[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:25

Dat begint al op te schieten dan!

Superhafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:25

Silketje: het komt bij jou al dichtbij zeg!! 295 dagen!! Nog een dikke maand en je hebt hopelijk beschuit met muisjes!!! :)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:26

Iuewww jasses! Slangen, ben als de dood voor die beesten ;(

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:31

beschuit met muisjes als het veulen er is en in het vroegjaar weer een grote bbq !! :D

voor iedereen, dit jaar bevallingen zonder problemen en geen pech, laten we daarvoor duimen!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:35

ah ja, slangen, heb net een filmpje per mail gekregen, vreselijke beesten

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:36

I hope so silketje!

Paulien 261 dagen! :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:39

pff wat gaat iedereen hard zeg.

tjha als het bij kyra gelijk de eerste keer geluktwas had ze ook in maart het veulen gehad.
Maar ach ik vind koninginnedag eigenlijk wel een leuke datum.

kyra is nu 198 dagen dragend. En er komen vandaag foto's.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:39

Ik hoop ook dat alles dit keer goed gaat bij iedereen.
Ik zou zelf nu ook graag de kans krijgen het veulen te houden.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:03

joto droom dan even over mijn veulie!
Ikzelf denk dat het een hengst word maar heb wel al een keer erover gedroomd..

Ik ga vandaag nog maar een keer voor de training tegen dr buik praten kijken of het weer zo raar is als gister...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:04

Hier zal het ook heel wat beschuit met muisjes worden, wij verwachten dit jaar 3 veulens dus hoop op gezonde veulens en mamma's hengst of merrie maakt me niet uit.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:09

Citaat:
voeren, elk paard 1 groot plak voordroog, een halve emmer mais en wat zelf samengesteld krachtvooer naar de behoefte van ieder

Ik heb van een voedingsdeskundige begrepen dat de verhouding fosfor/calcium niet goed is in mais en maismeel. En dat dat dus bij langdurig gebruik een slechte invloed op de botten/gewrichten kan hebben. Ik heb op zijn advies mijn merrie voor het dekken van de maismeel afgehaald (ik heb zo'n welsh A'tje dat moeilijk dik wordt, is weer eens wat anders := ), zodat het geen invloed op het veulen (en op haar natuurlijk) kon hebben. Ben nu bij alles wat ik voer goed aan het kijken of die verhouding wel klopt.
Is maar een tip, hoor.

Rosa is trouwens vandaag 170 dagen drachtig!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:24

Diane_Basje: dit wist ik niet, ik voer elke jaar kuil-mais en ben er net weer mee begonnen, ik vond een half emmertje al veel maar sinds van de week erg weinig als ik zag en hoorde hoeveel andere paarden kregen, een kruiwagen kuil-mais per dag!!! ofwel met de koeien mee-eten uit de gezamelijke bak, ik voelde me klein en vond dat mn beestjes het slecht hadden, zij moeten het een hele dag doen met hooi...
maar het is een tip om me eens in te verdiepen

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:52

Het zal ook vaak genoeg goed gaan denk ik. Ik voelde me wel gewaarschuwd en je kan goede adviezen niet vaak genoeg delen vind ik.
Mijn merrie staat nu op 3x veel kuilgras per dag, 3x een handje biks (zodat ze niet wordt overgeslagen als de rest van de stal gevoerd wordt) en zelf voer ik haar één keer per dag een halve schep daily plus (pavo ruwvoer) en een halve schep appelmuesli (door elkaar). En een halve Pavo-koek per dag. Daily plus & muesli is dus om te zorgen dat ze een beetje vet op haar lijf houdt (zoals ik al zei ze is moeilijk dik te krijgen, gaat goed nu), maar qua arbeid zal ze het verder niet echt nodig hebben. Dus verder doet ze het op kuilgras en een halve koek eigenlijk.
Ze heeft wel al een aardige buik van het veulen. Waarschijnlijk ga ik half februari over van muesli naar pavo merriebrok, maar weet nog niet hoeveel.
Oja de verhouding Calcium:Fosfor moet ongeveer 2:1 zijn. Dit is in haver trouwens ook niet goed.
Hier nog een linkje:
http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank/voeding-paarden/granen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:59

silketje schreef:
voor iedereen, dit jaar bevallingen zonder problemen en geen pech, laten we daarvoor duimen!

denk dat 2010 niet slechter kan worden dan 2009 wat dat betreft :wow: :(:)
dus ik duim iig mee!

net even gependeld :D (ik heb zo'n pendel, maar laatste keer dat ik die gebruikte is van vorig jaar maart geleden :P maw toen ik hem net gekocht had...)
pendel zegt 2 merrieveulens... we zullen zien ;)
straks nog gauw even pendelen voor de kleur :D (als je dan al bezig bent werkt het wel verslavend ;))

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:17

Pendelen voor geslacht en kleur?? Hoe werkt dat frenia? :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:21

Baal dat ik de camera niet heb meegenomen, Neon stond op stal dus had ik een keer foto's kunnen maken. Ze ziet er in ieder geval wel heel goed uit. Vandaag ander dek opgedaan en een poetsbeurt gegeven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:31

Dromen die uitkomen doe ik ook aan, alleen dan over vriendjes die het uitmaken :(

Met mn dikke buik gaat alles goed (de merrie dan he) Vanmiddag les, super veel zin in! ze loopt beter dan ooit.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:55

ahhh..als je erover droomt kun je hem toch eerder dumpen hihi..
Hou je de eer aan jezelf!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:27

Beetje te laat, hij heeft het net uitgemaakt ;)

Droom liever over veulens eigenlijk ... Nouja, zo naar stal en merrie pesten met knotjes dan maar :P

Zou anti roos champoo helpen tegen schuren van de staart bij paarden? Meestal als farita schuurt is dr huid op de staartwortel nogal schilverig...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:28

Jeetje wat gaan jullie snel zeg! Ik heb weer heel wat bij moeten lezen. De meeste merries schieten trouwens al lekker op, nog even en dan worden de eerste veulentjes al weer geboren!

