[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 07:31

Moosss schreef:
Bamorka: Welkom! leuk dat je nog even komt meepraten!

jennyk: jaa gezellig! is gewoon op de nieuwe heuvel:)

Kabayo: We gaan voor zaterdag op zondag nacht dannn *\%/* en dan 2 merrie's? :)) :)) :))

Voor meerdere :o
Raff is vorig jaar ook al goedgekeurd op de NAS keuring. Dit jaar dus weer toonplicht :o We komen samen met Peru's stables dus we zijn met een grotere groep *\o/*
Voor iedereen die niks te doen heeft en denk ja leuk.
het vind gewoon plaats op De Nieuwe Heuvel in Lunteren.
We kunnen al melden vanaf 8:00. Van 10:00 tot 12:00 zijn de hengsten die voor het eerst geshowd worden en na de lunchpauze (rond 12:30/13:00) krijgen we dan de goedgekeurde hengsten (raff zijn rubriek is na de pauze gelijk). Aan het einde van de dag is de kampioenskeuring <3

In de lunchpauze is er een loting =:) (Inclusief de dekking die je kan winnen) [&] [&] [&]

Afbeelding

Die dekking zou ik wel willen winnen , net als kijken op de keuring, hadden er vorig jaar heen gegaan met hengstveulen maar die ging dood. En dit veulen is van eind augustus dus niet handige leeftijd.
Maar helaas kan zaterdag niet!
Veel plezier en hopelijk laat RAF zich goed zien!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 07:34

For_que inderdaad welweinig uier, maar het doet wel iets. De kling kan je liggend weinig van zeggen, dat ziet er nooit zo flatteus uit haha. Ze is er wel klaar mee zo te zien

Natasja ze is goed rond! Ook nog hele ronde billen :j

Moosss daar gaan we voor! Twee meisjes! Leuk zeg van Raff! Ik kan helaas niet, maar heel veel succes! We willen wel foto's zien :D

Melissa welkom terug. Lijkt mij wel hectisch en stressig voor de merrie. En natuurlijk de antistoffen e.d. Maar inderdaad, ieder z'n eigen manier :j Uier doet al wat!

Luna eindelijk verandering *\o/*

Knolselder ja dat denk ik ook. Beter schiet ze op :+ Bijna weekend haha!

Hier niks dus :Z

Merries veilig!
_Natasja_ - Babs - 343
Knolselder - Quinn - 343
Knolselder - Mona - 342
Luna2006 - Sun - 341
Goldenarrow - Prganza - 341
Tinniie - Jade - 333
Goldenarrow - Intissima - 331
Jennyk - Goldy - 323
Moosss - Mae - 323
Mer1980 -  Solo - 322
XYaartje - Jenny - 312
Knolselder - Desi - 309
XYaartje -Maria - 308
RanjaRietje - Chloë - 306

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:38

Caily schreef:
Het schijnt zo te zijn dat vitamine E een positieve invloed heeft op het loskomen van de nageboorte. Is er iemand die hier wat mee doet? In welke weken vd drachtig kan je dit extra geven?

Ik begin een maand voor de uitgerekende datum met ESL van de paardendrogist. Vitamine E + Selenium + Lysine is dat. Ik heb een Fries, die ik ga er maar gewoon vanuit dat ze aan de nageboorte blijft staan. Maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan :)

Wat gek dat al die merries niet willen. Het is hartstikke mooi weer dames! Het kan heus nu!

Dieyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:51

Sanet schreef:
Caily schreef:
Het schijnt zo te zijn dat vitamine E een positieve invloed heeft op het loskomen van de nageboorte. Is er iemand die hier wat mee doet? In welke weken vd drachtig kan je dit extra geven?

Ik begin een maand voor de uitgerekende datum met ESL van de paardendrogist. Vitamine E + Selenium + Lysine is dat. Ik heb een Fries, die ik ga er maar gewoon vanuit dat ze aan de nageboorte blijft staan. Maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan :)

Wat gek dat al die merries niet willen. Het is hartstikke mooi weer dames! Het kan heus nu!

Ik heb ook een fries, die bij het vorige veulen aan de nageboorte is blijven staan en uiteindelijk gepeld moest worden. En ook nog een baarmoederontsteking vervolgens kreeg en ontzettend vaak gespoeld is. In overleg met de dierenarts had ik dit keer 2 prikken met oxytocine in huis, zodat ik haar zelf kon spuiten (vooral 's nachts hebben wij hier flinke aanrij tijden). Daardoor kwam gelukkig na 5,5 uur de nageboorte zelf los. En hoefde ze niet meer gespoeld te worden etc. Wel heb ik haar voor de zekerheid nog een week lang 3x per dag getemperatuurd. Misschien dat je met je veearts kunt overleggen dat je voor de zekerheid dat ook achter de hand hebt?

