[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:39

MarijeR waarom doe jij je merries testen met de melk? Is dat nu voor jezelf een proef om te zien of het werkt?
Heb je vanwege het melktesten ook de uiers geschoren?
En waar haal je die tests? En zijn ze erg duur?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:49

waar heb je het vandaan marije en hoeveel kost het?
ik vind het namelijk wel leuk :j

hier trouwens weer wat van mijn perikelen.

Ten eerste: de angelsound werkt oorverdovend veel beter mét gel (in mijn geval glijmiddel :+ )

Ten tweede: hup bij angel in stal: eerst een fikse poetsbeurt moeten geven, want mevrouw had zich rondomrond gepanneerd met modder en vlas en beh!
Veulenlief vond die poetsbeurt gigantisch leuk (of net niet?) en hotste en botste van links naar rechts, schommelde van voor naar achter, wat veulenlief en mij enkele kwaaie blikken van moeders opleverde :+
en op de koop toe... besloot veulenlief dan maar weer tot rust te komen van zodra ik de angelsounds in de aanslag had :roll: typisch...
resultaat: niks te horen, enkel de diepe ademhaling van angel was waar te nemen toen zij aangaf er nu ook stilletjesaan genoeg van te hebben :+ maar dus ook haar eigen hartslag vind ik niet :n

2de poging bij Tinkerbell: deze keer slimmer geworden en uiteraard ook geholpen door het feit dat Tinkerbell niet zo'n verschrikkelijke smeerpoets is, meteen de angelsound ertegen en ja! hebbes!!!!!!!!! :):)
alleen niet de harttonen die ik eigenlijk wilde horen :+
maar wél een hoop gezwem en geblubber van het veulen dat de buik ook heen en weer deed gaan en dat kon ik nu dus voelen én horen (beste te vergelijken met hetgeen je hoort als je onder water in het zwembad zwemt en dan met geblub ertussen).
Het was heel duidelijk het veulen, want als het stil lag, hoorde ik weer niks meer.
Ook Tinkerbell heeft geen hartslag :+

Ten 3de bij Siuan geprobeerd, maar veulen was niet actief en is zo al moeilijk te voelen, dus ook bij haar niks te horen met de Angelsound.

Tot slot ook mijn hoogzwangere cavia onderworpen aan een medisch onderzoek :+
(ik dacht nog even: ocharme... maar dan kreeg mijn wetenschappelijke neiging de overhand :D )
maar ook daar: geen baby's en geen hartslag, hoewel ik het hartje zo voelde slaan tegen mijn handpalm!

Conclusie: de vacht is een zeer sterk beperkende factor!!!
Wat je met een gewone stethoscoop wél kan horen, hoor je met de angelsounds dus niet :+
bovendien brengt het een hoop geklieder met zich mee :roll:

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:57

ik wil ook zo'n angelsound ding :)) wwaar heb je m gekocht en hoeveel kosste die??

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:02

Marije: Het meet de concentratie IgG in de vloeistof, aan de mate waarop het licht doorlaat? En dat IgG is?

Marlinde wat denk je, vannacht een veulen of was ze niet anders dan gisteren?

Frenia: iig 1 veulen gehoord dus! Wel jammer dat die hartslag niet lukt, dat lijkt me het allerleukste (heel klein stukje scheren ergens speciaal voor het apparaatje? ;) )

Vanmiddag even naar de merries geweest, ze krijgen leuke veulenbuikjes, compleet met hobbel in de flank, upona zag me als laatste en trok een geweldige sprint naar me toe. Toen ze stilstond gaf beeb nog een paar aardige bewegingen na, was de eerste keer dat ik bij haar iets heb zien bewegen!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-01-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:03

ik hoop vannacht, ze kan het nooit lang meer volhouden hoor :P ik laat het morgen ochtend wel ff weten ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:09

Njadien: 330 dagen dracht. Geen vooruitgang.
Ramaylla: 324 dagen dracht.
Passia: 316 dagen dracht, 4 dagen tot 320 dagen.
Shanaya: 311 dagen dracht, 9 dagen tot 320 dagen.

