[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smeetje_x

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:49

Ik zie iedereen met de uierfoto's al, jeetje wat gaat dat toch snel.
April zit vandaag op 204 dagen.
En sinds eergister heeft ze een "vochtbult" bij dr buik voor de uier zitten. Deze is gister nog wat groter en harder geworden, en de is de andere kant ook wat dik geworden. Haar uier zelf is wat harder dan normaal, maar niet gevuld. Temperatuur was gisteravond 37,8°. Iemand dit eerder gezien? (Het is niet mega duidelijk te zien op de foto's)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:27

dat is zucht. sommige merries krijgen dat

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:32

Denk inderdaad dat je dat niet snel gaat vinden met zo laag in suikers en zetmeel. Je krijgt nu veel verschillende meningen. De ene zal havens super vinden de andere pavo en een ander weer cavalor.
Ik heb zelf havens,pavo,subli en cavalor geprobeerd, maar bij mij werkt Havens gewoon het beste en voer ik er bij merrie brok, basis/sport en veulenbrok van.
Vitalbix heb ik een zak staan maar heb ik net 1 schep uitgehaald. Is gewoon niet helemaal mijn ding en de pony waar die voor was die liet het ook nog vaak even staan haha. Maja die was hoefbevangen dus dan moet je iets.
Als ik geen HB, overgewicht of iets heb dan voer ik lekker mijn havens :)

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:32

Ik denk dat dit gewoon zucht is ?
Mijn merrie (208 dagen nu) heeft dit ook af en toe. Het trekt weer weg en komt terug,... maak me er niet druk om

LaDonna75

Berichten: 2218
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:05

Ja zucht, hoort erbij en zegt niet alles :j

Hier ook Havens basisbrok voor de dames, alleen mijn rijpony eet liever muesli dus die krijgt Pavo Nature-muesli. Maar ik heb ook geen paarden met HB, over/ondergewicht enz. Merriebrok voer ik niet, de pony is dik genoeg, alleen basisbrok met extra vitaminen is voldoende voor haar.

Stalmelyn iets met instellingen in de app van je camera misschien?

Whaaa sommige merries zijn al bijna zo ver! Spannend hoor, Ashley moet nog 4 maanden :)

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:30

Ik heb hiervoor pavo merriebrok gehad maar hier gaf ze niet genoeg melk van, nu ben ik altijd een beetje huiverig om een andere merriebrok te proberen

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:19

Heeft er iemand ervaring met breeders gold van equifyt ?
Ik voer momenteel gold + herbs + pre active + greenpower, maar was aan het twijfelen of ik de laatste 3 maand de breeders gold zou bijvoeren.

Zou ook goed zijn voor de melkafgift ed.

ual_95

Berichten: 663
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:22

Die van mij heeft ook wat zucht hoor. :) Ik was zojuist op stal en trof een soort harsdruppel achtig iets aan. Wat vinden jullie? Ze zit op dag 293. Afbeelding

ual_95

Berichten: 663
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:24

Afbeelding
Deze is wat duidelijker

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:47

Dat zijn de dopjes/stopjes of hoe noemen we die ook al weer, zo kan er geen vuil naar binnen. (Dacht ik)

LaDonna75

Berichten: 2218
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:49

Ja die zijn het. Is geen hars.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:46

Ik gooi dit even in de groep. Hebben jullie gezien dat de tijd waarin het veulen gechipt moet zijn, binnen 4 maanden moet worden. Dit was altijd binnen 6 maanden, zie link van het KWPN.

Vanaf 21 april 2021 wordt het in Nederland verplicht om paarden te registreren op een locatie. Dit betekent dat iedereen met een paard of ezel een UBN nummer moet aanvragen bij de RVO voor de locatie waar het dier staat. Het dier dient dan in het systeem gekoppeld te worden aan de desbetreffende locatie. Deze regeling is al bekend voor rundveehouders, schapenhouders en geitenhouders.

Als paarden langer dan 30 dagen van locatie wisselen dan moet dit via de RVO website bekend gemaakt worden. Verplaatst het paard zich korter dan 30 dagen dan moet er een administratie aanwezig zijn thuis van waar het paard geweest is en hoelang (alleen bij overnachting). Deze administratie dient 3 jaar bewaard te worden.

