[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:59

corinadrenth schreef:
Iedereen die zegt, een paard/pony red zich wel. Die moet echt is bij zichzelf na gaan denken.

In 1 week tijd 2 kunnen laten ophalen door Rendac.

9 van de 10 keer gaat het goed, maar je zal vooraf nooit weten of je nummer 9 of nummer 10 bent........ De mensen die niet waken moeten zich afvragen of er mee kunnen leven als ze nummer 10 zouden zijn....

Heel veel sterkte corina

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:59

Anomien schreef:
Kabayo schreef:
Mightyjoe wat een pech. Ik heb er nog nooit van gehoord een liesbreuk. Succes met de operatie. Op internet staat dat hengsten dan gelijk gecastreerd worden? Bij hem ook?

Astrea gefeliciteerd!

Ik wel, mijn moeders merrieveulen had het ook. Ik dacht er vrij naïef en simpel over omdat je het niet heel goed zag.

Toch zei mijn moeder dat de operatie best heftig was. Inmiddels weet ik dus beter.

Wij dachten ook eerst heel dom 'goh hij heeft al een balzakje'. Gelukkig kwamen we er vrij snel achter dat het niet hoort..

Ik ben net gebeld en het gaat boven verwachting goed. Hij is fit, geen koorts en drinkt goed. De wonden zien er goed uit en hij mag waarschijnlijk eerder naar huis. Ik durf nog niet te vroeg te juichen maar tot nu toe verloopt het goed.

garffpamela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:32

Seven gefeliciteerd!

Corina wat verdrietig zeg, sterkte.

MightyJoe wat fijn dat de operatie goed is gegaan

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:30

Corina ik heb vast wat gemist maar heb je nou meerdere pechbevallingen dit jaar?

Ik begrijp je helemaal hoor, ik kan niet leven met het idee dat ik meer had kunnen doen om zoiets te voorkomen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:02

Sterkte corina, wat een pech :(

Iemand hier die eens mee kan kijken? Is dit een navelbreuk(je)?

Het voelt hard aan, en is ook al mooi dicht

Afbeelding

Dit is terwijl ze lag te slapen, beetje aparte foto misschien :')

Afbeelding

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:45

Al_Zawraa schreef:
MariskaFally, wat naar dat ze zelfs naar de kliniek is geraakt. Hoe gaat het nu?

Ze is eergisteren op de operatietafel gelegd nadat er een stukje plastic gevonden is wat vast zat van een paddock/grintrooster die wij in de paddocks hebben liggen. Dit verklaarde waarom drinken wel lukte maar zodra ze iets nam wat vaster was van structuur dit vast liep.

Ze is door het oog van de naald gegaan want het wou na ruim 2 uur niet los komen. De chirurg belde op dat moment dat we nog een optie hadden en dat was van buiten benaderen maar dat was invasief, onzeker en vol risico's en daar hing ook een flink kostenplaatje aan iets wat niet haalbaar zou zijn. Kortom ik dacht dat het einde verhaal was. Maar de chirurg ging nog een half uur alles uit de kast trekken en zou dan opnieuw bellen.

Ik werd na 3kwartier gebeld met het goede nieuws dat het ze toch gelukt was. (Dit was maandagavond om 11 uur)

En net hebben ze gebeld dat de zichtbare schade minimaal is, ze verwachten dat het volledig geneest en je er nagenoeg niks van gaat terug zien. Ze krijgt nog 1 dagje antibiotica voor de zekerheid tegen mogelijke longontsteking maar doet het verder super goed *\o/*

Morgen mogen moeder en kind waarschijnlijk weer lekker mee naar huis

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:45

Vraagje voor de wat meer ervarenen fokkers onder ons :) deze druppel hing er niet vanzelf aan maar het was de druppel die ik voor de pH test heb gebruikt, pH test vond ik wat onduidelijk vandaag maar vergat foto te maken en na een tijdje droogt hij natuurlijk anders op qua kleur, leek wel wat onder de 7 te zijn. Maar wat mij vooral opviel was dat de kleur van het druppeltje op de uier nu toch wat witter leek? Merrie is verder heel rustig. Wat denken jullie zelf op stal blijven of nog een nachtje aan de pensionhouder overlaten?