Shanaia: 240 dagen dracht, 60 dagen tot 300 dagen, 80 dagen tot 320 dagen.
Mawiyah: 240 dagen dracht, 60 dagen tot 300 dagen, 80 dagen tot 320 dagen.
Xenah: 227 dagen dracht, 73 dagen tot 300 dagen, 93 dagen tot 320 dagen.
Emira: 226 dagen dracht, 74 dagen tot 300 dagen, 94 dagen tot 320 dagen.

Bij Ramaylla waren de platen van de week al wat gezakt, deze zijn vandaag helemaal gezakt en ze heeft nu een typische punt-kont. De buik is in 2 dagen tijd erg ver gezakt. De flanken zijn putten geworden.
Haar uier was vanmorgen wel wat voller en bevatte heldere hars met daarin parelmoer witte strepen van melk. Vanmiddag was het uier weer leger.
Ze ziet eruit en gedraagt zich alsof ze ieder moment kan bevallen, zelfs de substantie in het uier mbt de melksporen die erin zitten. Desondanks toch een vrij lege/slappe uier en de hars is nog erg zuur (word zoeter naarmate je dichter bij biest komt)

Dat word weer flink gokken én waken vrees ik...
Wij gaan weer even op stal kijken nu ;)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:12

Frenia; wat jammer dat je het niet goed hebt kunnen horen..........ehhh marrlinde, als je er niets van hoort is het misschien jammer van het geld om zo'n ding aan te schaffen?

Vanmiddag porva op de foto gezet (ben nu weer de software aan het installeren wat even duurt) en zal ik zo even plaatsen.
Wat mij opviel is dat nu de buik naar beneden gaat groeien en minder opzij. ;-)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:18

ik heb heer wel een stethoscoop liggen, meerdere zelfs geloof ik, maar ik wacht wel af totdat het veulen er is. al lijkt me opzig best leuk om te horen.

ben benieuwt quintus. bij syl is dat ook zo, in ongeveer 1 week lijkt de buik wel weer "een verdieping" lager gezakt zijn :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:21

draaakje: je doet er tocg geen weg toevallig? O:)

marrlinde: ik zou hem nou niet meer kopen, na wat ik nu weet, maar ik heb em via ebay en heb met verzendkosten inclusief 39.99 betaald ;)

nicole: stukje scheren... mhmmmmm daar zeg je me wat!
heb alleen geen scheerapparaat... zou je paardenhaar ook kunnen scheren met een gewoon scheermesje O:) *gaat er ernstig over denken :D *

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:38

ze zijn van mijn papa en van mijn zus (papa van zijn werk, en mijn zus voor haar opleiding) jammer genoeg kan je het ook niet opnemen met een stethoscoop :) je kan via de site van 3m.nl kijken en dan heb je een dealer lijst van lithman stethoscopen. maar papa zegt dat je het met zo'n toeter, die vrouwen gebruiken, beter kan horen. die kun je kopen bij winkels zoals de prenatal.

(geeft erg leuke situaties, moest ene paar jaar geleden navelklemmetjes halen voor de zekerheid voor de veulens van dat jaar. kom je daar als jong meisje in zo'n winkel, een knuffel of kleertjes kopen, als kadootje voor iemand dat snappen ze nog wel, maar navelklemmetjes :P)

edit* je kan met een gewoon scheermesje ook scheren, suc6! (even goed natmaken, dan gaat het makkelijker, en niet in het velletje he ;) )

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:42

frenia schreef:
waar heb je het vandaan marije en hoeveel kost het?
ik vind het namelijk wel leuk :j

hier trouwens weer wat van mijn perikelen.

