[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:38

@LadyAngel je kan natuurlijk altijd fokkerijvitaminen bijvoeren. Dat doe ik nu sinds het begin van de dracht en het bevalt me erg goed. Mijn merrie ziet er echt fantastisch uit en heeft duidelijk nog nergens te kort aan. Ik ga de merriebrok nu ook echt pas zo laat mogelijk geven misschien zelfs wel met 10 maand dracht, ligt eraan hoe ze eruit blijft zien.

Even iets heel anders. Volgende week komt de dierenarts voor de collectieve inenting. Hij ent dan alle paarden van de vereniging maar ik weet niet of ik dit jaar wel mee moet doen. Dit in verband met ziekte insleep. Hij komt zowiezo wel bij haar box om het paard dat er naast staat in te enten. Er wordt geen onderzoek verder gedaan ofzo de paarden hoeven de dekens niet eens af. Ik ben erg voorzichtig met Rhino etc. ik laat mijn merrie al niet meer neuzen met andere paarden en ga niet meer naar andere stallen toe met haar. Zou ik haar wel gewoon mee laten enten met de hele groep?
(voordeel voor mij is dan ook dat de enting dan maar 12 euro kost, is wel heel prettig als je student bent)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:13

Wat bedoel je precies met ziekte insleep? Dat de DA een virusje van de ene naar de andere box zou overbrengen? Indien yes, zou je kunnen vragen of hij eerst zijn handen even zou willen wassen voor hij jouw merrie inent, en een stofjas aandoen (of zijn eigen jas uitdoen).
Je kunt je overigens afvragen of je merrie nooit door andere mensen geaaid wordt, wanneer je er zelf niet bent. Die zullen ook meerdere paarden een knuffel geven.
Ik zou er zelf niet zo bang voor zijn; de enting vind ik belangrijker.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:19

Welke fokkerijvitaminen voer jij bij?
Ik zou ook gewoon inenten als ze weer aan de beurt is..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:33

IEdereen van harte met de mijlpalen!
Wat gaat het snel eigenlijk allemaal. Hier is valiente alweer 7 maanden!
Wb merriebrok voeren. Ik was ook zo'n twijfelaar met het voeren tijdens de dracht. In het DBT 2009 werd toen ook gezegd, kijk naar je merrie en dat is idd allemaal uitgekomen. Ik zag op een gegeven moment dat ze het nodig begon te hebben en ben toen merriebrok gaan voeren. Ook wb tot hoelang rijden. De merrie gaf het erg duidelijk aan door gewoon niet meer te willen lopen. Letterlijk!

Jotot: leuk al je nieuwe spulletjes.
Ineke: ik persoonlijk zou dat risisco kleiner vinden dan dat je haar nu niet laat enten.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:36

En dan nog welk merk voer, zit te twijvelen over Pavo en Havens.. In Pavo zit over het algemeen meer van alles, maar ja of dat dan ook daadwerkelijk beter is..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:40

Conejo, gefeliciteerd met de 200 dagen
AngelsDitch, jij ook gefeliciteerd! (met de 206 dagen) ;)

@ Ineke: Ik zou mijn merrie ook gewoon laten enten.
Idd, er zullen heus wel mensen zijn die jou paard aaien als jij er niet bent. Ook denk ik niet dat het bewust niet laten snuffelen veel uithaalt. Mijn merrie staat met drie andere paarden, voorheen met 11 andere paarden. En is nooit ziek.
En ik ga ook wel eens met vriendlief mee op visite (hij is DA) en daarna gaan we gelijk door naar mijn merrie.
Als een DA bij een echt ziek / besmettelijk paard is geweest wast hij zelf zijn armen en handen wel.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:46

Ineke: Gewoon enten hoor, een DA komt, ook als jiij hem apart laat komen, toch altijd van andere paarden vandaan als hij bij die van jou komt? En anders geef je het prikje zelf, ben je helemaal gerust.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:54

