[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:40

*Begint bijlezen op pagina 312*

Zamora: 19 maart uitgerekend en die week vrij genomen Lachen Is ze altijd zo stipt of ben jij gewoon zo positief ingesteld? Haha!

Draakje: Yikes, brand in je kamer, wat een troep geeft het he, al ben je er nog zo snel bij Ja
Sylke opgenomen met hartstikke goede punten, gefeliciteerd!

Cindy: och, Fiona toch ingeslapen Ach gut Goed dat je de anderen er wel bij hebt gelaten om afscheid te nemen.

Pippalex: Zetten de veranderingen door bij Jule’s? Ik lees nu dat je het veulen mss half februari al verwacht, lijkt het daar nog steeds op? Spannend, dan ben je nu een van de volgende die een veulen zal hebben!

Adhira: Dat is echt al een mooie buik!

Maikuh: Hoe heet je merrie? Leuk, een veulen van Spielberg!

Suzanne: ook al een buik voor 180 dagen! Oh, ik kom nu een stukje tegen over mss een eerdere dekking? Moelijk, maar als de DA op 6 weken scant en denkt dat het mss 2 weken ouder is ok, maar 7 weken ouder, dat was toch vast meteen mega opgevallen? Dat is gewoon meer dan 2 keer zo oud. (lijkt me eerlijk gezegd een slechte zaak als een DA dan niet zou roepen dat het niet van de laatste dekking kon zijn)

Sue: Hoe is het bij jou? Is ze al dichtbij? Heb je uierfoto’s? (mss kom ik die zo wel tegen tijdens het bijlezen Lachen )
Jep, daar is ze al, mooie buik! En uier doet al mee, nu de spenen nog.

Fenneke: Gaat ook al opschieten bij jullie he! Eind februari is het zo Ja
Gefeliciteerd met de 300 dagen mijlpaal!

Monique4: Dat klinkt heel herkenbaar Lachen Zimie kan ook ineens haar vriendinnen niet meer naast zich velen, dan gaan die tanden bloot en worden ze weggejaagd (en zij snappen daar natuurlijk helemaal niks van, wat doe ik nu fout zie je ze denken)

*zoekt naar veulenbuik van Wenonah* Die zit nog strak in het pak Lachen

Brenda: veronca is al indrukwekkend van voren Lachen

_Marloes: Dat vind ik een mooi idee die naam Ja

Inowa: Waarom dan geen Dashaliene? Dan heb je toch de roepnaam die je leuk vindt.

Da Vinci, zo zullen er wrs wel een aantal genoemd worden, die naam zul je vaker tegenkomen, maar als jij hem leuk vindt, gewoon doen toch!

Zie een aantal mensen zich afvragen welke merries aan de beurt zijn om te veulenen:

De lijst met uitgerekende datums staat op pagina 1 en wordt zo snel mogelijk weer bijgewerkt.

Als je merrie er nog niet bij staat: meld datum + naam merrie en hengst dan even hier of via pb

Beeker: Als ze eerder tekenen vertonen ga ik dan al meer waken, die uitgerekende datum halen ze hier bijna nooit.

Lucy_1: Jouw merries staan er ook nog niet bij in de lijst, wanneer zijn ze uitgerekend?
Mooie foto’s, wat glimmen ze!

Salliona: Meteen kunnen zien hoe de veulens springen dus! Wel eng dat ze over het draad gingen, als ze nu maar niet onthouden hebben dat dat een optie is!

Muzefee: Caroline toch geopereerd, eerste bericht goed zie ik, lees zo vast meer over hoe het gaat!
Het klinkt allemaal goed he! Wat een opluchting. Nu hopen dat ze tevreden blijft in de tijd datz e kalm aan moet doen (of mag ze weer los als die plaat er onder zit?)