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:55

Koppige dames allemaal idd! Wij willen veulentjes zien!

Hier dag 270 vandaag!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:03

@Dieyar: zeker ik krijg ook oxytocine van de dierenarts :) is voor hem alleen maar fijner ook. Hoeft hij hier niet heen om het te spuiten :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:28

Afbeelding

Onze knappe dame op 9maanden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:30

Spannend zaterdag dus voor Raff, zou mooi zijn als hij een kopplaats en 1ste premie haalt en mee kan dingen aan de kampioenskeuring.
Ik ga niet, voor mijn NAS merrie is er niets interessants, en ben gisteren al in Lunteren geweest. Met de huidige benzine prijzen zijn die ritjes ook niet grappig meer. := Even naar de vergadering daar en 40 euro verreden. :=

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:42

Is de keuring ook live op internet te volgen?

Charisma: Nog even geduld hebben zo te zien! Mooie merrie!

Even uier foto's van Maria gaan vergelijken met vorig jaar en ik durf daardoor nu wel officieel te zeggen dat ze bezig is met vullen *\o/* en er over duidelijk verschil te zien is tussen juni vorig jaar en eergisteren. Ze doet er alleen gewoon heel langzaam over over het vullen. Heeft absoluut geen haast.
Op dit tempo hebben we begin april denk ik pas een veulen _O-

Zal ze vandaag nog eens toefluisteren dat het mooi weer is en we heeeeel nieuwsgierig zijn naar haar knappe veulen. Ze moet denk ik gewoon nog wat vlekjes afwerken daar binnen of even een kleurtje er bij verven.
19 juni vorig jaar

Afbeelding

Eergisteren

Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:44

Yaartje: die heeft er nog niet veel zin in nee. Vervelend :+

Dank je wel, ze ziet er idd goed uit! Ze staan bij een vriendin, bij hun draagmerrie.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:45

xYaartje: beetje jammer dat we op deze manier nog tot april moeten wachten >;) -O- :D

Charisma: Knappe dame <3 Even geduld nog ook dus voor jullie

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:57

nou zeg... het is qua weer volop lente waar blijven die veulens nou....

Bij mijn schoonouders is gisteravond laat de eerste geboren *\o/* (ze fokken met welsh A ponies)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:06

Nog geen baby's? -O-

Leuk NAS keuring! Helaas voor ons meer dan 2u rijden.

Natasja, ze stelt je geduld goed op de proef!

Die ligt lekker te slapen for_Que! Die bevallingsstop is mij ook al opgevallen

Die geniet van het zonnetje Charisma!

Er is idd miniem verschil yaartje :)

Wij zitten ook duidelijk in team vullen nu *\o/*
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:42

Charisma: Heel vervelend ja. Ik wil veulen zien en knuffelen, maar als zij op dit tempo zo door gaat bevalt Jenny nog eerder. Nou ja, als het veulen straks maar levend en gezond in de wei staat ben ik al tevreden en wil ik daarvoor nog wel even wachten hoor :D .
Aan de andere kant. Maria zou hier in principe ook prima mee kunnen bevallen als ze zin heeft. We wachten geduldig af :D .

Caresse07: Ja heel flauw van haar -O- . Zal ze zeggen dat we allemaal in spanning en vol vreugde op haar veulen wachten :D .

Olga89: Gefeliciteerd met het veulen bij je schoonouders *\o/* . Wellicht dat hun merrie nu het goede voorbeeld heeft gegeven aan de dames hier!

Luna2006: Jawel he. Nu nog even wat meer vullen en dan: kom maar op met veulen *\o/*
Jaaaaaaaaaa go Sun go! Die stelt jouw geduld ook op de proef of niet?

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:57

Even snelll:)

Symke, Ahh dat is heel rot.. misschien komt er nog wel een winactie online dit jaar

Neonlight: doe je nog fokken met die merrie of dat niet?

