[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:55

suffie schreef:
Ik gooi dit even in de groep. Hebben jullie gezien dat de tijd waarin het veulen gechipt moet zijn, binnen 4 maanden moet worden. Dit was altijd binnen 6 maanden, zie link van het KWPN.

Vanaf 21 april 2021 wordt het in Nederland verplicht om paarden te registreren op een locatie. Dit betekent dat iedereen met een paard of ezel een UBN nummer moet aanvragen bij de RVO voor de locatie waar het dier staat. Het dier dient dan in het systeem gekoppeld te worden aan de desbetreffende locatie. Deze regeling is al bekend voor rundveehouders, schapenhouders en geitenhouders.

Als paarden langer dan 30 dagen van locatie wisselen dan moet dit via de RVO website bekend gemaakt worden. Verplaatst het paard zich korter dan 30 dagen dan moet er een administratie aanwezig zijn thuis van waar het paard geweest is en hoelang (alleen bij overnachting). Deze administratie dient 3 jaar bewaard te worden.

Tevens dienen veulens binnen de 4 maanden gechipt te worden. Mocht dit later gebeuren dan is het paard definitief uitgesloten voor de slacht.

Voor meer vragen en informatie zie volgende websites.

https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

https://sectorraadpaarden.nl/themas/ide ... gistratie/

https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... en-chippen

Voor mij wel een dingetje, omdat ik via het Westfalenstamboek fok. Hier worden de veulens altijd op de keuring gechipt en dat is niet altijd binnen 4 maanden... Ben benieuwd of de Nederlandse stamboeken dit rond gaan krijgen.

Er is een dierenarts geloof ik die een typefoutje gemaakt heeft, want als je alle 3 de links aanklikt staat overal behalve veulens tot 6 maand....

Gooiske

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:58

Sorry er is wat mis gegaan bij het quoten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:50

Goed opgemerkt Gooiske! Maken we ons weer druk om niets gewoon 6 maanden dus!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:33

In belgië hebben we al jarenlang een soortgelijk systeem. Maar toch weer net wat anders lijkt me. Bij ons staat het los van geiten en schapen en runderen. Het is een aparte organisatie van de overheid en je kan er ook een paspoort bekomen voor paarden zonder afstamming. Je moet alle paarden er registreren en dan moeten ze geschetst enz worden door een dierenarts.

In NL dus enkel verblijfsplaats registreren?

Bij ons heeft het de aankoop vanuit andere landen bemoeilijkt. Ik vraag me af hoe dat nu gaat met wat er in NL nu gaat gebeuren.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:13

LaDonna75 schreef:
Het is gelukt met de camera :) nu nog de proefplaatsing, in de mannenschuur (rammen, ossen en stier) maar het werkt perfect :j
[ [url=m/GNug7v.jpg]Afbeelding[/url] ]

MIrjam ongelooflijk he wat men soms vraagt }>

Welke camera heb je?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:15

Tanja84 schreef:
Wij hebben ons babyfoon verhaal opgelost, een router met simkaart, nu heb ik dus ook thuis beeld <3 *\%/* in mijn telecom abonnement voor 9€/maand extra lukt dit.nog redelijk goedkope oplossing.

Kun je me pb sturen hoe je dit gedaan hebt en kan dit ook als je niet bij de stal woont maar 3 km verderop?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:24

StalMelyn schreef:
Camera is binnen alleen mijn simkaart is nooit aangekomen dus hebben ze opnieuw verstuurd en wacht ik op. Dit weekend wil ik alles instellen en kan ik wat laten weten. Bij die van mij kan er simkaart en opslagkaart in dus geboort opslaam moet kunnen.

Edit: camera is wel waterproof!
[ [url=m/IGQsTk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke camera heb je en hoe werkt dat precies? Is het zonder wifi?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:26

Dustinlover schreef:
Tamrant zie foto's. Ik heb hem wel op de laagste frequentie staan dus beeld kwaliteit is dan op zijn minst. Kost natuurlijk het minste beltegoed en ik woon in een gehucht waar je soms met bellen al naar buiten moet stappen :P
[ [url=m/NuwY38.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WcV3sr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij moet kunnen opnemen met een sd kaart in je telefoon.

