[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnsoDM

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:33

kabayo: heel simpel eigenlijk :) Ze rolt gewoon helemaal niet meer. := this toch al een hele tijd geleden dat ze haar nog gerold heeft.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:48

Afbeelding

CorineDrenth.. die van jou heeft ook een mooi groeiend uier..

Wordt idd spannend wie eerst komt!

Van mij mag het nog wel even lekker blijven zitten met deze kou :j
Laatst bijgewerkt door ynekes op 31-01-21 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:08

Zo, camera 2 hangt. De eerste dikke buiken, over 3 weken komen hopelijk de eerste lammetjes:
Afbeelding

Nachtzicht:

Afbeelding

Maar ik moet de camera iets draaien voor iets meer IR.
Oja mijn paarden staan hier ook tijdelijk, achterin is een klein stukje Ashley te zien (wit).

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:11

Prachtig koppie Piarens!

Voor sommigen wordt al spannend, mooie uiertjes.

Wat een heerlijk weer vandaag, even wandelingetje met de dikke buiken brigade

Afbeelding
Afbeelding

smeetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:14

Kabayo, ze staat elke dag buiten van +/- 9:00 tot +/- 18:00. En dan in de nacht in een ruime stal. Ze krijgt momenteel ook steeds een wat dikkere uier (zie foto). En dat maakt me toch een beetje ongerust %)
Afbeelding

Ze krijgt qua voer 1 maatbeker per voerbeurt van Dodson & Horrel de merriemuesli, 1 maatbeker per voerbeurt luzerne van Hippoluz, een kwart maatbeker per voerbeurt Dodson & Horrel sportmuesli (momenteel rijdt ik niet zoveel).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:21

Ik heb echt een mega PENNY vraag (en ik ben 34 sssst :') )..... maar vind het gewoon heel leuk om te weten.
Wat maakt jullie merrie zo speciaal/bijzonder dat je er een veulen van wilt?
(is het gewoon een bijzonder goed paard voor het stamboek waarvoor je fokt of heb je er een speciale band mee of ..... noem maar op)
En wat hoop je dat de door jou gekozen hengst er nog aan toevoegt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:26

Mijn merrie is goed gebouwd en heeft goede papieren voor een sportpony. Ik fok voor verkoop, dus niet omdat ik perse een nakomeling voor mezelf wil hebben. Ik hoop op een nakomeling met nog meer kwaliteit, veelzijdigheid want dat vind ik voor kinderen belangrijk, en een beter karakter als mijn merrie, want die is te ril voor een kinderpony. Moet wel zeggen dat zij de uitzondering is uit haar moeder want de rest is wel koel in het hoofd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:31

Smeetje, dat uier is niet om je zorgen over te maken. Een beetje werking is logisch, dat is wat hormonen met het lichaam doen.

DDDara, ik fok met mijn Haflingermerrie omdat het een goede merrie is. Staatspremie, zeer goede proef onder het zadel gelopen en mooie resultaten in de sport, ondanks haar jonge leeftijd. Daarnaast heeft ze een geweldig karakter en loopt ook heel fijn voor de wagen.

Met mijn Duitse rijpony fok ik, omdat het een heel fijn dier is in omgang en ze goede bewegingen heeft. Ze heeft het netjes gedaan op de keuring en een goede proef onder het het zadel gelopen. Ze is nog niet uitgebracht in de sport vanwege haar leeftijd en Corona. De veulens die ik uit deze lijn hebt gefokt zijn allemaal fijne paarden, ideaal voor de amateur recreatie/sport.

Met de gekozen hengsten hoop ik een goed karakter, goed exterieur en fijne bewegingen mee te kunnen geven.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:38

Hallo allemaal
Vorig jaar augustus heb ik een Spaanse merrie gekocht, ik vond haar iets buikig en heb haar laten scannen voor de zekerheid wat ik had t vermoeden dat ze drachtig was....en ja hoor....drachtig
Was even schrikken want ik wilde geen drachtige merrie, had er tijdens mn zoektocht meerdere merries laten staan omdat ze drachtig waren

Maar goed ,het is zoals t is
De schatting van de dierenarts is maart/ april.

Ze word aardig dik al, is sinds een paar dagen humeurig, aan de uier zie ik niet zo gek veel, alleen dat er voor dr uier wat vocht zit.
Banden lijken iets te verslappen, buik is gezakt.

