[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:16

Camera is binnen alleen mijn simkaart is nooit aangekomen dus hebben ze opnieuw verstuurd en wacht ik op. Dit weekend wil ik alles instellen en kan ik wat laten weten. Bij die van mij kan er simkaart en opslagkaart in dus geboort opslaam moet kunnen.

Edit: camera is wel waterproof!
Afbeelding

Caesar
Berichten: 9320
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:23

Ik vind zeker voor het veulenen een ruimere stal wel fijn, zodat je er ook zelf nog beetje fatsoenlijk de ruimte hebt om te helpen. Wij hebben 2 grotere stallen voor onze A pony's naast ons huis waar ze veulenen. Zeker als ze nog zoveel liggen en nog niet hele dagen buiten lopen is dat wel ideaal. Dat schuift dan daarna weer door als er een andere merrie moet veulenen.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:39

ik heb 4 x 4 stallen en zou ook niet kleiner willen, nog niet eens zozeer voor de bevalling, maar samen met een veulen vind ik het anders echt te klein.

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:39

Voor een aantal schiet het al echt op nu de eerste veulentjes gaan straks komen, spannend <3

Ik heb ook 2 cameras in stal hangen, 1 foscam en 1 van de action die toen te koop waren. Prima kwaliteit ook snachts goed beeld. Ook nog geluid erbij dus kan me merrie mooi horen :))

Ik zou ook een grotere stal doen voor merrie en veulen. Voelt prettiger. Ik heb zelf nu een stal van 4.75m lengte en 3m breed. Denk dat dat wel goed genoeg moet zijn.

Wie weet nog websites waar ze isobetadine, navelklem etc verkopen?
Of zou je dit ook bij de welkoop kunnen kopen nu?

Wij hebben ook weer een mijlpaal hier, 300 dagen drachtig. Over 20 daagjes veilig, dat voelt dan wel prettig, is nu zo spannend..
Buik groeit met de dag :=
En baby is ook lekker aan het zakkenAfbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:14

Tamrant zie foto's. Ik heb hem wel op de laagste frequentie staan dus beeld kwaliteit is dan op zijn minst. Kost natuurlijk het minste beltegoed en ik woon in een gehucht waar je soms met bellen al naar buiten moet stappen :P
Afbeelding
Afbeelding

Hij moet kunnen opnemen met een sd kaart in je telefoon.

Knolselder

Berichten: 4337
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:32

Kabayo, voorlopig nog geen zomervachtdoto's van Patty helaas. Ik heb ze pas sinds dit najaar. Zo moet zowiezo nog wat rugvulling krijgen. Dat wordt lastig in dracht en later zoogtijd...

DDDara
Berichten: 1038
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:55

Over de rug vulling gesproken ik ben na jullie advies/ commentaar over mijn schrale paarden het voeren dus flink op gevoerd. Beide 3 jarige nu (officieel eigenlijk 4)krijgen 3 a 4 keer per dag 2 tot 2.5 voerschep...... ze zien er echt beter uit maar ik vind het echt bizar veel voer.
Merrie brok afgestemd op hun gewenste gewicht en senior priores en fibrebeet mix......

Ik wil het voer nu eigenlijk gaan afbouwen omdat ze anders met veulen dat groter wordt gewoon geen ruimte meer hebben om hooi te eten denk ik.

Maar gaan ze dan ook weer afvallen vind het wel heel moeilijk.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 28-01-21 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:05

Jenhebt straks ook weer lekker volle groene weides.. dat werkt nog het allerbeste

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:44

Ddara misschien hebben hun het gewoon net wat zwaarder met het veulen dat ze het daarom nodig hebben. Wat voer je nu precies?

DDDara
Berichten: 1038
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:02

Ik voer vitalbix volgens het voer advies van vitalbix en dat vul ik aan met senioren periodes en fibrebeet. En dan 3 a 4 keer per dag 2 tot 2.5 voerschep per voer beurt en ze zien er nu zo uit.

281 dagen
Afbeelding

250 dagen
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DDDara op 28-01-21 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:16

Ik vind je bruintje er al stuk beter uitzien! De zwarte vind ik nog erg schraal qua bespiering. Hoor veel goed over vitalbix, maar ik heb er zelf nog geen paard op zien aankomen maar dat komt omdat ik het hier puur voor een hoefbevngen pony gaf voor de vitamines.
Ik zou zeggen, vraag op bokt Mizora eens. Zij is hier op bokt echt de meest kundige die ik kan bedenken. Die kan jou ook wel vertellen of je misschien wel van iets teveel geeft ofzo en hoe de verhoudingen zijn.

Je bent in iedergeval op de goede weg :)

Selente
Berichten: 1874
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:18

Krijgen ze al onbeperkt ruwvoer?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:18

Ik voer 1 1/4 schep pavo merrie brok, een halve schep pavo celevite per dag. Bij mijn merrie begin ik nu in het werk wel te merken dat het zwaar wordt. We zijn zitten nu op 233 dagen. Foto is gemaakt op 200 dagen.

Afbeelding

Ik kan haast niet meer wachten, maar we hebben nog even te gaan :')

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:20

Ik meld me hier ook even!

