[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:33

Ik ga ook van 340 dagen uit. Draak kwam uiteindelijk 3 dagen eerder, dus dat was een meevaller.
Ben verder eigenlijk niet zo met de dracht bezig. Ik zie het wel tegen de tijd dat het mei wordt en ze de laatste 2 weken hopelijk weer dag en nacht in de wei kan blijven, net als vorig jaar.

Moet wel zeggen dat ik nu wel een beetje in de veulentjes-stemming kom, met al die spanning hier in het topic!

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:45

quintus: Jee, dat is ook een beslissing geweest, wel fijn dat ze niet ook nog weg gaan, maar evengoed moeilijk lijkt me :(:)

Geen veulens? Pff, marlinde wat maak je ons nou ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:01

BaiNar schreef:
Hmm.. dat is interessant... nog meer mensen die weten na hoeveel dagen een veulen geboren is??

Rosalien kreeg vorig jaar een hengstveulen na precies 350 dagen dracht! Gerekend vanaf de laatste inseminatie/dekking.
Robin's Second Hint kreeg vorig jaar een hengstveulen na 346 dagen dracht.

Volgens zeggen duurt dat de dracht van een hengstveulen langer dan van een merrieveulen.
Bij onze merries klopte dat vorig jaar, ben wel heel benieuwd naar ervaringen van jullie?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:09

Als ik zo teruglees zie ik dat de theorie van langere dracht bij hengstveulens niet opgaat...

BaiNar: Spannend, ben heel benieuwd naar je veulen! Ben namelijk gek van bont!

Moet zelf nog "lang" wachten op de eerste: Sofie is eind maart uitgerekend.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:10

Gisteren zat Izza op 250 dagen!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:23

ik vind het nu zelf wel dichterbij komen.... :):) :#

voor mij is het een raar jaar...
Het is namelijk de allereerste keer dat ik helemaal "alleen" op mn veulens zit te wachten, anders zijn ze namelijk al voor geboorte gereserveerd en dan heb ik dus de nieuwe eigenaar om samen mee af te tellen. Het geeft best een gek gevoel en ik merk ook dat ik niet zo geneigd ben op regelmatige basis foto's van buiken en uiers te maken... :o
anders voel ik me toch meer verplicht dat te doen en nu vergeet ik het gewoon simpelweg als ik eens geen tijd heb :o
Ik heb overigens nog een hele lading foto's op pc staan, die echter nog niet in dit topic geraakt zijn *schaamt zich diep*
wordt misschien toch eens tijd dat ik me eraan zet... :P

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:26

sjonge jonge frenia :P kan het me wel voorstellen :)
syl dr veulen heeft nu al een heel boek met foto's van de dikke buik :)

ze ligt trouwens de laatste 3 dagen heel veel de slapen, echt gewoon liggen, kopje naar beneden en snurken maar... ze zal wel moe zijn. :Z :(:)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:36

hahah nou, ik vraag me ect af hoe ze hetvolhoud met ie buik van dr... :wow: echt. niet normaal hoe groot die buik is zeg.. :P

ze bevalt alleen in het donker, dus hoop dat ze om een uurtje of 7 het wel eens genoeg vind :))

we hadden verwacht dat het er al was geweest, ze heeft vannacht heel erg onrustig staan doen...

maargoed we zien het wel.. :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:37

suc6 met wachten. alleen vergis je niet, voor het zelfde geld duurt het nog 2 weken :)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:42

SA bedankt voor je belletje!!

Jeetje schiet nog niet echt op met de eerste veulens :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:01

Ik mis jouw foto verslagen al Frenia! Vind dat altijd leuk om te zien :j

Dan zal ik nog maar wat spammen :P
Ik heb bij Isis het haar rond haar uier weggeschoren dus ze ziet er een beetje apart uit :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook de eerste keer de 'melk' getest.
Afbeelding
Voorlopig nog geen veulen dus _O-

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:13

leuk die melktest!
mooi uiertje heeft ze al hangen :j

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:52

BaiNar schreef:
Hmm.. dat is interessant... nog meer mensen die weten na hoeveel dagen een veulen geboren is??

Creamer is de afgelopen 3x op precies 326 dagen bevallen. Ik ga voor de lijst wel uit van 11 maanden, maar voor mezelf reken ik tot 7 mei (wat zal dat tegen vallen als ze dan later is :(:) ;) )
Sjanty beviel de eerste keer op 345 dagen en de 2de keer op 339 dagen ( is nu niet drachtig)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:33

ik moet gaan.. hoop morgen goed bericht te hebben! doeg!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:51

Ik zit net uit te zoeken wat nu eigenlijk de gemiddelde draagtijd was van de Bokt-merries van 2008, maar kan het niet vinden. Weet iemand van jullie dat nog uit zijn hoofd?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:01

Volgens mij 340 dagen nogwat Gem.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:06

gem schreef:
Ik zit net uit te zoeken wat nu eigenlijk de gemiddelde draagtijd was van de Bokt-merries van 2008, maar kan het niet vinden. Weet iemand van jullie dat nog uit zijn hoofd?

