[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:58

Stal HD respect voor je bijleespost _/-\o_ . Erg mooi veulen is Justin.

Fien ligt inmiddels al weer meer dan 3 kwartier lang uit. En ik moet zo gaan werken en er is niemand die haar in de gaten kan houden helaas. Van mij mag het nu nog wel even blijven zitten.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:01

Sterkte, inowa! Hopelijk is ze er snel bovenop!

Verbaas me dat er dit jaar veel veulentjes zijn die dit hebben.

Bijzonder zo een tweeling, bellarose.

Knap veulen, stal_HD!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:05

Oke dankje kiki1976!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:07

heel knap veulen mathilda!

Tweelingdracht zelf zou ik niet zien zitten, moest er hier ooit een tweeling gescand worden zou ik het wel heel erg moeilijk vinden 1 eitje af te spuiten. Je neemt eigenlijk gewoon een leven weg.

bubbleee: hier blijven ze normaal niet binnen. of het moet echt slecht weer zijn dan houden we ze binnen.

Marley zit op 277 dagen
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:25

Ietsje meer uier voor Marley.
Ik heb het niet moeilijk met tweelingdracht afspuiten,al 2x moeten doen bij mijn grote merrie. Het is een te groot risico en daar kan ik dan best mee leven.

Stal HD wat een mooi veulen is Justin,heerlijk hoofdje zit er ook op. Snap dat je er blij mee bent. Laat Chakira je dan maar dat merrietje geven straks.

Angelpam denk je dan het al kan komen? Hoe is haar uier?

Ik ben net alles maar op stal gaan steken na een koude morgen met regen. Ze gaven méér uit in de namiddag dus ik nam maar geen risico. Hoewel het nu droog is maar moet werken helaas dus het is alles of niks. Bah is dat lenteweer? Hoe is het bij jullie in Nederland momenteel?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:30

Ah wat balen inowa dat Ysabella zo'n last heeft. Hopelijk slaat de medicatie snel aan.

Ik vind het ook echt bijzonder die tweelingen die het overleven. Ik vraag me dan ook af of die heel close blijven. Ik zou er bijvoorbeeld moeite mee hebben o een tweeling later uit elkaar te halen denk ik.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:44

Sterkte inowa Y;( Y;(
Ik ga heel hard voor jullie duimen!!!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:40

Pretty ik denk niet dat het komt daarvoor is haat uier nog niet vol genoeg voor ik theorie. Maar tis wel een merrie die voor verrassingen kan zorgen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:46

[quote="Tinniie"]Wat een babyboom gisteren, het was dan ook een mooie dag om te verjaren :P

En toch ook veel merries die overtijd zijn.. Dag 374 hier, nu moet ze er nog maar een dagje bijdoen, dan heeft ze het record verbroken :P nu een gedeelde eerste plaats :D

Dag 374!!! Hoe is t mogelijk! En ik dacht dat ik lang moest wachten! Je krijgt vast een veulentje wat op en top af is!! Wat betreft t wachten: t kan nu toch nooit meer LANG duren!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:52

Iedere dag wachten is een dag dichter bij de bevalling. :D

Hier weinig verbetering, net binnen gezet. Pijnstilling werkt minder nu, einde van de middag maar weer bellen.
Hoewel het niemand interesseert, want niemand reageerde erop, maar ik vind het toch fijn om het even kwijt te kunnen.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:52

Ik wordt er ook echt nerveus van eigenlijk. Dag 374 :wow:
Ik vertrek over 3 weken naar het buitenland en ik begin echt helemaal stress te krijgen als ik zoiets hoor.
Ze MOET echt voor die tijd bevallen, anders weet ik me geen raad hoor.

Pol: Livia met haar prinsessendekentje is echt schattig :) Ik vind je merrie ook echt heel erg mooi!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:56

Ik zie dat mijn merrie eigenlijk nauwelijks over draagt ! Gezien sommigen hier die al veel langer wachten !

Nu vroeg ik mij toch af, hoe langer de dracht duurt hoe groter het veulen word ? Krijgen de dames ook meer moeite met bevallen ?

Iemand ervaring ?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:01

Azara, 2 jaar geleden hadden we een merrie op stal die overdroeg (weet niet meer precies hoe lang, maar dacht dat het best lang was). De merrie had nauwelijks uier, maar was enorm dik. Het veulen was helemaal niet zo groot en de merrie heeft alles zelf gedaan (niemand verwachtte het veulen al), dus ik denk dat dat niet per se hoeft met een langere dracht (verder heb ik geen fok ervaring, dus misschien heb ik het verkeerd).

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:05

Hé Neon ik was niet echt bijgelezen maar mij interesseert't wel hoor. Maar je vertelde het zelf zo luchtig dat het niet eens heel erg klonk.
Maar ze is er toch nog niet dus. Koliek en dracht is heel naar. Ik hoop dat het snel betert. :(:)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:09

Neon, ik heb er denk ik ook overheen gelezen, sorry! Hoop dat het snel beter gaat!

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:18

Azara71 schreef:
Ik zie dat mijn merrie eigenlijk nauwelijks over draagt ! Gezien sommigen hier die al veel langer wachten !

Nu vroeg ik mij toch af, hoe langer de dracht duurt hoe groter het veulen word ? Krijgen de dames ook meer moeite met bevallen ?

Iemand ervaring ?

Dat zou allemaal nog mee moeten vallen. Volgens P. De Vries worden de veulens van merries die overdragen daarom niet groter, integendeel. Deze blijken meestal ietsje kleiner te zijn en hebben dus ook die tijd echt nodig om er helemaal klaar voor te zijn om geboren te worden.

Daar hoef je je dus eigenlijk geen zorgen om te maken.

