[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:13

Ik vind mei de mooiste maand om te dekken. Op 3 maanden hebben ze geen gigabuik en als je geluk hebt bevallen ze netjes begin april ergens.

Hier ga ik vooral mogen hopen dat het bij marley van de eerste keer pakt. Want heb maar 1 kans en dat is de veulenhengstigheid.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:37

Jupi werd vorig jaar al vrij snel buikig (rond) dus ik twijfel mei of juni... Maar ach nog tijd genoeg om over te denken :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:50

Als ze van de eerste keer pakt kun je ook juni doen.

Hier hoop ik echt dat ze gewoon pakt want na 1 keer dekken zal ze getraind moeten worden voor de keuring. Wil nog 1 keer proberen die 1ste premie te halen en anders maar voor zoveel 2de premies dat ze preferent kan worden

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:54

Wanneer is ze uitgerekend Sara? Want daarna gelijk weer dekken en dan in training? Ik zou wel een beetje oppassen met een jonge merrie met een jong veulen aan de voet...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:59

Normaal is ze 6 juni op 320 dus schat dat ze midden juni gaat bevallen. Eind juni naar bentley dan ongeveer en dan heeft ze een maand "rust" om in augustus langzaam alles op te bouwen zodat ze op keuring er fatsoenlijk uitziet. Ga er niet zoveel van vragen als dit jaar want ze strak krijg ik ze niet meer.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:21

CL knap geschoren! En jouw "het" is ook knap hoor! Ik heb geen palomino meer en anderhalf jaar terug had ik er nog 3.. ;( ,komt misschien wel weer.

Fotsy voor jou volgend jaar nog zo een knappe palomino erbij. :j

Biancatje ik vind jouw merrie anders ook wel knap hoor! En ook het kleurtje,ook al is het "vos".
Ik heb hier nog altijd twee knappe vosjes lopen hoor trouwens. :j

Vanessa Pokerface is zo mooi. <3 Echt mijn type paardje,dat bruintinten ook mijn favo waren wist je trouwens ook al wel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:29

Luna2006 schreef:
Normaal is ze 6 juni op 320 dus schat dat ze midden juni gaat bevallen. Eind juni naar bentley dan ongeveer en dan heeft ze een maand "rust" om in augustus langzaam alles op te bouwen zodat ze op keuring er fatsoenlijk uitziet. Ga er niet zoveel van vragen als dit jaar want ze strak krijg ik ze niet meer.

ik heb geen verstand van mini keuringen,

maar als de omstandigheden zoveel minder zijn als vorig jaar, waarom denk je dan nu wel een 1e premie te kunnen behalen,

Ik zou een jong veulen niet die infectiedruk van steeds wisselende omgevingen aan willen doen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:51

Ik zou het hierbij laten Sara wat keuringen betreft. Marley zag er super uit op de keuring dus dat ga je niet overtreffen volgend jaar in mindere omstandigheden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:02

Voor keuringen zou ik er gewoon naar kijken hoe ze er volgend jaar bij staat. Niet nu al helemaal vastleggen met planningen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:07

Sowieso wil ik der tot preferent hebben (als ze natuurlijk in goede conditie blijft staan :P) , dus moet ze 3maal een 2de premie halen. Vermits ze dit jaar een tweede heeft gehaald moet ze nog 2 keer gaan. Als ik dan goede veulens kan fokken is ze binnen een paar jaar preferent.

Staat ze der miserabel bij in augustus, ja dan kan ik haar niet voorbrengen natuurlijk. Dat spreekt voor zich dat merrie voor gaat dan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:18

maar wel zonde als dekken in veulenhengstigheid niet lukt en je dr leeg moet laten enkel voor de keuring.

kun je dat niet beter doen in een jaar dat ze gust blijft.

of scheelt het heel veel in prijs veulen als moeder preferent is?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:19

Veulens verkopen dan wel eens beter heb ik het idee. Of ik persoonlijk kijk naar hoe de ouders het doen op keuring etc.
Sowieso wil ik maar 1 keer dekken, anders zit ik weer met een heel laat veulen. Pakt ze juni/juli niet zitten we alweer bijna augustus omdat ze een cyclus heeft van 21 tot 23 dagen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:00

Zo wat komen er schoonheden langs. Erg leuk.

Ze zijn denk ik wel wat minder streng met een veulen aan de voet. Het is toch logisch dat ze er niet super de super strak bij staan... Gewoon kijken hoe ze er tegen dan bijstaat.

Ik krijg het volgend jaar super druk op de keuring... Als ik wil wat ik in mijn hoofd heb. Hihihi twee merries met beiden een veulen en een 3 jarige die voor het eerst gaat. Maar die laat ik dan wel eerst thuis prok keuren anders kom ik helemaal niet uit. Dus 5 maal de ring in. En als ik geluk heb misschien wel vaker.

Ik heb ook een leuke palo. Zie overzicht door de jaren heen. }:0

Afbeelding
als veulen net geboren.

Afbeelding
als jaarling in september.

Afbeelding
in augustus als 2 jarige.

Afbeelding
geschoren als 3 jarige.

Afbeelding
ongeschoren in maart 2013 en drachtig van giedo.

Afbeelding
ongeschoren in de zomer 2014, zogend van Heather.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:06

Chakira <3 <3 <3

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:19

Dat is een leuke merrie stal_HD!

