[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:19

Mysticrider,je merrie kan prima last van haar buik hebben,maar jij kent haar t best. Ravina is 29 april uitgerekend. Nu 7 maanden.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:30

stel dat ze last heeft van haar buik... ze is begin april uitgerekend, ik kan haar moeilijk zolang enkel maar in de wij houden.. en het is niet dat ik zwaar gelongeert heb, heb wat overgangen geoefend en een paar galopjes gedaan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:32

En als je met haar rijdt? Longeren kan best zwaar zijn

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:36

dat zal ik maar niet doen, ze is 90 cm (shetlander X minihorse)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:38

Oh haha nee dat gaat dan een beetje moeilijk. Men je ook?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:41

jaah, ze heeft pas haar laatste marathon gelopen :)
en als het nog gaat staat er februari nog een dresuuur wedstrijdje geplant, maar als ze niet 10000% in top vorm is, laat ik haar lekker thuis.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:43

Misschien vindt ze het fijner om te mennen,goed om de conditie op pijl te houden

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:43

Wij beginnen vanaf de 8e maand met het voeren van merriebrok, in principe hebben ze zelfs pas vanaf de 9e maand behoefte aan merriebrok.

MisticRider schreef:
stel dat ze last heeft van haar buik... ze is begin april uitgerekend, ik kan haar moeilijk zolang enkel maar in de wij houden.. en het is niet dat ik zwaar gelongeert heb, heb wat overgangen geoefend en een paar galopjes gedaan

Waarom kan ze niet gewoon alleen op de wei staan? Onze merrie staat al bijna haar hele dracht alleen maar op de wei, nu komt dit wel doordat ze momenteel geblesseerd is. Maar ook onze andere merries stonden de afgelopen jaren vrijwel de hele dracht stil.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:46

Zelf ben ik van mening dat zolang de merrie het aankan,het goed is om wat beweging te blijven geven,dat is wel een voordeel bij de bevalling,dat de conditie op pijl is.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:50

waarom ze niet de hele tijd op wei kan staan:
1. ik wil haar conditie het liefst een beetje behouden
2. ze gaat zich vervelen, en dan gaat mijn hek werk er aan :( (kapot bijten)
3. ze gaat proberen te ontsnappen
4. ze is iederedag beweging gewent, het lijkt me niet gezond om daar nu plots mee te stoppen.

snoevie:
wat zou ze fijner vinden? longeren of mennen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:53

Dat weet ik niet,maar probeer eens af te wisselen. Kijken hoe haar dat bevalt

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:56

ik heb haar vandaag belooft dat ze morgen een lekkere poetsbuurt krijgt + een dagje vrij, en dan zal ik van de week wel is verder kijken.

haar veulen rommelt trouwens wel heeeel erg, dat zit echt geen minut stil zeg!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:58

Hoe ver is ze?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:04

MR: je hoeft ook niet ineens helemaal te stoppen, je kunt het natuurlijk ook rustig afbouwen. Maar ik kan me, als ik je redenen zo lees, wel voorstellen dat je haar liever niet stilzet. Heeft ze wel genoeg afleiding op de wei?

Snoevie:Het is ook goed voor een merrie om wat beweging te krijgen tijdens de dracht en zeker in het begin van de dracht, wanneer ze nog niets/weinig van het veulen merken.
Maar ik vind het altijd zo raar dat heel veel mensen het idee hebben dat een paard altijd maar gereden moet worden, alsof een paard daarvoor gemaakt is :? Er zijn zelfs mensen die het zielig vinden als een paard niet gereden wordt?
Ik ben zelf geen fanatieke ruiter, maar vind het ook niets om nog op een merrie te rijden die langer dan 8 maanden drachtig is. De rug van een paard is al zo gevoelig, en dan hangt er zoveel onder en gaat er ook nog eens iemand opzitten, nee niet mijn ding :n Hetzelfde heb ik met direct na de bevalling weer gaan rijden, weet je watvoor inspanning een bevalling is, en wat het met het lichaam van een merrie doet? Ikzelf zou ze minimaal een aantal weken na de bevalling rust geven.
Maargoed dit is mijn mening, en die is misschien ook zo omdat ik zelf geen fanatieke (wedstrijd) ruiter ben, maar ik vind dat het onze keuze is om de merrie te laten dekken, en dan moeten we ook accepteren dat dat minder rijden voor ons betekend.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:04

nog 104 dagen te gaan

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:11

jeeeetje wat hebben jullie veel gekletst!!!

