[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:45

Hihi wat zeg je dat grappig Wings, een veulen eruit komt vallen :D Maar dan snap ik wel dat je toch nog ff scant, zou ik ook doen als de DA er toch al naast staat met scanapparaat!

Hier hebben we op de 18, 30 en 60 dagen gescand. DA raadde aan om daarna niet meer te scannen om niet onnodig te gaan zitten roeren in de merrie ( :+ ), omdat gustregeling en dekseizoen daarna toch ook afliepen. Het heeft ook geen praktisch nut om te gaan scannen nu nog, behalve voor de gemoedsrust van het baasje maar dat heeft toch alleen maar effect voor zolang het scanapparaat erin zit. Binnen 10 minuten daarna stress ik alweer _O- Maar gewoon laten begaan...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:50

Jullie zaten in ring b en die jury oordeelt meer op bouw dan beweging volgens mij. Het is en blijft een jurysport en de ene laat bouw meer meewegen dan de ander.

Opstellen is ook een verhaal apart. Ze moeten wel zoveel mogelijk vierkant staan, niet overstrekt. Bij het amha is dat ook zo.

Ik kan me wel wat voorstellen van de jury dat ze beide paardjes wat zwaar vinden, dit is trouwens wat anders dan overconditie. Zelf vind ik de hals welke jij laat zien sara, niet passen bij de rest van het lichaam. Het kan best zijn dat ze nog meer moet ontwikkelen in de bespiering in de hals.
Momenteel willen ze ranker. Zag ik tenminste wel bij de veulens. Chakira zullen ze ook niet hoger dan een 2e premie beoordelen. Maar als ze op beweging zouden letten, haalt ze een heel erg hoge 1e premie. Althans thuis laat ze het zien...
Ik wil ook graag de preferentschap proberen te halen. Helaas en stom van me, had ik flirtje beter dit jaar ook moeten laten keuren.... Maar goed volgend jaar maar kijken. Heb ik ook meer tijd om te trainen. Dat was dit jaar niet aan de orde.

Rianne heel veel sterkte gewenst. Op naar een goed herstel.

Ik vind de "overconditie" bij bv de Welsh ook niet mooi. Vind de rankere paardjes dan mooier. Maar als het wel dat is wat ze willen zien, zal ik vast wel wat gaan schipperen.

Bij mij lopen trouwens mijn showpaardjes of keuringspaardjes gewoon 24/7 buiten en ook op het gras. Alleen dan veel beperkter gras en op meer krachtvoer en hooi.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:52

oei las ik ook nog een verworpen veulen. wat is dat balen. Denk je mooi een veulen te krijgen en gaat dat ineens niet meer door. Hopelijk een volgende keer beter.

Nu hoop ik niet dat ik nog meer vergeten ben... :o

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:53

Sara, volgens mij heeft preferentschap niets te maken met de premie die een paardje haalt op keuring.
Wel met de premies die de nakomelingen halen.
Bij een 1e premie merrie moeten minder nakomelingen een 1e en 2e premie halen voordat moeder preferentschap verdient. Bij een 2e moeten nog meer veulens zich bewijzen eer een merrie preferent wordt.
Een 3e premie merrie of hengst kan niet preferent worden.

Wel kan je een stermerrie hebben, een 1e premie bij stamboekopname.
Of superster, 3x 1e premie vanaf 3-jarige leeftijd.

Ze had een 1e of 2e of 3e verdiend vind ik altijd rare uitspraken. Al heb ik soms ergens mijn vraagtekens bij, het is nog steeds de jury die dat bepaalt. Anders hadden we die niet nodig.

Ik wou nog wat zeggen maar ben het vergeten :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:58

Ja dat was ring B. Maylinn beoordeelden ze echt heel leuk. In de namiddag was het volgens mij een andere jury of verwar ik de man haha.
Een tweede was correct geweest. Een 3de vind ik ze echt te goed voor.
Marleys reeks is beoordeeld op beweging denk ik want had hele sterke bewegers.