Frenia: voor Angel gaat het ook al opschieten! Als die 300 dagen er zijn wordt het ineens zo ‘echt’ he Lachen
Spannend zeg, zo afwachten op die geboorte, is een keizersnede niet sowieso makkelijker voor het kindje ivm die hartafwijking?
Idriz, mooie aparte naam! Fijn dat het goed gaat OK dan!

Ik vind Angel’s buik op die foto’s eigenlijk ook rond, vergeleken met de onderste van tinkerbell, dat is echt een punt.
Ik zal ook eens kijken of ik oude foto’s heb waar we naar kunnen kijken, vind het wel een leuk idee!

Lovebengel: 1 mei uitgerekend, hoe heet je merrie en de hengst? Leuke merrie is het!

Yashilha: hoe lang moet ze nog, ongeveer een maand toch? Kan best dat ze dan al af en toe wat last heeft (kijk maar naar de merrie van pvd.. )

Inkepink: alle veulens voor 335 dagen, dat is mooi bescheiden dan, hoef je niet zo lang te wachten!

Sjintoo, TabeR, Thirsa en monique4 laten de merries op een ander adres met toezicht bevallen zie ik, nog meer mensen die de merrie wegbrengen?

Mabon: dat is idd een enorm vooraanzicht. Ze heeft wel ook behoorlijke billen, dus mss ook al wat zwaar in het algemeen? Je ziet wel eens vaker dat die pony’s zo’n mega buik hebben, welshjes kunnen er ook wat van. De merrie van KootMiraDrum (tinker) was ook gigantisch en daar kwam er ook maar gewoon 1 uit, dus het kan wel. Het is nu dan idd een kwestie van afwachten.

Op 18 dagen kun je tweelingdracht trouwens wel zien, dat is ook de scan waarop ze beslissen of ze er 1 wegknijpen of alles eraf halen als er twee te dicht bij elkaar zitten.

Ijsklontje: Joh, die gaat een uier krijgen straks, doet nu al goed mee. Verder ook al echt model hoogdrachtig aan het krijgen he!

Comtesse: hoe heet je merrie en van wie is ze dit jaar drachtig?
Comtesse betekent toch gravin? Misschien Duke voor een hengstje Lachen (Duke of ‘vul-maar-iets-in’)
Haha, zie dat Adhira die ook al bedacht en Duchess is ook goed Ja

Amandake; jij gaat weer voor de titel: meeste DBT veulens van 1 eigenaar Haha! OK dan!
(er staan er trouwens 9 in de lijst, wie missen we nog?)

Destiny: Firenza krijgt een puntbuikje Lachen

Petraaken: foto vertekent wat doordat ze haar buik naar de camera toedrukt met dat achterbeen zo, maar idd al een hele duidelijke buik in de maak Lachen

Donja: je bent geopereerd? Dat heb ik gemist, wat was er mis? Beterschap!

Maroush: leuke foto zo op het strand!

Vanini: meer meepraten hoor! Gewoon al over de 300 dagen, dan maak je ons wel reuze benieuwd natuurlijk! Niet alle merrie krijgen veel uier en mss loopt ze wel een tijdje over de datum, kan ook nog.

September: Siena met buik, joh zo onder het zadel valt dat veel meer op he, op die eerste foto dan Lachen

Pauk: Gefeliciteerd met de 300 dagen!

Zita: Beeb laat zich zelfs zien nu dus, wat leuk! Vorig jaar bij Hes kon je frannie ook zien bewegen en ik dacht het bij Zimie 1 keer te zien, verder nog nooit, zelfs maar amper gevoeld.

SA/Farada: Theezakjes voor Shanaia! Jee, bij jullie komt nr 3 er gewoon alweer aan Lachen

Peetorlan: Leuke halstertjes Lachen Hebben ze van die leuke echt ook in veulenmaat?
Ook jij gefeliciteerd met de 300 dagen!

Keresa: Foto’s van het buikje?