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:50

Equinight heel veel merries bevallen met een druppel aan de uier. Ik zou er bij blijven

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:01

MariskaFally, dat stukje zat dus vast in haar slokdarm? En ze hebben het nu van buitenaf kunnen verwijderen begrijp ik uit jouw verhaal.
Wat een geluk dat dit dan zo afloopt!
En morgen weer lekker thuis, kun je eindelijk gaan genieten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:06

Jeetje mariska :\

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:15

Gelukkig is het goed gegaan mariska wat heftig moet dat zijn geweest zo onzeker.

10 uur werken en dan thuis komen bij dit <3
Afbeelding

Hij is echt heel grijs ben benieuwd of hij zwart word of toch heel donker bruin

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:37

Wat een lekker bekkie Seven <3
Ik kwam gisteren zo aan op stal:
Afbeelding

DDDara, heel goed gezegd!

MightyJoe, fijn dat het goed gaat met hem!
Heb je foto’s van hoe het eruit zag?

Corina, heel veel sterkte :knuffel:

Afbeelding

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:47

BusyMissy schreef:
MariskaFally, dat stukje zat dus vast in haar slokdarm? En ze hebben het nu van buitenaf kunnen verwijderen begrijp ik uit jouw verhaal.
Wat een geluk dat dit dan zo afloopt!
En morgen weer lekker thuis, kun je eindelijk gaan genieten.

Klopt ze hebben het gelukkig weer via de mond terug eruit gekregen. Het zat zo'n 30 cm vanaf de neus vast in haar slokdarm. En eerst leek het er dus ook echt heel sterk op dat het er niet meer uit kwam (ze waren al ruim 2 uur aan het proberen toen ik gebeld werd dat het niet wou lukken) maar gelukkig gaf de chirurg het nog niet op en is het er toch wonderbaarlijk genoeg zonder schade toch uit gekomen.

Hopelijk krijg ik morgen de chirurg nog te spreken want ben wel heel benieuwd hoe het uiteindelijk toch gelukt is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:21

Och cynthia dat is te zoet voor woorden <3

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:16

Al_zawraa Gelukkig was je erbij en kon je helpen. Wat een Sjiek kereltje idd <3

Garffpamela Als het goed gaat zou ik ze gewoon samen laten de hele dag.

Knolselder snap helemaal dat je klaar bent met Merel en het waken. Ze houd je flink bezig zo. Dat zou heftig zijn als je geen paarden meer zou kunnen houden.

Valuna Dat wordt spannend wie eerst gaat.

Baudyh Fijn dat alles goed gaat. Nu kun je lekker genieten.

Corinadrenth wat heftig, Heel veel sterkte.

MightyJoe Fijn dat de operatie goed is gegaan. Nu hopen op een vlot herstel.

Rensju Gefeliciteerd met de lammetjes

Mirjamalvaro Dat is een serieus volle uier.

Melvern Nog even en je kunt aftellen :D

Sharonindezz kun je het naveltje induwen en voel je dan een opening naar binnen zeg maar? Bij een navelbreuk voel je duidelijk een opening in de buik als je de navel induwt.

MariskaFally Gelukkig hebben jullie goed gehandeld en haar naar de kliniek gebracht. Wat een pech zeg. Hopelijk geneest ze vlot nu.

Equinight Met zo een uier en die kleur melk zou ik haar zeker in de gaten houden en gaan waken.