Tevens dienen veulens binnen de 4 maanden gechipt te worden. Mocht dit later gebeuren dan is het paard definitief uitgesloten voor de slacht.

Voor meer vragen en informatie zie volgende websites.

https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

https://sectorraadpaarden.nl/themas/ide ... gistratie/

https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... en-chippen

Voor mij wel een dingetje, omdat ik via het Westfalenstamboek fok. Hier worden de veulens altijd op de keuring gechipt en dat is niet altijd binnen 4 maanden... Ben benieuwd of de Nederlandse stamboeken dit rond gaan krijgen.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:22

Het blijft puzzelen en frustrerend haha.
Het beeld is super (nachtzicht in de keuken getest) Afbeelding
Alleen ben ik soms wel verbonden en vaker niet
Afbeelding
Afbeelding
En heb alleen beeld als ik dus in de buurt ben van de camera ongeacht of mifi wel of niet werkt. Als het werkt ben ik blij maar nu ben ik er even klaar mee haha.

stal_HD
Berichten: 3093
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:51

Ik las ook over die 4 maanden.
Lekker als de chippers hiervan niet op de hoogte gebracht worden.
Ik vraag mij af of dat ook kan. Omdat er altijd geadviseerd werd pas vanaf 3 maand oud te chipen.
We zullen zien. Ik hoor het vanzelf wel...

LaDonna75

Berichten: 2218
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:22

Ja die 4 maanden...afgelopen jaar is dat wel gelukt maar het maakt het wel lastiger allemaal.

StalMelyn wat een gedoe zo. Ik weet het ook zo even niet, maar mijn camera kan ik via de app overal inzien, ook op mijn werk bijvoorbeeld. Dus misschien moet je ergens iets instellen dat je via internet kijkt, en niet alleen via de mifi?

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:49

Die 4 maanden is hier niet gelukt mijn veulen van vorig jaar is met 6 maanden gechipt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78672
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:08

Tot nu toe zijn al mijn veulens binnen de 4 maanden gechipt. Chopper doet de rondes in juli/augustus met wat uitloop naar september voor de latere veulens. Februari/maart/begin april veulens zitten dan inderdaad boven die 4 maanden, maar met mijn mei veulens heb ik nooit problemen gehad.

Vulina

Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:18

floripori17 schreef:
Hey even vraagje aan de ervaren fokkers: moet ik mij zorgen maken als het veulen nog steeds scheef lijkt te liggen? Ik weet dat ze een draai maken rond de 300 dagen, maar is er niet kans dat die draai dan ook mis gaat gezien die nu nog steeds scheefligt? (Lijkt zo iig) Of hoef ik daar niks mee te doen?

Ik neem morgen weer even de tijd om op iedereen te reageren :)



Een veulen draait alleen bij de geboorte. In de tussentijd ligt het op de kop, en zo blijft het liggen tot het geboren wordt. De 10 dagen draai is ook geen draai, maar het oefenen van de geboorte. Beetje rek en strek oefeningen.. Hier staat de ligging en andere info makkelijk uitgelegd incl plaatjes:

https://www.evy.nl/informatief/de-ontwi ... en-veulen/

Vulina

Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:19

Fijn, al die regeltjes.. Het wordt er niet makkelijker op..

Tanja84

Berichten: 0
Geregistreerd: 07-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:33

StalMelyn schreef:
Het blijft puzzelen en frustrerend haha.
Het beeld is super (nachtzicht in de keuken getest) [ [url=m/9mezFj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Alleen ben ik soms wel verbonden en vaker niet
[ [url=m/ZLPHpM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kOj07U.jpg]Afbeelding[/url] ]
En heb alleen beeld als ik dus in de buurt ben van de camera ongeacht of mifi wel of niet werkt. Als het werkt ben ik blij maar nu ben ik er even klaar mee haha.


Ik ben niet erg technisch, maar kan het dat je een rechtstreekse wifi verbinding hebt met je toestel...dus eigenlijk niet over je simkaart? Onze babyfoon werkt met wifi-verbinding zonder internet. Denk dat je nog wat aan je instellingen moet aanpassen.

