[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:57

Jeetje paar dagen niet bijgelezen.. en wat een hoop veulens intussen! Gefeliciteerd allen!

Baudyh heftig allemaal! Heeft de DA het idee dat het door trauma zou kunnen komen? Of gewoon een nog niet zo'n snugger kleintje?

En Mightyjoe wat een pech met zo'n liesbreuk.. hoe gaat het nu?

Hier is t veulen ook nog steeds koos naamloos, verschrikkelijk. Baal wel echt dat t een hengstje is, want hij kan flink sjouwen.

SophievdV

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:02

Baudyh wat heftig!! Ziet er uit als een heel knap kind. Zo lastig dat hij niet goed drinkt bij de merrie. Zeker als je ook nog moet werken is het heel zwaar.

Wij hebben 1 keer een staande bevalling gehad. We konden gelukkig voorkomen dat hij viel.

Hoop dat hij het snel gaat snappen!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:17

Gefeliciteerd met de nieuwe veulens *\o/*

Sterkte met de zorgenkindjes. Hopelijk drinken ze nu goed en is ee operatie van de liesbreuk goed gegaan.

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:48

Afbeelding
Hier vanavond een ritje naar stal voor "niks". Midnight doet vreemd en druk kreeg ik te horen..bleken steekvliegen bij de uier te zitten en toen ik zelf aankwam stond mevrouw daar rustig te eten en vroeg zich volgens mij af waarom we er waren... Temperatuur gewoon 37,5 ph tussen de 7&8. Geen hars of druppels en melk doorzichtig

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:55

Libera schreef:
Astrea laat je ze echt in zo’n smerige kleine stal bevallen? :( vind dat toch eigenlijk niet kunnen :o

Dat mag je vinden.
Het veulen ligt op de plek waar ze geboren is.
Deze merrie heeft ontzettend veel vruchtwater.
De merrie heeft de hele box op de kop gezet door veel te krabben.
Als de nageboorte eraf is is er gewoon droog strooisel in de box gegaan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:28

Na 20 uur martelen drinkt hij. Ik stond te janken als een klein kind. Ook door dat ik echt op ben. Net 2 uur Geslapen. Op stal echt een mega uier. Wil gaan melken duikt hij er in ene onder en drinkt zo 1 kant leeg. Poe wat een opluchting
Nee het heeft niks met trauma te maken maar met een groot veulen die het gewoon vertikt om zijn hoofd bij te draaien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 06:27

Baudyh omg wat een opluchting!!! Geen slaap is echt afschuwelijk. Nu lekker uitrusten en genieten van een mooi valk veulentje :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:09

Baudyh gelukkig heeft het veulen het gesnapt.
Mighty Joe hoe is de operatie gegaan. Wel heftig voor zo een uk en zijn mama.
Verder iedereen met nieuwe veulens gefeliciteerd.
Knolselder heb je ookgeen them of zo wat je aanhoudt.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:27

Libera schreef:
Astrea laat je ze echt in zo’n smerige kleine stal bevallen? :( vind dat toch eigenlijk niet kunnen :o

Lekker op het beton ook..

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:38

Heel fijn om te lezen Baudyh!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:47

Zaquira schreef:
Libera schreef:

Lekker op het beton ook..

Bedankt voor jullie charmante manier om dat even aan te geven.......
Je ziet hoog uit 1 vierkante meter van de stal, ze zal haar paard de volgende keer vragen het veulen niet meer naast de drol te krijgen ;(

Astrea gefeliciteerd met je veulentje!

Tanjatjuuh Gefeliciteerd

Lideli Gefeliciteerd

Mooie foto's Nieky van al jou veulens

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:53

Mwah het had zeker anders gekund. Een dikke laag stro en het beeld was anders.
Maar de stal lijkt ook mega klein. Je hebt dat op foto’s. Het geeft een beeld en mensen vormen er een mening op. Soms is het terecht en soms vertekend het

Kim1982v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:07

Hi! Ik lees al een tijdje mee, maar dacht nu “ik zal ook wat posten”. Vorig jaar is mijn merrie bevallen van een mooie valk merrie uit een cremello splash hengst. Dit jaar hebben we voor een vos hengst gekozen.

Ze zit vandaag op 329 dagen en heeft een mooi vol uier. Ze is er duidelijk wel klaar mee, maar ik verwacht dat het nog enkele dagen gaat duren. Ze staat netjes onder de camera.

Mijn veulen van vorig jaar houdt haar gezelschap in de naastgelegen weide.

