[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:38

Hangt van paardje tot paardje af Fotsy.
Mijn dekhengst mogen kindjes op zitten, aaien, kammen,... En die is gewoon zo braaf als wat. Zonder daar ooit voor getraind te zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:39

Ik ben ook niet helemaal thuis geweest in het keuringswereldje.
Ik weet wel toen ik de eerste keer mee ging naar de najaarskeuring bij de shetten ik m'n ogen uitkeek. Alleen al hoe er door sommige fokkers mee om werd gegaan -O-
Stonden gewoon letterlijk bij veulens van dat jaar met een aansteker langs de hals haren weg te schroeien zodat het leek alsof ze strakker/mooier in hun vacht zaten.

Shetten die zo dik waren dat ze konden rollen.

Moet wel zeggen dat de keer erna (was bij het EK voor shetten in Ermelo) het er een stuk minder heftig aan toe ging. Daar kon je meer de liefde voor het ras zien, mensen uit heel Europa deden mee.
Gelukkig waren er er daar ook een hoop die een stuk minder dik waren, mede doordat er ook andere rubrieken waren voor jong en oud.

Rianne, sterkte!

Oei een verworpen veulen is nooit leuk -O-

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:45

Ook weer mee eens Fotsy! Het is hier een combinatie van factoren. Ik wil een mooie complete rijpony fokken, met écht die Welsh opdruk/ponytype, daarnaast moet er goede, functionele beweging op zitten en dan moet er een goed karakter op zitten, want ik fok immers rijpony's waar kinderen op moeten kunnen rijden.
Nou kan een hengst nog zo geweldig bewegen, als dit een draak is die niet te vertrouwen (voor zover je dat als merriehouder te weten krijgt) en hij lijkt dit ook door te geven, komt die niet op mijn pony's.

Op de keuring wel een kleine kanttekening. Lies stond deze zomer voor de keuring dusdanig hoog in het voer dat ze thuis bij ieder wegwaaiend blaadje 10 meter verderop stond :+ Helaas vind ze dat soort dingen wel alleen eng in haar vertrouwde thuisomgeving, op vreemd terrein is alles nieuw, dus dan kijkt madame ook niet op van iets wapperend. Maar andere pony's kunnen hierdoor op zo'n keuring natuurlijk wel anders zijn.
Al is schrikkerig wel iets anders dan gericht bijten en trappen natuurlijk O:)

En Marouschka, met de manier dat ze jureren, vind ik niet dat ze het proberen. Zoals ik al zeg, zolang de pony's op kop komen, blijven ze ook te vet op de keuring verschijnen. Het wordt alleen af en toe een keer tussen neus en lippen door genoemd... :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:50

Knolselder schreef:
Hangt van paardje tot paardje af Fotsy.
Mijn dekhengst mogen kindjes op zitten, aaien, kammen,... En die is gewoon zo braaf als wat. Zonder daar ooit voor getraind te zijn.

waarschijnlijk wel en hoe je ze opvoedt ook misschien. :j
Vind het alleen jammer, ken zo iemand met een perlino mini hengst, hoge scores denk ik, geen verstand van, maar rot rotkarakter, echt, je hand niet naar uitsteken of je bent hem kwijt, vraagt 850 euro voor een dek 8)7 , kan toch eigenlijk niet dat mensen dit zo onbelangrijk vinden. :o

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:50

Bij de mini's al een paar x de jury horen zeggen dat het niet de bedoeling is dat magere paarden getoond worden, maar paardjes in een goede (sportieve) conditie. Dat vind ik echt top. Ze zeggen et jammer genoeg nog te weinig, want soms zie er echt lopen met opliggende ruggen en ribben en weggesmolten halsjes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:56

En zolang iedereen het showconditie blijft noemen....

Daar zeg je het aniek. Karakter is nog het allerbelangrijkste. Hij mag nog zo lelijk zijn als de nacht maar als die voor een kind door het vuur gaat...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:58

Knolselder schreef:
Bij de mini's al een paar x de jury horen zeggen dat het niet de bedoeling is dat magere paarden getoond worden, maar paardjes in een goede (sportieve) conditie. Dat vind ik echt top. Ze zeggen et jammer genoeg nog te weinig, want soms zie er echt lopen met opliggende ruggen en ribben en weggesmolten halsjes.