Hier staan ze sowieso veel paddock. Dilys vreet alles kaal :(

Een derde premie merrie kan ook geen preferent worden dacht ik. Maar snap niet van stamboek opgenomen. Dus als je bv 2 veulens stamboek opgenomen hebr met 1ste premie van je merrie. En dan het veulen van dit jaar haalt ook een 1ste. Dan is ze preferent?
Laatst bijgewerkt door Luna2006 op 05-11-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:58

Maar nog een 2e premie heeft geen meerwaarde dus?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:13

Zoals ik begrepen heb, moet de merrie 3x een premie hebben behaald vanaf stamboekopname. dus bv als 3, 4 en 5 jarige. en minimaal een 1e of 2e. En dan afhankelijk van de behaalde premies de hoeveelheid nakomelingen met minimaal een 1e of 2e premie. Dus als je 3x een 1e premie met die merrie hebt gehaald, dan is ze minder nodig dan een 2e premie merrie.
Flirt is bv een stermerrie. Zij zou nog minimaal 2x een 1e premie moeten halen of anders een 2e, maar dan zijn we langer bezig om preferent te worden. Preferent worden ze idd wel door de behaalde premies van haar nakomelingen. Maar ben er nu eigenlijk niet achter of dat van veulens en volwassenen geldt of alleen van stamboek opgenomen nakomelingen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:17

Dat snapte ik er ook niet aan mathilda. Maar vind het wel mooier staan preferent. Voor kopers denk ik soms ook wel een stap om te kopen. Lijkt gevoelsmatig toch een bepaalde zekerheid te geven want de merrie fokt goede veulens

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:30

Afbeelding

M'n volgens mij te dikke 2,5 jarige

Mn jeugdige 2,5 jarige welke men te dun vindt.
Afbeelding
Afbeelding
Ter vergelijking
Afbeelding
Afbeelding
Ook hier moest ze meer conditie

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:34

Ik zie het al, ik ben het absoluut niet eens met de Welsh keurmeesters :Y) Vind je jeugdige 2,5 jarige juist prima op gewicht vergeleken bij de andere!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:38

Als je gewoon de staturen van je stamboek eens naleest, dan staat het er klaar en duidelijk.

Van de Nmprs website:

Predikaatstelsel
15.0Merrie en hengst van drie jaar en ouder behalen met iedere eerste premie een ster.
15.1Bij drie sterren wordt merrie of hengst superster.
15.2N.a.v. behaalde superster kan merrie of hengst preferent worden d.m.v. zijn of haar afstammelingen:
Superster hengst fokt:
6 x eerste premie afstammeling waarvan minimaal 3 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent
of 3 x eerste premie afstammeling waarvan minimaal 2 zijn opgenomen in het stamboek, èn 6 x tweede premie afstammeling waarvan minimaal 3 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent

Superster merrie fokt:
3x eerste premie afstammeling waarvan minimaal 2 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent
of 2x eerste premie afstammeling en 2x tweede premie afstammeling waarvan minimaal 2 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent
of 6x tweede premie afstammeling waarvan minimaal 3 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent

15.3Tweede premie hengsten en merries naar preferent.
Hengst of merrie dient 3x minimaal een tweede premie te behalen dan:
Hengst fokt:
8x eerste premie afstammeling waarvan minimaal 4 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent
of 5x eerste premie afstammeling waarvan minimaal 2 zijn opgenomen in het stamboek, en 14x tweede premie afstammeling waarvan minimaal 5 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent

Merrie fokt:
4x eerste premie afstammeling waarvan minimaal 2 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent
of 2x eerste premie afstammeling en 4x tweede premie afstammeling waarvan minimaal 3 zijn opgenomen in het stamboek = Preferent

15.4De afstammeling betreft niet twee keer hetzelfde dier.

Je kan dus wel preferent worden met 3x een 2e premie blijkbaar, maar dan moet je heel veel nakomelingen van je merrie gaan fokken eer ze dat ooit kan behalen.

De jury bepaald de primering. Niet wijzelf. Anders zouden we allemaal 1e premiepaardjes hebben rondlopen. Niet leuk als je een 3e haalt, maar als het zo is, is dat de keuze van de jury. De personen die instaan voor het keuren van de paarden voor het stamboek. Dat zijn wij niet.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:49

Zooo, ik zit eens op de laptop en nu zie ik tenminste alle foto's verschijnen :D

Wat een knappe Welshponies hierboven :~

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:06

Vientje schreef:
Ik zie het al, ik ben het absoluut niet eens met de Welsh keurmeesters :Y) Vind je jeugdige 2,5 jarige juist prima op gewicht vergeleken bij de andere!

Me too!

