[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:52

Alles zieken :(:) Let goed op jullie zelf he!!
Whis jammer dat je er niet bij hebt kunnen zijn! Stomme merrie's ook af en toe!
Cemlys nieuwe baan is altijd even stressen in het begin! Ik slaap dan vaak slecht de eerste week.
Lindy mooie merrie!! Heeft ze een dek op of is ze al lekker aan het verharen? Mijn merrie lijkt nog steeds op een shet qua haar!
Inowa Pepper is lekker wit geworden zeg!

Hier binnenkort ook foto's van Casa, wil alleen meer zon en moet even de tijd hebben om een beetje te poetsen, met 24/7 buiten staan is het dus net een shet die lekker in de modder heeft liggen rollen!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:54

Nee niet stom hoor maar gewoon verkeert ingeschat . En dat kwam omdat haar uier in een paar dagen tijd links ineens knal vol liep en rechts leeg bleeft. Dus da zei gok maar op het volle uier. En ik zit dan met mijn werk (draai een kantine) dat ik moest beslissen of in toen ging waken of niet.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:54

Whis niet ziek worden hoor!!!!!!

DL hihi tja dan heb je ook weinige voorgevoel toch??

Lindy wat een mooie dame! ze ziet er goed uit.

Cemlys ook niet ziek worden, nieuwe baan is sowieso al spannend genoeg.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:55

bedankt!
ze heeft geen deken op, ze is al flink aan het haren ja :j

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:24

Sterkte iedereen die ziek is!!! Wordt vast niet snel beter met dit weer. Maar, volgende week begint de lente heb ik me laten vertellen!! (Wel weer minder voor de mensen onder ons met hooikoorts :s)

Zie weer mooie merries voorbij komen! Ik log echt meerdere keren in alleen om te kijken of er nog iets geboren is ;)

Bij mij beginnen echt de zenuwen nu haha moet nog dik 2 maanden! De grote box is inmiddels vrij gekomen (ong. 3,5 bij 7), maar hij is een stuk duurder dus ik wacht nog even met verplaatsen. Ze is 17 mei uitgerekend dus ga of 1 of 15 april over denk ik.

Polleman erg leuk dat de hengsteigenaar geweest is, als hij dat bij alle veulens doet heeft hij het er druk mee! Wup is inmiddels best populair toch? Mijn merrie wil eigenlijk alleen onder de man niet meer aan t werk. Aan de longe doet ze het prima, singel vind ze niet fijn maar verder gaat ze juist veel te hard haha. Ik doe nu veel stappen onder de man, schakelen en veel zijgangen en dat gaat wel goed. Af en toe aan de lange lijnen of aan de longe. Ze heeft ondanks het weinige werk nog een berenconditie alleen moet ze wel langer bijkomen.

ps weet iemand wanneer je het dekbewijs binnen krijgt van het stamboek (nrps)?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:37

Hier slik ik heel het jaar door allergiepillen en gebruik in neusspray. Dus hoop dat de lente dit jaar kwa hooikoorts rustig is voor me whahha

Ik heb geen weet van dekbewijs NRPS

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:46

Sterkte voor alle zieken ik ben blij dat dit jaar me een griep bespaard is gebleven (klopt af).
Sinds 2 dagen is hier alles flink aan het smelten gelukkig. Helaas ben ik er daardoor achter gekomen dat een van mijn stallen niet waterdicht is dus overdag wordt het een zwembad. Nu haal ik dus 's morgens het zaagsel naar de droge kant en 's avonds als het weer koud is en ik al het water eruit heb geschoven gaat het zaagsel weer terug.
Niet te doen dus!
Gelukkig heb ik voor deze zomer een tijdelijke plek gevonden met een grote inloopstal (eigenlijk koeienstal) en een fijne uitloop.
Vanmiddag paaltjes in de nog bevroren bodem slaan dan kan ik morgen een nieuwe accu halen voor mijn stroom apparaat en de paarden verhuizen.
Het is op loopafstand dus dat is erg fijn, alleen is de bron nu nog bevroren dus moet water heen en weer slepen.
Maar ik ben blij dat ze dus vanaf morgen een plek hebben waar Raven fijn bevallen kan en het veulen de ruimte heeft.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:48

fijn crazy dat ze eindelijk over gaan, zal in je koppie wat rust geven

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:23

Dat is fijn CC een zekerheid dat Raven fijn kan bevallen.
Toppie.
Nu achter een eigen onderkomen aan? Of is dat ook al geregeld?