Dat is dan weer het andere uiterste dus...

Gelukkig hier een doodbraaf hengst, beetje eenkennig maar kuikenmak.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:30

Die magere beestjes worden vaak ook nog eens bekroond.

Als ik het doel van het nmprs moet fokken dan ga ik ze op den duur niet meer mooi vinden. Waar trek je de grens met willen verluxen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:43

Dat is niet altijd waar Sara. Ja, soms lopen ze wel vanvoor, in mijn oen onterecht. Maar er zijn er genoeg die ook achteraan geplaatst worden.
En het is al een paar x omgeroepen. Op de keuring en op shows. Maar het gebeurt nog te weinig.

We hebben het over magere paarden he. Niet over meer en meer luxe. Een heel luxe paard is daarom nog niet mager.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:48

Sommige zijn luxe maar in mijn ogen ook gewoon te mager dat je net de ribben ziet. Dat mag niet in mijn ogen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 01:13

Ja, maar luxe heeft niets met mager te maken.
Een boerenpaard kan ook te mager zijn.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 01:29

Pff ben ik blij dat t bij kwpn anders gaat
(correct me if i'am wrong)
1e keer keuring kunnen ze ster worden
2e keer keuring kunnen ze voorlopig keur worden
daarna kunnen ze keur worden Door prestaties van merrie zelf (bv bij springen is dat m +5)
elite worden ze na goedkeuring röntgen (en dus al keur zijn)
preferent worden ze Door 3 nakomelingen of meer met hoge prestatie??
De opperfokmerrie van boer hier is 3 x prestatie (alhoewel dit natuurlijk niet telt) die heeft minstens 9 nakomelingen in de hogere sport lopen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 07:27

Cemlys, gave dieren hoor! En zo zie je maar, goede beweging maakt zo veel goed :~ heerlijk om naar te kijken!

Fotsy, karakter is voor mij zeker wel belangrijk, maar ook een groot deel is opvoeding, in mijn ogen word geen enkel dier vals geboren, ze kunnen hooguit vals gemaakt zijn. Natuurlijk heb je wel versxhil in karakter, werkwilligheid is voor mij heel fijn, maar een mini zit je natuurlijk niet op, dus als ze wat rillerig zijn vind ik dat geen ramp. Met showen is het juist fijn als ze goed alert zijn, mijn paardjes zijn eigenlijk gewoon te braaf :')

Kiki, weet je zeker dat dat een shetlander keuring is geweest? Want ik heb dit jaar de HK eens mee mogen maken bij de shetten en ik wist niet wat ik zag, ze worden gefohnt om de haren "poofie" te houden en er zal dus zeker niet geknipt en geschoren worden om luxe te tonen...

Het kwpn heeft mooie vaste regels, maar is natuurlijk ook wel een ver ontwikkeld stamboek die het fokdoel al zo'n beetje bereikt heeft. Het nmprs staat nog in kinderschoenen en daar word dus nog volop toegewerkt naar het juiste beeld.
Mijn inziens blijft dat het nmprs een rijpaard in het klein wil fokken, dus ik neem het kwpn als groot voorbeeld qua voorbrengen. Ze moeten goed op gewicht en goed in de spieren.
Ja er worden te magere dieren getoont en helaas word het niet altijd afgestraft, maar het is niet zo dat de magere dieren voor luxe worden aangezien en daarmee altijd op kop lopen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:10

