[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:37

@Luca, de banden kun je voelen/zien bovenop de kont. Zo'n beetje vanaf het hoogste punt tot aan de aanzet staartwortel. Als je dan met je vingers wat drukt dan voel je steeds wat meer verschil. Maar vaak zie je het ook veranderen naarmate het dichtbij komt. Vandaar de term puntkont.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:54

Heel duidelijk is het niet vanwege haar staart maar hierbij toch een foto.
Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:25

Mij zeggen die banden nooit zoveel. Ja, dat het moment van de bevalling dichterbij komt, maar daarvoor hoef je niet eens naar je merrie te kijken. Vanaf het moment dat het erin zit is er geen weg meer terug. :P

Voor mij is het echt het totaalplaatje dat maakt of je er nog een 'veilig' gevoel bij hebt. Tot nu toe zijn de uiers hier de beste voorspellers geweest en dan vooral de vorm van de spenen en de pH van de melk. De kunst is volgens mij om jezelf niet te snel te gek te maken. Elk jaar zie je op bokt wel weer voorbeelden van mensen die te vroeg pieken. Dan slapen ze al een maand op stal, besluiten toch maar eens een nachtje thuis te blijven en bingo... Zo voorspelbaar. :o Je moet ergens een lijn trekken natuurlijk, maar vanaf het moment dat wij het niet meer vertrouwen verliezen we ze niet meer uit het oog. Ook geen vijf minuten. Mobiel met camerabeelden gaat als het moet zelfs mee naar het toilet. :')

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:31

goeroe schreef:
Mij zeggen die banden nooit zoveel. Ja, dat het moment van de bevalling dichterbij komt, maar daarvoor hoef je niet eens naar je merrie te kijken. Vanaf het moment dat het erin zit is er geen weg meer terug. :P

Voor mij is het echt het totaalplaatje dat maakt of je er nog een 'veilig' gevoel bij hebt. Tot nu toe zijn de uiers hier de beste voorspellers geweest en dan vooral de vorm van de spenen en de pH van de melk. De kunst is volgens mij om jezelf niet te snel te gek te maken. Elk jaar zie je op bokt wel weer voorbeelden van mensen die te vroeg pieken. Dan slapen ze al een maand op stal, besluiten toch maar eens een nachtje thuis te blijven en bingo... Zo voorspelbaar. :o Je moet ergens een lijn trekken natuurlijk, maar vanaf het moment dat wij het niet meer vertrouwen verliezen we ze niet meer uit het oog. Ook geen vijf minuten. Mobiel met camerabeelden gaat als het moet zelfs mee naar het toilet. :')

Dat eerste is zeker waar, maar ik heb ze gekocht en nu blijkt ze drachtig te zijn. Hier wist ik absoluut niks van en weet dus ook geen dekdatum.
Ik heb dus alleen maar de fysieke kenmerken om mij op te baseren :o

linda2008

Jaaaaaaaa Yazhi <3 <3 daar is ze weer eens <3 <3 echt fan van haar vanaf de eerste -door Aniek geposte- foto <3

AM_Horses

Goeroe. Prachtige merrie en hengst <3

AZ. Al een heel uier!

Cioccolato. Dat heb ik ook altijd. Als ik film stoppen ze :')

Cp. Spannend! Prachtig haar blauwe ogen <3

Diertjec. Super fijn, kan je haar goed in de gaten houden.

Luca. Als haar banden al zo slap zijn, zal ik haar goed in de gaten houden... Hoe is haar uier?

Dankjewel voor alle felicitaties, ik zit nog steeds op een roze wolk <3 zowel door Oriana als de prestaties van Formidable!

Ondertussen is Esmeralda alweer 318 dagen. Bijna safe *\o/*
Alles ziet er nog rustig uit. Ze heeft wel uier, maar nog niet vol.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:34

AM_Horses schreef:
Luca. Als haar banden al zo slap zijn, zal ik haar goed in de gaten houden... Hoe is haar uier?

Dit was vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:47

Aaah Goeroe, wat een knappe merrie <3

Luca, nog even oefenen met tietfoto's maken :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:48

Luca03 schreef:
Dat eerste is zeker waar, maar ik heb ze gekocht en nu blijkt ze drachtig te zijn. Hier wist ik absoluut niks van en weet dus ook geen dekdatum.
Ik heb dus alleen maar de fysieke kenmerken om mij op te baseren :o

Dat is vervelend natuurlijk, maar ook als je wel een dekdatum hebt weet je eigenlijk niks. Twee weken 'te vroeg' of vier weken 'te laat' bevallen is niks bijzonders en nog eerder of later is zelfs ook goed mogelijk. Niemand houdt het vol om wekenlang te waken, dus uiteindelijk moet eigenlijk iedereen gewoon heel goed opletten. Puur op basis van die uierfoto's zou ik nog niet wakker blijven, maar zoals ik al schreef is het vooral het totaalplaatje dat telt. Gebruik je pH-testen? Zou ik als ik jou was in elk geval zeker gaan doen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:48

Knolselder schreef:
Aaah Goeroe, wat een knappe merrie <3

Luca, nog even oefenen met tietfoto's maken :')