Ik heb hier nul ervaring mee en vind t mega spannend

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:39

Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:40

Afbeelding

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:42

Dddara heerlijk toch om gewoon pennymeisje te blijven :))
Ik ben 36 en ik voel me zo vaak weer een klein meisje als ik lekker met mn paardje aan het tutten of klooien ben.

De reden dat ik een veulen fok is dat ik haar als 16 jarig goed beleerd western paard heb gekocht en zo dol ben op haar lieve karakter. Dit is mijn leerpaard, en het veulen word haar opvolger waarmee ik verder hoop te groeien in het westernrijden.
Ik fok dus voor mezelf, heb vooral geselecteerd op karakter en bouw van de hengst wat ik bij mijne vind passen.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:43

Dddara.. juist leuk zo'n vraag..
Wij fokken omdat we ontzettend gek zijn op het friese ras. We hebben paar jaar terug zelf een goede premie-merrie gekocht om naast de sport ook mee te kunnen fokken. Deze merrie heeft vorig jaar een veulen gekregen en wordt nu eerst verder opgeleid. We hebben in sept 2019 nog een 1e premie merrie gegund gekregen van mensen waar mijn dochter voor reed. Deze merrie komt uit een goede stam, heeft mijn dochter opgeleid tot de Z dressuur en is voor ons echt een kans om nog een goed lijntje mee op te bouwen. Zij krijgt nu een veulen. We vinden het ontzettend leuk om goed te kijken naar verbeterpunten om dan hopelijk fijne correcte sportgerichte friezen te fokken. Liefst hou ik alles tot ze opgeleid kunnen worden zodat we ze ook nog zelf kunnen opleiden maar uiteindelijk zal er weleens een paardje verkocht moeten worden. Maar dan wel naar een fijne plek!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:45

Welkom Rianne1807. Leuk zo'n verassing! Spannend!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:53

ynekes schreef:
Welkom Rianne1807. Leuk zo'n verassing! Spannend!

Dank je!!!
Het is zoooo spannend!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:06

Mijn 13 jarige fok ik omdat zij eigenlijk mijn droompaard is maar ik er door omstandigheden (heeeel veel hoefzweren en uiteindelijk 3 operaties aan een hoornzuil met super lange revalidatie) er niet mee heb kunnen doen wat ik er mee had willen doen en ik het eigenlijk gewoon nog een keer allemaal over zou willen doen (zonder problemen). Ze heeft een geweldig relax karakter maar heeft ook echt power en kan super bewegen. Van de hengst hoop ik dat hij niet te veel aan mijn paard verandert maar een leuk kleurtje zou leuk zijn.

Mijn zwarte heeft een heel mooi papier en een geweldig relaxt karakter ik hoop dat de hengst ervoor zorgt dat het veulen iets compacter en chiquer wordt maar haar goede karakter behoud en uiteraard hoop ik op kleur.

Mijn Bruine 3 jarige is heel allround haar vader is een springer terwijl moeders vader juist een goed dressuurpaard is. Ze kan heel goed en makkelijk springen, ze is groot, röntgenologisch perfect (de dierenarts zei dat die ze zo maar zelden tegenkomt) en is ontzettend lief en heeft een mooie compacte bouw. Ik hoop dat de hengst ervoor zorgt dat het veulen een iets relaxter karakter krijgt met een mooi kleurtje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:11

Ik kan het niet helemaal bijbenen! Ik zie uiers die het spannend beginnen te maken :oo ! Wanneer komt de eerste nu en wie wordt het? Hopelijk wachten ze deze kou nog wel even af brr!

Jeetje Rianne, dan maar het beste ervan maken. Hopelijk over een paar weekjes een gezond, knap veulen voor je.

Dddara, ik vind het ook een leuke vraag. De merrie die ik nu drachtig heb, is mijn derde generatie uit deze merrielijn. Ik hoop met dit veulen een volgende stap te zetten richting mijn fokdoel. Een robuust, krachtig en breed inzetbaar paard, met een degelijk gestel, correcte gangen en een easy en meewerkend karakter :). Ik vind mijn derde generatie al een mooie stap voorwaarts ten opzichte van de tweede, maar ik zou in de nakomeling graag nog iets meer kracht, iets meer fundament (zwaar warmbloed) en een beetje minder ruglengte willen zien.