Zou je mij een pb kunnen sturen hoe dat precies werkt? Ik ben echt atechnisch

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:28

Tamaramt, misschien is het een idee om de mensen zelf een pb te sturen ipv nu voor de 2e keer een spam van quotes in losse posts. :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:34

Selente schreef:
Tamaramt, misschien is het een idee om de mensen zelf een pb te sturen ipv nu voor de 2e keer een spam van quotes in losse posts. :+

Ja sorry ging idd ff mis op telefoon

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:36

Ik heb al pb's ontvangen en beantwoordt tamaramt, je stelt vraag nu dubbel :)

Hier weer een stap verder. De camera herkende APN gegevens niet van de provider dus die heb ik handmatig ingevoerd en ingesteld als standaard. De wireless broadband mode werkt nu en heb dan verbinding maar nog niet met die andere waardoor ik nog foutmeldingen krijg. Herkent iemand dit? Bovenaan zie je een wereldbolletje met kruisje nog, de LAN verbinding.
Afbeelding

Uiteindelijk gaat het lukken mensen :+

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:41

Dddara, bruine ziet er nu inderdaad wel oke uit. Zwarte inderdaad nog wel schraal. Ik weet hoe lastig het is hoor om ze goed op gewicht te krijgen en houden. Hier ook zo'n grote merrie waarbij het moeilijk is haar op gewicht te houden. Ik los het juist niet op met veel krachtvoer, krijgt op dit moment 1,5 kilo pavo merriebrok per dag + halve kilo slobber van havens, merriebrok word langzaamaan opgevoerd tot 3 kilo einde dracht, begin lactatie. Verder onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Ik zou als ik jou was ook op een rijkere merriebrok zetten dan vitalbix. Vitalbix vind ik mooi voer, maar eigenlijk vooral voor de merries die snel aanleg hebben om dik te worden, of hb gevoelig zijn.
Dit soort merries doen het super straks in het volle gras. Met veulen aan de voet vorig jaar deed ze het eigenlijk hartstikke goed tot einde grasseizoen, toen werd ze iets minder vol, maar nog steeds niet mager gelukkig, heb het toen opgelost door even seniores priores bij te geven en trok toen al snel mooi bij.
Misschien over heen gelezen, maar heb je je ruwvoer al is laten testen? Misschien zit er gewoon echt niet veel in, en zit het probleem hem daarin..

Ynekes, mooi uier al! schiet lekker op voor jou, binnen nu en 2 weken misschien wel al een veulen, spannend!

AM, wildthing heeft zeker haast, wel erg vroeg al met uier.

Corinadrenth, bij jou merrie begint het uier ook al mooi vol te lopen. En duurt ook niet lang meer. Leuk!

De reolink hang bij mij inmiddels ook weer, inderdaad iets aan de prijzige kant, maar ik vind hem top. Makkelijk te installeren en supergoed beeld ook snachts.

Mijn merrie gaat op dit moment ook aardig goed ondanks alle ellende rondom het hoofd. We hadden in overleg met de arts besloten even niks meer te doen tot veulen eruit is. Er was natuurlijk een vermoeden van botsplinter in haar hoofd, en als deze er zou zitten zou ze onder narcose moeten om eruit te halen, iets wat de arts nu ook niet meer zou doen. Afgelopen dinsdag gebeurde er ineens iets zeer positiefs! Ik wilde de korst van de plek hebben waar de etter uitkomt omdat de plek nu dicht zat. Na wat peuteren kreeg ik hem eraf, en zag ik daarin een hard wit scherp dingetje zitten! Dus aan arts laten zien en ja hoor botsplinter! *\o/* Hoofd ziet er gelijk een stuk rustiger uit, komt nagenoeg geen troep meer uit nu, dus ik hoop heel erg dat dit de enige was en dat hij er volledig uit is gekomen, zodat de boel nu echt eens goed kan gaan genezen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:42

Vraagje.
Hoe berekenen jullie op hoeveel dagen dracht jullie merries zitten?
Ik reken in maanden..
Op 8 mei geinsemineerd dus volgens de kliniek moest ik 8 April aanhouden als uitgetelde datum maar lees nu dat iedereen rekent met 11 maanden en een paar dagen.