@ineke ik snap dat je drachtige merrie meer risico's heeft maar als je paard wat heeft moet ie toch komen en je weet niet waar ie dan vandaan komt.. nobel is in dit geval niet meegeent omdat ze in januari geent wordt 6 weken voor uitgerekende datum, maar de dierenarts is er toch nog wel regelmatig voor haar :P (kneusje) ze weten van haar dat ze drachtig is en in dat opzicht houden ze er zelf al rekening mee, in jou geval zal ik dit er gewoon bij vermelden..

die merries hebben meer weerstand dan wij denken.. :D

wat betreft merrie brok, nobel moet nog 3 maanden, maar ze heeft het nu nog niet nodig.. misschien eind vd maand der bruik groeit nu wel hard, maar echt nodig nee..
ze hoeft nog maar 88 dagen :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:57

Isis begin ik nu ook wat meer krachtvoer te geven.
Ze deed het prima op goede kwaliteit hooi en een beetje brok maar ze heeft steeds minder ruimte voor het hooi (ze eet amper 1 plak per dag) en als ik goed met m'n handen door de dikke wintervacht ga, voel ik dat ze niet teveel moet afvallen.

In overleg met de DA is hier het entschema veranderd. Eerder liet ik de merries een maand van te voren nog een keer enten maar omdat nu al een aantal mini's behoorlijk ziek zijn geworden van de gewone infl/tet enting, doen we dat maar niet meer.
Ze zijn in september nog geent en dat zou goed moeten zijn voor Isis en alleen Dynamic moet in mei een tetanus enting hebben want die mag de combi enting niet meer hebben en heeft in september alleen de influenza enting gehad.
Ook wil de DA die kleintjes liever geen veulenprik meer geven als alles verder goed gaat.
Denk dat er toch wel een DA de volgende dag even komt kijken. Als ik zeg dat er een veulentje is geboren, wil ze toch wel veulenknuffelen :D

Shoppen voor paarden vind ik ook wel leuk.
Binnenkort moet ik weer uitgebreid gaan shoppen, moet veel dekentjes e.d. hebben voor komend showseizoen. Hopen dat de dollar dan gunstig staat want het lijstje is laaang... :+

Ineke, ik zou voor een DA niet zo bang zijn. Een virus op een stal verspreid zich toch wel en een DA zorgt er bij ons iig altijd voor dat ie netjes z'n handen heeft gewassen en laarzen af heeft gespoeld voordat hij komt. Laatst was de DA wat later dan gepland en toen zei ze dat ze eerst langs huis moest om zich te verkleden, ze was bij een paard met iets besmettelijks geweest.
IMO geeft een hoefsmid meer risico. Die komt ook op veel stallen maar neemt minder voorzorgsmaatregelen dan een DA.
Als ik weet dat er hier in de omgeving iets van Rhino of droes heerst, vraag ik ook om een afspraak als 1e op die dag zodat de kans klein is dat hij wat meebrengt.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:29

Ik meld me ook aan! :D
Merrie van 7 jaar drachtig van Maestro :)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:29

Ze ziet er nu super gezond uit dus weet niet of het nodig is.
Heb wel gehoord dat er meer kans is op ocd als je het niet voert...
Maar wil niet nog eens meemaken dat ze bloed plast doordat de blaassteen alles kapot slaat als ze zicgh inspand.

Lastig....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:22

Die van ons krijgen op t moment wat muesli bijgevoerd (welke weet ik zo snel even niet meer iig eentje van Havens), ong. 2/3 maanden voor ze uitgerekend zijn willen we merriebrok bij gaan voeren.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:47

Ik heb Ivy vorige maand nog laten inenten.
ze is er niet ziek van geweest o.i.d.

kan ik er dan vanuit gaan dat alles nog goed zit?

Hoe zit het eigenlijk met enten van een veulentje?
met hoe oud moet je die laten doen?
en hoe kun je er dan voor zorgen dat hij gelijk gaat lopen met onze andere pony's (die altijd half november gedaan worden)

Ik wil ook zo graag een keer Ivy's veulentje voelen.
maar weet niet wanneer en hoe en waar het beste is....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:21

Bij mij worden de veulens geent even voor het afspenen. Vaak wordt er geadviseerd voor het spenen te enten omdat de weerstand wat minder kan zijn vlak na het afspenen.
Ik weet niet wanneer je van plan bent te spenen, en of je zelf de exacte datum van het enten van de paarden bepaald (of sta je ergens op stal) anders kun je er voor kiezen de tweede enting gelijk met de rest uit te laten komen (4 a 6 weken na de eerste).