Aziza zit vandaag op 264 dagen, ik zal binnenkort weer eens foto's maken. Nog 56 dagen totdat het komen mag en 73 totdat ze uitgerekend is. Ze krijgt nu 's ochtends en 's avonds een halve kilo merriebrok, 's avonds op stal flink hooi, en overdag op de weide kan ze lekker gras eten. Ik merk wel dat ze het wat minder leuk begint te vinden om erg lang buiten te staan, ze staan van ongeveer half 8/8 uur 's ochtends buiten, tot 8uur/half 9 's avonds op mijn vrije dagen, en tot half 10/10 uur op de dagen dat ik moet werken.

Oja over het enten, Aziza wordt ergens in de eerste week van februari geënt, en ze is 20 februari uitgerekend. Veulen zal een paar weken voor het afspenen geënt worden en dan een week of 6 na de eerste enting weer.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:31

Airborn, hier vaak wel, Indira heeft altijd schilfers onder aan de staart wortel, die gaat dan 3 x in de anti-roos en meeste is dan weg..

Pff net "even" geshopt.. 300 euries lichter.. zucht..Paarden haha

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:07

nicole: wel je neemt zo'n pendel en dan hou je die normaal boven de foto van de betreffende drachtige merrie
vorig jaar heb ik het gewoon boven mijn eigen hand gedaan :+ en dat klopte toen wel, dus dit keer ook weer zo geprobeerd

je vraagt de pendel eerst naar zijn "ja"-antwoord, de pendel gaat slingeren (bij mij was ja = rondjes draaien)
vervolgens vraag je de pendel naar zijn "nee"-antwoord, de pendel slingert opnieuw (bij mij was nee = over en weer slingeren)
tot slot stel je een vraag waarop je het antwoord weet, ter controle, bv: ben ik een vrouw? de pendel antwoordde bij mij met rondjes draaien = ja ;)

en dan start je, ik hou de pendel dus vast met mn rechterhand boven mijn linkerhandpalm en concentreer me sterk op de vraag die ik stel
Krijgt Angel een merrieveulen? pendel draait rondjes = ja
Krijgt Angel een hengstveulen? pendel slingert heen en weer = nee
Is Tinkerbell nog drachtig? pendel draait rondjes = ja
Krijgt Tinkerbell een merrieveulen? pendel draait = ja
Krijgt Tinkerbell een hengstveulen? pendel slingert = nee

en zo verder:
Krijgt Angel een zwartbont merrieveulen? pendel draait = ja
Krijgt Angel een vosbont merrieveulen? pendel slingert = nee
Krijgt Tinkerbell een bont veulen? pendel draait = ja
Krijgt Tinkerbell een bruinbont veulen? pendel draait = ja

Dus als het goed is, win ik qua kleuren en geslacht komend jaar de hoofdprijs :wow:
2 merries en beiden bont
Typisch natuurlijk, de hoop bij Tinkerbell was een bruinbont merrieveulen om aan te houden, maar aangezien ik dit jaar Illian al aangehouden heb, zou die wens misschien beter niet uitkomen :=
aan de andere kant zou het wel leuk zijn eens een bruinbontje in de wei te hebben na al die jaren zwart en zwartbont :D

nu maar hopen dat alles goed gaat he met de dracht, de bevalling en het verdere verloop...dat is iets wat ik niet durf te vragen aan de pendel :o

edit: dit is dus "mijn" manier, ik heb verder echt geen verstand van pendelen :+

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:50

Dat is wel leuk om een keer te doen Frenia. Zou ook heel leuk zijn als het dan uitkomt ;-).
Ik denk dat ik het ga proberen ben benieuwd wat er uit komt, hahah.

Vanochtend kwam ik bij de paarden aan en ze stonden nog op stal. Normaal gesproken worden ze om 8 uur al buitengezet, dus zie ik mijn merrie nooit op stal 's ochtends. Mijn merrie had behoorlijk last van stalbenen zag ik toen ik haar buiten zette.
Is dit een kenmerkend iets wat met de dracht te maken kan hebben of ligt het aan mijn merrie?
Voor een halfjaar terug zette ik ze zelf 's ochtends buiten en had ze hier nog geen last van.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:56

Airborn schreef:
Zou anti roos champoo helpen tegen schuren van de staart bij paarden? Meestal als farita schuurt is dr huid op de staartwortel nogal schilverig...

Klitwortellotion werkt ook goed. Dit kan je bij de drogist halen.
Anti roos shampoo droogt de huid namelijk uit. Is vrij aggressief.
Klitwortel verzorgt de huid ook.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:51

Kitzbi zit vandaag op 171 dagen wat gaat het hard