Prachtige dames zijn het Cemlys <3 <3

Rianne heel veel sterkte!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:19

Ik vind dat te dikken bji de Wlesh ook helemaal niet mooi... Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Net als dat mini's zeker niet 'mager' mogen zijn. Gewoon slank.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:24

Ik had pepper in 2013 heel mooi in conditie staan

Afbeelding

Bij de welshjes zie je ze idd veel te vaak te vet maar daar proberen ze ook verandering in te brengen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:37

Cemlys schreef:
Ik heb volgend jaar eigenlijk 3 3 - jarigen die voor de keuring moeten en 2 merries met veulen. Zal em nie worden haha

Volgend jaar gingen we met de vrachtwagen toch? :D :D

Ik wil volgend jaar Roos graag voor de keuring doen als ze zich goed houdt. Gelukkig wordt ze normaal gesproken redelijk makkelijk dik, dus hoop dat ze met veulen ook in conditie te houden is. Dan ook het veulentje ervoor als het goed is.
Lies is dit jaar ster geworden en weet niet of die dat volgend jaar kan overtreffen. Ook aangezien zij nog wel snel afvalt.

Bij de kleine Welshjes zijn ze inderdaad vaak vies vet. De NWR zelfs aan de dikke kant. Had Lies ook net wat dikker dan ik haar graag zou zien, maar gezien haar "anorexia" verleden, kon ze het hebben.
Voor de CK was ze van het vette gras afgegaan en toch íets ranker als op de regionale, toen waren ze ook iets minder lovend over haar op stand als de eerste keer :+ Maar gelukkig nog wel genoeg voor ster.

En Ines, jij weet wel welke 2,5 jarige ik het mooiste vind. En in mijn ogen nog ruim voldoende vlees er op. En sjouwen als een malle! <3

De merries hier zijn 2x gescant. Eerste keer rond de 18 dagen bij de hengstenhouder. En ze zijn nog een keer op 32/35 dagen gescand. Eind van het seizoen heb ik ze niet meer laten scannen omdat ze beide al overduidelijk aan het groeien waren.

Rianne, filmpje is wel heel herkenbaar. Heel veel sterkte in ieder geval!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:01

Ach een verworpen veulen... Bah ;(

Knappe welshfoto's zeg :~

Ik wilde verder zeggen wat Annelies al heeft verwoord :')
Ik denk ook best dat je wat kritischer naar de paardjes mag kijken hoor Sara, want hoe geweldig ik mijn eigen Jupi ook vind.... Zij had niet zo zeer een eerste verdiend hoor. Natuurlijk hoop je er op. En toen Jupi op kop geplaatst word hoop je het natuurlijk helemaal! Maar het stamboek groeit, vernieuwd en verluxed, zij is al niet meer het type om eerste premies te lopen. Wat niet weg neemt dat zij voor mij het machtigste paardje ooit is die wel voor prachtige eerste premie nakomelingen kan zorgen. Ik denk dat dat met marley net zo in elkaar steekt.
Een jury weet echt wel wat ze doen! Als ze vaak verkeerd zouden primeren, had het stamboek echt wel ingegrepen.

Preferentschap meerwaarde voor een merrie? Mijn inziens niet! Maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk.
Ik denk gewoon dat het niet echt eerlijk zou zijn om marley volgend jaar naar de keuring te brengen met een "laat" veulen. En vooral niet als je met zulke hoge verwachtingen gaat, ze zal er nooit zo goed meer bijstaan als afgelopen keuring. En je moet toch haar voeding aanpassen en trainen, wat mij niet zo fijn lijkt met een veulen van hooguit 2 maanden oud. Maar hey meningen verschillen hea?! Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Maar pico was 3 maanden toen ik jupi op ging pakken en dat vond ik al moeilijk genoeg! Je wilt ze toch ook gewoon de hele dag op het gras hebben met zo'n veulen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:01

inowa schreef:

[ [url=m/nzx86x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij de welshjes zie je ze idd veel te vaak te vet maar daar proberen ze ook verandering in te brengen.

Nou daar ben ik het niet mee eens. Dat zeggen ze wel, maar ik moet het eerst nog zien gebeuren.

Ja aniek, blijft een machtige merrie. Zo n fijne pony heb ik nog nooit gehad om te showen. Hoewel de andere me ook niet tegenviel

Naja blijf het apart vinden. Een 2 jarige die tijd nodig heeft om te ontwikkelen, maar hebben ze dat niet allemaal nodig, ze zijn immers nog maar 2.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:06

Luna2006 schreef:
Een 1ste zeg ik niet, maar een tweede had beter op zijn plaats geweest. Net zoals jupi best een 1sta had mogen halen in mijn mening. maar kijk denk ik ook meer naar beweging. Dat probeer ik hier bij al mijn paardjes er toch in te houden. Marley kan heerlijk showen, helaas wat minder op keuring XD
Ik zou mijn merries ook liefst zo mager mogelijk showen. Op mini's vond ik marley qua gewicht bijna het beste. Maar op de keuring had ze een betere bespiering.

