[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 07:42

kimwilliam schreef:
Helaas waren dr eieren er nog.

Ze heeft diezelfde ochtend een hormoon prik gehad en is in de avond weer geinsemineerd.

Nu moet ik er alleen deze ochtend nog een prik geven zodat de baarmoeder samenspand zodat overige vocht wat erin zat eruit gaat. Zelf vindt ik dit er tegenstrijdig in m'n hoofd ivm zo kort op inseminatie.

Zijn jullie hier bekend mee?

Ja, ik heb dat vorig jaar ook moeten doen; soms maakt de baarmoeder wat veel vocht aan als reactie op het insemineren. Dan kun je met een injectie met (ik denk) oxytocine zorgen dat ze dat teveel aan vocht goed kwijtraken. Dat moet juist nu, zodat de baarmoeder goed is als het bevruchte ei daar aankomt over een aantal dagen. Het goede zaad is nu al de baarmoeder uit en ergens in de eileiders op zoek naar het ei. Sperma dat nu nog in de baarmoeder zit, is niet goed en moet er dus ook uit.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:25

LaDonna75 schreef:
kimwilliam schreef:
Helaas waren dr eieren er nog.

Ze heeft diezelfde ochtend een hormoon prik gehad en is in de avond weer geinsemineerd.

Nu moet ik er alleen deze ochtend nog een prik geven zodat de baarmoeder samenspand zodat overige vocht wat erin zat eruit gaat. Zelf vindt ik dit er tegenstrijdig in m'n hoofd ivm zo kort op inseminatie.

Zijn jullie hier bekend mee?

Ja, ik heb dat vorig jaar ook moeten doen; soms maakt de baarmoeder wat veel vocht aan als reactie op het insemineren. Dan kun je met een injectie met (ik denk) oxytocine zorgen dat ze dat teveel aan vocht goed kwijtraken. Dat moet juist nu, zodat de baarmoeder goed is als het bevruchte ei daar aankomt over een aantal dagen. Het goede zaad is nu al de baarmoeder uit en ergens in de eileiders op zoek naar het ei. Sperma dat nu nog in de baarmoeder zit, is niet goed en moet er dus ook uit.

Bedankt, later dacht ik hier al aan. Nu morgen weer scannen om te kijken of er een ei weg is :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:55

Knolselder Dat klinkt hoopvol idd met Quin.

Al_zawraa Fijn dat het gelukt is *\o/* nu hopen dat het ei eraf is en je kunt aftellen.

Am_horse hopelijk zit je gevoel ernaast en is ze toch drachtig. Maar is idd soms lastig om te zien als ze zo beschermend zijn over het veulen. Overigens heb ik hier meer werk met vlechten als met de sokken :+ De pour on is echt letterlijk over de rug doen en dat wordt opgenomen door het bloed. Eigenlijk is het gewoon een zondag middag alles laten binnen staan en dan iedereen tegelijk behandelen. Dus opzich valt het reuze mee. Hetgeen niet drachtig is wordt dan nog eens ingespoten door de veearts. Handige is van die 2 middelen dat het meteen een ontworming is :D Het grootste werk is als je mok paarden hebt. Dan moet je echt om de dag wassen, drogen en insmeren. Dat vergt wel veel werk.

Over het wel of niet dekken met een bepaalde leeftijd. Ik ga toegeven (ik zal wel bokt over mij heen krijgen maargoed) dat we hier al eens een 2 jarige gedekt hebben :o Die was vanaf veulen al zo wijs. Beetje oude ziel in een jong lichaam kwa geest leek het. Nooit speels geweest of "kinds" zeg maar. Fysiek was ze ook gewoon al heel mooi uitgegroeid en uitgezwaard met 2j. In overleg met de veearts besloten om een poging te wagen als ze netjes hengstig werd en ze was meteen drachtig. Tijdens de dracht niks geleden ook, geen fysiek ongemak of last en ze zag er top uit.

Waarom we niet gewacht hebben zullen velen zich afvragen? Goh omdat ze al zo af was, zowel fysiek als mentaal, dat het geen verschil gemaakt zou hebben of ze met 2j of 3j gedekt werd. En als ze continue staan te staren naar veulens in de weide ernaast en echt verliefd zijn erop, dan mogen ze van mij gerust zelf een veulen hebben :+ Zij is overigens de enige geweest die ooit zo vroeg gedekt is. Andere waren nog niet zo ver op die leeftijd. Dus ja kijk per paard en overleg met de veearts.

