaal dan als ik het zo lees?
Citaat:Breeds Affected:
Testing for Hydrocephalus is valid for Friesian Horses.