Ik ben benieuwd of Azara eerst gaat. Zij is ook op 17 mei gedekt hé, net zoals Imperiosa?

Neon: oei heeft ze er toch nog zo'n last van? Vorig jaar ook met de 10-dagendraai hé? Hopelijk gedraagt die kleine zich vlug zodat ze geen last meer heeft. Maar aks ze pijnstillers krijgt zal ze wel erg last gehad hebben wrs, arme merrie :(:)

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:27

Crines schreef:
Azara71 schreef:

Iemand ervaring ?

Dat zou allemaal nog mee moeten vallen. Volgens P. De Vries worden de veulens van merries die overdragen daarom niet groter, integendeel. Deze blijken meestal ietsje kleiner te zijn en hebben dus ook die tijd echt nodig om er helemaal klaar voor te zijn om geboren te worden.

Daar hoef je je dus eigenlijk geen zorgen om te maken.

Ik ben benieuwd of Azara eerst gaat. Zij is ook op 17 mei gedekt hé, net zoals Imperiosa?

Azara heeft een aantal dagen bij de hengst gestaan en is inderdaad het laatst op 17 mei gedekt :)
Hoe is het met Imperiosa dan ? Voor Aza is het haar tweede veulentje maar bij de eerste wist ik niet wanneer ze gedekt is. Toen had ze ruim een maand voor de bevalling al hele volle uiers. Nu niks, ja haar tepels staan bol maar voor de rest ... Kling is wel zacht en uitgerekt maar banden ook nog niet slap ...

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:31

Op pagina 320 had ik een update gepost over Imperiosa. Banden zijn weer minder slap dan vorige week en ze is zaterdag pas aan haar uier begonnen, dus die stelt nog niets voor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:36

[code][/code]
Azara71 schreef:

Iemand ervaring ?

Mijn smid ( zeer ervaren fokker).. zegt juist van niet..Hoe langer een dracht Hoe vaker juist een kleiner veulen..Wat uiteindelijk niks zegt over de uiteindelijke stokmaat..
Maar ik ben geen kenner op dat gebied.. :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:37

Crines schreef:
Ik wordt er ook echt nerveus van eigenlijk. Dag 374 :wow:
Ik vertrek over 3 weken naar het buitenland en ik begin echt helemaal stress te krijgen als ik zoiets hoor.
Ze MOET echt voor die tijd bevallen, anders weet ik me geen raad hoor.

Pol: Livia met haar prinsessendekentje is echt schattig :) Ik vind je merrie ook echt heel erg mooi!

O snap t helemaal!! Stress! Heel hard duimen dat t gauw komt!!
Dank je wel voor t lieve compliment!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:54

pol1 schreef:
[code][/code]
Azara71 schreef:

Iemand ervaring ?

Mijn smid ( zeer ervaren fokker).. zegt juist van niet..Hoe langer een dracht Hoe vaker juist een kleiner veulen..Wat uiteindelijk niks zegt over de uiteindelijke stokmaat..
Maar ik ben geen kenner op dat gebied.. :D

Dat hoop ik maar dan :D Ik heb ook juist voor deze hengst gekozen omdat hij een stuk kleiner is dan Aza en ik haar niet te veel wilde belasten met een groot veulen :o We zullen het zien :D

IDCnutellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:00

Hallo!!
Mijn Shetland merrietje heeft 2 weken geleden een veulen gekregen, maar.. ze geeft geen melk.. Ze heeft wel een heel groot uier maar geen spenen, waardoor het veulen heel erg hard zijn best moet doen om er ook maar een druppeltje uit te krijgen. Wij geven het veulen nu melk gemaakt van melkpoeder, maar het beste is zijn eigen moedermelk. Het is de eerste keer dat deze merrie een veulen heeft gekregen. Weet iemand misschien raad?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:00

Weer paarden/ veulens in de lappenmand amai zeg
Veel beterschap inowa

En neon oei hopelijk 'gewoon' erg veel last van haar veulen.
En ben wel fan van gestippelde neon en pjotr maar zo mooi gestippeld zijn de meeste appie's niet.

Het wordt echt veel te veel om te reageren en zeker als je tussendoor het werk eens leest

Angelspam die moet nog even wachten dan, ook veel te slecht weer, ze houdt het vast nog even op tot je terug bent.

Veel die overtijd dragen zie ik wel, geduld is een mooie deugd ( zeggen de ongeduldigen onder ons) :+

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:02

zo wat een mooie veulentjes zijn er weer geborden *\o/*

lilly dr uijers gaan snel 1e is weer van vandaag en 2e van gister
Afbeelding

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:09

IDCnutellaa schreef:
Hallo!!
Mijn Shetland merrietje heeft 2 weken geleden een veulen gekregen, maar.. ze geeft geen melk.. Ze heeft wel een heel groot uier maar geen spenen, waardoor het veulen heel erg hard zijn best moet doen om er ook maar een druppeltje uit te krijgen. Wij geven het veulen nu melk gemaakt van melkpoeder, maar het beste is zijn eigen moedermelk. Het is de eerste keer dat deze merrie een veulen heeft gekregen. Weet iemand misschien raad?

Is er al een veearts bij geweest?

Ik denk dat ze nu al heel wat kunnen met bijvoorbeeld hormonen inspuiten zodat de melkproductie gestimuleerd wordt en dergelijke.

Voorts lijkt het me ook belangrijk dat dit veulen gecontroleerd wordt op vitamines en anti-lichamen. Om er zeker van te zijn dat het voldoende biest heeft binnen gekregen en het dus niet ziek wordt.

Mijn eigen veearts zei me overlaatst nog: niets zo goed voor de melkproductie als vers gras en merriebrok. Dus misschien heb je daar ook nog wat aan.