Cheytjuh 3 van de 4 is idd zeker geen slechte score. Gefeliciteerd.

Cioccolato gefeliciteerd *\o/*

Dais balen dat je net te laat was met de ene merrie. Maar hopelijk kun je de andere snel insenimeren.

Kimwilliam hopelijk is het ei nu wel weg.

Overigens een andere vraag voor degene die echt merries hebben voor de fok en niet perse om te rijden/beleren/sport. Als jullie een jonge merrie hebben. Laten jullie die direct elk jaar een veulen krijgen? Fleur is 4j en artemis 3j. Als ze dus hun eerste veulen krijgen zijn ze 5j en 4j. Laten jullie je jonge merries elk jaar een veulen krijgen (mits ze in conditie blijven en alles vlot verloopt hé). Of beslissen jullie na een eerste veulen om ze een jaar leeg te laten en erna te dekken weer? Om een of andere reden zegt mijn gevoel laat ze een jaar leeg als ze jong zijn maar dat is absoluut nergens op gebaseerd :')

Hier overigens een beetje balen. 1 van de merries van de 2de groep staat terug hengstig. Dag 14 na de laatste dekking >;). Dit is al de 2de cyclus dat we proberen dus ik ga haar eerst eens laten scannen om te zien wat er loos is vanbinnen.

Kendra

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:15

Wij laten onze merries eigenlijk nooit ieder jaar dekken en proberen ze tussendoor te rijden. Zeker als het om grote paarden gaat blijven ze dan beter in conditie. En ik denk dat het ook fijner is voor de paarden zelf. Tot nu toe begonnen wij pas te dekken vanaf een jaar of 5 (na de keuringen, IBOP, enz).
Dit jaar voor het eerst een 3 jarige merrie laten dekken. Ik vind het een experiment .... moet nog bedenken wanneer ik haar laat aanrijden en hoe we het doen met de keuringen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:24

Hier minipaardjes dus worden niet gereden.
Ze krijgen hier wel enkele veulentjes na elkaar. Maar ik bekijk het ook per merrie hoe ze er lichamelijk onder staat. Wel een keer gehad dat ik een merrie terug drachtig had en die had het verder in het seizoen best zwaar met een veulen aan de voet. Toen had ik spijt dat ze terug drachtig was. Dus jaar erop met veulen aan de voet leeg gelaten. Soms weet je het niet op voorhand als het het eerste veulen is of een merrie die je nog niet lang hebt.
Het gebeurt vaak genoeg dat een merrie met veulen toch niet hengstig wil worden of het een jaar niet lukt. Niet leuk, maar het is dan maar zo.

Er wordt verder helemaal niets van ze verwacht behalve de kinderen die er vanalles mee doen en ze lopen gewoon op de wei. Dus de meeste merries hebben ook helemaal geen probleem met meerdere veulentjes krijgen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:36

Onze fokmerries krijgen elk jaar een veulen. Verder hoeven ze niks te doen.
Wij gaan niet zomaar dekken met jonge merries. Omdat we de veulens eigenlijk altijd verkopen is het van belang dat ze eerst predicaten halen. Dat verkoopt gewoon beter. We gaan dus op 3 jarige leeftijd eerst naar een keuring of een test.
Halen ze die niet dan gaan ze weg als sportpaard.
Halen ze die wel dan dekken we als het nog kan met 3 jaar en anders met 4 jaar.
En dan gaan ze gewoon elk jaar bij de hengst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:02

Hier ook gwn door dekken. Er komt een keer dat ze leeg blijven of ineens zijn denk ik maar..
Wel kijkend naar conditie van de merrie

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:07

Hier als 3 jarige gedekt. Toen 1x leeg. Nu als alles goed mag gaan 4 op een rij. Twijfel of ik daarna nog een keer dek, of eerst leeg laat. Of ik dat andersom doe. Maar een jaar gust zit eraan te komen. Ik wil nog even zien of ze nog naar een keuring mag. En anders lekker de sport in. Nu wordt ze ook gewoon gereden en zijn we tussen de veulens door al M1 startgerechtigd. Ze heeft het sportpredicaat behaald vorig jaar voor de wagen in de klasse ZZ en ze heeft een hoge IBOP behaald ( AAA predikaat). Reden dat ik veulens wil is omdat ik de merrie graag preferent wil hebben :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:14