Ik weet het :') mevrouw werkt ook niet echt mee, stil staan staat niet in haar woordenboek :+
Het is ook niet de bedoeling dat ik na dit veulen ooit nog tietfoto’s moet maken, ben meer van de ruinen :o

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:50

Voor mij zijn de ph-testen en melkkleur de beste indicators geweest. Vorig jaar een merrie die met een niet volle uier tich even ging bevallen. Maar ph daalde wel plots en melk kreeg kleur. Dacht alleen 'dat is voor vannacht' en niet 'dat is voor binnen een uurtje' :') helaas was dat laatste waar :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:50

Jeetje wat gaat dit topic hard.. kan het echt niet bijhouden. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat de bevalling er echt aan komt, wel hier welkom ben met vragen als dat nodig is.
Mijne is in ieder geval nu wel duidelijk drachtig, alleen gewoon nog niet zo ontploft als sommige foto's die ik in dit topic heb gezien.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:58

Knolselder schreef:
Voor mij zijn de ph-testen en melkkleur de beste indicators geweest. Vorig jaar een merrie die met een niet volle uier tich even ging bevallen. Maar ph daalde wel plots en melk kreeg kleur. Dacht alleen 'dat is voor vannacht' en niet 'dat is voor binnen een uurtje' :') helaas was dat laatste waar :P

Hoe doe je in feite pH-testen als je geen melk uit de uier krijgt? :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:17

Luca als er eenmaal melk in de uier zit dan kun je het er makkelijk uit melken. Een drupje is al genoeg.

Komen weer mooie buikjes en uiers voorbij. Ben benieuwd wie de volgende zal zijn!

Heb alles meegelezen maar zat even op mijn roze wolk. Baby had het best koud met deze temperaturen dus in de stal maar een warmte lamp opgehangen. Af en toe een uurtje naar buiten met dekentje op tot ze moe is en dan weer snel naar binnen.
Ondertussen heeft ze ook een naam: Absolutely Isla Bonita, roepnaam Isa.

Afbeelding
Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:18

Wat een poppetje zeg :D knappe Isa!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:24

Luca03 schreef:
Hoe doe je in feite pH-testen als je geen melk uit de uier krijgt? :+

Als het ook met wat moeite echt niet lukt staat dat voor mij gelijk aan een hoge waarde. Waarschijnlijk is ze dan gewoon echt nog niet zover. In dit geval past het wel bij het beeld vind ik. De kans is groot dat het binnenkort alsnog wel lukt. Het rottige is natuurlijk dat er altijd een kleine kans is dat ze je totaal verrassen.

Wat een mooitje DL!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:30

Wat een dotje, DL! <3

Wat zijn jullie ontzettend veel aan het kletsen geweest dit weekend! :wow: Moest echt heel veel pagina's bijlezen. Ik zag veel buiken en uiers en vooral veel naamsuggesties.

Een naam bedenken vind ik ook best lastig. Bij de IJslanders zit je niet vast aan een letter, maar ik vind het leuk om de beginletter van mijn merrie aan te houden, dat hebben ze bij haar eerste veulen ook gedaan en het maakt de keuze ook wat kleiner. Is ook handig. De enige uitzondering op mijn lijstje is een merrienaam beginnend met een J, als verwijzing naar mijn overleden once in a lifetime paard Jonas, maar ook in de namen met een S heb ik wat keuzes die naar hem verwijzen. Wat het gaat worden beslis ik pas als het veulen er is.

Ik las dat iemand wakker was gemaakt door de geboortemelder. Mijn merrie slaapt graag plat, dus daar ga ik niet aan beginnen. :)) Ph-strips wel en ik wilde een camera kopen, maar zie daar denk ik toch van af. De staleigenaar zit straks midden in de lammertijd en dan is er 24/7 iemand in de stallen. Veel toezicht dus, en als het echt spannend wordt kan ik in de kantine op de bank slapen.

Ik heb wel echt heel erg veel aan dit topic trouwens. Super leerzaam!
Laatst bijgewerkt door Imre op 03-03-19 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:30

Afbeelding

Hier ook alweer wat verandering in de uier 284 dagen vandaag word langzaam aftellen

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:31

DL, wat een prachtige naam!
En wat is ze knap. <3

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:43

We blijven wachten :))
Dag 340 woopwoop _O-
Hahah :')
Afbeelding

Dl zooo cute zeg met dat dekentje <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:50

zo siptje, die begint al goed vol te zijn! kan toch niet lang meer duren zou je denken. succes!!

DL, wat een mooie naam, heerlijk meisje heb je daar. genieten!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:53

Siptje dat is al een serieus uier!

Dankjulliewel! :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:03

Weet ieland of bloed laten trekken om dracht te bepalen, heel de dracht betrouwbaar is? En zo niet, tot wanneer is dit betrouwbaar?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:21

340 dagen :oo

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:35

Vasthi schreef:
Iemand hier interesse in 2 veulenhalstertje? Ze zijn zo goed als nieuw. De ene is een Kieffer.
[ [url=m/W3ZHWn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/T1FQVN.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D O:)