Raff had vorig jaar een 1e premie dus we hopen dit jaar weer:)
Als het goed is was er iemand die zei of die online was maar dat zou ik even niet weten! Ik zal het nagaan:) ik probeer morgen ook gelijk wat foto’s te plaatsen:)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:02

Sanet schreef:
Caily schreef:

Ik heb ook een fries, die bij het vorige veulen aan de nageboorte is blijven staan en uiteindelijk gepeld moest worden. En ook nog een baarmoederontsteking vervolgens kreeg en ontzettend vaak gespoeld is. In overleg met de dierenarts had ik dit keer 2 prikken met oxytocine in huis, zodat ik haar zelf kon spuiten (vooral 's nachts hebben wij hier flinke aanrij tijden). Daardoor kwam gelukkig na 5,5 uur de nageboorte zelf los. En hoefde ze niet meer gespoeld te worden etc. Wel heb ik haar voor de zekerheid nog een week lang 3x per dag getemperatuurd. Misschien dat je met je veearts kunt overleggen dat je voor de zekerheid dat ook achter de hand hebt?[/quote]

Hier ook een drachtige Friese merrie die vorig jaar aan de nageboorte bleef staan. Nu krijg ik ook spuitjes met oxytocine om te spuiten. Ik hoop dat dat voldoende zal zijn dat de nageboorte vanzelf eraf komt.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:34

Goh had ik dat 2 jaar geleden maar geweten, het zelf thuis oxytocine spuiten. Dat had mij denk ik een kliniekopname van 2 weken en een halfdood paard gescheeld. Hier aan de nageboorte blijven staan, is eraf gespoeld waardoor een baarmoederbloeding. Ook fries en wist dat ze er vaker aan bleef staan.

De vitamine E moet véél langer gegeven worden dan een maand voor bevalling hoor, heb dat in een cursusavond van de DA gehoord.

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:23

Mijn knappie heeft vanmorgen voor het eerst in het land gestaan! <3 <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor mijn merrie was er heel erg blij mee! Dus moest haar vangen voor het binnenhalen

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:39

Caily schreef:

Ik heb ook een fries, die bij het vorige veulen aan de nageboorte is blijven staan en uiteindelijk gepeld moest worden. En ook nog een baarmoederontsteking vervolgens kreeg en ontzettend vaak gespoeld is. In overleg met de dierenarts had ik dit keer 2 prikken met oxytocine in huis, zodat ik haar zelf kon spuiten (vooral 's nachts hebben wij hier flinke aanrij tijden). Daardoor kwam gelukkig na 5,5 uur de nageboorte zelf los. En hoefde ze niet meer gespoeld te worden etc. Wel heb ik haar voor de zekerheid nog een week lang 3x per dag getemperatuurd. Misschien dat je met je veearts kunt overleggen dat je voor de zekerheid dat ook achter de hand hebt?

Friezen zijn inderdaad lastig met de nageboorte, ik heb begrepen dat dit door het hoge verwantschap komt.(nageboorte wordt te weinig als niet lichaamseigen gezien).

Wij krijgen ook oxytocine van de DA, maar ik ga ook de vitamine E bestellen. Alle beetjes helpen.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:56

Knolselder ze maken nog geen haast. Maar er zit wel wat beweging in de uiers, de uiers lijken al goed zich voor te bereiden.

Xyaartje , de dames bij jou vinden het nog wel dik prima nog lekker genieten zonder dat spul aan hun tepels
Wat kan je er dan ongeduldig van worden. Overigens heb ik al heel veel mini shets gefokt(61 veulens) en de kortste draagtijd bij mij was 313 dagen vanaf de eerste dekking. Misschien moet je gewoon nog even geduld hebben.
Toushie lekker dat ze nu thuis staat. Kan je haar goed in de gaten houden.
Kabayo je bent fanatiek met je melktesten, hopelijk laat ze niet te lang wachten

Flori wat goed nieuws! Nu gelukkig zonder spanning wachten op het veulen.

Charmfaith spannend met je vakantie voor de deur! Heb je ook iemand die straks je veulen in de gaten houdt?
Bamorka welkom! Heb je ook foto’s van je paarden

Ajesca ziet er wel vol uit
Mooss ook al zo lelijke wond bij haar oog, net als onze Nienke. Maar dat is bijna geheel genezen, nog iets dik. Ik denk dat ze er niets van over houdt, dus op het hoofd geneest het inderdaad goed.
Afbeelding

Ik lees wel mee, maar vaak zijn de vragen al twee of drie pagina’s terug, maar toch even een wij wonen in de buurt van Bergen op Zoom en ik voer Vente optibreed. onze merrie glanst er mooi van
Ik moet nog lang wachten op het eerste veulen.
Toch maar een paar foto’s erbij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:47

moner schreef:
Caily schreef:

Ik begin een maand voor de uitgerekende datum met ESL van de paardendrogist. Vitamine E + Selenium + Lysine is dat. Ik heb een

Friezen zijn inderdaad lastig met de nageboorte, ik heb begrepen dat dit door het hoge verwantschap komt.(nageboorte wordt te weinig als niet lichaamseigen gezien).
n.

