[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:09

Dank je wel stal HD, erg leerzaam om te lezen.

Opa Pitalo, 3 kleur bont hetrozygoot op bont (noem het ff 3 kleur omdat hij bruin, zwart en wit heeft)
Oma Sally, zwart bont hetrozygoot op bont.
Moeder Celine, effen zwart
Vader onbekend, maar vermoedelijk een haflinger geweest (stond een haflingerhengst op stal en niemand weet wie de vader van Bo is, maar 1+1 heb ik altijd gedacht)

Bo zelf een bruine merrie, met op haar buik neigend naar palomino kleur).
Ryon homozygoot op bont (heeft ook bruin, zwart, wit)
Veulen is hoe dan ook bont, en als ik het dus goed lees. Is de kans op een bruin bonte het grootst?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:12

jolandje dat is geen sooty, jouw camille is volgens mij 100% smokey black, die worden namelijk muizegrijs, roetbruin, pompoenkleurig of geel geboren en kleuren later naar zwart.

dit is sooty op een valk merrie (getest), alleen de neus en rond de oren verraadt haar onderliggende kleur

Afbeelding

_/-\o_ mooi stal HD, heb het ook even naar word gekopieerd en opgeslaan, ben cursusje aan het schrijven over de kleuren (heb nog 2 jaar om het af te krijgen :P )
Ik zou er enkel nog kunnen aan toevoegen dat Agouti, Dun, Creme, Champagne en zilverappel verdunners zijn dus ze verbleken het onderliggende kleur, de rest zijn modifiers, zij wijzigen alleen het uitzicht maar de genetische kleur blijft hetzelfde, bijvoorbeeld bont, appie, schimmel, sooty, sabino, roan,...
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 04-11-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:16

Zo stal HD, wat een super stuk! Erg leuk om te lezen. Nu snap ik eindelijk waar jullie het elke keer over hebben hahaha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:21

fotsy , ze staat op papier als buckskin en aan de babyfoto te zien is ze dat ook, maar een hele donkere geworden, mijn ( net verkochte) merrie Joanna en haar veulen Blue zijn smokey black en dat ziet er echt heel anders uit hoor
Afbeelding
dit is het veulen , halve dag oud
Afbeelding
en met zijn moeder, beide dus smokey
Camille heeft ook een "valk neusje"

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jolandje op 04-11-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:21

Goed,bijleespoging!

Booster wat heeft ze toch al een flinke buik! En het is echt die buik!

Vientje dat lijkt me een pittig ritje :D

Wat is Anouk al rond Rianne

Ik vind ook dat Fokfanaat dit jaar eens twee merrieveulens mag!!
Mijn merrie heeft me nooit een vrouwelijke opvolger gegeven,ook alleen maar hengstjes met steeds een andere vader.

Ik wil er ook wel eens wat na 4 hengstveulens en 1 merrie vorig jaar. :o

Cynthia oh ja ik herinner me die periode wel nog :+ ,ik begon toen zelf ook te twijfelen hoor aan Kees!
Dat zal wel dat het nu langer lijkt te duren omdat ze die tijd nu een maand minder lang drachtig is.

Bianca oei kattenbeten kunnen heel naar zijn,goed verzorgen!

Wingslove een luizenleven noemen ze dat hier. :) Leuke foto's!

Fotsy dat zou leuk zijn op je vader zijn verjaardag,van mij mag het. Hoe evolueert hij nu? :(:)

Oh nee straks liggen er spruitjes op het aanrecht wanneer die kleine spruit van Knolselder zich aanmeldt.. :')

Oh Cemlys wat een dotje was ze toch. <3

Leuk lijstje stal HD!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:38

Als hij heterozygoot is kan ik idd zwart en smokey krijgen.

Camille kan idd sooty dragen want sampson is erg sooty. Wordt denk ik nog steeds donkerder met de jaren. Zal in december eens fotos maken van hem op keuring

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:44

Ik denk ook dat Camille een valkje is trouwens,ze is wel heel erg leuk! <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:00

Jolandje zijn ze getest? Want wat je fenotypisch ziet is niet altijd wat ze genotypisch zijn. En papieren zeggen niks.
Zou je Camille niet eens testen :P heb nog namelijk nog geen valkveulen gezien die grijs met zwarte benen werd geboren, meestal komen de zwarte benen pas veel later.
Sooty komt ook pas boven na twee drie jaar dus daar kan je het ook aan weten of ze echt sooty is.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:38

Ik vind haar snuit toch ook te licht om smoky black te zijn.

Soms wordt er ook wel is van smoky brown gesproken, dus creme op een seal brown paard.. Ik denk dat ze dat is.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:00

Whow Stal HD wat een fijne lijst heb je gepost.
Ook ik kopieer m in Word als naslag. De "normale" kleuren weet ik wel, maar de specialere kleurtjes niet.