Mijn merrie is 15 maart uitgerekend. Erg spannend, voor ons allemaal de eerste keer haha. Ze blijft thuis om te bevallen, als ze gewend is aan het veulen heb ik om de hoek een prachtige plek waar ze ruim het land op kunnen met andere merries en veulens. Erg leuk!

Vind het zelf al best vroeg zo in maart, waren vorig jaar op tijd begonnen, want ‘het gaat vast niet in 1x goed’’ :') wel dus haha!

Hebben jullie een veulendeken klaar liggen? Voor het geval het toch erg koud is? Mijn stallen zijn geïsoleerd, maar heb wel een buitenluik die open staat.

Dit is mijn merrie. Op deze foto ongeveer 7 maanden drachtig.
Afbeelding

DDDara
Berichten: 1038
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:43

Selente schreef:
Krijgen ze al onbeperkt ruwvoer?


Ja onbeperkt ruwvoer.

Ik hoop dat ze in ieder geval op het land straks weer wat dikker worden!

Weet iemand of ik het land gewoon kan laten bemesten met koeien mest kan dat geen kwaad voor de veulens?

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:43

wij bemeste ook gewoon met koeien mest

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:16

DDDara schreef:
Ik voer vitalbix volgens het voer advies van vitalbix en dat vul ik aan met senioren periodes en fibrebeet. En dan 3 a 4 keer per dag 2 tot 2.5 voerschep per voer beurt en ze zien er nu zo uit.

281 dagen
[ [url=m/pwu55r.jpg]Afbeelding[/url] ]

250 dagen
[ [url=m/9lcWcD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZUSeF5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom voer je nog geen merriebrok?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:20

Ik voer 3 scheppen senior priores aan 3 dragende mini merries en die zijn nu niet erg zwaar qua gewicht. Ze krijgen nog 3 scheppen mais bij en onbeperkt ruwvoer.

Vergeet niet dat een paard dat op paddock staat gewoon meer nodig heeft dan eentje op de weide.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:29

Hier loop ik vast met instellen van de 4g camera. Wie weet heeft iemand hetzelfde probleem gehad?

Ik heb de simkaart in de camera gedaan. Ik kan internetverbinding (hotspot) zien en wachtwoord ingevoerd maar krijg toch de melding: internet misschien niet bereikbaar. Kan idd geen browser openen. Simkaart zit er wel goed in, gewoon instructie gevolgd.

Knolselder

Berichten: 4337
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:44

Ddara hadden ze ook al eens bloed getrokken?
Voor de leverwaardes en bvb ijzerwaardes?

Riv_Q

Berichten: 3
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:23

Dddara, bruine vind ik mooi nu! Zwarte idd nog wat schraal op de rug. Vitalbix staat er om bekend dat het heel goed is voor pony's met hoefbevangenheid aanleg en te dikke paarden. Zit echt alleen vitamine in en weinig calorieën. Zou dat vervangen door iets wat meer aanzet persoonlijk, of aanvullen :)

Hier krijgen ze 's ochtends 3/4 schep merriebrok (pas in mei uitgerekend) en 's middags allebei een schep geweekte seniores (geweekt een halve emmer bijna). En onbeperkt rijk ruwvoer met veeeel energie, dat werpt vooral zijn vruchten af +:)+

SunnyHorse
Berichten: 1280
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:37

Vitalbix heeft de merriebrok, die voer ik ook; Vitalbix breed & grow.
Maar nou heeft mijn Tinker niet direct last van om naar schraal te neigen :')

Mijn Friese merrie kwam trouwens wel bij ons met amper een gram vet. Die vind ik er ook iets voller erdoor uit gaan zien: precies goed voor haar in drachtige en recreatie toestand.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:37

Ze zij wel verbeterd ddd!
Ik zou ook de vitalbix vervangen.. en merriebrok.

SunnyHorse
Berichten: 1280
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:40

Bij mijn ruin die snel schraal werd op de bovenlijf werkte sojaschroot perfect. Met name zijn bespiering op de billen en rug kregen echt een boost. Eiwitten voeren dus. Wel rustig opbouwen en goed doseren want je kan er snel teveel van voeren.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:49

Interessant hoe iedereen nr goed voer kijkt.
Vitalbix daily is idd een balancer, maar dat geldt niet voor de Vitalbix breed and grow. Onze merrie die vorig jaar een veulen heeft gebracht zoogt dit veulen nu al acht maanden op de vitalbix breed & grow. Ik ben daar ontzettend tevreden over. Het veulen moest van ver komen en door onstandigheden nog niet gespeend. Gaat nu wel gebeuren maar beide zien er echt top uit. De merrie heeft nog geen moment geleden onder het langere zogen.

Onze hoogdrachtige merrie krijgt ook de breed & grow. Wat mij betreft heel goed om ze op gewicht en in conditie te houden; naast natuurlijk goed ruwvoer.
Ik vind het juist zo fijn dat het zulk puur voer is zonder te veel hulpstoffen als in andere brok. Maar ieder zn eigen voorkeur natuurlijk!

Hier onze Swarte vandaag 312 dagen *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Ontzettend veel zin in!