Veroontje genoot vanmiddag even in de blote buik van het zonnetje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:13

Ik fok met mijn merrie omdat ze een hele goede lijn heeft , ze gezond is , vol papier , super karakter en goed exterieur. Ze is zelf stamboek.

Ynekes ze staat op knappen :wow: spannend!

Welkom Rianne. Leuk cadeautje. Heb je haar aan huis? Heb je er een camera op?

Smeetje oh die staat inderdaad wel lang buiten. Je kan altijd de foto's even doorsturen naar een dierenarts. En anders even laten scannen op placentitus. Was bij mij zo gepiept. Ik maakte mij toen ook zorgen maar alles was goed. Dan slaap je toch beter :) die van mij lekte melk toen met 7 maand dracht

Sblom die buik steekt ook al aardig uit!

Ladonna overdag mooi beeld! Alleen jammer dat je snachts bijna niks ziet.

Anso haha ideaal. Die van mij rolt gewoon tot het einde :P

Piarens dankje! Jammer dat je niks weet. De kol is inderdaad te groot. Ze is wel echt superknap <3

Neonlight mooi he <3

Edit tegelijk met Claudia. Veroon is knap , vind haar niet te dun. Mooie glans er op!

Vind het wel even jammer dat er weinig bijlees posten voorbijkomen :=

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:26

Oh wat spannend Rianne, ik vind het al zo spannend terwijl ik weet wanneer ik het kan verwachten. Hoe lang weet je nu al dat ze drachtig is? Ik snap dat je niet naar een drachtige merrie opzoek was maar vind je het nu uit eindelijk wel leuk of gooit het roet in het eten van je sport/rijplannen?
Ik kan me ook voorstellen dat als je niet op een veulen voorbereid bent dat het een heel gedoe is om op het laatste moment te zorgen dat alles geregeld is voor de bevalling (camera's en stalling waar je ook je veulen kwijt kan)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:27

Leuke vraag juist!

Onze Tinker is zo’n lief en leuk dier! Ontzettend zacht aardig, soms eigenwijs, heel lief en rustig voor mijn dochter, echt een pittig ding samen met de bijrijdster. Je kan uren alleen met haar rijden door de natuur. Betrouwbaar maar geen dooie!

Was juist een Penny droom nog eens een veulentje te krijgen. Ze is haar gewicht in goud waard. We hebben daarom gezicht naar een hengst met dito karakter, en die hebben we met Forrest gevonden. Ik denk dat ze ook een hele lieve moeder is. Het zou gewoon iets eenmaligs zijn, een veulentje en alles eromheen meemaken.

Totdat we nog niet zo lang geleden een Friese drachtige merrie gekocht hebben. Mijn man wou namelijk graag mennen, en zo zijn we in de Friese paarden terecht gekomen. Hij heeft zich er flink in verdiept en zo kwam van het een het ander. Hij vindt het super leuk om zich te verdiepen in de fokkerij, en om veel dingen na te pluizen in de stambomen en bloed lijnen.

Nu is het een gezamenlijke hobby van ons beide geworden. Erg leuk! Verdiepen in het ras, de hengsten, de keuringen: het levert een hoop gespreksstof op en leuke contacten met andere fokkers.

En zo begin het met 2 paarden, hebben we deze zomer er straks 4 *\o/*

We zijn alvast aan het nadenken om er nieuwe stallen bij te bouwen. :+

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:56

@rianne1807 super spannend jammer dat niet bekend was maar aan de andere kant 2 voor 1 ben benieuwd wat er uit komt heb je enig idee?

@Ynkes schiet nu echt op zeg denk dat die van jou 1 van de eerste is die een veulen krijgt!

Super leuke vraag.
Ik fok met mn merrie omdat ze nog erg jong en slap was/is heeft ze nog even wat tijd om rustig aan te doen. Ook ben ik super blij met haar heel fijn werkwillige karakter lief en aanhankelijk.
Ik en me vader rijden beide dus hebben we er straks allebei 1. Is de bedoeling dat we veulen houden! Ze heeft een goede bloedlijn is helaas alleen stamboek en daarom durfde ik het wel aan.
De hengst die ik gekozen heb is ten eerste wat groter, ook goede sterke achterhand wat mijn paard nodig heeft verder sprak hij me met alles gewoon aan het verbeterd hopelijk de zwakke punten van mn merrie!