aantal dagen,pfff zou het alweer niet meer weten...

iedereen heeft een fijne kerst tot nog toe?

mijn vriend en ik kwamen net een naam tegen die ik wel erg gaaf vind voor een hengstveulen!
normaal heb ik als traditie eerste letters van moeders naam en pepper heet dus officieel; Lady Pepper
dus veulen heten L..... P.....

maar heb besloten dat ik dat alleen voor merrieveulens aanhoud dus hengstveulens word vrij

en de naam voor een hengst word hoogstwaarschijnlijk ; TOY SOLDIER!!!!

voor merrie moet ik nog steeds vinden haha, suggesties staan vrij!!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:15

wat een leuke naam!
alleen zou ik het zelf nooit willen (met al die kindsoldaten)
maar voor een merrie Little Princes!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:16

Nou al_zawraa dat komt wel een beetje beschuldigend over...ik rij niet veel meer met ravina,en ik ben helemaal niet fanatiek ofzo. Dus minder rijden doe ik zeker. Alleen is mijn mening dat geheel stilzetten niet altijd goed is. Als je regelmatig weidegang hebt is dat ook weer anders

even ter aanvulling: ik vind paarden die geen beweging krijgen niet meteen zielig hoor,zeker niet als ze ook buiten komen. ik wil alleen zeggen dat het naar mijn mening beter is dat een merrie beweging blijft houden als ze drachtig is,omdat een betere conditie makkelijker is tijdens het veulenen. weidegang is natuurlijk prima
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 26-12-10 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:17

neeee heb die naam al zoooo vaak gehoord haha,houd daar niet zo van.
het moet echt een sjieke naam zijn.

veulen van dit jaar heet ; Leliev's Presca (half vernoemd naar mijn vriend die hier op bokt LELIEV heet)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:26

Snoevie schreef:
Nou al_zawraa dat komt wel een beetje beschuldigend over...ik rij niet veel meer met ravina,en ik ben helemaal niet fanatiek ofzo. Dus minder rijden doe ik zeker. Alleen is mijn mening dat geheel stilzetten niet altijd goed is. Als je regelmatig weidegang hebt is dat ook weer anders

Het is absoluut niet beschuldigend bedoeld, meer in het algemeen, niet op jouw gericht, had ik er misschien iets duidelijker bij moeten zetten. De eerste zin was eigenlijk een reactie op jouw reactie, en daarna gewoon mijn mening over het rijden.
Het zal idd wel schelen op wat voor stalling je staat. Bij ons staat het spul elke dag minimaal 6 uur op de wei (met heel erg rotweer, of als het dichter naar de bevalling loopt), maar normaal staan ze eigenlijk altijd 12 uur per dag buiten. Dus ze hoeven ook niet per se gereden te worden, om hun beweging te krijgen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:29

okee excuses dan!als ze zoveel buiten zijn zullen ze ook wel bewegen,Ravina staat vooral stil,haha

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:37

Wat heeft Ravina een mooie kleur zeg!

En wat een lieve babyfotootjes zijn er langs gekomen. Krijg helemaal zin in al die kleine veulentjes!
Jorina zit vandaag op 248 dagen, dus nog even volhouden.

Hoe lang ik doorga met het werken van het paard ligt er aan wat het dier zelf aangeeft. Normaal span ik Jorina aan, maar nu met die sneeuw heeft ze dat al een paar weken niet meer kunnen doen en bovendien past ze nu niet meer in het lamoen :o .
Ik longeer haar wel nog regelmatig met de dubbele longe en ze gaat iedere dag naar buiten.
Ik geef de laatste 3-3,5 maanden merriemuesli.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:39

Dankjewel!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:03

ik heb mijn merrie gereden tot voor het vriezen en sneeuw dus tot 3 a 4 weken terug
ik wist niet dat mijn merrie dragend was maar ik merkte wel dat ze er moeite mee had met het rijden de laatste 2 weken
dus ik heb het toen al rustiger aangedaan (gelukkig achteraf)
ze krijgt dan ook sinds ik weet dat ze dragend is merrie brok (en dat is nu vanaf 14 dec)
Hoe ver dragend ze is weet ik helaas niet (is namelijk niet bij mij gebeurt heb haar pas 6 maanden en 3 weken)
ze krijgt wel zover het weer dat toelaat dagelijkse weidegang
staan ze een x binnen is dat niet zo heel erg ze heeft namelijk een erg grote box met uitloop (paddock)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:06

Heerlijk gefonduut net :) Niks met paarden te maken haha