[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:48

Jeroen vind het ook zo overdreven, als ik de ochtend niet kan vraag ik hem om te kijken en te beschrijven. Op het moment ga ik hoe dan ook een keer richting stal om het zelf te zien, beste manier denk ik altijd, zelf zien :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:51

Hier lachte mijn vriend ook met mijn foto's en updates telkens weer. Maar intussen lacht hij allang niet meer en laat me rustig doen en gaan waken. ;)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:51

Woogy schreef:
Jeroen vind het ook zo overdreven, als ik de ochtend niet kan vraag ik hem om te kijken en te beschrijven. Op het moment ga ik hoe dan ook een keer richting stal om het zelf te zien, beste manier denk ik altijd, zelf zien :)

Ik laat stalgenootjes 's ochtends foto's maken en naar mij toe sturen (lang leve de smartphones :D ) aangezien ik zelf aan het werk ben. Als ik het dan niet vertrouw, kan ik alsnog zelf langsgaan.
Avonden doe ik altijd zelf.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:16

Wat een horrorverhalen hier... Maar goed dat jullie het posten, hier kunnen we allen wat van leren!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:20

Idd hoe verschrikkelijk ook. Het is wel leerzaam voor iedereen.

Hier Mella vandaag 'safe' met 320 dagen *\o/*

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:21

Mella had toch ook wee-remmers gehad? of wat dat je andere wijffie??

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:27

Dat was Mella inderdaad. Dus extra blij dat we nu veilig zitten :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:29

Pfff...idd wat een horrorverhalen! En wat me opvalt is, dat van die verwaarloosde beestjes, wiens eigenaar er amper naar omzien..het eigelijk het nog het beste vanaf brengen :/
Heb zo eentje gekend (eigenaar wist ni dat paard drachtig was..zo gekocht)... Was een tinker, en die werd alsmaar dikker (duuh), dus hadden ze haar van stro op biobed gezet, en dan op heel wat minder eten... Paard was op de duur graatmager, met nog wel een dikke buik...Een week of twee voor ze bevallen is, toch maar de DA laten komen; duidelijk hoogzwanger.

Dit is trouwens mijn merrie haar uierfoto op exact 9 maanden :-), nog nix speciaal vind ik :p

Afbeelding

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:31

die uier doet nog niet zo veel nee :)

Ken het ook van een polopaard uit Argentinië, was vrij vettig toen ze kwam. Meer werk gegeven minder eten, beest werd dikker. 's Avonds nog een hoog tournooi gespeeld en 's morgens lag er een kleine naast. Gezond en wel

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:32

Even een snelle update over Jazzy.

Nog geen tekenen dat het veulen er aan komt, melk drupt nog wel. Ik heb de DA nog even gebeld dat ik graag wil dat ze langskomt. Ze belt me even als ze er aan komt. Ik zal jullie verhalen meegeven.

Jazzy was wel super chagereinig. Moest net echt even uitkijken dat ik geen mep kreeg.
Straks m'n zadelkamer even iets beter inrichten zodat als ik er weer een nacht moet zitten het iets comfortabeler is

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:34

Setteli, hopelijk is het allemaal niet erg! We duimen alvast mee

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:37

Thanks voor de lieve berichtjes. :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:14

Wat leuk om bij jullie ook het aftellen mee te lezen! Momenteel ben ik ook aan het aftellen, eerste veulen voor zowel pony als mij. Vroeger weleens een bevalling gedaan, maar meer gekeken dan bewust naar toegeleefd. Helaas geen exacte datum, pony heeft tussen eind april en eind mei bij de hengst gelopen. Nog niet super veel activiteit van het uier en ze heeft nog babbels zat, dus dat zal nog wel even duren. Is trouwens een Welsh A roanmerrie, gedekt door een palomino hengst, dus naast datum en geslacht kunnen we ook nog de kleur gokken :D

Succes Setteli!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:54

Ceasar je merrie was bruinroan toch?
Is er dan kans op valk?
Bruin is zowiezo aanwezig maar roan ook.

kennis van mij heeft ooit de bruinroan merrie laten dekken door een palomino en daar kwam een bruinroan uit.
dezelfde combinatie later nog eens gedaan en kwam een valkje uit.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:57

dan is ze ook al ten laatste eind april uitgerekend Caesar (overdragen daar gelaten),spannend!

