[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:42

Hier spuit de veearts ook het ei eraf inderdaad.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:44

Ja hier ook gedaan toen het ei groot genoeg was, maar nog niet gesprongen (na al een keer geinsemineerd). Is het ei nog niet rijp/groot genoeg denk ik dat het ook juist nadelig is voor de bevruchting.
En na de eisprong kan het ei dacht ik ook nog x aantal uur bevrucht worden. Dus ook nog de dag erna geinsemineerd, want je weet nooit exact hoeveel tijd er dan nog overheen gaat (nouja tenzij je om het uur scant ofzo ;) )

Hier ook spannend vandaag, maar dat komt omdat laatste merrie op springen staat.
Maar waarschijnlijk ook snel insemineren nu ;)

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:11

Nou hier zit het er ook in....Tooske is 20.10 uur geinsemineerd. Zaterdag scannen of het ei weg is maar ze was onwijs hengstig en gisteren was het ei al mooi zacht dus ik heb goede hoop....
Afwachten nu

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:23

P tries klopt wat je Da zegt, als ze nog niet hengstig zijn geweest dit jaar en dus in wintermodus staan, kan je ze niet hengstig spuiten.
Al is het eigenaardig dat ze nu nog in wintermodus is, sommige merrie's slaan zelfs in de winter geen cyclus over.
Gooi ze dit weekend maar lekker in de zon, zal vast wel iets opwekken.

belle *\o/* *\o/* geweldig ML

am horses ziet er goed uit, voorzover het andere eitje dan gaat afkomen of afgeknepen worden

bij zo een groot ei wordt het vaak afgespoten omdat het inderdaad de vruchtbaarheid niet ten goede komt. Wel meer kans op een hengst dan :P

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:29

Heb je bij een groot ei meer kans op een hengst? Dat wist ik niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:33

Grootte van t ei zegt niet zoveel over de kans van een merrie of hengst veulen. Wel de tijd tussen de eisprong en inseminatie. De ene leeft langer en/of is sneller, weet even niet welke welke was (mannelijk of vrouwelijk). Haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:35

Quir schreef:
Grootte van t ei zegt niet zoveel over de kans van een merrie of hengst veulen. Wel de tijd tussen de eisprong en inseminatie. De ene leeft langer en/of is sneller, weet even niet welke welke was (mannelijk of vrouwelijk). Haha

Vrouwelijk leeft langer en mannelijk is sneller :)
Zal morgen bijlezen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:50

Maar dan is het dus afhankelijk of het ei snel springt en er (in ons geval) nog sperma van de dag ervoor in zit, of langzaam en de volgende dag er vers sperma bij komt ;)

Maar ik ben nog altijd van mening dat het slechts een licht kansverschil geeft. Ipv 50/50, heb je het dan misschien over 48/52, 45/55 maximum.
Zo heb ik ook iemand horen zeggen de hengst bij los in de wei te vaak zou springen en er dan een te grote kans op hengstveulens zou zijn. Maar als ik dat moet beredeneren, was het paard dan allang uitgestorven :o

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:58

Inderdaad, dat zal inderdaad wel meevallen dan...

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:07

Is de laatste vannacht aan de beurt Aniek? Jij dekt deze keer met Red Flyer?

Ook voor jou afwachten dus LdenBoer...

Mannelijk zaad is zwakker :D Eerlijk gezegd hoop ik op een merrie -eerst maar drachtig worden en vervolgens gezond veulen- mijn merrie heeft vooral merrieveulens gegeven, maar ook dat zal geen garantie geven voor de toekomst :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:29

AniekR schreef:
Maar dan is het dus afhankelijk of het ei snel springt en er (in ons geval) nog sperma van de dag ervoor in zit, of langzaam en de volgende dag er vers sperma bij komt ;)

Maar ik ben nog altijd van mening dat het slechts een licht kansverschil geeft. Ipv 50/50, heb je het dan misschien over 48/52, 45/55 maximum.
Zo heb ik ook iemand horen zeggen de hengst bij los in de wei te vaak zou springen en er dan een te grote kans op hengstveulens zou zijn. Maar als ik dat moet beredeneren, was het paard dan allang uitgestorven :o

Maar in de natuur heeft een hengst meer dan 1 merrie en heeft hij zijn handen vol om kapers weg te houden van zijn merrie's die hengstig staan dat hij de tijd niet heeft ze constant te bespringen.
Ben er vast van overtuigd dat de kansen veel meer dan dat verschoven zijn. Want anders is het hier heel verwonderlijk dat met tien keer dekken per dag of 1 keer om de twee dagen ik eerst een hengst en dan een merrie kreeg :P
We zouden eens statistieken moeten bijhouden _/-\o_
Oh en mannelijk zaad leeft minder lang inde baarmoeder das bewezen, dat ze minder wegen en dus sneller zijn is te verwaarlozen. Vandaar dat er bij paarden geen sexzaad te verkrijgen is zoals bij koeien. Het zaad wordt namelijk gescheiden van elkaar op basis van de snelheid.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:34

Ja hopelijk vannacht. Maar als ik dit zo zie kan het nooit erg lang meer duren. Merrie is zo ongemakkelijk en dikke druppen al aan de uier vanmiddag.
Maar ja Lies heeft volgens mij ook 1,5 dag met weeën gelopen, dus je weet het niet.