Keuringen.. Ik heb het karakter er gewoon niet voor :o
Ik vond het zo jammer toen ik vorig jaar Cas zijn hooi steeds moest minderen,het werd wel vervangen door lucerne en speciale brok etc. maar hij at en eet zo graag zijn ruif met hooi...
Hij werd toen ook afgestraft op de keuring doordat hij nog steeds te dik was en met gelijk ook hoor,de anderen waren veel strakker in het pak en zo kwam hij niet tot zijn recht. Maar ik weet nu wel dat het niks voor mij is. :P
Al was het ook wel stom dat die keuring in januari valt bij het BMP.Het was toen zo nat dat trainen bijna niet lukte hier en steeds die deken op en af.. Een paar maanden later stond hij keurig in showconditie zonder dat ik er ook maar iets had moeten doen,daar zorgden de hengstige merries wel voor. Intussen is hij weer lekker aan het hervallen in zijn vetjes. :+

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:46

linda2008 schreef:
CL!! Hier een grooot fan van jouw paardjes!! Dat scheren hihi geweldig!!!
Die palo is ook :~ en jammer dat het een "het" is? Kom maar brengen hoor :P oh wacht dat is wel wat ver natuurlijk :') haha

Thanks!

De Palo is ondertussen ruin, dus in meerdere opzichten is dat jammer ;)
Maar nee, hij is niet te koop! Voorlopig althans nog niet...
Brengen kan ik m niet maar hij staat wel in NL :)

Over keuringen kan ik niet meepraten... Ik zou gewoon tzt kijken hoe de merrie erbij staat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:58

stal_HD schreef:
Zo wat komen er schoonheden langs. Erg leuk.

Ze zijn denk ik wel wat minder streng met een veulen aan de voet. Het is toch logisch dat ze er niet super de super strak bij staan... Gewoon kijken hoe ze er tegen dan bijstaat.

Ik krijg het volgend jaar super druk op de keuring... Als ik wil wat ik in mijn hoofd heb. Hihihi twee merries met beiden een veulen en een 3 jarige die voor het eerst gaat. Maar die laat ik dan wel eerst thuis prok keuren anders kom ik helemaal niet uit. Dus 5 maal de ring in. En als ik geluk heb misschien wel vaker.

Ik heb ook een leuke palo. Zie overzicht door de jaren heen. }:0

[ [url=m/9khiIW.jpg]Afbeelding[/url] ]
als veulen net geboren.

[ [url=m/XYxCYM.jpg]Afbeelding[/url] ]
als jaarling in september.

[ [url=m/1KTAsQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
in augustus als 2 jarige.

[ [url=m/ep8cgm.jpg]Afbeelding[/url] ]
geschoren als 3 jarige.

[ [url=m/yQJldO.jpg]Afbeelding[/url] ]
ongeschoren in maart 2013 en drachtig van giedo.

[ [url=m/uCJBj1.jpg]Afbeelding[/url] ]
ongeschoren in de zomer 2014, zogend van Heather.

Ik heb volgend jaar eigenlijk 3 3 - jarigen die voor de keuring moeten en 2 merries met veulen. Zal em nie worden haha

De pendel gaf vanmorgen een hengstveulen aan. Vorig jaar had hij het ook goed bij deze merrie
Hopen dat ie het voor deze keer fout heeft :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:01

Ik plan nooit vooraf keuringen. Wel blijft er komend jaar een driejarige zeker thuis. Die heeft gewoon veel meer tijd nog. Een kan zeker en een wordt op het randje. De zekere begin ik na de hengstenkeuring klaarmaken (voor juni-juli). De gene op het randje doet het altijd slecht op stal dus die wacht ik eerst af. Is altijd moeilijk te zeggen 3/4 jaar vooraf of ze er klaar voor zijn

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:11

cemlys hoe en waarmee pendel jij?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:41

Staarthaar en een spijker. :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:54

Mathilda, er werd niet heel erg door buikjes heen gekeken van zogende merries hoor...

Ik vond jupi er persoonlijk best netjes uit zien voor een merrie met veulen aan de voet, maar kreeg er wel commentaar op...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:12

Ik had ook eerlijk gezegd verwacht dat jupi een eerste ging krijgen.
Vond dat majoie ook hoger mocht krijgen...
Effe snel een foto gedownload. Foto is gemaakt door kim op de keuring.
Afbeelding

Tis zeker niet de meest luxe merrie maar is niet moddervet, in tegendeel, ze was echt goed in conditie.
Ze zou te basis zijn en een te iele hals...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:28

Cemlys schreef:
Ik heb volgend jaar eigenlijk 3 3 - jarigen die voor de keuring moeten en 2 merries met veulen. Zal em nie worden haha

De pendel gaf vanmorgen een hengstveulen aan. Vorig jaar had hij het ook goed bij deze merrie
Hopen dat ie het voor deze keer fout heeft :)

Ik ben er ook nog,waarschijnlijk zijn we dan op dezelfde keuring dus ik kan je altijd helpen.

Hier volgend jaar 2 merries met veulens voor de keuring,weet alleen niet of ze allebei naar dezelfde gaan.

Pepper mag voor "voorlopig keur" en haar veulen mag ook op keuring.

Ylona niet maar veulen misschien wel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:30

vind het halsje niet iel, wel erg kort

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:43

Amai Linda ik vond Jupi er wel knap op staan hoor! Best dat ik niet meedoe met mijn merries dan.
Wat was het commentaar? Dat ze te dik was?