Ten eerste: de angelsound werkt oorverdovend veel beter mét gel (in mijn geval glijmiddel :+ )

Ten tweede: hup bij angel in stal: eerst een fikse poetsbeurt moeten geven, want mevrouw had zich rondomrond gepanneerd met modder en vlas en beh!
Veulenlief vond die poetsbeurt gigantisch leuk (of net niet?) en hotste en botste van links naar rechts, schommelde van voor naar achter, wat veulenlief en mij enkele kwaaie blikken van moeders opleverde :+
en op de koop toe... besloot veulenlief dan maar weer tot rust te komen van zodra ik de angelsounds in de aanslag had :roll: typisch...
resultaat: niks te horen, enkel de diepe ademhaling van angel was waar te nemen toen zij aangaf er nu ook stilletjesaan genoeg van te hebben :+ maar dus ook haar eigen hartslag vind ik niet :n

2de poging bij Tinkerbell: deze keer slimmer geworden en uiteraard ook geholpen door het feit dat Tinkerbell niet zo'n verschrikkelijke smeerpoets is, meteen de angelsound ertegen en ja! hebbes!!!!!!!!! :):)
alleen niet de harttonen die ik eigenlijk wilde horen :+
maar wél een hoop gezwem en geblubber van het veulen dat de buik ook heen en weer deed gaan en dat kon ik nu dus voelen én horen (beste te vergelijken met hetgeen je hoort als je onder water in het zwembad zwemt en dan met geblub ertussen).
Het was heel duidelijk het veulen, want als het stil lag, hoorde ik weer niks meer.
Ook Tinkerbell heeft geen hartslag :+

Ten 3de bij Siuan geprobeerd, maar veulen was niet actief en is zo al moeilijk te voelen, dus ook bij haar niks te horen met de Angelsound.

Tot slot ook mijn hoogzwangere cavia onderworpen aan een medisch onderzoek :+
(ik dacht nog even: ocharme... maar dan kreeg mijn wetenschappelijke neiging de overhand :D )
maar ook daar: geen baby's en geen hartslag, hoewel ik het hartje zo voelde slaan tegen mijn handpalm!

Conclusie: de vacht is een zeer sterk beperkende factor!!!
Wat je met een gewone stethoscoop wél kan horen, hoor je met de angelsounds dus niet :+
bovendien brengt het een hoop geklieder met zich mee :roll:

Mira's beeb hoor ik zonder moeite te hoeven doen ook zo wel rondzwemmen en bubbelen :D
Enne Angelsound is voor mensen gemaakt he, die hebben hopelijk wat minder haar op hun buik _O- _O- :=

Hartslag van de merrie hoor je vooral in de linker elleboogholte, je moet je stethoscoop dan iets achter het bot langs wringen, hmmmmmmmmm klinkt raar zoals ik het omschrijf....... maar weet even niet hoe anders.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:47

frenia schreef:
heb alleen geen scheerapparaat... zou je paardenhaar ook kunnen scheren met een gewoon scheermesje O:) *gaat er ernstig over denken :D *

:j Dat kan, denk maar aan het chippen, dan wordt die dikke veulenvacht met een paar haaltjes zo weggeschoren

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:50

Zie dat het spannend wordt bij sommige dames. Leuk ! :)

Hier weinig nieuws. De grand dame maakt het goed. De ontplofte welsh is nog steeds houdini. :+

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:55

Nicole288 schreef:
frenia schreef:

:j Dat kan, denk maar aan het chippen, dan wordt die dikke veulenvacht met een paar haaltjes zo weggeschoren

ook waar! 8-)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:24

nieuwe foto's por op 247 dagen; (veulen is al erg vaak aan het "feest vieren")
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:33

ponyparadijs schreef:
MarijeR waarom doe jij je merries testen met de melk? Is dat nu voor jezelf een proef om te zien of het werkt?
Heb je vanwege het melktesten ook de uiers geschoren?
En waar haal je die tests? En zijn ze erg duur?