Dancer: Heb je haar drachtig gekocht dan zonder het te weten? Of is ze ontsnapt geweest Lachen
Een merrieveulen moet naar de moeder heten? Of maakt dat niet uit?

Sandravm: Vorm van de buik is een volkswijsheid, er zijn genoeg merries waar dit niet bij uitkomt Knipoog
Er wordt gezegd dat puntig een hengst is en rond een merrie. Ook zou een merrie feller zijn naar andere paarden als ze een merrie draagt.
(als er hier nu eens wat merries zouden komen kon ik het ook eens controleren, in de afgelopen 4 jaar van de 8 veulens 1 merrie!)

Essy72: Geen idee of je bij een welsh aan beginletters vast zit. Vraag het eens aan Muzefee!
De welsh cobs van marije kregen de beginletter van de moeder, ik weet niet of er nog verschil in stamboek is?

Rijden kun je zolang de merrie het nog goed doet, als je merkt dat ze eerder moe wordt of er geen zin meer in heeft kun je het vast gaan afbouwen.

Als wij er dicht genoeg voor bij zijn zoals bij Hes maken wij de pootjesblaas stuk als het hoofdje er helemaal uit is, niet eerder omdat het soms nog wel eens wat terug naar binnen wil gaan. Zolang de navelstreng nog goed intact is krijgt het veulen zo ook nog zuurstof. Als alles goed gaat blijven we op afstand en dan breekt het vlies vanzelf of we doen het als het veulen geboren is.

Cindy: Ik blijf Inshirah heel mooi vinden. Misschien Inshirah Diva (delightful diva, is wel leuk Lachen en dan als roepnaam Ra(h)diva, de naam die je als laatste noemt)

Zoooo, wat een pagina’s bijgelezen, denk dat dit mijn langste DBT bericht ooit is geworden Haha!

Hier vandaag ook een mijlpaal: Wallona is 300 dagen drachtig!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:52

Jeetjemina Nicole..... hahahahha Gek! Knipoog

Gefeliciteerd met de mijlpaal!

lovebengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:54

hoi de merrie heet: snoepie en de hengst heet patrick en nog een vraagje kan je ook zien aan de buik als het een hengst of een merrie kan worden?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:57

Nou, ik heb niets bijzonders te melden verder, nog steeds hetzelfde als gister... Wel heb ik mijn onderschrift aangepast... *HINT*

edit
gefeliciteerd met de mijlpalen!
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 06-02-08 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:57

Frenia: bedankt voor de uitleg en de moeite van de foto's. Ik ga daar op gaan letten. Momenteel is ze zo ver nog niet. Ze zit op 262 dagen vandaag, dus ik heb nog eventjes tijd. Knipoog

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:04

nicole: wow ook al eentje op de 300 dagen zeg! Nog even dan mag je dus voor je eigen merrie weer gaan waken Go jij! Go jij! Nagelbijten / Gniffelen
(wij hebben b.t.w de link al klaar voor de cam staat nu alleen voor de test op mijn voordeur gericht en stuur ik dus nog niet door Nagelbijten / Gniffelen) hopen dat het beter gaat dan vorig jaar maar dat kan best, komt waarschijnlijk zelfs nog een tweede cam bij voor totaal staloverzicht Haha! )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:05

@Frenia: leuk die foto's van die dikke buiken Haha! Kan niet echt verschil zien.. een klein beetje misschien Knipoog

Ik heb het idee dat ons veulen eerder komt.. Zamyra heeft al zo'n enorme buik en ook echt al behoorlijk uier. De 13e zit ze op 9 maanden.

Ze zit nu zo ongeveer Afbeelding (dit is geen Zamyra, maar een paard van Foalcam.com)

Is dat wel normaal? Het paard van de uier op deze foto was uitgerekend op 12 april en deze foto is gemaakt op 22 februari.

