[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:16

Luna2006 schreef:
Ik kan het nog steeds niet vatten... Zowal jij maaike als Neon zijn een heel groot voorbeeld voor mij. Hoe jullie beiden thuis horen in DBT is onbeschrijfelijk. Nogmaals heel erg veel sterkte!

Ik durf het bijna niet te melden maar heb dit jaar onverwacht 2 veulens. Heb zojuist een drachtige merrie gekocht.

Doe het dan ook niet en wacht een dag?

Kelly_J

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:21

Caesar, in dit topic zijn dit soort dingen onvermijdelijk.. In 2014 overleed ons veulentje. Een paar berichtjes later liet iemand weten dat hun veulen geboren was. Tsja, in het DBT-topic ligt verdriet en vreugde dicht bij elkaar.

Natuurlijk voelde het soms niet eerlijk als ik foto's van andere veulentjes zag, maar ik gunde het de anderen ook al had ik zelf niks. Iedereen kan wel wachten met foto's en fijne berichten plaatsen, maar over een dag is het niet "overgewaaid". Het waait namelijk nooit over voor de eigenaar.

Aan de andere kant: als je je opgelaten voelt bij het plaatsen van berichten; dan kun je ervoor kiezen om eventjes te wachten met plaatsen. Ook voor jezelf.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:22

Is dat wel wijs luna? Ik bedoel,je verteld al steeds dat je het financieel niet red allemaal en nu krijg je er zo 2 bij.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:23

Kelly; dat laatste vooral. In mijn ogen is een geboorte / overlijden van een veulen in dit topic inderdaad onvermijdelijk. Daar hoor je me ook niet over. Het is meer over het feit dat er dus bij voorbaat al een excuus gemaakt wordt, op een bericht waarvan je weet dat het moeilijk is in vergelijking met het bericht van Neon. In de eigen woorden van Luna> want die zijn zo'n voorbeeld. Toon dan ook een beetje respect en laat je eigen (niet eens geboorte) bericht even een dag of 2 liggen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:19

inowa schreef:
Is dat wel wijs luna? Ik bedoel,je verteld al steeds dat je het financieel niet red allemaal en nu krijg je er zo 2 bij.

Dat dacht ik dus ook... :\ maar ik kan niet in Luna's portemonnee kijken..

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:27

Heel veel sterkte neonlight!! Verschrikkelijk in 1 klap merrie en veulen kwijt.

Zullen we vandaag geen discussies houden? En het gewoon aardig houden?

Dreamy lag net trillend op stal. Is buiten gezet zonder dek in dit weer. Zn stal is nog steeds niet leeggehaald na bevalling alleen halve pak vlas erop. Reageer ik heel overdreven als ik zeg dat ik heel boos ben?

Wanneer ontwormen jullie veulens? Iemand had een mooi schema maar die kan ik niet meer vinden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:07

ik ontworm een veulen op 10 dagen en op 4 weken en daarna gelijk met de moeder, nou ik vind dat niet netjes op jouw stal, zit het werk er bij inbegrepen dan? jij hoeft er zelf niks aan te doen?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:10

Is een all in stal dus alles wordt gedaan ja. Heb nu dik pak stro erin gedaan.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:17

Neonlight schreef:
Neon is niet meer........we hebben nog geprobeerd het veulen eruit te halen, maar ook dat mocht niet meer baten. Omdat ze toch open lag heeft de DA nog wat verder gekeken, buikvliesontsteking. Waardoor weten we niet, maar dat was kansloos.
Het veulen was een palomino met een blesje en linksvoor een hoog wit beentje. Geen idee of het een appaloosa was, geslacht weten we ook niet en wilden we ook niet weten.

Jezus wat vreselijk |( |( |( Heeel veel sterkte dit gun je echt niemand.. zowel je merrie en veulen kwijt.. Wat een vreselijke ellende afgelopen tijd..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:42

jolandje schreef:
ik ontworm een veulen op 10 dagen en op 4 weken en daarna gelijk met de moeder

Daarna gelijk met de moeder zal ik toch niet doen :=
Vorig jaar ben ik Pico bijna kwijt geraakt door een spoelworminfectie...
daar heb ik toch wel van geleerd, geloof dat mijn schema nu zoiets was (maar zou het moeten checken);
Dag 9 en 21 fenbendazole en daarna elke 4 weken pyrantel
(en geloof vanaf 6 maanden gelijk met de rest)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:44

Geen meelezer, maar Maaike wel aan de telefoon gehad...... omdat dit "the place to be" is op Bokt, waar lief en leed met drachtige merries gedeeld wordt, wil ik je hier ook nog even heel veel sterkte wensen met het verlies van Neon en haar kind. Je weet het, als je er weer aan toe bent om paardjes te kijken (of dat nu voor mij, voor jou of op een evenement is), laat maar weten :(:) :* !

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:50

Rianne, zeer begrijpelijk dat je boos bent! Zou er ook zeker wat van zeggen.

Vanmorgen is de dierenarts geweest bij Lutando, hij had 39,4 graden koorts dus toch de dierenarts even laten komen controleren. Lutando zelf is nog heel fit, maar omdat hij wat diarree had de eerste dag toch blijven temperaturen dus we waren er op tijd bij! Hij heeft nu voor 5 dagen antibiotica en de koorts moet na 2 dagen weg zijn. Waarschijnlijk een infectie opgelopen.
De dierenarts raadde ook aan om (jonge) veulens met dit weer absoluut niet naar buiten te doen, daar zijn ze nog veel te zwak voor.

