[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:46

Je moet ook strotouwtjes vlechten. Dan snijden ze niet meer. Van strotouwtjes maak je dan een touw.

Over je brok. Ik voer merriebrok aan alles wat schraal is en dat helpt als een tierelier. (Naast sp en lekker groen gras)Vitalbix is mooi voor alle voedingsstoffen maar je kan ook een vitamine en mineralen poeder bij voeren.
Was alleen de biks anders toen je dunne mest had bij je paarden? Dat kan natuurlijk ook door wormen etc komen. Je kan altijd proberen weer eens over te stappen en ala de mest weer veranderd is het duidelijk..
Maar alle paarden toevallig die niet tegen die brok kunnen.... ik heb tig pomys en paarden gehad en die konden er allemaal prima op. Dus dat vraag ik me af... een uitzondering kan natuurlijk..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:55

@anso, om het op te heffen, ik voer voor alsnog helemaal niks :+ merrie is bijna bij de 300 dagen. Dan gaat ze op stal en krijgt ze een beetje vitalbix breed en grow. Verder niks. Ja onbeperkt goed ruwvoer dat wel.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:09

Ik heb ook 2 hele verschillende merries met voeren. Mijn oudere merrie krijgt 2 kg senioren piriorus en nog merrie brok bij. De andere krijgt 1 kg merriebrok met een vitamine korrel.

Wij hebben van die dikke touwen met daar aan 2 houten handgrepen. We hebben dat tot nu toe 1 keer moeten gebruiken. Ik heb ook van die blauwe navelklemmetjes gehaald. En zit er nog over te denken om een pavo kit te kopen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:29

Kabayo wat een mooie stallen!

Hier ook mijn hengsten voor de keuring op merrie brok om ze wat voller te krijgen samen met een vorm van bietenpulp(speedibeet, pulp, fibrebeet of net wat ik dan goed acht).

Hier krijgen de dames sinds gisteren een heel klein kwartje merrie brok nu ze op stal staan, maar die zijn ook lekker rond :P

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:36

Kabayo dank voor je inkijk in de stallen, leuk om voorbeelden te zien.

Ik voer mijn drachtige merrie een handje basisbrok en een schepje vitaminebrok, meer niet :+ ze is al rond van zichzelf. Ik voer op het oog, dus als ze minder gaat worden, krijgt ze wat meer. Wel krijgen ze veel en goed hooi. Zo voer ik al mijn paarden al jaren. Maar ik weet dat hoogproductieve/ hardwerkende paarden veel meer nodig hebben ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:39

Ik voer ook op het oog. Beste wat je kan doen!
Als ik met ze rij en ik merk dat ik wat mis voer ik wat meer of anders. Jonge paarden die ik zadelmak maak voer ik vaak weinig biks of bijvoorbeeld dan wel vitamine brokje/lucernebrok of sp voor de vorm. Als ik er wat normaal op kan zitten, krijgen ze wat extra's.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:52

Over die Pavo Kit.

2j geleden had ik die dus nodig en gekocht. En daar staat dan bij dat je moet mengen met het Pavo melkpoeder. Doen jullie dat ook? Want zo een biestkit ok. Maar zo een hele emmer erbij was in mijn geval teveel gezien de moeder wel melk begon te geven toen ze buiten levensgevaar was.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:57

Fotsy, dat ziet er apart uit zo die uier, terwijl natuurlijk best logisch is dat de uier uiteindelijk goed te zien is.

Dustinlover, ideaal als je de stallen nog kunt aanpassen. Zijn we gewend inmiddels?

Tamarant, ik had in erste instantie 11 maanden min 10 dagen, maar inmiddels ga ik ook uit van gewoon 11 maanden.

Kabayo, mooi voorkant van de stallen!
Wat betreft de bevallingsstal met de hekken, interessante invalshoek! Dat juist zo door de hekken deze goed kunt loshalen als ze vast liggen. Ik was nml zelf bang dat ze klem zouden rollen met een been in een spijl. Durfde daardoor juist niet aan. Maar je hebt gelijk, je kan wel vrij makkelijk een hek weghalen als je om wat voor reden dan ook erbij moet.
Ik overweeg nog een extra ruimte te creeeren en dat kan met hekken een stuk makkelijker! Dus dat ga ik denk ik toch maar doen. Hoe zet je het dusdanig vast dat het niet gaat schuiven of omvalt als ze er tegen gaan schuren bijv?

En dat rondscharrelen van en bij de dieren: dat herken ik helemaal. Dat zijn geluksmomentjes!! En zo te zien kunnen je paard en hond het samen goed vinden!