Bonnieaw van de nrps heb ik ook geen idee.
Fijn dat je merrie zo'n heerlijke grote bevallingsbox krijgt.
Is het op dezelfde stal of echt helemaal ergens anders?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:37

Dank dames dat geeft zeker wat rust in mijn hoofd.

Woningen zijn wel een aantal opties helaas wel op minstens 20 km afstand, maar dat is dan maar zo.
Belangrijkste is dat de paarden een goede plek hebben. Ik vrees wel dat ik Raven en misschien zelfs het veulen moet verkopen als ik niets blijvend vinden kan, maar eerst geboren worden en opgroeien en dat is nu in ieder geval in orde.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:40

Nou CC als jou veulen, net zo knap is als zijn vader, heb ik zeker wel intresse.. :) Wat een verschijning is dat zeg!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:44

Bonnieaw schreef:
ps weet iemand wanneer je het dekbewijs binnen krijgt van het stamboek (nrps)?

Dekbewijs?
Die kreeg ik meteen na de dekking van de hengstenhouder.
Bedoel je het geboortebericht?

Die heb ik toevallig van de week gekregen, een paar dagen nadat ik betaald heb aan het NRPS stamboek.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:55

Mexxuna schreef:
Nou CC als jou veulen, net zo knap is als zijn vader, heb ik zeker wel intresse.. :) Wat een verschijning is dat zeg!

50% kans op papa's kleurtje. :D
Ik heb al vele van zijn veulens gezien, allemaal met van die mooie lange manen en zijn super karakter.
Alle zilverappels uit Rick blijven ook hoogblond dat is niet altijd het geval, mijn ruin heeft behoorlijk donkere manen en staart net als zijn vader.

Ik hoop dat ik deze zomer ergens een fijn plekje vindt dat ik pachten kan zodat ik niet hoef te kiezen. Hoewel de kans wel vrij aanzienlijk is dat ik Raven überhaupt te koop zet.
Ze geeft super veulens en is mij als rijpaard net even te vlot. Erg leuk paard voor een fokker die eventueel shows/demo's doet. Ze is een super natuurtolter.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:26

Lekker CC dat de paardjes iig een plekje hebben! Ik hoop dat jullie zelf snel ook wat hebben wat niet al te ver weg is. Waarom denk je er (buiten de financiële redenen) aan om Raven te verkopen? Of is 3 sowieso te veel?

Tjinta het is in dezelfde stal, een paar meter verderop. Ze zouden 2 kleine boxen voor me samenvoegen helemaal achterin, lekker rustig voor de baby maar weinig frisse lucht (ze staat nu in de 1e box bij de deur), maar de bewoner van de grootste box is nu verhuisd. Is wel aan de loopgang, maar wel frisse lucht gelukkig. Denk ook dat de merrie dit fijner vind wat die wordt afgezonderd heel verveeld.

Mexxuna ik heb even op de brief gekeken en bedoel idd het geboortebericht. Afgelopen week betaald dus dat za wel loslopen dan. Het dekbewijs heb ik helemaal nooit gehad bedenk ik me nu. Heb de hengstenhouder hier een paar keer over gebeld, maar omdat ik de dekking heb gewonnen liep dit allemaal wat raar. Daarna nooit meer aan gedacht eigenlijk. Hoe belangrijk is die?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:33

Bij het KWPN krijg je geen geboortebewijs meer opgestuurd.. Dit gaat nu digitaal. Is dit bij het NRPS niet ook zo?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:02

Bonnieaw schreef:
Lekker CC dat de paardjes iig een plekje hebben! Ik hoop dat jullie zelf snel ook wat hebben wat niet al te ver weg is. Waarom denk je er (buiten de financiële redenen) aan om Raven te verkopen? Of is 3 sowieso te veel?