Ik laat haar nu voor de eerste keer 2 jaar achter elkaar dekken. Volgend jaar laat ik haar leeg. Maar ze wordt wel gereden, dus niet alleen fokmerrie. Veronia krijgt het sterpredicaat niet. Tweemaal geprobeerd, maar ze is geen volle Groninger (kwpn aan moeders kant) en dat maakt haar net niet Gronings genoeg. Wel kan ze op basis van haar nakomelingen preferent worden en daar wil ik graag voor gaan, want ik geloof er echt in dat ze goed fokt van wat ik tot nu toe heb gezien van haar kinderen. Ook hebben we sinds dit jaar het sportpredicaat bij de Groningers (M + 5) en die moet er ook wel in zitten.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:37

weer van paar dagen bij gelezen. Antwoorden op men telefoon gaat wat moeilijk :p
Is het al vrijdag :-) morgen scannen, hopelijk hengstig dat we ook kunnen beginnen :D

@Muronia: o jammer. Hopelijk volgende rond meer succes!

@farahtjuh: Gefeliciteerd

@kimwilliam: Ik duim voor je!!
ik las verder dat het ei nog niet weg was! hopelijk nu wel!!

@nieky1993: Zijn er nog een hoop voor je op het wachtenbankje! Succes op voor de volgende komende 5 voor volgende week.

@Knolselder: ooo dat klinkt goed

@Al_Zawraa: zo leuk dat je zelf de hengst mocht begeleiden. Is waarschijnlijk toch wel een leuk ervaring. veel succes op het wachtenbankje

@AM_Horses: Hoop voor je dat je gevoel niet klopt en ze gewoon netjes drachtig is :)

@Laylah2002: ik zou zeggen vanaf 3 jaar vind jonger dat 3 toch nog wel heel jong. Maar zoals er word gezegd ieder paard is anders natuurlijk en je moet zelf je gevoel volgen.

@Cioccolato: proficiat met de dracht!

nog even ivm het laten dekken van 2 of 3 jarigen. Vind 2 jaar persoonlijk ook nog te vroeg. laat ze lekker groeien en hun zelf ontwikkelen voor ze zelf een mama worden :) .

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:30

Hier worden de merries eerst gereden een tijd en meegenomen naar andere locaties om ook te zien hoe ze buiten hun comfortzone zijn. Zo weet ik ook wat wel en niet zou passen kwa hengst. Dus nooit echt over nagedacht of 2 jarige al zou willen dekken.

Zelfs een 3 of 4 jarige zou ik dus nog niet dekken om bovenstaande reden. Ik neem de merrie als ze eenmaal drachtig zijn ook niet zomaar meer mee op verplaatsing of les etcetera. Vaak zet ik ze aan het begin van de winter dan met verlof tot tenminste het veulen een maandje oud is. Dan kijk ik of ze weer wat kunnen worden opgepakt. Ook erg afhankelijk van het veulen.

Maar een gezonde merrie die voldoende is ontwikkeld zal er waarschijnlijk niks te nadelen aan hebben om al een veulen te krijgen op haar 3de. Wel vind ik dat merries na een veulen gekregen te hebben wat verder volwassen worden tussen de oren. Zelf vind ik het leuk als ze nog een tijdje lekker jeugdig zijn voor ze moeder worden. Maar dat is meer emotie denk ik.

Hier kruipen de dagen met een slakkegang voorbij. Dinsdag middag mogen we gaan scannen. Merrie mag wat uurtjes op de wei met de rest, hopelijk doet het gras ze goed. Er staat in iedergeval genoeg. }:0

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:50

Jazzejam ik duim voor je!

Veroon is vanmorgen gescand. Ei van dinsdag is wat gekrompen, maar op de linker eierstok nu een ei van 3,6. Komt overeen met het gedrag dat ik van haar zie. Lichte interesse richting de ruin maar nog niet kneiter hengstig. Ik denk dat we maandag of dinsdag moeten insemineren.

Maandagochtend vroeg scannen we weer. Zijn we in ieder geval het weekend voorbij en heb ik niet de stress van wanneer ik alles moet doen ivm werkweekend.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:13

Hoe groot zijn haar eieren normaal?

Hier 2 weken terug een geel lichaam en nu nog steeds een geel lichaam. Of alweer (stond er niet bij natuurlijk). Dinsdag maar weer kijken. En anders toch maar hengstig spuiten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:16

Vorig jaar sprong hij rond 4,7-4,9. Afgelopen ronde was hij 5,3.