Mijn merrie rijd ik nu 4 x per week. 3 x per week in bos en 1 x per week in de binnenbak.
Alles hoogstens uur waarvan ong 15 min draf en wat galop en de rest stap.
Mijn merrie is al 1,5 jaar revaliderende van een zware peesblessure en is hiervoor ook geopereerd waardoor ze 60% kans had om terug in de sport te komen (ik was net Z2 gestart).
Om ze extra rusttijd te geven en als opvolger heb ik ze daarom laten dekken.
Eerste keer voor ons beide dus erg spannend
Ze krijgt sochtends schep basisbrok en savonds schep pavo merriebrok podo lac en 3 x per dag ruwvoer.
Elke dag minimaal 6 uur op de wei en na het rijden schep slobber en schep lucerne en peenwortels.
Over een maand wil ik de basisbrok helemaal vervangen voor merriebrok. En dan naar 2 scheppen merriebrok en einde dracht naar 3 scheppen.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:47

Ik hou inderdaad ook aan 19 mei gedekt, 19 april uitgerekend. Vorig jaar ook zo gedaan, toen kwam het 2 dagen eerder.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:19

tamaramt schreef:
LaDonna75 schreef:
Het is gelukt met de camera :) nu nog de proefplaatsing, in de mannenschuur (rammen, ossen en stier) maar het werkt perfect :j
[ [url=m/GNug7v.jpg]Afbeelding[/url] ]

MIrjam ongelooflijk he wat men soms vraagt }>

Welke camera heb je?

De Ezviz Husky Air: https://www.coolblue.nl/product/808236/ ... ct-reviews

Vandaag wordt in schuur nr 2 de elektriciteit verder geïnstalleerd door manlief en kunnen de andere camera’s worden opgehangen, 1 voor de drachtige ooien en 1 voor de paarden. Over 4 weken komen de eerste lammetjes.
Verder zijn we vanochtend bij een stallenbouwbedrijf wezen kijken. Nu gaan we puzzelen, wordt het een kunststof stal of toch beton?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:44

smeetje_x schreef:
Ik zie iedereen met de uierfoto's al, jeetje wat gaat dat toch snel.
April zit vandaag op 204 dagen.
En sinds eergister heeft ze een "vochtbult" bij dr buik voor de uier zitten. Deze is gister nog wat groter en harder geworden, en de is de andere kant ook wat dik geworden. Haar uier zelf is wat harder dan normaal, maar niet gevuld. Temperatuur was gisteravond 37,8°. Iemand dit eerder gezien? (Het is niet mega duidelijk te zien op de foto's)

[ [url=m/zYiG5l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IF74cG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uF5Z5K.jpg]Afbeelding[/url] ]

zucht inderdaad.
Trekt meestal weg paar dagen na de geboorte, alsof het in de uier verdwijnt :)
Eén van mijn merries heeft het elk jaar.
Vooral niet teveel aan wrijven, dan zou het kunnen vergroten.

hier krijgt de uier ook vorm.
Nog 25 dagen te gaan.

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:15

Als ik dat hier zo lees heb ik de indruk dat ik Mira te weinig extra geef.
Standaard krijgt ze 2x hooi
2x korrels telkens 1 grote schep
Ik geef ze nog 2 scheppen merrie brok en mengel er nog luzerne er nog bij. Is dit genoeg of zou het beter toch wat meer zijn?

Tamaramt: hier ook 15 mei geïnsemineerd (eigenlijk 14de maar dit was om 22u savonds dus reken ik vanaf de 15 de) dus 15 april uitgerekend. Mijn halve stal ruiter rijd er enkel de maandag nog mee stap en draf oefeningen enkel als ze het aangeeft ook galop. voor de rest word ze gelongeerd, doen we wat grondwerk, spelen of gewoon half uurtje enkel stappen zonder zadel en als het weer goed is een wandelingetje. Ze blijft in beweging maar opt gemak. Ze komt ook iedere dag een uurtje buiten zou dit meer willen maar dit gaat helaas niet. Lees 3 paddocks voor iets minder dan 60 paarden

Ik lees alles maar alle bijhouden op gsm gaat moeilijk. Ik neem deze middag wat foto’s hoe ze er dit moment staat en zet ik die hier op.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:22

@laDonna75: bedankt. Ik zie nu dat die camera alleen maar op wifi werkt wij hebben helaas geen wifi op stal

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:30

tamaramt schreef:
@laDonna75: bedankt. Ik zie nu dat die camera alleen maar op wifi werkt wij hebben helaas geen wifi op stal

Dat hadden wij ook niet, maar nu wel door powerline-adapters.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:49

Immy dat zou super nieuws zijn zeg!!