Van de DBT merries zou potverdikkie het aantal dagen nog kunnen weten.

Van het drachtige boktmerries 2008 topic heb ik wel bijgehouden hoeveel later/eerder/precies op uitgerekend bevallen zijn, ook het verschil daarin bij merrie- en hengstveulens, maar dus niet hoeveel dagen het uiteindelijk was.
Totaal 522 veulens
281 Merrieveulens, vroeger 119, op datum 8, later 140, onbek datum 14
241 hengstveulens, vroeger 83, op datum 7, later 140, onbek datum 11

en bij DBT 2008 was het zo:
145 merrieveulens, 56 vroeger, 7 op datum, 61 later, 19 onbekend
129 hengstveulens, 38 vroeger, 3 op datum, 77 later, 8 onbekend

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:12

Marije hoe moet je die melk test lezen? Waar staat hij als ze straks dichtbij zit?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:14

De gemiddelde draagtijd van vorige jaar was 342.7 dagen.

Ik wil best wel weer de lijst bij houden, maar dan moet ik de inseminatie datums en bevallingsdatums hebben.
De inseminatiedatums mogen al via pb doorgegeven worden, bevallingen komt later dan wel.!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:24

potverdikkie schreef:
De gemiddelde draagtijd van vorige jaar was 342.7 dagen.

OK :D , dat geeft dus maar aan dat 340 dagen realistischer is om aan te houden als 335 dagen.

Citaat:
Ik wil best wel weer de lijst bij houden, maar dan moet ik de inseminatie datums en bevallingsdatums hebben.
De inseminatiedatums mogen al via pb doorgegeven worden, bevallingen komt later dan wel.!

ik vond die statistieken wel interessant om te volgen!
Zo gauw ik de dekbon heb >;) , krijg je de afdekdatum per pb.

Grappig om te zien dat de DBT hengstveulens gemiddeld gezien vaker te laat geboren werden als de merrieveulens. Luie donders }> (de mijne overigens niet ;) )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:05

woei, ben ondanks het weer toch nog met syl naar het bosgeweest, heerlijk over de wei gestapt. woei waai alle manen vlogen in de lucht.
na het rijden zadel ik haar af en dan staat ze voor de trailer, toen ik het zadel in de auto legde stapte ze zo de trailer op, in dr eentje. ze keek echt zo van, nou baas, schiet eens op mn eten wacht thuis op me :P
(en dat terwijl ze normaal vrij langzaam de trailer op gaat :P)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:21

De eerste pb's al ontvangen!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:24

nog steeds niks hoor... :n

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:49

Nicole288 schreef:
Marije hoe moet je die melk test lezen? Waar staat hij als ze straks dichtbij zit?

Het is een refractometer dus je bepaalt de brekingsindex van een vloeistof.
Bij onderzoeken naar de kwaliteit van biest bleek dat je hiermee heel goed en snel de biest kan controleren.

Citaat:
Refractometry measures the concentration of dissolved solids in a solution. In the case of a Brix refractometer, a small amount of colostrum is placed on the prism and the light plate is closed. The colostrum is then spread evenly across the prism. The refractometer is held in the direction of a light source and the deviation or refraction of light is evaluated on a scale as a percentage score. Colostrum with a low amount of dissolved solids (i.e. low IgG level) will have a lower amount of light scatter and a lower percentage score. Colostrum with high amounts of dissolved solids (i.e. high IgG levels) will cause more light scatter and a higher percentage score. Refractometer evaluation of equine colostrum has been shown to be highly repeatable (R= 0.98) and highly correlated with IgG levels (R=0.85) as measured by the radial immunodiffusion assay.

Afbeelding

Zo kan je dus na de bevalling zelf makkelijk de biest controleren. Is de biest van slechte kwaliteit, dan kan je daar op actie ondernemen.

Maar... je kan ook voor de bevalling al testen en 'normaal gesproken' gaat de waarde langzaam omhoog en vlak voor de bevalling krijg je een sprong naar boven. Maar dat gaat bij iedere merrie weer verschillend. Sommige merries duiken eerst flink naar beneden om daarna heel snel om te slaan naar biest en dus een hoge waarde.
Dus door al ruim voor de bevalling te beginnen met testen, zoek je dus een patroon in de waarde en bij een grote sprong naar boven of naar beneden moet je echt op gaan letten.
In hoeverre dat betrouwbaar is? :+
Geen idee... Er zullen best merries zijn die het netjes volgens het boekje doen maar ook zat merries die zich daar niet aan houden.
Wel is het leuk om te testen, ik heb hem hier toch liggen om na de bevalling de biest te testen ;)

Het voordeel is dat je hier aan 1 druppeltje vloeistof al voldoende hebt.
Bij Isis heb ik de meter onder de speen gehouden en als ik er heel licht in knijp komt er al vloeistof uit dus dat gaat heel makkelijk.
Bij de testen met strips moet je veel meer vloeistof hebben en dan moet je het mixen enz.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:30

inderdaad... ik snap het niet helemaal :+