Hmm.. hopelijk dinsdag wat beweging in de follikels dan.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:04

muronia: veronia krijgt dan best grote eieren. Wel fijn dat je er niet ook nog mee zit in je werkweekend. Maandag hopelijk verder en insemineren.

sanet: dat schiet nog niet echt op

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:35

Muronia: goed voor jou dan dat het dan net na het weekend zal zijn. Ben je op je gemak.

Hier is Mira net gescand geweest. Netjes hengstig aan het worden. Vanavond breng ik ze weg zo dat ze beter int oog kan houden worden. DA wil het niet riskeren om te wachten tot maandag om opnieuw te scannen en houd ze dus liever dit weekend in de gaten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:46

Hopelijk kan je maandag insemineren Muronia! Ze heeft geluisterd dat in het weekend niet zo goed uit kwam.

Balen Sanet, ik had dat vorig jaar met 2 merries en geen normale cyclus meer op gang te krijgen. Hopelijk wat meer succes, gelukkig nog vrij vroeg in het seizoen.

Spannend Anso!

Zelf zou ik niet zo snel een 2 jarige dekken, ook niet als ze er lichamelijk volwassen genoeg voor zijn. Mentaal zijn ze dat vaak nog niet en je ziet wel echt een groot verschil tussen de hele jonge merries en de wat oudere. Bij de dravers gebeurd het wel redelijk vaak om 2 jarige te dekken. Dekken zodat ze niet meer groeien is echter wel een fabel, dat halen ze gewoon weer in.

Maar of het echt slechter is of niet, geen idee. Iedereen moet dus ook doen waar ze zich goed bij voelen. :j

Ik dek nu met een 2 jarige hengst (eigen hengst, wel met licentie), maar zullen er ook genoeg zijn die dat niet doen. Ik normaal ook niet, maar spelen nu meerdere factoren mee waarom ik het dus wel doe. :))

Mijn vosje is hengstig aan het worden, ik hoop dat ze tot dinsdag wacht (eerste dag dat ik het sperma weer hier kan krijgen vanuit Duitsland :)) ). Dus even spannend of het lukt om dinsdag te insemineren. Anders maar hengstig spuiten (vorige hengstigheid had ze ook eisprong op zondag). Het is hier nu wel al tijd prachtig weer, zon en 20/25 graden, helaas ook gortdroog. :+
Maar de paarden doen het er wel goed op zo (zowel de hengsten als de merries).

Spoiler:
We kunnen nu in ieder geval ook lekker thuis aan de gang. :):)

Afbeelding

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:07

Ik hoop weer even binnen, wij willen rond begin juni gaan laten insimineren ong.
Vanaf wanneer kunnen het beste beginnen met checken volgens jullie?

Het terug dekken is voor zowel mij als men moeder echt een tweestrijd. We zijn zo enorm bang dat het weer fout gaat of iets maar aan de andere kant willen we het nogsteeds enorm graag en het feit dat ze zo'n lieve mama was <3

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:01

Happy hippie: wat zijn de redenen om begin juni pas te beginnen? Dat is namelijk relatief laat.

Toont ze goed hengstig?

Carmen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:17

Hallo, ik zal me even voorstellen: ik ben Carmen en ik heb een mini Shetlander die over 2 weken naar de hengst toe gaat. Cynthia82 van Fiore is mijn bestie en zij helpt en adviseert mij. Dit wordt het aller eerste veulentje als de dekking lukt en daar komen gezonde zenuwen bij mij voor mij. Ik hoop veel van jullie te kunnen leren en zo veel mogelijk informatie op te doen zodat ik straks vol zelfvertrouwen de bevalling tegemoet ga. Mijn merrie is een vos en ze gaat naar een Palomino hengst toe. Ik zal later proberen een foto toe te voegen.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:35

Muronia: hopen dat ze begin volgende week een mooi ei heeft voor je!

ansoDM: Spannend, laad je paard makkelijk voor naar de kliniek?

Happy hippie: Mag ik vragen waarom het een tweestrijd is voor jou en je moeder? ( denk dat ik ergens overheen heb gelezen ).

Quir: hopelijk houd ze dr ei even vast voor je tot het er is, aan de voorraad spullen ligt het in ieder geval niet !

