Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:02

ja maar sommige merries hebben al wat uier.. zit dan wel vocht in maar toch..

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:04

crazy_funky schreef:
ja maar sommige merries hebben al wat uier.. zit dan wel vocht in maar toch..

flauw he?? ik wil ook tietuh zien .....

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:07

aah.. het komt vast wel goed!
het veulen komt, als het er klaar voor is *zei de wijze vrouw*

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:11

Nou, ik kan die tieten nog missen als kiespijn! Moet nog minimaal 2 maanden wachten (grrmm) en wil dus ook nog geen groei van de uier!

Iwaya, wat een leuke foto's van je MERRIETJE , lief koppie hoor!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:12

crazy_funky schreef:
aah.. het komt vast wel goed!
het veulen komt, als het er klaar voor is *zei de wijze vrouw*

hihi die van Vajo moet toch wel af zijn nu

straks krijgt ze een veulen dat al een maand oud is hihihihi

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:16

Keevagirl schreef:

Uit : "Van veulen tot volwassen paard" :

De merrie moet tijdens de dracht regelmatig ontwormd worden en nog een keer kort voor de geboorte (ongeveer 2 weken).

dank u, dank u!

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:30

Leuke foto's van Kyara in dat andere topic Keevagirl! Het is echt al een hele dame geworden Ik heb daar maar niet meer gereageerd, omdat het een oud topic is

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:26

Iwaya het is echt een onwijs schatje!!
libel heeft de banden nu goed los. ben in twijfel of ik er vannacht uitga. verwacht het gezien de vulva donderdagnacht maar de uier staat ook echt op ontploffen

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:38

Succes Nimber!!!

Ik had al eerder geschreven dat Kimberly wat kreupel was, nu is ze dus hartstikke kreupel. Ze ontlast het hele been@!!!! Ze hoeft ook pas in juli te bevallen, maar heeft een buik voor mei! Ik ben weer doodsbang voor een 2ling, het is bij haar namelijk 2 jaar geleden echt gebeurd!

Ik wou dat ik geld had voor een VA dan had ik hem zelf laten komen en ook gelijk laten scannen. Ook al zou het dan nu al te laat zijn...

Valeria

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:47

hallo dbt bokkers!!

het is vandaag 1 maart
DUS NOG 1 WEEK EN DAN KAN VANESSA DER VEULEN UITPOEPEN!!!

hahaha sorry hoor ben gewoon blij dat het allemaal bijna voor bij is en ik ook strax kan gaan genieten van mijn kleine beeb!!

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:23

oei adriana, wat vervelend voor je, hoop dat het allemaal meevalt voor jou en je paard!
Sterkte!!

Hier verder alles rustig aant front.
Heb op Kapaza gister camera besteld, helemaal niet duur, dus ga ik eens kijken wat het is!
KAn buiten en binnen gebruikt worden,soort bewakingscamera,dus bevalt hij niet voor de paarden, dan kan hij hier bij het hekken/oprit gehangen worden!Dan zien we gelijk wie er aanbelt!en als we dan niet willen , moeten we niet opendoen
hihi!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:21

Goeiemorgen maar weer, wat een weer he? Wilde vandaag op mijn vrije dag Neon gaan rijden maar kreeg al te horen dat ik er maar een slee achter moest binden.

Nimber, enne?????????????????????????

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:24

morguh!

Iwaya wat een dot van een veulen! en idd. wahahah
Moet zeggen dat ik het vorig jaar ook fout had. mijn welsh merrie werd geboren .. en ik dacht ook geen kling te zien. maar omdat moeders mij het hok uit schopte kon ik niet tussen de benen kijken

Keeva met haar oude veulen

Mijn welsh had ook weke koten. komt idd goed hoor.. ook al is het een eng gezicht vind ik.

jeetje mijn merrie had net echt mega dikke uiers.,! veel meer dan gister avond!. check vanavond hoe en wat

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:25

morguuhn allemaal!!

Ik bekijk nog even alle schattige veulenfotows en droom stiekem verder hier op het werk van mijn donkerbruine hengstveulen... (dat zou toch mooi wezen... )

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:26

Ja hier ook al, kinderen zijn wel op de fiets naar school, maar de weg is nog niet schoon! Ik kijk wel even hoe het vanmiddag is.... hopelijk is hij dan wel schoon, want het dooit toch behoorlijk. Ik wil toch even bij mijn meisje kijken

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:30

als het zulk weer blijft he.. en jullie veulen komt.
Is het raar als ik dat veulen een veulen deken op zal doen .. als het te koud heeft?

Ik heb er nog 1 liggen namelijk..

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:40

ik ga ervanuit dat het tegen die tijd niet meer zo koud is...
maar als je dr toch al 1 hebt liggen en "het" heeft het koud dan is dat natuurlijk wel een optie.
Wij houden het veulen dan denk ik wat vaker binnen.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:46

Bij ons zal het natuurlijk niet meer zo koud zijn, maar ik zou (als het veulen gezond is en groot genoeg enz) eigenlijk vermijden om dekens enz te gaan gebruiken...
Als het nat ligt (wat hier wel veel vorkomt )laten we het veulen een aantal keer per dag buiten, maar nemen we ze meestal na een half uur ongeveer weer binnen, zodat ze droog kunnen liggen, dan krijgen ze het meestal ook niet koud.
Zo lieten we ze steeds langer en langer buiten, zeker als het mooi weer was
Na 2 weken gaan ze de hele dag buiten en na 1 maand 24/7 (Zo hebben we het vorig jaar toch gedaan)

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:01

Morgeuh !!