Setteli verstandig dat je toch even de DA laat kijken. Hopelijk kan ze er wat mee,succes! :(:)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:19

crazy_funky: aaaah wat is Yuna een leuke pony :D
dat kan ook met zn periodes zijn en soms moet je net op het goeie moment er zijn he
Bij Angel gaat beeb-in-buik heftig tekeer, dat schommelt en schopt dat het een lieve lust is :(:)
Bij Yentl (die is natuurlijk ook pas in juli uitgerekend ;)) moet ik echt veel moeite doen wil ik het voelen :j dat zijn maar minitikjes tegen mn hand terwijl die van een angel een echte kickboxer is die de buik van mama eens op stevigheid test
Het beste voel ik ze als de paarden 's avonds binnenkomen en aan hun krachtvoer beginnen, dan worden de baby's wakker geschud := :Y)
En het verschilt ook van dracht tot dracht he, dus zou me niet teveel zorgen maken ;)
enne: ik praat er ook tegen hoor ;)

SA: poeh 285 dagen, ik zou de kans wel heel minimaal zien als het effectief geboren wordt :o
weet ook niet of ik het wel ten koste van alles zou proberen in leven te houden :o omdat je dan ook heel moeilijk kan inschatten wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn
(en dat zeg ik als mama van een prematuur geboren kindje :o ik weet het, klinkt misschien hard)

wél heel interessant om te weten en te onthouden dat een eventuele ontsteking mogelijk aan de oorzaak zou kunnen liggen en dus misschien kan afgeremd worden dmv antibiotica +:)+

setteli: hmpfff k*t is dat als je ook nog met onzekerheid zit dat het heel misschien toch een tweeling zou kunnen zijn :(:)

pretty ook zo'n soortgelijk verhaal als SA dus, echt wel leerrijk!

uiltje: ja dat zal je zien, zo is het altijd, de mooiste of degene waar je het meeste van verwacht enz daar heb je pech mee :(:)

annikab: haha zo ga ik nu al twee avonden/nachten nog effe checken of alles goed is omdat ik Yentl en Rheanna overdag op het verse gras heb gehad. Angel is ieder voorjaar eventjes gevoelig voor gaskoliek. Niet extreem, maar das ook omdat ik altijd heel snel opmerk. Maar ben dus met Yen en Rheanna ook voorzichtig ;) die kijken me dus ook al twee avonden aan van huh? *slaap uit ogen wrijven* wat kom jij hier nou doen?? en Rheanna hinnikt altijd effe :+:

paardjes123: mooi uiertje al, maar niets alarmerends hoor denk ik, Angel begint ook altijd wel rond 280 dagen beetje voorbereidingen in de melkfabriek te treffen, maar das niets vergeleken met die van setteli natuurlijk :oo
Dorina had ook zo grote spenen, dan ziet de uier er gelijk al van zichzelf huge uit ook

maar tis idd wel belangrijk alles goed op te volgen :j

cp: mella safe *\o/*

alyel: hihi das er dan eentje met kleine speentjes
enne: het verschil is dat zulke lui het achteraf niet aan de grote klok hangen dat er wat is mis gegaan
die piepen er niet over onder het mom van sja pech gehad
en als het goed gaat gaan ze lekker lopen pochen van kijk al dat waken is nergens voor nodig

caesar: leuk! gelukkig "maar" een maandje bij de hengst, dus je hebt toch enigszins een idee rond welke periode het moet komen :) niet gescand dan achteraf?