Dat heb ik idd ook gehoord van die Friezen, argument dat klopt is dat veel van die Friese merries die eerder eraan bleven staan het niet hebben als je ze later een keer kruist met een ander ras!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:57

Nee ze maken nog geen haast -O- elke keer goede hoop wanneer ze plots meer vullen door de dag, dan hoop je dat ze doorzetten. maar dan daarna weer teleurstelling. Ik stop ermee. Dat ze ze maar ophouden :')
Voor de rest wel slappe banden, 2 met opgezette kling, gedrag verandert,… vooral Quinn en Desi gezien ze maiden zijn, ze kunnen maar eens besluiten het plots toch te gaan doen.
Na 340 dagen wil je toch gewoon dat die veulens er zijn, zeker met dit mooie weer :')

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:05

Jessicazz schreef:
Mijn knappie heeft vanmorgen voor het eerst in het land gestaan! <3 <3

[ [url=m/PcOgtM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UATl7h.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/P1p8dB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor mijn merrie was er heel erg blij mee! Dus moest haar vangen voor het binnenhalen

Oh heerlijk zo al lekker buiten! En ik vind je veulen echt zo gaaf!!!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:13

Zo, ik lees elke keer wel mee, maar weinig tijd om te reageren. maar ik ga weer een poging doen!

Symke: mooi veulen!

Kabayo: Nog niks bij jou? Het mag nog wel even, maar als ze elke keer zo vroeg is geweest, ga je je er wel een beetje op instellen. Het lijstje wordt wel lang zo, we krijgen straks een babyboom!!

Sanet: ik voer Linamix bij voor de vitamine E. Ook omdat ze tijdens het winterseizoen weinig binnenkrijgen via het ruwvoer. En een mooie bijkomstigheid is dat het goed is voor de drachtige merrie.

Dieyar: een vriendin van mij heeft veel Friezen (Stal van de Gonda) en die hebben elk jaar wel 1 of 2 die aan de nageboorte blijven, heel vervelend. Hoop dat het bij jou en Sanet goed gaat.

Charisma: op naar de 300! Mooie omgeving staat ze, heerlijk

Yaartje: Het begint te komen. Maar mag nog een heel stuk voller.

Olga: wat leuk, heb je een foto? Misschien komen ze hier dan ook op een idee O:)

Luna: Dat ziet er veelbelovend uit. Hoeveel dagen is ze?

Moosss: Succes op de keuring!

Fleuribelle: oxytocine is inderdaad wel goed om in huis te hebben. Misschien dat ik nog een spuitje vraag aan de DA.

rensju: Oh bah, wat naar. Is ze er weer helemaal bovenop gekomen?

Jessicazz: oh heerlijk. Nu het gras nog een beetje gaan groeien. Daar hebben die van mij ook wel zin in.

Moner: wauw die is mooi aan het glimmen, heerlijk zo dat zonnetje. Wat een verschil in haar dan met dat kleine grut. :D

Knolselder: oh dat duurt echt lang, 340 dagen. Zeker als je weet dat die kleintjes vaak wat eerder gaan.

Hier gaan zitten we nu op 297 dagen. Foto is van 2 dagen geleden.

Afbeelding

Ze heeft nog 0,0 uiervorming. Maar prima zo. Veulen zie en voel ik wel bewegen.

Gaat er nog iemand morgen naar de Hengstenshow van het NRPS in Ermelo?
Er komt er nog 1 van FS Mr Right die door mijn zus is gefokt (Made in Holland ACB) en een hengst die ze nog in haar bezit heeft (Next One ACB, die heeft Hero als vader, waar de merrie van mijn dochter vorig jaar een veulen van heeft gehad). Heb ze in het echt nog niet onder het zadel gezien.
Ennnn.... er worden gratis dekkingen verloot, dus ga toch een kansje wagen :D :D :D

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:16

Knolselder je bed al neergezet op stal?
Ze houden je wel voor de gek zo.

Melissa die van jou gaat ook opschieten! Weet je wanneer je haar gaat brengen?

Luna zou het dan nu gaan beginnen...

Mooss spannend, hopelijk laat hij zich goed zien.

Natasja haha ze kijkt er bij of het allemaal nog wel prima is zo.

For_Que ze ligt er lekker bij! :+

Charisma ze ziet er goed uit. Lekker zo op de wei.

Yaartje het is een verschilletje. Je geduld wordt nog wel even op de proef gesteld denk ik.

Rensju hier zeggen ze dat in de laatste maand vitamine e voldoende is. Nu geef ik het heel de dracht al wel bij.

Jessicazz heerlijk zeg! Ik snap wel dat ze zich niet liet vangen :+

Ik wist niet dat dat bij Friezen de reden was dat ze vaak langer aan de nageboorte staan. Klinkt op zich wel "logisch".

Havanna is vandaag 295 dagen. Bijna 300 dagen! Het zou nu bijna snel gaan :+