Het verschilt natuurlijk heel erg per paard.. maar dan nog Tong uitsteken Schrok er wel een beetje van toen ik het zo duidelijk zag vanmiddag. Ze draaft ook echt nauwelijks meer en komt maar moeizaam in beweging. Meeste tijd staat ze wat te rusten en om zich heen te kijken.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:08

whahahaha foto's van foalcam als voorbeeld nemen is een slecht idee, Macy maakt iedereen gek namelijk.....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:10

Macy? Dit is een foto van Fleur..?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:12

die merries vertonen geen standaard gedrag
ieder paard doet het anders, macy maakt ruim voor de tijd al uier aan, en volgens mij deed fleur dat 2 jaar geleden ook Ja

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:23

Nee dat is ook wel zo.. maar ik mag toch wel wat zoeken enzo?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:24

natuurlijk Haha! dat si alleen maar goed, alleen kun je niet uitgaan van andere paarden, iedere merrie is anders Ja
je kent je eigen paard het beste Ja

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:29

Ik ken mijn eigen paard het best, dat klopt. Maar dit is haar eerste veulen.. hoe ze daarmee is weet ik dus niet. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar foto's van andere merries.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:31

En zelfs al ken je je eigen merrie, dan nog blijft het een verrassing. Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:32

Maiden merries zijn helemaal erg Ja
wij hebben er 1, die moet nog drie maanden, zie je bijna niets aan.... de andere merrie die we hadden, toonde de eerste keer al na 2 maanden.... mijn eigen merrie kwam ik pas een paar weken voor de geboorte van het veulen achter dat ze drachtig was...... merries Rolleyes

er zijn een paar dingen die een aankomende geboorte voorspellen, die staan allemaal op foalcam en zelfs dan is het niet te zeggen of jouw merrie zich daar aan gaat houden

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:46

Blos is ook een maiden, en die heeft ook nu al wat uier. (Moet nog tot half mei) Maar ik zoek er niks achter, is toch anders bij ieder paard. Knipoog Onze Miss begint bijvoorbeeld heel laat pas met uier. 2 jaar terug was het eerste verschilletje pas op dag 320! Daarna ging het wel heel erg snel overigens. Knipoog

Jee, Nicole wat een krant!! Wow! Respect hoor. Haha!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:50

ok Nicole ,ik zal het eens even allemaal op een rijtje zetten Knipoog

-Ydwine (Fries) heb ik ondertussen drachtig verkocht ,het word haar laatste veulen , heeft een superthuis ,is gedekt door Tsjipke en komt eind Maart bij ons bevallen.
-Iris (tinker) is gedekt door Swieber en moet 1 Mei bevallen
-Romi (haffie) is gedekt door een Arabische hengst en moet 24 April bevallen
-Fleurtje (mini appaloosa) is gedekt door appaloosa hengst (ben de naam effe kwijt)en moet 04 Mei bevallen
-Cleo (shetlander zwart 80 cm) is gedekt door palominohengstje en moet 24 April bevallen
-Jilleke (shetlander valk 80 cm) is gedekt door palomino hengstje en moet 24 April bevallen
-Cartouche (mini bruin 80 cm) is gedekt door onze Beetle en moet 04 Augustus bevallen
-Treeske (shetlander bont 90 cm) drachtig gekocht en zou door appaloosa hengstje gedekt zijn en moet 04 Mei bevallen
-Golden May (mini palomino 85 cm) is gedekt door onze Beetle en moet 03 Juni bevallen.
-Tessa (mini vos 78 cm) is gedekt door onze Beetle en zou ook in Augustus moeten bevallen ,maar twijfel of ze drachtig is.
-Pricilia (BWP) is gedekt door Quarco , ze is niet van mij ,maar wij hebben haar laten insemineren en mogen het veulen verkopen in ruil voor stalgeld (Pricilia staat bij ons op pension)
-Lowlands (tinker) heb ik juist aangekocht en ze zou volgens de veearts 6 maanden drachtig zijn ,dus ik schat dat ze rond eind Juni bevalt.
-Laura (tinker) samen aangekocht met Lowlands en zou 7 maanden drachtig zijn ,dus moet ze ergens in Mei bevallen.