hier vandaag mega tevreden met mezelf en met mn jaarlingmeisje :D
ik weet niet wat dat is, maar alle jaarlingen hebben hier steeds na de winter van die viltige plukken in liezen, oksels en aan hun buik
of ze nou op vlas, stro of strokorrel hebben gestaan of 24/24 buiten met schuilstal
dat is altijd zo'n lekker werkje (not :+ ) om ze daarvan af te helpen want ze vinden dat trekken daaraan natuurlijk niet zo prettig :(:) en bovendien doe ik dat met zo'n borstel die maakt zo'n schrapend geluid en paarden die dat niet gewend zijn (zoals Yentl bv ook) die zijn daar in eerste instantie altijd wat bang van.
Nu had Rheanna dat ook. Vorige week al eens een poging gewaagd en ik was toen heel positief verrast over de vooruitgang die ik geboekt had en hoe braaf ze eigenlijk was :wow:
Gisteren ook even geprobeerd, maar dat was geen succes, alles leek muurvast te zitten.
Vandaag weer een poging gewaagd en zowaar... ik heb haar helemaal en compleet viltvrij gekregen :D *\o/*
Brave meid ook gewoon los in de stal, dus ze zou eigenlijk keihard kunnen klieren, maar buiten af en toe eens een paar stapjes en 1x achterbeen opheffen, liet ze het allemaal netjes toe :D
Het lekkere weer doet daar natuurlijk goed aan en ze krijgt ook al een tijdje Linamix bijgevoerd (soort lijnzaadbrokken).
Dus ikke helemaal happy :D
Tis zo'n scheet, super braaf is ze! Ben wel eens benieuwd wat ze zal doen als we haar dit weekend eerste keer op de trailer willen zetten :o :7
Tis een schande dat ze dat nog allemaal niet geleerd heeft maar met de ziekte en overlijden van haar moeder heb ik daar allemaal geen fut en zin in gehad :o
Maar ze is echt gewoon stikbraaf, hoewel ze ook wel probeert hoor, tis geen lamme zool ook ni ;) :=

Als alles volgens plan verloopt gaan er dus 3 de wei op komend weekend, Yentl, Rheanna en shettie Maya.
Angel blijft thuis staan, die wil ik ook het gras op wel, maar aan huis.
Dan zijn er dus 3 boxen vrij en is er plaats om de hengst naar huis te halen :):)
Mn handen jeuken al om die ook onder handen te nemen :):)
Lekker poetsen, wassen en vooral veeeeeel nieuwe foto's maken want de laatste dateren van een jaar geleden :oo
En dan ook weer eens een begin maken met longeren en zadelmak maken en voor de kar beleren misschien. Meneer is nu 4, dus hij mag wel eens wat meer doen dan gras maaien en de hengst uithangen :D
Hij staat te koop ook, dus dat komt de verkoop misschien ook ten goede :)
Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:30

DA is net geweest. Opvoelen ging bijna niet, omdat Jazzy zich heel erg spande. Ze perste haar arm er elke keer weer uit. Veulen lag in ieder geval niet achterin, dus dat is weer gunstig. Banden vond zij wel wat slapper. Veulen kon zij niet voelen, omdat ze haar arm er niet ver genoeg in kreeg. Ik heb het veulen net nog wel gevoeld via de buik.
Melk loopt er zo nu en dan wel uit. Soms zie je niks en soms een drup en soms een straal.

Jazzy zelf voelt zich prima, eet goed, is heel alert en geen tekenen van weeën o.i.d.
Temperatuur was gisteravond 37,4, vanmorgen 37,1 en tussen de middag ook 37,1

Scannen is nog een mogelijkheid, alleen was mobiele scan net kapot. Ik kan naar de kliniek (kwartiertje rijden voor mij), maar ivm stress misschien geen goed idee.

Pfff, ik ga regelmatig kijken vandaag en zonodig vannacht weer waken.
Officieel moet ze nog 7 weken, maar als ze het 4 weken volhoudt ben ik blij.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:38

inowa schreef:
Ceasar je merrie was bruinroan toch?
Is er dan kans op valk?
Bruin is zowiezo aanwezig maar roan ook.

kennis van mij heeft ooit de bruinroan merrie laten dekken door een palomino en daar kwam een bruinroan uit.
dezelfde combinatie later nog eens gedaan en kwam een valkje uit.