Hier net de dierenarts weer weg. Er is een ei gesprongen _/-\o_ alleen........... :+ ze heeft heel vocht in dr baarmoeder zitten van de inseminaties. helaas heeft de spuit die ze heeft gehad niet geholpen hiertegen en is het advies om haar te laden en naar de kliniek te brengen zodat ze nog kunnen spoelen voordat het vruchtje in de baarmoeder aankomt.... nu hebben we woensdag ook al een poging gedaan om dr te laden maar mevrouw gaat als een speer eruit als iemand bij de achterstang in de buurt komt _-:( .... vanavond en morgen ochtend nog maar weer stevig praten met dr denk ik ..... |o

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:39

SophievdV schreef:
Happy hippie: wat zijn de redenen om begin juni pas te beginnen? Dat is namelijk relatief laat.

Toont ze goed hengstig?

Toont niet hengstig deed ze voorheen ook niet enkel toen 2weken nadat het veulen was geboren.
Juni insimineren omdat we in mei veulen pas wille ivm de temperaturen en ze bij ons 24/7 buiten staan met schuil stal.
De nacht dat kleine Knoxx werd geboren was het -2/3 dus vandaar de keuze maandjes later.
Ze is nu 4 overgens.

@kim, ik ga het even niet helemaal uitleggen maar wij zijn dit jaar na een strijd van 5dagen ons veulen verloren was onze grote droom ooit eens zelf een veulen te fokken en deze droom eindigde in een nachtmerrie voor ons (tuurijk het kan altijd nog erger).
Mijn topic link in mijn bio kan je evt alles lezen.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:44

kimwilliam schreef:
Muronia: hopen dat ze begin volgende week een mooi ei heeft voor je!

ansoDM: Spannend, laad je paard makkelijk voor naar de kliniek?

Happy hippie: Mag ik vragen waarom het een tweestrijd is voor jou en je moeder? ( denk dat ik ergens overheen heb gelezen ).

Quir: hopelijk houd ze dr ei even vast voor je tot het er is, aan de voorraad spullen ligt het in ieder geval niet !

Hier net de dierenarts weer weg. Er is een ei gesprongen _/-\o_ alleen........... :+ ze heeft heel vocht in dr baarmoeder zitten van de inseminaties. helaas heeft de spuit die ze heeft gehad niet geholpen hiertegen en is het advies om haar te laden en naar de kliniek te brengen zodat ze nog kunnen spoelen voordat het vruchtje in de baarmoeder aankomt.... nu hebben we woensdag ook al een poging gedaan om dr te laden maar mevrouw gaat als een speer eruit als iemand bij de achterstang in de buurt komt _-:( .... vanavond en morgen ochtend nog maar weer stevig praten met dr denk ik ..... |o

Even snel antwoorden op men telefoon.
Ja hoor. Ze gaat zo de vanne of camion op. Maar moeten niet naar de kliniek maar bij men DA zelf. Ze zijn wel gespecialiseerd in fokken. Ze fokken zelf jaarlijks een aantal veulens met hun eigen mini paardjes. Alleen hier een kleine wijziging. Ipv ze vanavond te brengen zal za zondag ochtend langs komen. (Iets met geen
Toezicht ofzo heb het maar half verstaan aangezien ze belde toen ik op baan naar huis was.) Maar wil haar weer bereiken me de vraag of dak ze nie van eerste keer smorgens naar daar mag brengen. Ivm geen eigen vervoer. Maar krijg ze niet te pakken. Hopelijk belt ze me snel terug.

Wel heel ambetand dat ze niet wil laden zeg voor jou!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:21

Welkom Carmen! Heb je foto’s van de combinatie?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 02:53

Kimwillian. Fijn dat ei weg is. Minder van het vocht. Was het nog gelukt met? Spoelen, kunnen ze dit niet op locatie?

Welkom Carmen!

Happy_Hippie. Logisch dat het dubbel voelt. Als je kunt schouwen bij vreemde paarden is dit een optie anders zou ik toch optijd beginnen met scannen om te kijken waar ze ongeveer zit in cyclus

Quir. Heeft de 2 jarige al gedekt?ging dit goed?
Duimen dat vosje het ei nog even vasthoud.

Muronia. Duimen dat het nu wel lukt. Zw neemt er altijd wel de tijd voor met hengstig worden volgens mij?

Jazzejam. Duimen draaien. Ze ziet er goed uit.

Hier is ook echt veel gras. Zijn nog langzaam aan het opbouwen

Nieky. Dat valt me dan mee. Spuit ben ik mee bekend. Heb ik ook wel eens bij een jonge merrie laten doen met luizen. Pour on, ken ik ook niet

Nog even geduld, tot we weten of Liezella drachtig is