Ik wil na de bevalling weten hoe de kwaliteit van de biest is. Zeker bij merries die erg vroeg bevallen vind ik het een fijn idee dat ik weet hoe de kwaliteit van de biest is. Daarom heb ik het apparaat aangeschaft.
Vooraf testen is meer om te zien of je daar echt mee kan voorspellen wanneer een veulen geboren wordt. Ik geloof daar zelf niet zo in omdat merries zich niet aan regeltjes houden ;)
Een refractometer kan je via internet bestellen. Je hebt ze speciaal voor paarden maar ook gewone brix meters.

Het scheren doe ik omdat de mini's zo vreselijk harig zijn en ze voor/rond de bevalling extra verharen.
Als een veulentje dan opzoek gaat naar het uier, heeft het eerder een slokdarmverstopping door al het losse haar dan dat ie melk binnen krijgt.
En aangezien ik dat geen goede start vind, scheer ik van te voren het haar weg op de plekken waar zo'n veulen gaat zoeken, rond het uier en in de liezen.

Nicole288 schreef:
Marije: Het meet de concentratie IgG in de vloeistof, aan de mate waarop het licht doorlaat? En dat IgG is?

IgG staat voor Immunoglobulines, antistoffen :)
Hier staat een uitgebreide uitleg in het Engels: http://www.arssales.com/equine/html/refractometer.html
Zij gebruiken een Brix refractometer waarbij op het afleesgedeelte de kwaliteit van de biest is af te lezen.
Ik heb er eentje via marktplaats gekocht met dezelfde brix schaal maar zonder paardenplaatje erop :+
Een meetlint van een meter is ook niet ineens 10cm langer als er een paardje op staat ;)
Koste rond de 65 euro incl verzenden en je kan er zo vaak mee testen als je wilt. Een stuk beter dan die teststrips die je maar 1x kan gebruiken :=

Frenia, jammer dat de angelsound niet helemaal werkt zoals je gehoopt had...
Ik zal van de week eens met een stethoscoop bij de mini's luisteren. Bij de grote paarden en cobs heb ik dat wel eens geprobeerd maar hoorde daar ook niet meer dan heeeeel veel darmgeluiden :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:37

oe slim marije, vorig jaar, was het ook echt een plakbende bij syl haar uier, heb toen de lange haren weg geknipt. ze is wel nu al aan het verharen, hoor wel vaker dat ze meestal hun zomervacht voor een groot deel hebben als het veulen er is (door hormonen) maar in april lijkt me dat ze ook nog wel een winterjasje heeft. moet ik even in de gaten houden :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:38

Ik vind het wel grappig om te lezen dat de meesten dus 335 dagen aanhouden, gemiddeld is het 340 dagen wordt er gezegd, en dat is zelfs meer blijkt hier op bokt, en nog al die mensen maar mopperen na 335 dagen dat de merrie "overdraagt". :+

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:21

ja mooi he, vond ik ook wel grappig, en zelf ben ik net zo erg :P

quintus, mooie buik al hoor, was het net vergeten te zeggen geloof ik :P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:47

Potverdikkie, wil je alleen de laatste dekdatum hebben? Of alle?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:07

neonlight: in mijn geval zouden ze met 340 op 1 na allemaal te vroeg zijn gegaan :P
en sowieso: 335 telt gewoon stukken makkelijk! :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:08

marije: goed idee ;) doe maar eens!
darmgeluiden hoor je dus niet eens met de angelsound (wat kmd ergens ook al zei ;)) :n

vind het wel interessant dat "melk meten" :j ga ook eens uitkijken naar zoiets!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:12

Neon is ook 2 keer vroeger gegaan, maar dat was wel weer later in het seizoen. We hebben wel een merrie gehad die 335± 1 dag ging bij 6 veulens, daar hielden we ook altijd 335 dagen aan. We hebben ook een merrie gehad die gemiddeld 360 dagen droeg.
Maar veel mensen nemen altijd 335 dagen, en dan maar ieder jaar klagen dat de merrie overdraagt. Is niet overdragen, is een baasje die verkeerd rekent. :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:13

:D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:22

Ach, of ik nu 11 maanden of 340 dagen reken... ik heb er nog nooit eentje op die dagen gehad :+
Echt waar, ze doen het erom...