Ik hou me niet zo bezig met de kleurgenetica, aangezien ik er bij paarden bar weinig verstand van heb. Weet iemand welke kleuren ik zou kunnen verwachten bij valk x vos?

Gefeliciteerd met alle mooie veulens!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:46

Wat een opluchting Baudy!!

Gefeliciteerd iedereen weer!

Hier vannacht twee :Y)

Eerst is het hengstje van Silver geboren (eindelijk na al dat melk spuiten...), rond 8h dus mooie tijd. Mooi met volle maan en 333 dagen dracht :D Bevalling ging goed, beetje helpen trekken want Silver had het er flink zwaar mee, hij stond snel, moeders deed het geweldig. Mesten en nageboorte ging ook snel.
Alleen wel een echte hengst dus drinkproblemen :Y)
Was wel fanatiek aan het zoeken en echt een volhouder in tegenstelling tot Kasper die het gewoon opgaf.
Hij bleef zoeken en zuigen maar was ervan overtuigt dat de melk helemaal in het donkere hoekje van de uier zat en niet in de speen. Heb het hem niet aan zn verstand gekregen.
Wel heel levendig mannetje en sterk.

Terwijl we nog met hem bezig waren begon Ice al (die had wel ook voortekenen dus op stal gezet), zweten, onrustig. Uiteindelijk is die van haar om 10:30 geboren, bevalling ging goed en snel maar ze lag met dr kont tegen de muur en ik kreeg haar niet meer weg. Dus wel moeten helpen, er was te weinig ruimte. Ze is er snel uitgekomen, Ice ging weer overeind liggen en plette toen kleintje tegen de muur zowat, dus heb haar overeind gejaagd. Daarna had kleintje de ruimte en ging het goed. Merrietje <3
Lag wel veel te kreunen in het begin.
Ze is wel wat echt prematuur, 314 dagen dracht geboren, ze lijkt af maar had veel meer tijd nodig. Staan ging, daarna stond ze voornamelijk in een hoek naar de muur te staren, totaal van de wereld. Reageerde wel goed op aanraking en alles werkte, dus geen dummy.
Ze is langzaam bijgekomen, toen kwam het zuigreflex ook op gang. Verder ging alles erg traag, ze zocht niet echt naar de uier en was wat van de wereld. Toch gemolken en flesje gegeven, eerste flesjes gingen ook moeizaam, 2 slokjes en daarna moe. Elk flesje kon ze meer drinken dus dat is heel positief.

Tussendoor steeds van het ene naar het andere veulen, die van Silver moest ook met de fles blijven want de speen lukte hem echt niet zelf. Uit de fles dronk hij heel fanatiek en verder werkt alles.
Wat me gelijk bij de geboorte opviel aan hem is zijn koppie, hij heeft zo'n liefdevolle blik en uitstraling. Hij is ook werkelijk prachtig, fluweel zacht vachtje en zo'n mooie kleur. Zilverbruin met nd1 zo te zien.
Bij elk veulen tot nu toe vanaf het eerste moment het karakter kunnen zien, nou dat zit bij hem wel goed. Heel zachtaardig en doorzetter. Hij is echt perfect, exact wat ik hoopte uit Silver, beter zelfs.
Silver is een top mamma, hij heeft dat karakter niet van een vreemde, ze is zelf net zo, alleen maar liefdevol en zacht. Ook naar hem en mij, zo fijn <3

Kleintje van Ice is ondertussen ook oke, ze is nu goed wakker, rent, bokt en slaapt. Enorme opluchting. De nageboorte is flink verkleurt dus misschien toch placentites, normaal bevalt ze altijd 325 en dus nu 10 dagen eerder. Wel op voor haar normaal tijdstip begonnen met uier aanmaak.
Gisteren overdag had ze ineens heel veel haast voor de bevalling, in de ochtend nog niet zo spannend, eind vd middag bomvol uier, slappe banden, hars, ze ging razendsnel.
Zo blij en dankbaar dat het goed is gekomen, kleintje gedraagd zich ondertussen ook normaal.
En ze is ook weer perfect, merrie en prachtig <3
Net zo'n mooi en lief koppie, heel zacht en nieuwsgierig. Plofte net op mn voeten neer <3
Lijkt amber of classic, misschien cream en dun nog.

De hele nacht tot 5:30 in de weer geweest met ze en flesjes geven (en de afgelopen drie dagen amper geslapen met waken :Y) ). Dus goed gesloopt maar intens gelukkig met ze, beide zo perfect <3
Had niet beter kunnen krijgen en dan goddank ook beide nu oke.