Dat klopt. Ik heb geen idee wat voor kleuren er uit deze combinatie kunnen komen. Ik hoop zelf een bruinroan, en dan een merrie natuurlijk. Dit jaar gaat ze naar Blauneau Vail, een bruine.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:39

Ik had persoonlijk nu niet opgevoeld om eea.met rust te laten. In elk geval wel fijn dat het veulen nog mooi achterin ligt.
Zij vind het dus geen reden om iets te gaan doen of bvb regumate te geven?
Je bent nu natuurlijk nog niks op je gemak,kan ik me voorstellen. Ik hoop dat ze er de kurk opsteekt en je niet blijft 'jennen' door zomaar melk te gaan druppelen/spuiten. :(:)

Fijn werkje gedaan dus Frenia! Doet raar om je dan ineens met een andere hengst te zien,al is dit ook wel een knapperd wauw!

Alyel zo lijkt het inderdaad,alsof het bij de mensen die er weinig om geven altijd goed gaat..is ook zo met prikkeldraad etc..Maar ik denk dat Frenia er niet ver vanaf zit als ze zegt dat die de slechte verhalen gewoon in de doofpot steken.

CP ook je merrie aan de regumate gehad? Fijn dat ze de magische grens bereikt heeft nu!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:54

Ik wil die hengst!!!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:20

Jeetje Setteli wat een tres ik ga voor je duimen.

Uiltje wat erg veel sterkte met het verlies.

Ik zie een hoop mooie uiers zal morgen Sil weer eens op de foto zetten ze ziet er zo prachtig uit met haar dikke buik <3 .

Word nu wel meer het tieten kijk topic inplaats van dikke buiken ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:24

Ideetje voor als de 500 pagina's gehaald werden,dikke tieten topic 2014 :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:34

pretty schreef:
Ik had persoonlijk nu niet opgevoeld om eea.met rust te laten. In elk geval wel fijn dat het veulen nog mooi achterin ligt.
Zij vind het dus geen reden om iets te gaan doen of [b]bvb regumate te geven?[/b]
Je bent nu natuurlijk nog niks op je gemak,kan ik me voorstellen. Ik hoop dat ze er de kurk opsteekt en je niet blijft 'jennen' door zomaar melk te gaan druppelen/spuiten. :(:)

Fijn werkje gedaan dus Frenia! Doet raar om je dan ineens met een andere hengst te zien,al is dit ook wel een knapperd wauw!

Alyel zo lijkt het inderdaad,alsof het bij de mensen die er weinig om geven altijd goed gaat..is ook zo met prikkeldraad etc..Maar ik denk dat Frenia er niet ver vanaf zit als ze zegt dat die de slechte verhalen gewoon in de doofpot steken.

CP ook je merrie aan de regumate gehad? Fijn dat ze de magische grens bereikt heeft nu!

Waarom zou je op zo'n moment regumate geven?
Ik ken regumate voor als een merrie niet hengstig wordt.
Een 2ling draagt en je beide kwijt wil.
Maar waarom in zo'n laat stadium van de dracht?
Loop je dan geen risico's dat ze het juist verstoten?
Heb er geen verstand van hoor.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:39

Ik geef het net om een bevalling te voorkomen en weeën tegen te gaan. Dat is toch wat de DA me verteld heeft,en het werkt blijkbaar ook. :)
Volgens mij geven ze het ook aan merries om hun cyclus beter te regelen.

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:31

Hi. Mag ik me hier ook melden?
Mijn tinker merrie van bijna 6 jaar is voor
80% drachtig.

Dit wil zeggen dat de DA vandaag geweest is en het veulen bij opvoelen niet kan voelen maar gezien de vorm van haar buik en uiers en bewegingen in haar buik zei de DA dat ze toch drachtig was.

Ik word gek van twijfel.

Ze zou voor 10 mei uitgerekend zijn.
Ze is zelf 1,53m en is gedekt ( niet de bedoeling ) door een mini shetlander van 82 cm. ( vraag me niet hoe die er bij kon want dat snap ik ook niet )

Volgens de DA zou scannen niet meer kunnen omdat je daar niets meer op zou zien.

Wat is jullie ervaring. En ooit iemand al eens meegemaakt dat zo'n mini hengstje een grotere merrie dekt?