Stalmelyn haha uit eindelijk kom je er!

Laurenti dat is al bijna! Spannend!

Anso dat is al behoorlijk wat hoor. Als je merrie er goed uit ziet.

Hier een ijsklontje geworden. In 1 stal stond nog een kast en die eruit gesloopt want nu met grotere ponys heb ik ook meer ruimte nodig. Schot hebben we goed vast gezet en stuk vanaf gezaagd dus vanaf kan ik eindelijk 2 stallen zien als ik doe draaien!

Helemaal blij mee dan is dat vast geregeld en gelijk de 2 merries hun eerste nacht op stal gezet dan kunnen ze vast wennen.

Aimee de vos 280 dagen en lana de zwarte 277 dagen nu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:41

Dankjewel Kabayo en AM_Horses :) Ze is een Dante Weltino x Escudo I merrie, wordt 5 dit jaar. Ze is drachtig van Uphill :D

Wij hebben de camera's ook hangen, überhaupt erg fijn om ze in de gaten te houden. :)
Wat is jullie mening over dat kleine navelklemmetje? Die heb ik namelijk ook, vond 'm ook erg klein maar die kreeg tijdens een fokkerij workshop dus zal wel goed zijn :D

Hier de merrie nu 290 dagen drachtig, uier is nog niks nada, maar is haar eerste veulen pas natuurlijk.

Ze heeft nu nog wel haar regendeken op, ze heeft echt zo'n dun velletje. Hoop dat het snel wat warmer wordt, dan kan ze bloot..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:59

Ik heb mijn merrie ook een deken op met onderdeken want staat elke dag overdag op de wei. Hoop toch dat ze vanaf maart zonder deken kan.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:45

Voeren het blijft een eeuwige discussie vooral zelf testen en kijken naar je paard

Camera mmm kan ik je ook niet mee helpen

Veulen scheef liggen? Veulen ligt met zijn achterbenen in een van de hoornen dus kan het hoofd en deel lichaam nog overal naar toe. Zou me geen zorgen maken. Stuit liggen is iets anders maar dan liggen ze ook niet met achterbenen in een van de hoornen.

Pendelen doe ik niet meer aan mee klopte langs geen kanten

In mijn Belgisch stamboek moet je sowieso binnen 120 dagen chippen. Das al jaren zo

Uier perfect normaal in achteraan zicht
Ik had ook altijd een stier kl* bij een van men merries

Afbeelding

Kon ook moeilijker mee lopen hahaha

Vind het ook kakweer zeg amai geen veulenweer ik hoop dat het snel verandert.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:07

Essie blue leuke afstamming! Ben heel benieuwd naar wat ze brengt :) heb je ook een recente foto?

Dustinlover wat een mooie stallen! Vind dat zo mooi met een buitenluik. Ook een fijne camera zeg. Ben wel fan van de zwarte :D

Anso klinkt als mij meer dan genoeg. Zilver krijgt 1x per dag 2 schepjes vitalbix breed en grow en verder genoeg ruwvoer. Ben benieuwd naar de foto's

Laurentii spannend! Mooi uiertje al :D

Ladonna lastige keuze. Beide wel duurzaam, sterk en gaan lang mee. Wij hebben zandkalksteen en de voorwanden hout.
Afbeelding
En de bevalbox zijn hekken zodat je met vastliggen zo alles los kan maken en opzij schuiven
Afbeelding
Afbeelding

Tamaramt ik doe gewoon maand eerder. Dus 5 mei gedekt 5 april uitgerekend. Ik tel af naar dag veilig. Dus 320. Mijn merrie is dus 3 dagen eerder uitgerekend. Ze doet al vanaf november niks meer.

Immiiclarr wat klinkt dat vreselijk heftig. Wat heeft ze gehad? Had ze dit al voor de dracht? Wat spannend zeg..

Stalmelyn nog even doorzetten :P

Suffie. Pff wat een gezeur weer haha, waarom moeten ze toch alles steeds veranderen := thanks voor het delen! Helemaal mee eens wat betreft weer... het wil ook helemaal niet drogen.