Ze drinken nu allebei zelfstandig, de DA komt vanmiddag voor de zekerheid controleren en antistoffen testen.

Kleintje van Silver heeft al een naam.
Silver Revolution aka Rocky

Behalve dat Rocky goed bij hem past ook nog een hint naar zijn vader, Einsteins Revolution. Ein Stein :P Rocky dus *D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Merrietje van Ice moet nog een mooie naam
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:22

Gefeliciteerd Lyona, wat een nacht!

Klopt dat je het karakter wel heel snel ziet, de mijne was pittig vanaf moment 1 :') . (En ik had een brave besteld...)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:26

Gefeliciteerd met alle nieuwe veulens weer! Wat veel zeg, prachtig om te zien! <3

En hopelijk loopt het ook goed af met degenen bij wie er iets aan de hand is met het veulen of de merrie.

Al lezende vraag ik me inmiddels af of in het wild de overlevingskansen van hengstveulens ook lager zou zijn dan dat van merrieveulens, door hun dommigheid de eerste dagen?
Er zijn ook minder hengsten nodig dan merries voor het vormen en instandhouden van de kuddes.. en alleen de sterkste hengsten komen uiteindelijk in aanmerking voor een eigen kudde dus een functie.
Zou die natuurlijke selectie dan zo jong (dag 1) al beginnen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:29

Hier nooit domme hengsten gehad hoor. Ook hele snelle.. ik geloof dus niet in de 'hengsten zijn dommer'

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:32

Cioccolato schreef:
Hier nooit domme hengsten gehad hoor. Ook hele snelle.. ik geloof dus niet in de 'hengsten zijn dommer'

Ik geloof er ook niet zo in. Heb 2 snelle hengsten gehad en 2 domme hengsten gehad. Überhaupt maar 1 merrie gefokt, dus heb daar weinig vergelijkingsmateriaal in haha.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:47

Ik heb ook een hele snelle hengst hier gehad. Het was hier vaak meer de bemoeienis van de mens (alles moet snel drinken etc) dan dat hij echt dom was. Als ik 10 minuten in huis ging om wat te drinken had hij het al gevonden namelijk

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:15

Wij hebben over de 100 veulens gefokt. En ja de merrie veulens zijn slimmer. Maar de met de meeste hengsten komt het ook goed hoor. Het gaat wel vaker wat langzamer.Maar als het een keer niet goed gaat zijn het wel altijd hengsten.
Maar zo extreem als deze hebben wij nog nooit meegemaakt

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:50

340 dagen vandaag
Vandaag geen hars en vrij doorzichtige melk. Had het idee dat het ph ietsje gedaald was beetje tussen de 6,5&7 inzat maar blijft lastig zien die kleur op de strips is in elk licht net even anders

Ze maakt het wel spannend zo elke keer net even anders
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:07

Gefeliciteerd met de geboren veulens weer, maar wat een boel verhalen zeg, fokken is niet altijd vanzelfsprekend. Bij mij ook onder de camera en met alarm en dan nog kun je het missen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:11

Gefeliciteerd met alle veulentjes *\o/*

Cynthia, je hebt wel de jackpot zo :o , erg knap meisje.
Staat Shiloh te koop eigenlijk?
Dacht dat ik hem tegen gekomen ben, of hij moet er enorm op lijken.

Baudy, gelukkig dat hij eindelijk drinkt, nu zelf wat rust nemen :(:)

Mighty joe, arm veulentje zo jong en al een liesbreuk, hoop dat alles goed gegaan is met de operatie.

Hier erg drukke dagen achter de rug waarbij ook onze andere paarden nu eindelijk verhuisd zijn, eerst stonden ze nog in onze oude woonomgeving, op 1,5 a 2 uur rijden van ons nieuwe woonplaats, wij enorm blij dat ze nu ook hier staan, dit scheelt ons zoveel uren op een dag.

De kleine man doet het super goed, hij groeit goed, is enorm ondeugend en Pasja begint ook langzaam maar zeker aan te komen.
Pasja en Sofie staan sinds dit weekend ook samen op de weide in plaats van naast elkaar, vooral Pasja is hier heel blij mee, geeft haar veel rust zo.
Sofie zit nu op een 310 dagen ongeveer.

Nieuwe mama voor de kleine man :D
Afbeelding

Pasja:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En onze mannen op de nieuwe weide:
Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:12

Lyona gefeliciteerd!

En als ik nog iemand ben vergeten ook gefeliciteerd!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:22

Gefeliciteerd Lyona! Handig allebei in 1 keer :D