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:37

Ivy is 23 april uitgerekend.
dus zeg dat het veulen in april geboren word... dan denk ik dat het eind september half oktober word..
of ze moet er veel last van krijgen van het veulen (dat ze helemaal leeggetrokken word ofzo)
denk dat het precies zo uitkomt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:38

ik zal zo eens foto's showen van haar buikkie (die ze dus niet echt heeft vind ik)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:43

Nou dit is Ivy op 201 dagen dracht
Afbeelding

van bovenaf zie je weinig vind ik...
Afbeelding

en jullie mogen ook een gok doen hoelang deze drachtig is...
Afbeelding
Afbeelding

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:01

Ivy heeft toch al wel een mooi buikje hoor!! Ook van bovenaf!
Die andere denk ik zo'n 5 maanden.

Je kan zelf bepalen wanneer ze geent worden of moet je je aan een stal schema houden?
Als je het zelf kan bepalen zou ik het veulen voor het spenen doen, en de tweede enting ook gelijk de merries doen.

Bij mij komt het ook wel mooi uit. Casa is begin oktober geent, moet eind maart veulenen en ga denk ik met 7 maanden spenen. Tenzij Casa het goed trekt, dan laat ik het veulen er wat langer bij.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:05

hihi de 2e is een ruintje ;)
die lijkt dik, maar heeft een ongelofelijk pak haar.

Ik mag zelf kiezen wanneer ik ze laat enten.
maar heel toevallig zitten onze 3 pony's (mijn ukkies en fjord van mijn mams) altijd tegelijk met de 1ste enting van de veulens van de staleigenaar.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:39

zo, ben ik weer eens :D

alles gaat zn gangetje, ze groeien rustig door :P hoever ze inmiddels zijn staat in mn onderschrift, ik zou het zo over niet weten uit mn hoofd.. :o

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:56

Ok ik zal de dierenarts gewoon haar ook mee laten enten. Ze staat met 3 andere paarden op een privestal dus er komen naast mij en de stalhouder nooit andere mensen. Ze staat wel altijd met die drie paarden samen in de weide. Met het niet laten neuzen naar andere paarden bedoelde ik eigenlijk vreemde paarden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:56

Mag wel hopen dat ze doorgroeien haha.

Ik hoop echt van de week even tijd te hebben om foto's te maken, tot nu toe is het nu alleen maar heen en weer rennen..
Zolder moet ook nog op de foto! Schiet er ook bij in.

Ging vanmiddag even naar PetsPlace, muizenvoer halen, kom ik daar toch een mooie wollendeken tegen, met hals :D Zoals ik hem wil.. Maatje te klein helaas, dus die komt over 3 week binnen. En dan zijn ze weer genoeg verwend :D

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:11

Haha dus toch nog gevonden wat je wilde joto!
Ik ben nog vollop aan het zoeken..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:16

Ja nouja.. Wil ook nog steeds een teddy fleece, maar die zijn niet meer te vinden in 195 geloof ik..

En de ouderwetse dikke wollen dekens schijnen ook niet meer te bestaan, behalve die ik nu heb gevonden :D

Bedoel, die flut-fleece dingen hoef ik niet meer, Had voor de vorige merrie die ik reed, De premiere halsdeken gehaald.. Ik dat beest gewassen, lekker dekentjes op.. 3 x raden, deken gewoon in 2 stukken volgende dag.. Was wel een fijne deken, maar die kon je beter op je eigen bed leggen

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:24

Ja ik wil het liefst ook een wollen die zijn zo fijn en zie je ook echt duidelijk het water bovenop liggen,ik heb ook een fleece voor haar maar die vind ik niet zo lekker als die wollen.

Premiere is het B merk van BR,opzich goede kwaliteit maar minder als BR zelf.