In andere rassen ben ik slecht qua hengstenkennis enzo.. ook qua kleurtjesvererven.

Cemlys ik wil graag zo'n bles aftekening als Ivy bij een van de mijn... *\o/* *\o/*

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:02

Ik hoop erg op tenminste 1 veulen met blauwe oogjes en ook graag eens een valkje of bruin merrieveulentje aub. <3 En dan liefst net zo lief als mijn lieve Mika was/is.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:31

Fotsy schreef:
Jolandje zijn ze getest? Want wat je fenotypisch ziet is niet altijd wat ze genotypisch zijn. En papieren zeggen niks.
Zou je Camille niet eens testen :P heb nog namelijk nog geen valkveulen gezien die grijs met zwarte benen werd geboren, meestal komen de zwarte benen pas veel later.
Sooty komt ook pas boven na twee drie jaar dus daar kan je het ook aan weten of ze echt sooty is.

ik heb haar nog maar pas, maar de fokker heeft haar alleen op creme getest en dat draagt ze in elk geval wel
Afbeelding
dit veulen is ook een valkje, bij mij geboren, zelfde kleur, direct al beigeachtig met zwarte benen
deze foto is ze net geboren, nog nat van de geboorte en toch al zwarte manen , staart en benen, nou is zij uiteindelijk ook heel donker geworden, dus misschien zit daar het verschil?

Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:38

Hihihi zo heb ik dat ook eens gedaan.
Ik vind het een super fijn naslagwerk en duidelijk uitgelegd. Heb ook nog wel iets andere uitgelegde versies. Maar is wat pittiger lezen en komt op hetzelfde neer.

Kleurgenetica is gewoon erg leuk. Maar soms ook heel erg moeilijk en verwarrend met al die kleuren.

Zelfs in bruin heb je verschillende tinten evenals vos. En als je dan nog extra kleuren erop krijgt wordt het soms best moeilijk.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:58

Qua valk tinten ken ik niets. Weet enkel dat sampson echt de knappe spirit achtige kleur heeft met veel sooty. Spijtig dat ik de foto van hem en marley kwijt ben, was heel erg mooi dat contrast.

Is dat een buik of is dat een buik :') blijft me verbazen hoe dik ze stiekem is.
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:01

Marley is echt een leuke vosbonte! :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:05

marley is leuk, en ja je ziet toch echt een buikje hoor ;)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:18

Kleurengenetica vind ik echt mega interessant en ook wel belangrijk dat je kennis van die zaken hebt, kijk maar naar het LWO gen.

Ik dacht dat Camille toch een valkje was, inderdaad wel met sooty zoals haar vader Sampson. Heb hier ook eens een valk sooty gehad, die had dezelfde kleur als Camille nu.

Bruin is mijn favoriete kleur, omdat je er zoveel mogelijkheden mee hebt, ik heb hier dan ook bruinbonten, bruin duns en een valk hengstje lopen, dus allemaal bruin als basiskleur.

Sampson heeft toch niet echt de spirit achtige kleur, vind ik.
Ik hou enorm van valk, maar dus niet zo van dat sooty gen, maakt allses zo donker dat je het niet meer merkt dat het bijvoorbeeld een valk of palomino is.

Nu, mijn valkje noemt Spirit, en hem vind ik wel echt de spiritkleur hebben. Spirit, van de animatiereeks heeft ook een aalstreep, dus ik hoop dat mijn bruin dunn merries ooit een valk dun veulen van hem geven. :+

Mijn valk hengstje Spirit,
Afbeelding

En dit is één van mijn bruin dun merries, Baybe.
Afbeelding

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:21

Oeh Laureas, die Spirit! _/-\o_ wat een gaaf dier!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:28

Vind sampson nog wel een mooie valk. Anders had ik em natuurlijk niet gekozen haha :P maar in het echt vind ik em mooier als op de fotos. Komt waarschijnlijk ook door zijn karakter. Ben benieuwd naar december