En ik ga inderdaad naar Red Flyer dit keer en maar één van mijn eigen merrie's. Goeroe (waar ik de pony's bij heb staan) gaat er in ieder geval ook één, maar misschien twee dekken.
Bij jou was het Cassanova geworden, zag ik?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:40

Fotsy schreef:
Maar in de natuur heeft een hengst meer dan 1 merrie en heeft hij zijn handen vol om kapers weg te houden van zijn merrie's die hengstig staan dat hij de tijd niet heeft ze constant te bespringen.
Ben er vast van overtuigd dat de kansen veel meer dan dat verschoven zijn. Want anders is het hier heel verwonderlijk dat met tien keer dekken per dag of 1 keer om de twee dagen ik eerst een hengst en dan een merrie kreeg :P
We zouden eens statistieken moeten bijhouden _/-\o_
Oh en mannelijk zaad leeft minder lang inde baarmoeder das bewezen, dat ze minder wegen en dus sneller zijn is te verwaarlozen. Vandaar dat er bij paarden geen sexzaad te verkrijgen is zoals bij koeien. Het zaad wordt namelijk gescheiden van elkaar op basis van de snelheid.

Maar dat gaat dan om twee dekkingen? Hier is Roos twee jaren op rij eigenlijk precies hetzelfde geïnsemineerd, twee keer met één dag ertussen. Ene keer was het een merrie, andere keer een hengst :o

Ik geloof heus dat vrouwelijk zaad langer leeft en dat mannelijk zaad sneller is, maar in mijn optiek is het niet zo makkelijk te beïnvloeden, maar daar mag iedereen natuurlijk zijn eigen over denken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:14

AniekR schreef:

Ohja, zo kan je t inderdaad ook bekijken. :)*

Ik las t meer van dat hoe groot t ei is als t springt, de kans groter is voor een merrie of hengst veulen. Maar t ei zelf bepaald niet zoveel.

Nouja mijn begrijpend lezen is niet meer zo goed sinds mn hersenen stuk zijn. :=

Heeft iedereen eigenlijk een voorkeur voor een merrie of hengst? Boven dat t uiteraard gezond is.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:34

*steekt hand op* naast gezond hou ik mij zeker aanbevolen voor een merrie'tje ^_^
Lies heeft me nu twee jaar op rij een prachtig hengstveulen gegeven en zou wel graag een keer een merrieveulen van haar aan willen houden (ondanks het eerder genoemde dat hengstveulens vaak gemakkelijk weg gaan). Ook met de gedachte dat ik Lies misschien nog wel een keer zou willen verkopen en ze nu nog een mooie leeftijd heeft, maar niet zonder nafok van haar. Aan de andere kant, als ze zo blijft fokken als ze nu doet, heb ik ook niets te klagen :o

Van Roos maakte het me dit jaar minder uit, daar heb ik dus een prachtige jaarlingmerrie van in de opfok (en Roos gaat niet zomaar meer weg). Maar die blijft dus ook een jaartje gust. Heeft twee keer een wat zwaardere bevalling gehad en moet nog altijd onder het zadel beleerd, dus daar mooi de kans voor.

Ook benieuwd of er anderen met een voorkeur zijn!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:43

AniekR schreef:
Ja hopelijk vannacht. Maar als ik dit zo zie kan het nooit erg lang meer duren. Merrie is zo ongemakkelijk en dikke druppen al aan de uier vanmiddag.
Maar ja Lies heeft volgens mij ook 1,5 dag met weeën gelopen, dus je weet het niet.

En ik ga inderdaad naar Red Flyer dit keer en maar één van mijn eigen merrie's. Goeroe (waar ik de pony's bij heb staan) gaat er in ieder geval ook één, maar misschien twee dekken.
Bij jou was het Cassanova geworden, zag ik?

Succes met het waken :) gebroken nachten zijn soms best zwaar (zeg ik als über-nachtbraker met 8 maanden oude terror slaper, het is een fase... :+ :D)

Red Flyer mooie hengst! Ik snap je keuze wel. Bij mij is het inderdaad Cassanova geworden. Mooie hengst met fijn karakter en doet het goed her en der.

Wat betreft statistieken; Fleur heeft 4 merries en 1 hengst gegeven tot dusver.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 02:03

Finn__ schreef:
Interssant van het waterhoofd verhaal! Bij het KFPS kan je laten testen of je paard drager is, maar dat klopt ook niet helemaal dan als ik het zo lees?