Linda, Ja dit was echt bij de shetten. En nee niet geknipt en geschoren, maar zoals gezegd een aansteker erlangs gehaald (langs de hals). Nee verder moeten ze idd behoorlijk fluffy lijken. Ze zelfs ook zien fohnen met een bladblazer.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:44

pffoe wat een gedoe die keuringen :+
Wij zijn nu een 2 jarige hengst aan het klaar maken voor de hengstenkeuring (KWPN). Ook heel gedoe zeg, moet goed in de spieren zitten en eigenlijk vragen ze naar mijn idee al zo veel van een 2 jarige. Ik bedoel die spieren krijg je er niet op door niks te doen dus hij moet aan het "werk". Er moet genoeg sport in de moederlijn zitten anders heb je sowieso al niks te zoeken op de keuring en dan moet ie ook nog eens vrij hoog losspringen... Zo'n beest maakt wat mee op zijn 2 jarige leeftijd.
Maar goed het is zonde om met deze niet te gaan aangezien alles uit zijn moeder lijn sport, prestatie en preferent is en er onwijs veel 1.50 en 1.60 m springende paarden uit zijn stammetje komen waaronder Verdi zelf en andere goedgekeurde hengsten als Bubalu VDL, Great Pleasure en Montreal VDL.
Kortom dit moet de topper van de hengstenkeuring worden :)) :Y)

Wel even leuk om een voor en 'na' (is nog geen na want we hebben nog een maand om hem in nog betere conditie te krijgen) foto te laten zien.
Dit was eind augustus toen we hem net uit het land haalden
Afbeelding
En dit was eind oktober (2 maanden verder)

Afbeelding

Op de hoofd foto's is het ook mooi aan zijn nek en kont te zien
Voor (augustus)

Afbeelding

Na (oktober)

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:09

Zo Venthe dat is al een best verschil zeg! Ben benieuwd hoe hij erover een maand uitziet en hoe hij het gaat doen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:29

Venthe dit zijn eens duidelijke foto's! Hij staat er goed op hoor,al verraden zijn achterbenen en achterhand vooral zijn jonge leeftijd,maar dat is ook niet raar natuurlijk.

Fotsy mijn hengst was ook een echt ettertje op de keuring. }> Thuis dan weer niet,heb je zelf mogen zien al hadden we hem toen nog niet lang dus ik vertrouwde er nog geen kinderen bij. En nog ben ik altijd voorzichtig met kinderen bij dekhengsten,er moet maar eens een merrie hinikken in hun richting en je weet nooit dat ze zich ineens omdraaien,een kindje ligt er zo gauw..
Al is het karakter van mijn shetten toch nog anders dan van mijn minipaarden.
Ohja jij hebt nog kans op smokey en valk ook? Was even uit het oog verloren dat Marcel agouti droeg,toch?

Ik denk dat ze bij shetten die uitstekende varkensharen wegbrandden met de aansteker. Op de BMP keuring zie je goed het verschil,de shetten staan er opgesteld naast de minipaarden. :j

Cemlys <3 <3
Ik vind het wel eens leuk om te lezen de verschillende visie's van de fokker en ook op wat betreft de keuringen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:20

Pretty, ja leuke foto's he! inderdaad achterhand nog niet helemaal ontwikkeld maarja een beetje jeugdig moet kunnen bij een 2 jarige hengst vind ik en we hebben nog een maand om alles nog wat meer te perfectioneren!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:20

Wauw Venthe, wat een knap ding! Zowel net uit het land als erna!
Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

Ik merk ook eel verschil tussen de shets en mini's. Mijn shet is vaak 'rustiger', maar dan weer veel gevoeliger aan bedelen en pitsen en vingertjes happen,... Ookal krijgt hij al 10 jaar niets meer uit de hand, hij blijft er gevoelig voor.

De mini's zijn veel meewerkender en vaak gevoeliger. Maar mijn merries bvb lopen vooral op de wei in kudde. Buiten hier en daar eentje zijn die niet zo bezig met troetelen. Maar ik merk wel als je er even wat mee bezig bent geweest, de meesten gewoon aaibaar zijn hoor :P

Maar mijn hengst spant echt de kroon. Die is top van karakter. Die loopt voor de kar tussen de merries, kindjes kunnen er alles mee,... Natuurlijk moet je als eigenar wel slim zijn en dat allemaal niet doen naast een hengstige merrie. Mar dat noem ik paardenverstand hebben. Een klein kind laat je sowieso nooit alleen met een paard.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:28

De mini's zijn inderdaad gevoeliger. En meer geinteresseerd vind ik,meewerkender valt dan misschien wel in dat plaatje ja. De shetten zijn bruter,soms meer op zichzelf hoewel er ook echte fletskonten bijzitten. Maar zowel Cas als Ella zijn echte kroelkippen en staan meer te zoeken naar "reactie".
Ik vind het wel leuk,de twee hebben. :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:38

Wauw knap beest zeg venthe!

