[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:36

Al onze paarden hebben wolfstanden :P hihi. Ze hebben ze allemaal nog en nooit last van gehad, bij mijn ruin zijn ze een paar maanden geleden wel 'gedopt' omdat er tandplak of iets opzat en toen zijn ze meteen een beetje kleiner gemaakt. In de grote paarden is het wel gebruikelijk om ze te verwijderen of niet ?

Tandarts gaat voor onze merrie ook pas komen na de bevallen voordat ik weer verder wil gaan met het doorrijden, denk dat ik de osteopaat dan ook even laat komen zodat ze weer lekker los is, zo'n bevalling zal vast wel zwaar zijn voor haar lijf.

Kwa vuurwerk, ik betwijfel of we hier veel last gaan krijgen maar ik zet voor de zekerheid idd zachtjes de muziek aan in de stal.

Inenten ben ik van plan ongeveer een maand voor de bevalling, dan zou het veulen geen extra prik hoeven krijgen als het goed is toch ?

Waar gaan jullie merrie's bevallen? Gewoon uit interesse hoor :o

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:37

inowa schreef:
nine1987 schreef:
Ik vind pepper nu juist dunner lijken, of ligt dat aan mij?

Haar buik is in elk geval heel anders gevormd dan afgelopen keer.

Ja maar ik bedoel ook in vergelijking met vorige foto's.. Of ben ik echt gek? :))

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:39

DaisyJazz: liefst op de wei overdag haha, maar het zal waarschijnlijk 's nachts gewoon de bevallingsbox worden. Staat ze nu al een paar weken in.
Laatst bijgewerkt door Chantalll op 28-12-16 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:40

Ik heb trouwens een niet drachtig gerelateerde vraag over Daisy :) Ik heb al gezocht op Google en Bokt, maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden:
Toen Dais vandaag in de bak stond, zag ik dat ze een bult heeft op haar buik. Toen we haar binnen hadden gehaald, heb ik gevoeld (daar reageert ze totaal niet op), het is zacht en ik kan het 'zakje' vastpakken en een beetje heen en weer halen (zit dus niet vast op haar lichaam). Het zit ongeveer op het laagste punt van haar buit (niet exact) en ik zag er nog een paar, maar die waren minder groot.
Ze heeft oedeem gehad in de laatste weken van haar dracht, maar dat zat vast en was hard, daar kon ik met mijn vinger een putje in maken. Dit voelt anders. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:42

Hier van de 15 veulens, 1 overdag, dus verwacht ook gewoon in de box.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 28-12-16 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:46

Cynthia, hier weleens zoiets gehad van een insect, maar dat zal nu ook niet.

Vuurwerk ben ik niet onwijs bang voor qua pony's. Al houd ik ze wel in de gaten natuurlijk.

Tandarts heeft hier wat gevijld aan de tanden. Maar niet uitgebreid. Doe dat liefst onder sedatie en tijdens de dracht geef ik geen sedatie indien niet heel nodig.

Jeanine, heerlijke foto's!

Pepper ziet er ook goed uit.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:09

Potverdorie weer rhino bij Maverick!
En ze hebben zo hun best gedaan rhino vrij te worden.

En is vlakbij mijn stal, vindt het doodeng :(

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:14

Bedankt voor de info, ik ken zelf niks van wolfstanden ofzo dus voor er een bit ingaat dus.

Euh Cynthia ja insect of ontstoken haarwortel. Ooit eens gehad bij Flo, was zo een klein zacht bultje dat je heen en weer kon waggelen tot ik iets teveel waggelde waarschijnlijk en er een dikke witte soort vette troep uitkwam. Da zei dat het een soort van abces was. Is het groot?

Oh ja leuk filmpje, sorry nu maar bekeken op tel gaat het ook allemaal zo traag.

En dikke pepper

Jeetje silly die hadden vorig jaar paar dode veulens toch? Wat erg en zo dichtbij ja. En toch allemaal geënt dan?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:20

Redelijk, eehh... 10 cm lang ofzo en het breedste stuk 4 cm? Gok ik..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:21

Ja inderdaad die hadden een paar verworpen veulens, ze hadden zowel de neurologische als de abortus variant.
Lijkt nu alleen de neurologische variant te zijn.
Maar ben toch doodsbenauwd.
Geen idee of ze allemaal geënt zijn, bij ons op stal in iedergeval niet, maar ja zelfs met enten is het nog heel lastig te voorkomen.

http://maverickstables.nl/rhinopneunomi ... sche-vorm/

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:36

Gatverdamme Silly .... worden er ook maatregelen getroffen betreft de omliggende hippische bedrijven ?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:37

Klopt tegen de neurologische variant kan je niet enten.