Voordat ik hierheen ging (boerengebied) nooit verwacht dat het zo ontzettend moeilijk zou zijn om een plekje te pachten. Als er al eens iets beschikbaar is dan vragen ze echt de hoofdprijs ervoor. De situatie zoals deze wil ik nooit meer in terecht komen kan heel slecht tegen onzekerheid als het op mijn dieren aankomt.
In nood kan ik financieel 2 paarden in pension stallen drie wordt te duur. Ook kan ik 2 paarden zelf transporteren als we ooit ineens terug zouden willen naar Nederland.
Ik denk dat ik pas ooit weer meer paarden zou willen als ik echt een eigen plek heb (gekocht).
Of dat er ooit van komt is de vraag.

Daar komt dan nog bij dat het heel zonde is als Raven nooit meer een veulen zou krijgen omdat ik er de ruimte niet voor heb. Daarvoor importeer je geen goede merrie vanuit Amerika.

Dus het is wel ergens een droom die ik moet opgeven, ik wilde graag langzaam toch een stukje fokkerij gaan uitbreiden.
Dat zit er hier helaas niet echt in lijkt het na anderhalf jaar zoeken en dan moet ik toch gaan kiezen wat het beste is voor mijn dieren. De stress en onzekerheid zorgt er ook voor dat er van genieten weinig komt en dat was natuurlijk nooit de bedoeling.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:11

Vulina schreef:
Bij het KWPN krijg je geen geboortebewijs meer opgestuurd.. Dit gaat nu digitaal. Is dit bij het NRPS niet ook zo?

nee dekbewijs krijg je opgestuurd als je betaald hebt aan het nrps

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:59

Bonnieaw schreef:

Tjinta het is in dezelfde stal, een paar meter verderop. Ze zouden 2 kleine boxen voor me samenvoegen helemaal achterin, lekker rustig voor de baby maar weinig frisse lucht (ze staat nu in de 1e box bij de deur), maar de bewoner van de grootste box is nu verhuisd. Is wel aan de loopgang, maar wel frisse lucht gelukkig. Denk ook dat de merrie dit fijner vind wat die wordt afgezonderd heel verveeld.

Mexxuna ik heb even op de brief gekeken en bedoel idd het geboortebericht. Afgelopen week betaald dus dat za wel loslopen dan. Het dekbewijs heb ik helemaal nooit gehad bedenk ik me nu. Heb de hengstenhouder hier een paar keer over gebeld, maar omdat ik de dekking heb gewonnen liep dit allemaal wat raar. Daarna nooit meer aan gedacht eigenlijk. Hoe belangrijk is die?

Ik heb dekbewijs niet gehad.
Is meteen opgestuurd naar nrps.
Ik kreeg geboorte bericht lijst week naar betaling binnen.

Ik weet niet of hij dat bij iedereen doet.
Maar ik woon half uur van hem af.
En heb bonita bij de zonen van hans gekocht
Dus misschien daarom.
Over 2 maanden komt hij nog keer kijken hoe Wings groeit.
Morgen ga ik naar het nrps toe dekbewijs brengen
En misschien de merrie ook naar nrps doen mits ze volledige papieren krijgt

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:14

Vulina schreef:

Meen je dat? ik vroeg me ook al af waar t blijft.. ik ga ff zoeken waar ik dat kan vinden dan..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:14

Whis_Serada schreef:
Chynthia het lijk zeker of ze steeds slanker word, maar is ze breed??