Hier ligt een pak sneeuw joh,wel 15 cm.
Wilde vandaag Ydwine effe buiten laten,maar is dat wel verstandig ??
Vanmorgen lag ze neer,ik al gelijk in paniek tuurlijk...dacht dat het zover was

Ben trouwens toch nog naar de Lidll geweest een wat denk je....alles was al weg

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:03

ik sluit me aan bij jessje: normaal heeft een veulen het niet te koud, gewoon opletten dat het warm en droog kan liggen...

@amandake: logisch he als er gekken als ik zijn die er om 10u al zijn
ik zou haar toch even buitenzetten: kan geen kwaad toch zo'n uurtje of wat

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:09

@frenia : doe ik

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:17

Ik zou haar ook gewoon buiten zetten, tenzij je denkt dat ze écht elk moment kan bevallen. Beweging is nl. wel heel goed voor drachtige merries!

Verder ga ik ook met jessje mee vwb het veulen.
Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar dan zou je altijd nog een warmtelamp kunnen overwegen, zoals Marije nu heeft voor Macy en Lona. Marije had ook een dekentje gekocht omdat ze het al aan voelde komen dat dit veulen vroeg en dus zwak en schraal behaard zou zijn, maar Macy vond het helemaal niks, zo'n deken. Nu dus onder de warmtelamp (sorry Marije, ik denk "ik ben zo vrij ..." )

Balen van Kimberly adriana ... ze heeft idd nog een lange weg te gaan.

Hier (bijna) geen sneeuw gelukkig!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:23

Utah houdt hem nog even lekker binnen, ze zal wel denken, mij te koud! Ze was 25 februari uitgerekend. Ze krijgt wel al uier en de banden zijn ook al slap en het veulen gaat soms tekeer! Heb best wel medelijden met haar, ze is soms echt moe van al dat gedraai en geschop van daar binnen. Laat jullie wel weten als het zover is!

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:26

Brennie schreef:
Utah houdt hem nog even lekker binnen, ze zal wel denken, mij te koud! Ze was 25 februari uitgerekend. Ze krijgt wel al uier en de banden zijn ook al slap en het veulen gaat soms tekeer! Heb best wel medelijden met haar, ze is soms echt moe van al dat gedraai en geschop van daar binnen. Laat jullie wel weten als het zover is!

oh my gosh... .ik mag hopen dat mijn merrie niet zolang wacht... hahahhaa.... sterkte drmeej...

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:31

Mac schreef:
Verder ga ik ook met jessje mee vwb het veulen.
Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar dan zou je altijd nog een warmtelamp kunnen overwegen, zoals Marije nu heeft voor Macy en Lona. Marije had ook een dekentje gekocht omdat ze het al aan voelde komen dat dit veulen vroeg en dus zwak en schraal behaard zou zijn, maar Macy vond het helemaal niks, zo'n deken. Nu dus onder de warmtelamp (sorry Marije, ik denk "ik ben zo vrij ..." )

Klopt helemaal Mac!
Ik gebruik normaal ook nooit dekentjes voor veulens, als ze vroeg in het jaar geboren worden, zorgt de natuur voor een extra warm jasje.
Zeker op stal heeft een veulentje dan niets extra's nodig, hooguit een extra laag stro zodat de kou niet op kan trekken.
Met goed weer doe ik ze dan ook gewoon naar buiten, de eerste dagen voor een korte periode en dan eventueel meerdere keren.

Lona heeft wat extra zorg nodig omdat ze zo klein en veel zwakker is dan normale veulens en ze ook nog geen goede vacht heeft.
Ik had idd een veulendekentje gekocht maar ten eerste was dat veels te groot voor haar (en het is echt een mini dekentje, kan je nagaan hoe klein ze is) en we hebben wel wat geknutseld met een handdoek maar omdat ze ook nog veel problemen had met opstaan, hebben we dat er weer af gehaald.
De warmtelampen in de stal geven genoeg warmte om Lona op temperatuur te houden en dat is voor Lona en Macy ook een stuk fijner.
Macy was het ook helemaal niet eens met een dekentje voor Lona

Als ze binnenkort voor het eerst even naar buiten gaan, krijgt Lona wel het handdoek-dekentje op, om te voorkomen dat ze teveel afkoelt.
Maar bij een gezond en normaal ontwikkeld veulen is dat niet nodig.

Met koud weer zou ik na de geboorte wel zorgen dat je het veulen goed afdroogt. Als ze nat zijn, koelen ze snel af en als je ze met een handdoek goed droog wrijft, voorkom je dat.
Gezonde en normaal ontwikkelde veulens kunnen zich daarna prima zelf op temperatuur houden.