Dat met die 4 maanden...geen idee of dat vroeg of laat is

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:24

StalMelyn schreef:
Het blijft puzzelen en frustrerend haha.
Het beeld is super (nachtzicht in de keuken getest) [ [url=m/9mezFj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Alleen ben ik soms wel verbonden en vaker niet
[ [url=m/ZLPHpM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kOj07U.jpg]Afbeelding[/url] ]
En heb alleen beeld als ik dus in de buurt ben van de camera ongeacht of mifi wel of niet werkt. Als het werkt ben ik blij maar nu ben ik er even klaar mee haha.


Ik heb ook de camera die met mfi werkt denk wellicht dezelfde is indd drama anders moet je me even pb doen misschien kan ik je verder helpen

Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:28

smeetje_x schreef:
Ik zie iedereen met de uierfoto's al, jeetje wat gaat dat toch snel.
April zit vandaag op 204 dagen.
En sinds eergister heeft ze een "vochtbult" bij dr buik voor de uier zitten. Deze is gister nog wat groter en harder geworden, en de is de andere kant ook wat dik geworden. Haar uier zelf is wat harder dan normaal, maar niet gevuld. Temperatuur was gisteravond 37,8°. Iemand dit eerder gezien? (Het is niet mega duidelijk te zien op de foto's)

[ [url=m/zYiG5l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IF74cG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uF5Z5K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is zucht! Kate heeft daar op t moment ook erg last van! Kon geen kwaad volgens VA... (hebben er door VA naar laten kijken omdat het er ineens was en best flink en Kate er last van had. Had t nog nooit zo vroeg in dracht gezien...)
Zo ziet t er bij Kate uit...
Afbeelding
Vrolijke bollie :')
Afbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:14

Vervelend stalmelyn.. daarom heb ik mijn camera laten instellen met simkaart. In principe plug en play. Ik ben niet technisch dus betaal dan liever paar euro extra dat het werkt haha.

Suffie had het inderdaad via het webinar gehoord. Wel heel erg krap die 4 maanden. Snap niet dat daar geen 6 maanden van gemaakt wordt. Chippers krijgen het zo wel heel erg druk.

ual_95

Berichten: 663
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:33

Hier inmiddels de reolink geïnstalleerd. Super eenvoudig. Precies zoals je zegt Dustinlover, het koste me wat, maar het is het absoluut waard. Afbeelding

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:55

suffie schreef:
Ik gooi dit even in de groep. Hebben jullie gezien dat de tijd waarin het veulen gechipt moet zijn, binnen 4 maanden moet worden. Dit was altijd binnen 6 maanden, zie link van het KWPN.

Vanaf 21 april 2021 wordt het in Nederland verplicht om paarden te registreren op een locatie. Dit betekent dat iedereen met een paard of ezel een UBN nummer moet aanvragen bij de RVO voor de locatie waar het dier staat. Het dier dient dan in het systeem gekoppeld te worden aan de desbetreffende locatie. Deze regeling is al bekend voor rundveehouders, schapenhouders en geitenhouders.

Als paarden langer dan 30 dagen van locatie wisselen dan moet dit via de RVO website bekend gemaakt worden. Verplaatst het paard zich korter dan 30 dagen dan moet er een administratie aanwezig zijn thuis van waar het paard geweest is en hoelang (alleen bij overnachting). Deze administratie dient 3 jaar bewaard te worden.

Tevens dienen veulens binnen de 4 maanden gechipt te worden. Mocht dit later gebeuren dan is het paard definitief uitgesloten voor de slacht.

Er is een dierenarts geloof ik die een typefoutje gemaakt heeft, want als je alle 3 de links aanklikt staat overal behalve veulens tot 6 maand....

Voor meer vragen en informatie zie volgende websites.

https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

https://sectorraadpaarden.nl/themas/ide ... gistratie/

https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... en-chippen

Voor mij wel een dingetje, omdat ik via het Westfalenstamboek fok. Hier worden de veulens altijd op de keuring gechipt en dat is niet altijd binnen 4 maanden... Ben benieuwd of de Nederlandse stamboeken dit rond gaan krijgen.