Bedenk me net dat ik dit vanmiddag nog had gelezen op m'n telefoon, maar toen de link niet bij de hand had (waar zo'n nacht waken allemaal wel niet goed voor is ^_^)

Maar dit is bijvoorbeeld één waar ik gevonden heb dat je het kunt testen, is dan in de UK:
http://www.animalgenetics.eu/Equine/equ ... halus.html
Staat dus ook al bij:
Citaat:
Breeds Affected:
Testing for Hydrocephalus is valid for Friesian Horses.

In Nederland kan ik ook alleen vinden dat je het via het KFPS kan laten testen.

En jeannaa, dat is inderdaad zwaar dan zeg, 8 maanden :wow:
Hier blijft het gelukkig meestal bij een paar nachtjes. Bij Roos was het twee nachten, bij Lies drie. Hoop alleen niet dat deze er vier van maakt :+
En ik heb een 1-1 (Roos) en een 2-0 (Lies) staan, voordeel voor de hengstjes. Merrie waar we nu naar staren is het nog 0-0 O:)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:10

Bedankt voor de reacties Frieda en fosty, ik hoop dr ergens in juni weer te kunnen brengen.

Ik lees nogsteeds mee, maar ben niet zo goed in posten dus treed voorlopig weer even op de achtergrond.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:08

Succes Aniek met waken.
Ik las het verhaal over het ei idd ook verkeerd...dacht ook dat een groot ei meer kans op hengst gaf...ach ja...zo leer ik nog eens wat. Gaat vrij snel moet ik zeggen :D

Ik heb zelf een gevoel dat Tooske een hengst/zoon krijgt...geen idee waarom en al helemaal geen idee of ze überhaupt al drachtig is :D Maar dat is mijn onderbuikgevoel. Ik ben al intens gelukkig als de gehele dracht en bevalling goed zal verlopen.
Wij gaan nu lekker in de wacht stand en kijken hoe het de komende weken gaat.

Succes voor degene die vandaag op dracht gaan scannen!!!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:39

Net telefoon gehad dat Vienna vanmiddag geïnsemineerd wordt *\o/*

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:54

*\o/* Twinklebel, en Ldenboer72 goed nieuws *\o/*

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:00

P_tries, heb daar geen ervaring mee sorry, wel balen zeg.

Karin, welkom! Leuke combi's!

Milan_Lover en Jazzejam super! Nu afwachten! Spannend!

Ldenboer, hopelijk is zaterdag t ei weg idd!

Twinklebel super! Nu afwachten! Spannend! Hopelijk nu wel raak!

Hier spuiten we ook altijd t ei af, tenzij er 2 eitjes zitten van dezelfde grootte, zoals nu bij Fierté t geval is :'), ze gaat vandaag geinsemineerd worden. Hopelijk is het dan zondag niet weer nodig en raakt er maar een bevrucht.

Bibi gaat zaterdag geinsemineerd worden.

Hier trouwens 4 merries op dezelfde manier geinsemineerd vorig jaar..insemineren en dan afspuiten en er zijn 2 merries en 2 hengsten geboren..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:15

Dat is goed nieuws Twinklebel!

Succes met insemineren Mijnlieverd.

Ik geloof ook niet zo direct in meer kans op merrie of hengst om die of die reden. Zolang ik daar geen statistieken van zie, ga ik er maar vanuit dat de kans gewoon even groot is :)

Ik heb net zoals Aniek deze keer wel een voorkeur. Ik zou hééééél graag een merrietje hebben deze keer. In 2016 had ik twee hengstjes (heb er dan maar ene merrie met merrieveulen bij gekocht :o ).

Imperiosa haar dochters doen het heel goed in de fokkerij en ook haar kleindochters zijn zich intussen al aan het bewijzen als goede fokmerries.
Ik zou dus heel graag een klein Imperiosa-merrieveulentje willen om haar lijn verder te zetten.

Haar dochter en enkele kleindochters staan toevallig wel te koop momenteel, maar die komen uit een combinatie waarvan de hengst me minder aansprak. Ze lijken nochtans goed op hun moeder, maar de vader heeft naar mijn mening geen verbetering gebracht (veulens zijn niet door mij gefokt, maar bij vorige eigenaar).

Nu vind ik mijn eigen gemaakte combi voor 2018 heel spannend aangezien Imperiosa erg barok is met een fijn hoofdje en heel knappe bewegingen en de vader net heel groot, hoog op de benen en sierlijk, maar toch rastypisch. Ik hoop met de combi een veulen te krijgen met meer hoogte en iets meer lengte in het voorbeen. Ik hoop dat het kleintje het karakter, de billen, de hals 'met misschien iets meer lengte) en het hoofd van mama mee krijgt. Oohja en het mooie zwarte kleurtje misschien :o Nee ik ben niet veeleisend hoor O:)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:00

Ik heb even een ego post, maar Liby is zojuist drachtig gescant! *\o/*

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:03

Wat fijn zeg Myrthe! Gefeliciteerd!