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:38

Bokker - naam paard - verwachte datum -verwacht geslacht - kleur

Annebet_ - Halona - 14 februari - merrie - Buckskin Tovero
Booster - Adema's Suzanne - 17 maart - merrie - silver dapple appaloosa
Vulina - Lamantha - 18 Maart - merrie - zwartbruin met een wit achterbeen (links) en kol
Tinniie - Jade - 19 maart - hengst - smoky cream overo
Inowa - Pepper - 21 maart - hengst - schimmel
Tinniie - Cheyenne - 22 maart - merrie - buckskin
CubaLibre - DG Dry Jill - 23 maart - merrie - zwart tobiano
Tinniie - Crome - 24 maart - hengst - vos
jolandje - Camille - 26 maart - hengst - perlino tovero
Inowa - Ylona - 26 maart - merrie - vos
Astriidj - Emmy - 28 maart - merrie - zwartbruin
AniekR - Lies - 6 april - hengst - bruin
stal_HD - Flirt - 10 april - hengst - zilverbruin
Linda2008 - 11 april - hengst - bruin bont
Rianne1994 - Anouk - 11 april - merrie - zilver palomino bont
Knolselder - Charlie - 17 april - merrie - bruin
AniekR - Roos - 18 april - hengst - bruin
Ilona_Ubique - 19 april - merrie - donkerbruin
Vulina - Handsome - 21 April - hengst - vos snowflake bont
stal_HD - chakira - 24 april - merrie - buckskin overo
kiki1976 - Bo- 27 april - merrie- bruin bont
Fotsy- Elsa- 9mei- merrie - valk minimaal bont, 1blauw oog
Vulina - Avalon - hengst - zwart met 4 witte benen en bles/kol
Tjinta - Annisse - 10 mei - merrie - zwart
Rianne1994 - Liz - 15 mei - hengst - palomino
Elmars_floor - Elmar's Florence - 20 mei - merrie - bruin
Butengeweun - 20 mei - merrie - Bruin sabino
Noisy - Chickyards Joan - 21 mei - hengst - Amber Champagne
Kelly_J - Grace-Kelly - 21 mei - merrie - smokey black
Cynthia82 - Daisy - 23 mei - hengst - palomino
Fokfanaat - Vilexa - 24 mei - merrie - bruin met kol
Fokfanaat - Milexa - 24 mei - merrie - bruin met kol
BianCatjee- Kyara - 25 mei - hengst - driekleur bont
Tjinta - Cantate - 26 mei - hengst - palomino
BianCatjee - Maquavinci - 28 mei - hengst - donker
Wings_love - Wings - 29 mei - merrie - vos
Knolselder - Fre - 31 mei - hengst - palomino bont
Luna2006 - 8 juni - merrie - sooty valk bont
Venthe - 10 juni - merrie - vos
Vientje - Miep - 13 juni - merrie - schimmel
Vulina - 15 Juni - hengst - zwart shabrack bont
Tjinta - Amia - 1 juli - merrie - vos
Knolselder - Ster - 1 juli - merrie - bruin minimaal bont
jolandje - Glowy - 5 juli - merrie - valk

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:38

Heb niet gezegd dat Sampson geen mooie valk is hoor. :) Maar alleen dat hij door het sooty gen geen Spirit kleur heeft in mijn ogen, daar is hij te donker voor. En ja, sooty is niet mijn ding. Mijn palomino merrie heeft ook wat sooty maar die heeft dat alleen in de nazomer, wat ook wel vreemd is, dan zijn haar benen en buik donkerder. Anders ziet ze er zo uit, mooi goudgeel, .. vanaf augustus wordt ze dan wat donkerder op haar benen,..Maar tegen de winter is ze weer lichter van kleur.

Mijn gouden Buckabelle,
Afbeelding

Bedankt Wings_love, ik vind Spirit zelf ook een hele knapperd. Ben superblij met hem. :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:43

:wow: :wow: spirit :~ :~
vind sowieso de jouwe, het mooiste kleur valk, Laureas
waarom wil je eigenlijk een sooty valk luna, ik vind de sooty beetje jammer bij valk, ze zien er teveel 'gewoon' sealbrown uit, bij palo daarentegen :9 :9 ,het oog wil ook wat :D

knappe dun ook :9

en palo mijn lievelingskleur laureas <3, heb zelf ook eentje en door de beginnende sooty krijgt ze appels

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:47

Hoe ik hem had gezien was hij heel gelig, maar inderdaad het donkere op de schouder en bovenkant hals etc. Zonder de sooty zou het een echte spirit kunnen zijn. Vind valk sowieso een hele knappe kleur, zou graag zelf een verdunning willen fokken.

Die is ook knap vanessa!

Vind een sooty zoals sampson echt heel erg mooi. Die is sooty op de bovenlijn, en het lichaam is nog mooi goud van kleur

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:52

Bedankt Fotsy, knappe palomino heb je ook! Het oog wil zeker ook wat, en als ze van die appeltjes krijgen, vind ik prachtig. Ik merk op als je het paardje regelmatig scheert dat die appeltjes feller en feller worden.

Zo heb ik ook bij mijn bruinbonte merrie Pokerface ooit "lacing" gehad, was ook tijdens een showseizoen toen ze veel geschoren werd. Daarna is ze steeds natuurlijk verhaard en heb ik het nooit terug gezien bij haar. Het was op haar rug, heb er spijtig genoeg nooit een foto van genomen,... en van opzij valt het op de foto dus niet zo op.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:02

:j zie het wel een beetje, precies marmer