Ik vind persoonlijk de ASPC's vaak al veel minder mooi, en toch zijn ze goed in trek bij het nmprs. Ik heb veel liever een meer sportgerichte mini die ook luxe is. Er zijn nog een hoop verbeteringspunten aan marley en die zie ik ook. Al wil ik niet overdrijven in het verluxen ervan. Het moet toch een rijpaard in het klein blijven uiteindelijk.

Hier is mijn 'shet' veel heviger als mijn mini's in omgang. Zijn allemaal doodbraaf maar merk dat Luna toch heviger is. Qua show weggeven halen de andere 2 natuurlijk de top.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:23

Zo die spieren komen er mooi op Venthe. Een super verandering. Mooi om te zien.

Hier zijn mijn kleintjes ook allemaal lief. Moet ook met nu twee kleine kindjes. Ik kijk ook wel naar karakter. Is ook belangrijk. Maar denk dat het ook grotendeels opvoeding is.

Aaah Annelies nu lees ik het ook goed. hihihi soms heb je wel eens een black out en dat je weinig opneemt..

Oei die welshjes zijn ook mooi die getoond worden. Cemlys jij hebt ook mooie pardjes lopen zeg. <3

En pepper is ook al zo'n beauty.

Ik zal chakira even tonen. Zij zal nooit meer een 1e halen op bouw. Maar door beweging zou het misschien een 1e kunnen worden. Maar ik ga er niet meer van uit.

Afbeelding
haar beweging. Hier is ze in weide conditie en zogend.

Afbeelding
Dit was net na de keuring als drie jarige. Ik heb geen andere foto helaas.

Afbeelding
Deze is van een jaar later en hier was ze zogend.

Afbeelding
Hier zie je haar bouw wat beter.
Haar hals mag van mij wel wat langer en haar hoofdje is ook niet heel erg fijn.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:35

Venthe, wat een verschil al in twee maanden zeg! Mooi dier!

Ik heb helemaal geen verstand van minipaardjes dus kan daar niks over zeggen. Lijkt mij wel dat bij elk ras karakter belangrijk is. Als je er niks mee kan, maakt het niet meer uit dat het een mooie is met goede bewegingen.

Vandaag dus met Wings terug geweest naar de dierenarts. Veulen is letterlijk en figuurlijk alive and kicking!
Vervolgens klinisch gekeurd; madame loopt weer helemaal recht, niks meer aan te zien. Ze liet ons nog wel even schrikken door er op de harde volte vandoor te gaan en onderuit te glijden. Gelukkig geen schade, maar wel een flink schrikmoment!
Op de scan was nog wel wat te zien, maar we moeten maar afwachten of dat nog veranderd. Nu mogen we onbeperkt stappen en vanaf februari voorzichtig genoeg opbouwen dat ze een sprintje in de wei wel aankan. Al met al ben ik heel tevreden met mevrouw haar vooruitgang!

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:00

Mooi hoor Venthe! Helemaal met je eens dat het eigenlijk veel te vroeg is, zo'n keuring.
Persoonlijk heb ik ze liever wel wat dikker voordat ik begin met trainen.. Hij was niet zo dik uit het land gekomen?

Qua keuringen, alleen verstand van kwpn keuringen..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:05

Mooie scan Venthe!

Hier vandaag mn dame half geschoren, is hier gewoon gemiddeld 20 graden met als gevolg dat Jill elke keer zeiknat is.

Mocht dr niet helemaal scheren van staleigenarrese dus compromis gesloten en haar hoofd, hals, schouderblad en buik geschoren...
Normaal scheren ze hier alleen de hoofden en halzen van de paarden maar dat vind ik zo lelijk!

Het resultaat is best goed gelukt:
Afbeelding

Beebje was ook weer actief, ik vind deze tijd zo ontzettend leuk!