Ual mooi beeld! Ging het hier maar makkelijk met de camera's :+

Jacky lekker even vakantie , geniet er van :)

StalHD ik wou inderdaad nog even pendelen. Ben benieuwd!

Dddara wat vreselijk balen. Hoe is het nu met haar? Ik ken de pech... alleen overleven die van mij hun "pech" op een oft andere manier niet.. Hopelijk gaat het snel de goede kant op :(:) Ik zou wel 2 scheppen vitalbix geven trouwens

Florie ik val in herhaling, maar dat is normaal :)

Corinadrent *\o/*

Paardje2013 ik gaf altijd havens merriebrok of podogrow van pavo. Niet te vergelijken met vitalbix maar dit soort voer is overal duur , ook een ander merk

Smeetje is zucht. Hoe meer beweging hoe beter. Staat ze lang op stal? Geen vooroordeel hoor haha mijn pony had hier ook erg last van ook al liep ze de hele dag buiten. Maar ze leek er verder geen last van te hebben.

Ik laat ze gratis chippen op de keuring. Dan zijn ze ongeveer 2 a 3 maand oud

Baloulover die ziet eruit alsof ze van haar leven geniet :+

Zo heel wat berichten in 2 dagen :D Nog 49 dagen te gaan hier!(edit. Dacht dat het al later was :+ nu nog 50 natuurlijk) Schiet nu echt op <3 vanavond lekker gepoetst samen met een goede hulp :D ze is zo lief en knuffelig. Ben echt gek op dit paard ! Als cadeautje voor het eerst het veulen voelen schoppen *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan hier zo van genieten. Beetje knuffelen en poetsen :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:33

Anso Ik zou zeker je paard niet meer gaan voeren omdat je het gevoel hebt in vergelijking tot andere weinig te voeren. Het gaat puur om jou paard wat een ander doet is afgestemd op hun paard. Het enige wat je eventueel zou kunnen veranderen is over naar onbeperkt ruwvoer dat kan nooit kwaad.
Ik heb hier ook een merrie staan die maar 1 kilo vitalbix per dag krijgt en verder alleen speedybeet gewoon om even lang met haar eten bezig te zijn als de andere.
Het is overigens echt niet fijn om zo veel te voeren....... als ik sta uit te mesten heb ik het gevoel dat ik bezig ben met het olifanten verblijf van de dierentuin.

essie_blue ik heb ook zo een klein navelklemmetje maar de hengstenhouder waar ik mijn paarden liet scannen adviseerde om tiewraps te gebruiken dat doen ze daar ook bij de veulens

Kabayo: Met mijn zwarte gaat het weer goed, die loopt weer als van ouds. Helaas had ik bij mijn vorige (eerste) veulen ook stomme pech die ze niet overleefde. Dat is stiekem ook de reden dat ik nu alle 3 mijn paarden heb gedekt..... Ik dacht dan moet er toch minstens 1 overblijven waar ik geen problemen mee krijg.

Over het voer advies wat jullie me geven: Ik heb bewust gekozen voor Vitalbix omdat mijn 2 jonkies beide last hadden van wat dunne mest en ik had gelezen dat dit zou kunnen komen door het vele zetmeel in andere soorten brok. Nu ik een tijdje Vitalbix voer is dat helemaal over en vraag ik me dus ook af of het slim is om weer over te stappen naar ander brok.
Ik vraag me ook af of het bijvoeren van kracht voer het probleem zal oplossen want met vitalbix krijgen ze wel gewoon alle noodzakelijke voedingstoffen binnen.
En als ik dan ander merriebrok bij zou gaan voeren wat is dan een goed merriebrok waar ze echt dikker van worden. En zou ik dat dat bijvoorbeeld bij de vitalbix kunnen voeren dus misschien wat minder vitalbix en dan wat merriebrok erbij? Want als ze in de zomer weer wat voller is van het gras zou ik graag weer overgaan op alleen vitalbix.

En over de bevalling las ik dat sommige van jullie strotouwtjes hebben om te trekken.... mijn dierenarts zei dat dat echt not done is omdat die snijden. De dierenarts adviezeerder of kettingen of wat dikker touw (niet nylon) of eventueel van die sport elastieken (ik gok dat ze daar mee die korte brede elastieken bedoelt die je om je bovenbenen doet bij bijvoorbeeld het squaten)