Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
goeroe schreef:Mij zeggen die banden nooit zoveel. Ja, dat het moment van de bevalling dichterbij komt, maar daarvoor hoef je niet eens naar je merrie te kijken. Vanaf het moment dat het erin zit is er geen weg meer terug.
Voor mij is het echt het totaalplaatje dat maakt of je er nog een 'veilig' gevoel bij hebt. Tot nu toe zijn de uiers hier de beste voorspellers geweest en dan vooral de vorm van de spenen en de pH van de melk. De kunst is volgens mij om jezelf niet te snel te gek te maken. Elk jaar zie je op bokt wel weer voorbeelden van mensen die te vroeg pieken. Dan slapen ze al een maand op stal, besluiten toch maar eens een nachtje thuis te blijven en bingo... Zo voorspelbaar.Je moet ergens een lijn trekken natuurlijk, maar vanaf het moment dat wij het niet meer vertrouwen verliezen we ze niet meer uit het oog. Ook geen vijf minuten. Mobiel met camerabeelden gaat als het moet zelfs mee naar het toilet.
Luca03 schreef:Dat eerste is zeker waar, maar ik heb ze gekocht en nu blijkt ze drachtig te zijn. Hier wist ik absoluut niks van en weet dus ook geen dekdatum.
Ik heb dus alleen maar de fysieke kenmerken om mij op te baseren
Knolselder schreef:Voor mij zijn de ph-testen en melkkleur de beste indicators geweest. Vorig jaar een merrie die met een niet volle uier tich even ging bevallen. Maar ph daalde wel plots en melk kreeg kleur. Dacht alleen 'dat is voor vannacht' en niet 'dat is voor binnen een uurtje'helaas was dat laatste waar
Luca03 schreef:Hoe doe je in feite pH-testen als je geen melk uit de uier krijgt?