Neon (Maaike- het voelt heel dubbel om je nu Neon te moeten noemen), hoe voel je je? :(

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:57

Ik heb livia tot half 12 buiten gehad..Toen verplicht naar binnen! Bij lichtere regenval gaat t prinsessenjurkje even om..veulens met dit weer zeker niet buiten laten staan!
Ik moest van de DA na 10 dgn ontwormen en dan pas over 3 mnd weer..

@rianne: zou even overleggen met je staplaats.. Vind t ook wel heel onhygiënisch dat de stal nog niet opgeschoond is na de bevalling!! 1 grote bacterie haard!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:59

Veulens moet je tegelijk met de moeder ontwormen, anders besmetten ze elkaar. Je moet er goed om denken dat je goed op gewicht ontwormt.
10 dagen ivermectine - 4 weken ivermectine - 4 weken ivermectine - 5 maand oud pyrantel en daarna om de 3 maanden ivermectine. Als ze een jaar zijn Equest.

Oh dat is echt niet netjes Rianne!

Luna, gefeliciteerd! Wat heb je gekocht?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:00

linda2008 schreef:
jolandje schreef:
ik ontworm een veulen op 10 dagen en op 4 weken en daarna gelijk met de moeder

Daarna gelijk met de moeder zal ik toch niet doen :=
Vorig jaar ben ik Pico bijna kwijt geraakt door een spoelworminfectie...
daar heb ik toch wel van geleerd, geloof dat mijn schema nu zoiets was (maar zou het moeten checken);
Dag 9 en 21 fenbendazole en daarna elke 4 weken pyrantel
(en geloof vanaf 6 maanden gelijk met de rest)

alhoewel, nu weer een DA die juist geen fenbendazole adviseerd op dag 9 en 21, maar liever ivermectine en daarna pas pyrantel >;)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:07

Ik ga ook weg op deze stal. Zijn meer dingen gebeurt die niet erg netjes zijn en ik ook niet openbaar zal plaatsen.
Ga volgende week naar een stal waar ik alles zelf doen. Dus ook bepaal wat er gebeurt. Baal hier zo van!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:11

Ik lees al een tijdje mee maar omdat ik niet elke dag op bokt zit gaat mij het hier af en toe echt te snel.

Ik zit op dit moment met een merrie welke vandaag 325 dagen drachtig is en al 3 weken met een behoorlijk uier loopt. Echter sinds zaterdag lekken als een gek en sinds zondag bij iedere beweging spuit de melk eruit. Tis een maiden en heb dit echt nog nooit mee gemaakt. Ze heeft wel sinds zaterdag een geboorte melder aan het halster omdat ik het niet vertrouw. Harsjes hangen ook al 3 weken aan de uier..... wat wordt mij geduld op de proef gesteld....
Ik was eigenlijk opzoek naar ervaringen van een ander! Die iets vergelijkbaars heeft mee gemaakt. Paard staat trouwens niet aan huis.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:17

Jeetje Neon wat een vreselijk nieuws ;(
Heel veel sterkte!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:18

Ik volg meestal ook gewoon het ivermectine pyrantel schema. Hier vanmorgen ph 5.5, druppels aan uier. Helaas drukke werkdag en hopelijk rustige dienst want voor morgenochtend hier wel een veulen gok ik. AniekR is zo lief om nu op wacht te zitten bij mij thuis.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:21

Neon wat afschuwelijk... vreselijk, wat moet jij je verdrietig voelen, heel erg veel sterkte gewenst...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:43

Lauuura en Neonlight heel veel sterkte met jullei verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:04

Hoezo veulens niet buiten laten staan met dit weer? :o
Ons veulen staat nu bijna de hele dag buiten, net even binnen gelegen en nu weer lekker buiten.
Heb niet het idee dat hij er last van heeft, hij rilt ook niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:11

Ontwormen hier ook op het ivermectine-pyrantel schema. En een dag of 10 voor de bevalling de merrie ook met ivermectine.
Heb dus nu een set wormenkuren liggen voor het hele veulenseizoen, had die vrijdag opgehaald. -O-

Vanmiddag zijn we voer voor de ouwe wezen halen, en toen maar wat tuincentra bezocht. Beetje doelloos rondgedoold, maar we wilden niet thuis zitten.
Morgen gaat weer moeilijk worden, planning was om de wei geboorte-klaar te maken. Wat we nu gaan doen??? Geen idee, wij houden er niet van drukte op te zoeken, en op zo'n dag is het overal druk.
Zit ook te bedenken wat ik moet doen met de vakantie die ik tussen hemelvaart en pinksteren had. Wilde tuinieren en waken. Manlief heeft geen vakantie, waren al andere collega's die vakantie hadden. Om nu maar alleen thuis te zijn zonder echt doel, pffff.....aan de andere kant keek ik ook wel enorm uit naar de vakantie. Maar ik vermoed dat het maar een zware week zal worden.
Misschien de vrijdagen laten staan, kan ik op 6 mei naar het Z-debuut gaan kijken van Reedhill's Ravindra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:14

Misschien kun je er een weekje tussen uit met vriendinnen?
Kan me voorstellen dat dat heel raar voelt als je 'doelloos' thuis zit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:42

KoudbloedKim schreef:
Hoezo veulens niet buiten laten staan met dit weer? :o
Ons veulen staat nu bijna de hele dag buiten, net even binnen gelegen en nu weer lekker buiten.
Heb niet het idee dat hij er last van heeft, hij rilt ook niet.

Dan kan jou beer er schijnbaar goed tegen..denk dat een koudbloed daar ook beter tegen kan.. Het advies van de meeste DA'S is igg om ze niet de gehele dag in de regen te laten staan..