Vannacht mijn Tinker toch een deken opgedaan. -7 werd het hier en ze hebben een half openstal. Zal vast niet nodig geweest, maar het baasje voelde zich toch een stuk geruster. De buikriemen moesten op de grootste stand! Binnenkort zal ze het niet meer passen:
Afbeelding

Vanochtend een prachtige ochtend! Winter landschap. Ze hebben uitgebreid gespeeld met het ijs: likken, schrapen, erop stampen, knagen aan ijs, flemen... zo leuk!
Afbeelding
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:17

DDDara: helaas kan ik ze geen 24 op 7 van hooi voorzien. Ze staat namelijk niet bij mij thuis maar op een stalling. Dat kan ik dus niet zelf beslissen.

cp; Ik denk gewoon altijd dat ze te weinig krijgt. Heb vroeger nog veel geholpen op de manege waar ik heb leren rijden, en eigenlijk ben opgegroeid met de stallen te doen. Ik gaf ze altijd veel meer dan dat ze eigenlijk nodig hadden.

dustinlover: ze ziet er wel oké uit. Ik denk dat ik me zorgen maak om niets :) Ik wil het gewoon goed doen met dat dit mijn eerste veulen is.

Kabayo: wat een leuke rottie heb je daar!! en gisteren de foto's vergeten te maken. Heb een aantal paarden moeten rijden en Mira enkel wat gepoetst en gestapt en met babbelen helemaal vergeten haha dus hier een aantal foto's van maandag geweest. Die stonden nog op men camera.

Afbeelding
Afbeelding
Ze drinkt heel graag uit de plassen :p. Ook al komt ze net uit haar stal ze moet altijd uit die modderplassen drinken. :=

sunnyhorse: altijd zoo leuk zo'n winterse foto's

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:32

Afbeelding

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:04

Ik lees mee, maar reageer minder, vakantie stand <<)
Wel heerlijk weer vandaag!!!

Even vraagje wat is pendelen?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:23

Ja voeren vind ik ook wat lastig, merrie is echt een vreetmachine, het is altijd letten op dr gewicht. Momenteel krijgt ze veel hooi/kuil (in netten zodat ze er wat langer mee doet) en schepje Pavo Vital voor de vitaminen. Doet ze het goed op, hoop tenminste dat de buik het veulen is :)) Wil best wat extra ondersteuning bieden voor de spieren en het veulen met bijv Vital Breed and Grow (laag in suiker en zetmeel), maar ze moet er zeker niet veel van gaan aankomen.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:33

Voederen moet je inderdaad per paard bekijken. Vorig jaar voederde ik bietenpulp, zemelen, lucerne en merriebrok. Ik kon ze allemaal maar net op gewicht houden. Dit jaar enkel Balance mix van Aveve en ze staan er allemaal super bij ...
Ze krijgen wel 24/24u hooi.

Vanmorgen was ik een beetje ongerust. Olly die 24/2 is uitgerekend, ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Maar haar moeder, die pas 11/3 uitgerekend is, zag er vanmorgen zo uit met een harsdruppel aan 1 kant:

Afbeelding

De moeder is altijd wel een speciale merrie. Ze kegelt meestal ook 7 dagen waardoor ik haar moet melken zodat ze de biest niet verliest.
Maar dit is toch wel heel vroeg voor haar doen.
Ze staan normaal gezien overdag buitrn, gisteren binnen door het slechte weer, dus ik vermoed dat het daardoor komt.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:19

Cioccolato Je hebt gelijk ik moet het gewoon gaan proberen.

Hebben jullie nog advies welk merk brok goed is om wat dikker van te worden? Hier in de buurt is Pavo, Subli, Havens en Voermeester goed te krijgen.

Subli heeft het minst mijn voorkeur omdat die erg hoog is in zetmeel. Als ik nu iets zou moeten kiezen zou ik voor pavo gaan (wat hoger in suiker maar een stuk lager in zetmeel) maar heb alleen ervaring met het merriebrok van pavo de andere 3 niet dus ik hoor graag wat jullie advies zou zijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:23

Ik voer al mijn paarden onbeperkt voordroog. Verder krijgen ze merrie brok erbij, van een handje tot 3 kilo. 2x per week slobber als extra.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:32

Bonpard muscle is ook een goede dikmaker. Die hielp bij mijn paard toen SP en alle andere 'dikmakers' haar niet hielpen.