Of ze breed is? Kijk en zie (of beter: zie niet :+ )

ZOEK DE BABY:
Afbeelding Afbeelding
En ja, deze foto's zijn echt vandaag, op dag 304, gemaakt. Heus.. :j

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:17

Thanks allemaal voor de uitleg. Ik herinner me nu ook weer dat Ham.minga het dekbewijs zelf naar de NRPS heeft gebracht dat hij daar langs moest. Hier ben ik toen over gebeld volgens mij.

CC ik snap je! Het zou inderdaad zonde zijn als je geen veulen meer kan fokken met zo'n merrie. Misschien komt die droom er ooit nog van. En zeker de vervoer kwestie snap ik heel goed!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:20

Nou ze is wel een slanke drachtige dame cynthia

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:28

Echt he? :)
Echt heel anders dan met Ti. Ze is echt wel bol en ze waggelt flink, alleen op foto's zie je het niet zo goed en ze is zeker niet zo dik als twee jaar geleden:

Links: 2006 op 319 dagen dracht, merrieveulen. Midden: 2011 op 315 dagen dracht, hengstveulen. Rechts, vandaag op dag 304:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:31

Echt Cynth je gelooft het of niet maar zo ziet Tenna er ook uit.
Vanochtend stond ze voor het eerst even zonder deken en hubby zei direct als daar veel vruchtwater in zit wordt t een mini...
-O-

CC ik kan me voorstellen dat die onzekerheid niet leuk is.
hoop echt voor jullie dat er wat gevonden wordt, zodat je je passie in ieder geval kunt blijven volgen.
Verkopen is an sich niet zo erg, maar wel je hobby opgeven.
Nu is er dus even rust, misschien komt er iets heel moois op jullie pad.

Wij krijgen het dekbewijs van de Hengstenhouder, copie wordt naar het stamboek gestuurd.
Dit dekbewijs is tegelijkertijd geboortebewijs, wordt dus naar het stamboek opgestuurd zodra veulen geboren is.
Maar daar hebben jullie natuurlijk geen barst aan, ieder stamboek doet het blijkbaar anders.

Het KWPN zelfs al helemaal digitaal. _/-\o_

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:52

Het zou natuurlijk veel slimmer zijn om mijn ruin te verkopen, maar die gaat niet weg.
Hem heb ik vanaf veulen en we hebben een geweldige band samen. Hij vindt ook alles wat ik bedenk leuk om te doen is bij mij vlot. Maar zet ik er een kind op dan is hij de rust zelve.

Om jullie een idee te geven.

Zo zag mijn ene stal er gisteren uit na een dagje in de zon. Al het smeltwater loopt zo de berg af mijn stal in aan de achterkant.
**KLIK**

De nieuwe tijdelijke plek. De koeienstal wat dus mijn inloopstal wordt.
**KLIK**

Van binnen. Typisch koeienstal met goten erin, maar het is een stuk breder dan op de foto. Morgen maak ik 2 riante bedden van zaagsel voor de paarden erheen gaan.
**KLIK**

Vanaf de andere kant. De deur blijft open naar de uitloop die ik vandaag heb afgezet.
**KLIK**

Een gedeelte van het stuk dat ik even heb afgezet zodat ze nu in de smeltperiode niet alles stuk lopen.
**KLIK**

En eentje van gedeelte van het uitzicht. Ik zal van de week op een zonnige dag even een panorama foto maken als de zon schijnt het uitzicht daar is beeldschoon.
Er zit ook een huisje bij, maar helaas mag je er niet permanent wonen en kun je je dus niet inschrijven op dat adres. Helaas want het is van kennissen en dat hadden we dus zo kunnen huren met 2 hectare land eromheen.

Helaas krijg ik alleen de koeienpaaltjes nu de grond in nu alles nog bevroren is. Morgen een nieuwe accu halen voor mijn stroomapparaat en 2 waterbakken halen en dan kunnen ze over. Ik ga rijdend op Brego met Raven aan de hand erheen. Het is maar 10 minuten te paard.