Seven heerlijk hé als je zo kunt thuis komen <3

Cynthia82 wat een heerlijk snoetje zo over de deur :+:

Saartje staat hier bijna op ontploffen :+ overmorgen zit ze op 300 dagen. Bijna aftellen dus. Zij en Tina zijn de laatste van het jaar.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Merel - 359 dagen
Quir - Odette - 351 dagen
Valuna - Sterre - 340 dagen
Soeboenoe - Aradia - 339 dagen
Mer1980 - O Solo Mia - 339 dagen
Quir - Char - 336 dagen
Lyona - Fenja - 336 dagen
Lyona - Silver - 335 dagen
SparkYY_8 - Zilverling Mirna - 334 dagen
Valuna - Nala - 333 dagen
XxDiandraxX - Yuna - 329 dagen
Quir - Carice - 327 dagen
Knolselder - Peach - 314 dagen

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:24

nieky1193

Afbeelding

Kleur melk is nu zo, even op zwarte achtergrond want is wat beter te zien, ben benieuwd of ze nu echt doorzet :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:48

Wow Saartje :))

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:03

Saartje is eerder een Saar :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 05:44

Zo saar :=

Ben benieuwd hoe lang dat no duurd equinight

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:26

Het wordt rustig hier, spitsuur is voorbij?

Vraagje: ik zag op dag 3 (?) het veulen aan de zoutsteen likken. Voor de zekerheid weggehaald, wil geen zoutvergiftiging. Is dat een reëel risico? Of had ik hem kunnen laten hangen? En nu hij weg is, wanneer hangen jullie hem terug?

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:48

Aangezien ik voor Moederdag heel leuk een meetstok heb geregen vind ik het wel leuk om de groeicurve te gaan bijhouden. Heeft iemand toevallig zo’n grafiek voor mij voor grote paarden?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:33

Iemand een tip tegen krankzinnigheid omdat je merrie maar niet bevalt? Hoe hebben de andere langdragers dat volgehouden?

Brusi06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:43

Nog niks? Heftig, ik vind het met vandaag dag 352 en 347 met nog vrijwel geen uier al lang duren. Eerder ook lang moet wachten met andere merries (meerdere tussen 356 en 365). Vooral heel vermoeiend. Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:20

Wij zitten nu op dag 291, dus denk dat er straks misschien nog wel wat late merries het lijstje weer vullen.

Wanneer hebben jullie geënt en ontwormt? Merk dat er een beetje een mening verschil is over wanneer en met wat. Kwam er net achter dat mijn nieuwe telefoon de oude agenda niet heeft overgenomen en ik veel kwijt ben.

Heel eerlijk, ben ik wel een beetje op van de zenuwen inmiddels. Lees zoveel nare dingen en omdat mn merrie het best zwaar heeft, voel ik me de hele tijd al schuldig. Had daar vroeger echt geen last van.

Qua checken, hadden wij een camera erop, maar was ze ook wel echt duidelijk. De laatste 2 dagen veel gekeken en dan durfde ik al amper nog te douchen bijv.
Ze was wel heel luidruchtig, dus hoop dat dat weer zo is. Ze stond nog, maar begon wel al te hinniken toen hij eruit kwam. Ook hier denk ik dat het veulen het niet had gered zonder een beetje hulp.

Maar ja, je kan niet dagen of weken 24/7 waken en het kan in 10min anders zijn.

Overigens schrok ik ook wel van de kleine en kale/vieze stal. Die van ons is 3X5 voor een quarter van 1.45m, maar vind de 3 meter eigenlijk nog te klein.
Heb een pot stal van vlas en zaagsel en absoluut zacht, droog en niet glad. Daar gooien we de laatste dagen nog flink stro op en omhoog tegen de wanden.
Maar eerlijk, schrik ik wel vaker hoe, met name fokmerries, erbij staan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:25

Hier de eerste net op dag 321 en de ander 312.

Ik ent jaarlijks, niet extra. Geloof dat ze in november hun tijd hebben.
Ontwormen probeer ik zo kort mogelijk op de bevalling re doen en anders pak ik t veulen op 10 dagen als t niet is gelukt