Amanda heb ik dit jaar niet drachtig gekregen en Bibi had verworpen na 3 maanden.

Zo....nu kunnen jullie allemaal een beetje volgen Tong uitsteken

Hier mijn nieuwelingen...Lowlands

Afbeelding

Laura

Afbeelding

Ik heb ze gekocht van mensen die aan het scheiden zijn.
Nog vragen ? stel ze gerust Knipoog

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:52

Marlijn: mijn merrie is ook maiden en is ongeveer net zo ver als jou merrie, ze zit nu op 234 dagen, maar nog niet veel uier in zicht, wel wat zucht en verschrompelde tepels maar verder nog weinig..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:56

holy moly Amandake Bloos! wat een veestapel heb je zolangzamerhand Haha!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:58

Doei!

Zag dat er een aantal jarig zijn of zijn geweest.... Nog van harte!

Heb wel bijgelezen... weinig blijven hangen Bloos ... Is een beetje erg druk hier. Nog 4 daagjes werken en dan ben ik klaar Go jij! Go jij! Kan ik jullie merries beter blijven volgen en kan ik lekker vaker meekletsten...

frenia schreef:
Lucy: goh wat heb jij toch altijd mooie foto's! wat voor camera/objectief heb je? dames zien er goed uit!

Heb een Nikon D70S met een lens van 70-300mm..... Het is een 2e handsje, maar ik ben er erg blij mee... Hoewel hij bij mij wel vaak op de automatisch stand staat en ik het nog heel erg moeilijk vind om zwarte paarden te fotograveren....
Maar jouw foto's mogen er ook echt wel zijn hoor! Hoe maak jij die kaders om je foto's?

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:05

@dana : inderdaad ,en dan heb ik nog een tinkerhengst Romabel ,tinkermerrie Kess en mini hengstje Beetle.
Ook nog 5 pensionpaarden Knipoog over de honden ,poezen ,cavia's en geiten zwijg ik nog maar Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:10

OMG, scroll ik even vlug het topic door, herken ik gewoon een uier ROFL
Begint op een ziekelijke afwijking te lijken, uiers herkennen Huilen van het lachen
Is idd van Fleur, daar was ze drachtig van haar 1e veulen.
Maar goed, het is een dochter van dé Macy dus trek je ook van die foto niets aan Haha!

Nicole bedankt voor de uitgebreide samenvatting!
Ik heb jammer genoeg te weinig tijd om alles echt fanatiek bij te lezen en te reageren. Al probeer ik wel steeds snel bij te lezen.
(en als je dan een uier herkent, moet je wel reageren ROFL )

Dynamic is hier de eerste over de 300 dagen, en bij deze mini's is dat zo'n beetje te vergelijken met de 320 dagen van grotere rassen. Als het veulen nu zou komen, is het in principe levensvatbaar.
Macy zit over 4 dagen op de 300 dagen. En nog steeds geen uier. Of ze speelt een spelletje óf ik zit straks 3 weken te vroeg te waken Zij zijn groot en ik is klein!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:10

Wow.... wat een reactie zeg.... Wow! Gaaf! Ja

Nicole288 schreef:
Lucy_1: Jouw merries staan er ook nog niet bij in de lijst, wanneer zijn ze uitgerekend?
Mooie foto’s, wat glimmen ze!

Lutske, friese merrie, is 19 april uitgerekend....
Lynn, tinkermerrie, is 10 mei uitgerekend....

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:23

Jeetjemina, amandake..... zoveel is niet leuk meer. haha...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:26

haha hopelijk kun je er wat mee Lucy_1 Ja
ik ben blij dat ik dit jaar alleen vrijwillig marije help met waken, en thuis maar 1 drachtige dame heb Ja dat is meer dan genoeg dit jaar Haha!