Maar ik zou eerst je ruwvoer laten testen om te kijken of daar genoeg eiwitten in zitten... Op basis daarvan kijken wat een goede aanvulling daarop is.
Bonpard Mare&Foal zou ook nog kunnen. Enkel is dit alles alleen via de da te krijgen. Dan heb je wel meteen het juiste advies erbij. ;)

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:50

De eerste veulens zullen nu snel gaan komen Seg. Spannend! Die uiers zien er allemaal al goed gevuld uit. Benieuwd wie eerste zal zijn!

Hier vandaag eindelijk nog eens een droog dagje , ofzo doet deugd dat de weide eens kan drogen.

Morgen weer een kleine mijlpaal bereikt , nog 100 dagen tot veilig.
En vandaag met het zonnetje dan nog maar eens wat foto’s getrokken. Veulen is mega actief ook!
Vandaag dag 219
Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:52

Ik lees ook steeds op de lijstjes wat in huis te hebben voor de bevalling, slobber voor na de bevalling.
Is dit puur om me paard te verwennen of heeft het ook nog echt een meer waarde?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:16

Nee, wel puur om het paard te verwennen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:41

Hier krijgen ze 3 x per dag hooi, zoveel dat ze nooit zonder zitten.
Drachtige merries krijgen action Quality merriebrok variërend tussen de 1 en 3 kg per dag. Met een beetje structuur muesli ( om ze meer te laten kauwen) Tevens krijgen ze oerbalance en magnesium en vitamine E er extra bij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:14

Seniores priores met een dikke scheut zonnebloemolie, gebruik ik om ze fokker te krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:58

Qua brok is er wel genoeg advies gegeven, ik zou ook geen andere opties meer weten :+ Hier 4x per dag hooi. Sochtends , 12 uur , 5 uur en 10 uur. Ik heb nog nooit gehoord van slobber na de bevalling haha

Piarens ik vind het een gave fries. Weet je iets van een afstamming? Ze ziet et mooi uit , lekker buikje en wollig

Laurentii mooi uier toch? Ze is over 5 dagen al veilig toch? Baby is er bijna *\o/* oh , ik lees even verder. Ik zie eigenlijk bij dat andere uier geen hars. Wel een stopje. Dat is niks ergs. Ik denk inderdaad vocht :) maar even in de gaten houden :j

Jacky dan pak je een spijker en een staarthaar . De spijker knoop je aan het haar en houdt het boven de bips. Heen en weer wiebelen is hengst en een rondje draaien is merrie. (Is al even geleden, correct me if im wrong) Het beweegt vanzelf. Dat hoef jij niet te doen

Corinadrenth mooi uier :):)

Anso dankje! Vind ze zelf ook haha
Afbeelding
Raar paard, moddeplassen. Doet mijn hond ook. Kan gebeuren! Klinkt als een drukke dag. Hoe hou je haar zo wit met al die modder. Zilver is zwart maar die is nog viezer haha

Sunnyhorse dankje! We zijn er heel blij mee. We wouden graag een boog en een deur. Die hebben ze niet standaard dus dit hebben ze speciaal gemaakt. Ja ik vind het heel handig! Je kan ook alles op de camera zien want je zit niet mee dichte muren. Een veulen had zich een vastgerold, ik trek het hek open en hij staat weer binnen 2 secondes. We hebben meerdere (jonge) paarden zo gehouden voor langere tijd en er is nog nooit iets gebeurd. Ze kunnen ook niet echt vast blijven zitten. Dit is een oude ligboxstal en over de roosters hebben wij klinkers gelegd. We halen een paar klinkers er uit en doen daar een paal in en die bevestigen we aan het houten spant. Dit is hardstikke stevig en ze jeukt regelmatig aan het hek :+ Valt niet om :) Jaa die 2 vinden het prima met elkaar!
Die van jou ligt er lekker bij! Geweldige omgeving zo met de vorst <3

Ladonna geen probleem!

Bedankt dustinlover!

Dddara mooi dat de zwarte weer goed is. Een hele opluchting. Ik snap je redenering. Ik zou juist alleen maar banger worden met 3 drachtige merries :+ Wij doen altijd 1 per jaar. Kunnen we alles extra goed in de gaten houden.

Zilver vanochtend <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:06

Buikje steekt goed af bij Zilver!

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:08

Dank je wel kabayo! Zilver is ook echt een plaatje ! En hoe leuk zijn die foto’s met de hond!
Helaas geen info over haar afstamming , ze heeft ook een te grote bles vermoed ik ook, om in het Friese stamboek te zouden mogen .

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:18

Piarens, voor het stamboek inderdaad te groot. Maar wat een prachtig koppie!!