Uhm vraagje geven jullie je merrie nou maand van te voren influenza en tetanus of veulen prik?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:12

Wow wat gaan de reacties vandaag ineens hard! Heb ze bijgelezen maar sorry niet alles onthouden.

Zag nog wel dacht laurentie die zei dat merrie 7 dagen melk lekt en daar de biest voor opvangt. Die verlies je niet hoor. Het wordt pas biest als het veulen echt geboren wordt.

Zilver ziet er super uit en geeft nog een showtje weg!

Anso merrie ziet er prima uit dus zeker nier meer voeren.

Ddara ik kies zeker voor Havens. Pavo net wat teveel jeuk enzo van voorbij zien komen en dat er ook gewoon dingen in zitten die niet nodig zijn. De Vital heb ik wel staan voor sommige een handje te geven. Havens en horsefood zijn voor mij degene waar ik de beste resultaten op zie.

Ladonna nog best donker zo in de avond?

Sblom het was zeker heerlijk! Knappe bontjes!

Rianne welkom! Wat een verassing! Kun je niet terug verhalen wanneer ze gedekt moet zijn?

Muronia wat glanst ze toch super zeg!

Sannah ik geef geen enting van te voren.

Ddara, ik ben begonnen met de mini fokkerij en uiteindelijk na 8/9 jaar overgestapt naar de welsh fokkerij om een goede show pony te fokken welke ook ingezet kan worden onder het zadel en voor de wagen.

Hier vandaag ook even de camera mee met het mooie weer. Aimee:
Afbeelding

En pikzwarte Lana:

Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:17

Hier nog iemand die het niet kan volgen!
Wat gaat het topic hard!

Mooie uiers al. Goed ook om te vergelijken met voor gaande jaren.
Mijn merrie bevalt altijd met amper uier, maar zodra het veulen eris hangt er een mooie onder met slagroom buffet. :')

Voeren is altijd een dingetje. De een vindt dit de ander dat. Ga op je gevoel af. Twijfel je? Vraag een ervaren iemand in je buurt die de merrie kent of overleg met je veearts. Elk paard is verschillend. En elk voorkeur voor merk ook. De een zweert bij Pavo de ander vindt het helemaal niks. Hier voer ik wel pavo podo lac. Merrie is 4 maart uitgerekend en krijgt ochtends en avonds een schep merriebrok. Verder onbeperkt droge kuil.

Rianne welkom! Ga je de bevalling zelf thuis doen? Of besteed je het uit?

Ik ent de merrie net als anders 1x per jaar. Veulen krijgt een veulenprik.

Leuke vraag!
Ik fok met mijn merrie omdat het zo vreselijk leuk is en ik een goede merrie heb. Ze beweegt heel leuk, heeft maat en is elite. Merrie rijd ik zelf in de Z1 nu. Nou ja, nu niet meer offcourse. Ze heeft nu verlof en meer dan af en toe een buitenritje zonder zadel doen we niet. Ik fok inprincipe voor mezelf een leuke nieuwe dressuurtopper voor de basissport. Maar voor een goed bod sluit ik verkoop nooit helemaal uit. Maar het doel is wel zelf houden. :j

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:34

Zo rijden wij nu wat rond af en toe. Lekker stappen en wat een klein drafje af en toe. Zonder zadel, want die ligt niet fijn meer met die buik. En lekker recht toe en recht aan.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:27

Prachtig al die verhalen over waarom fokken.

Moet nog wel even reageren op een reactie op het lekken voor de geboorte. Uit eigen ervaring; een merrie kan wel degelijk haar biest laten lopen vr de geboorte van haar veulen. Vorig jaar lekte onze merrie ook al een week voordat het veulen uiteindelijk kwam. We moesten toen de biestkwaliteit na de geboorte controleren en toen zaten er niet meer voldoende antistoffen in, die waren echt al weggelekt..
Biest is heel eenvoudig te testen en van onmisbare waarde voor de veulens. Wanneer een merrie al melk weg laat lopen zou ik altijd zsm na de geboorte de biest laten controleren. Veulens hebben maar heel kort de tijd om antistoffen op te nemen via hun darmwand dus het snel binnenkrijgen van genoeg goede biest is van levensbelang.