Oh Cynthia das wel groot hoor, geen idee dan eigenlijk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:38

Even een snelle reactie; ik ervaar de reactie van FF en Vulina ook niet zo. Sterker nog, ik ben blij dat er eens extra benadrukt wordt dat mestonderzoek dus echt niet aan te raden is. Ik ben er sowieso niet van maar mensen lijken toch anders te doen sinds de klinieken het over gaan nemen. Ik hou gewoon het schema wat Chantal op de vorige pagina noemde aan, maar er zijn zelfs mensen die het ontwormen voor het gemak maar helemaal overslaan.
En zo heb je ook elk jaar mensen die met de verkeerde werkende stof enten, soms onkunde soms dikke pech, maar ook dat zie ik liever met regelmaat terug dan dat het een leven van een veulen kost.
Kan wat mij betreft dus niet genoeg!

Gatver Silly, allereerst vreselijk voor de betrokkenen maar kan me voorstellen dat je niet rustig zit!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:45

Chantalll schreef:
Gatverdamme Silly .... worden er ook maatregelen getroffen betreft de omliggende hippische bedrijven ?

Die zijn op de hoogte gebracht.
Verder geen idee.
Mijn stalhouders kennende zullen ze wel goed opletten, maar ja we zitten naast een opfok, waar verschillende mensen met hun veulens of pensionpaarden gaan wandelen over ons terrein.

2 daarvan ken ik en die staan met hun volwassen paarden pal naast Maverick.

Nu maar hopen dat het niet ook nog eens naar de abortus variant overslaat.
Denk dat ik dan helemaal niet meer rustig slaap

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:53

linda2008 schreef:
FF en Vulina, stelletje bitchen ;) :P haha nee hoor

~~}> :') :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:04

Ohjeetje.. Wat eng weer..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:17

Jakkes... Arme pensionhouders en pension klanten..

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:31

Hè gatver, rhino..Ik vond het altijd al een enge, onvoorspelbare ziekte maar nadat ik het van dichtbij heb meegemaakt ben ik er helemaal allergisch voor.

Wat betreft de gebitscontrole, ik wil haar alleen laten checken, niet behandelen. Dit inderdaad ivm de eventuele sedatie en stress. Ze was laatst wat aan het knoeien met haar eten, vandaar. Nu doet ze het niet meer maar voor de zekerheid wil ik het toch even na laten kijken. Stel dat er wat is kan ik er rekening mee houden

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:59

Jeetje wat vreselijk als je zo kort op elkaar weer rhino hebt op stal...

Hier bevallen de dames op stal.
's Nachts sowieso omdat ik op stal goed licht heb en alles bij de hand. Overdag zou het bij mooi weer best buiten op het gras mogen maar ze geven altijd duidelijk aan dat ze naar binnen willen.
Vind ik ook prima.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:04

Ik zou daar een verbod op maken als dat lukt.. Afsluiten die handel.

Gebit word hier alleen gedaan als ik iets merk...

En inderdaad Vulina en FF dat heb ik na al die jaren al willen zeggen dat jullie niet lief zijn :P Nee hoor ben altijd blij geweest met kenners zoals jullie in dit topic.

Pepper ziet er weer super uit en haar jaarling ook!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:24

Ik vind ook dat met Rhino de regels verscherpt zouden moeten worden. Is het niet voor jezelf dan iig voor de omliggende bedrijven. Vind die ziekte ook echt doodeng bah ... zeer zeer sneu voor die mensen ook omdat het de 2de keer al is. Hebben ze al enig idee hoe en waar het vandaan is gekomen omdat ze het nu weer hebben ?

Wij hebben hier over de drie stallen verdeeld de LGK kip en je wil niet weten waar je je allemaal aan moet houden met die vogelgriep ...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:49

Dustinlover schreef:
En inderdaad Vulina en FF dat heb ik na al die jaren al willen zeggen dat jullie niet lief zijn :P Nee hoor

Mwooaah ;( Haha :D

Vorig jaar hadden ze de abortus vorm en nu de neurologische. Is dat dezelfde besmetting die zich anders uit? Bah, ik moet er niet aan denken.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:58

Neurologisch toont zich meer in het centrale zenuwstelsel geloof ik coördinatie wordt slecht. ... bewegingsapparaat raakt van slag en dergelijke. En de ingewanden worden er ook absoluut niet beter van.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:07

Je hebt twee varianten, EHV1 en 4. EHV1 kan zich zowel uiten in neurologische versie als in abortus versie voor zover ik weet.
Verder is het een herpes virus, net zoals de koortslip. Dus het blijft in besmette paarden zitten en kan opnieuw opspelen wanneer de weerstand laag is.

Ook zijn er veel stille dragers, dat zijn paarden die er niet ziek van worden maar het wel kunnen doorgeven.

Lastige materie dus dat rhino.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:11

echt een nachtmerrie zoiets!

hier ook waardeloos geslapen, mijn nieuwe had bij de late controle bijna niets gedronken en maar 1 x gemest. Verder eigenlijk niets te zien.
dan slaap je toch niet/slecht, lig je de hele nacht te luisteren, ben er nog een x uit gegaan, maar nu lijkt alles toch prima.