En toch fok ik liever een die goed in mekaar zit met wat minder (maar correcte) beweging, dan een die spectaculair beweegt maar krom in mekaar zit.
En liever nog en goed in mekaar en goed bewegen. Dat is mijn fokken.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:10

Lees ik nou over een verworpen veulen heen? := :=
Gats, in ieder geval heel veel sterkte!

En bij de Welsh riepen ze 10 jaar geleden ook al dat ze overgewicht zouden gaan aanpakken, maar toch lopen de dikste pony's altijd nog bovenaan. Zo lang dat beloond wordt, zullen fokkers ook te dik blijven voeren...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:14

Goed in elkaar én goed bewegen is natuurlijk het doel Cemlys ;)
Maar ik moet zeggen dat ik een heel mooi correcte merrie heb met "mindere" beweging (beweegt ook goed maar minder spectaculair dan mijn andere merrie) en toch zie ik persoonlijk liever mijn spectaculair bewegende merrie die iets minder mooi is qua bouw (moet wel voldoende goed blijven natuurlijk)
Ook dat is allemaal heel persoonlijk maar ik vind dat een extreme beweging gewoon veel "oneffenheden" kan laten verdwijnen, simpelweg omdat het me dan minder opvalt. Terwijl een mooie merrie voor mij gewoon minder mooi word als ze gaan bewegen en de beweging is niet extreem.

Een extra bewegend paardje kan mij gewoon echt laten kwijlen :~
Hmm beetje krom uitgelegd... Maar voor mij gaat beweging dus wel boven exterieur. (En natuurlijk fok je gewoon voor een mooi totaalplaatje :j )

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:27

Nee dat snap ik wel linda. Iets wat heel erg opvalt verdoezelt natuurlijk kleine foutjes. Ik denk dat mn pony s allemaal heel verschillend zijn en tuurlijk heeft ieder zn minpunten maar de meeste spectaculair lopende vind ik ook wel goed en correct van bouw.
Afbeelding

M'n eerst gefokte pony is dan weer heel ruw van bouw. Beetje groot hoofd, maar wel een mooie welsh uitdrukking. Zal niet zo hoog lopen op shows, maar als je dan haar eerste veulen ziet, dan wordt ik daar heel blij van

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Helemaal geen ruw veulen. Maar erg mooi hoofdje, veel beweging, show als een tierelier

Dus het zegt niet altijd wat over hoe ze fokken natuurlijk als hoop je wel steeds dat het beter wordt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:31

Cemlys schreef:
inowa schreef:

[ [url=m/nzx86x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou daar ben ik het niet mee eens. Dat zeggen ze wel, maar ik moet het eerst nog zien gebeuren.

Ja aniek, blijft een machtige merrie. Zo n fijne pony heb ik nog nooit gehad om te showen. Hoewel de andere me ook niet tegenviel

Naja blijf het apart vinden. Een 2 jarige die tijd nodig heeft om te ontwikkelen, maar hebben ze dat niet allemaal nodig, ze zijn immers nog maar 2.

Daarom zeg ik ook dat ze het proberen haha...lukt nog niet echt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:31

Rianne veel sterkte en dikke knuf, wat een goed omschreven filmpje, hoop dat jouw Black Dog een lief klein pupje mag worden die je af en toe kan opsluiten of achter je laten.

heb totaal geen verstand van keuringen maar vind inderdaad de welshjes te dik en de mini te rank maar das misschien ook zo bij de quarter en de arabier.
Ik hoor hier alleen maar over bouw en beweging maar ik vind karakter heel belangrijk.
Ooit eens met mijn dochter van toen vier jaar naar zo een keuring geweest, bijna tot twee maal toe aangevallen en gebeten en de trap was ernaast, allemaal andere paardjes, waren niet te aaien door mijn dochter, bij de volwassen mensen waren ze wel braaf. Heb toen een heel andere kijk gekregen van mini's :o

die palo's :~ :~ :~ :~ :~ heb zwak voor palomino, echt waar vind het het mooiste kleur

ja Pretty een palo of een valk of een smokey, maar drie mogelijkheden he :P

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:35

Eens en niet eens.

Alleen beweging erin moeten fokken bij een nakomeling is minder werk als wanneer je EN beenlengte EN correctheid EN hals EN verfijning,... Bvb In een paardje moet gaan fokken natuurlijk.