[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:30

Ik heb 2 aparte merries :')
Esmeralda is drachtig van jawel een tweeling. Één vruchtje is aanzienlijk kleiner en zitten goed uit elkaar.
Dit zijn ze dus:
Afbeelding
Afbeelding

Wild Thing is net ook gescand. Het vruchtje is gegroeid *\o/* nu 1,6 cm op 20 dagen. Over 2 dagen wordt ze weer gescand, als het dan weer gegroeid is, dan nemen we haar mee naar huis. Ik heb goede hoop :D

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:32

Gefeliciteerd!

Hier alweer een ei van 38mm, waarschijnlijk morgen of zaterdag insemineren.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:42

Twinklebel schreef:
Gefeliciteerd!

Hier alweer een ei van 38mm, waarschijnlijk morgen of zaterdag insemineren.

Dankjewel, het is nog heel spannend Hoe het loopt met mijn aparte gevallen.

Spannend!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:50

Myrthe is vanmorgen gescand en het eitje is er mooi afgekomen, alles zag er weer goed uit. Nu weer 18 dagen wachten, hoop dat ze snel voorbij gaan :P

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:51

Ik lees veel mensen zeggen; Ze was echt hengstig.... Nee ze toonde echt hengstig, net zoals onze merrie die toonde echt echt heeeeel erg hengstig. Maar de baarmoeder was niet volledig hengstig, in de zin van de baarmoedermond stond niet goed genoeg open. Waardoor de kans klein is dat ze drachtig gaat worden en groot dat ze vuil gaat worden als je haar laat dekken. De dierenarts zei dat dit met het vieze weer van de afgelopen tijd logisch is. Je merrie kan heel hengstig lijken en toch eigenlijk niet goed hengstig zijn. Dus iedereen die natuurlijk dekt; let hier wel op ! Voor je het weet is je merrie vuil en dan ben je nog verder van huis.

Gefeliciteerd voor de mensen met een drachtige merrie !

Kop op voor de nog niet drachtige ! We hebben nog tijd zat :j

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:56

Mijnlieverd, gefeliciteerd met de dracht! *\o/*

Had over het bericht van P_Tries heen gelezen. Helaas geen ervaring met zo'n wintermodus en of ze dan wel of niet gespoten kan worden.
Degene bij wie ik de pony's heb staan, hebben ze bij een hengstenhouder wel eens uit ongeduld een merrie van hengstig gespoten en die het hele seizoen niet meer normaal hengstig geweest en is dus ook niet gelukt om drachtig te krijgen. Zelf ben ik wat voorzichtig met dat soort middelen.
Beetje boerenwijsheid zou misschien zijn een beetje zon op de rug, lekker in de wei en dan met wat warmer weer opnieuw kijken?

AM_Horses, gefeliciteerd met de dracht!
Maar hebben ze het kleinere vruchtje ook weggeknepen? Of verwachten ze dat deze toch minder gaat ontwikkelen/mogelijk vanzelf afsterft?

Twinklebel, spannende tijd komt er straks dus weer aan!

Ik heb even opgeschreven wanneer Lies hengstig was. Na hoeveel dagen volgen jullie het normaliter weer een beetje op voor een volgende hengstigheid?
Vorig jaar hadden we de DA laten komen om de merrie's eens te scannen hoe ver ze waren, konden we ze de volgende dag ook alledrie al laten insemineren. Dag er op zagen we ze ook spontaan hengstig :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:04

Aniekr: we gaan volgende weer scannen. We hopen dat het vruchtje afsterft. Als dit volgende week nog niet het geval is, dan word het afgeknepen. Heel spannend allemaal met die aparte gevallen!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:09

Aniek, bij Myrthe is het eigenlijk altijd zo, vanaf de 1e dag hengstigheid 21 dagen verder is ze weer hengstig. Ik geloof dat de theorie is dat ze aan het eind van de hengstigheid met 21 dagen weer hengstig zijn. Dus bij Myrthe is ze meestal precies op de 18 dagen scan weer hengstig als ze niet drachtig is :P

Handig van jullie merries vorig jaar :') Zou toch mooi zijn als dat weer zo kan zijn dit jaar, haha. Ben benieuwd hoe Roos reageert als ze hoort dat ze dit jaar niet op date mag :D Zal ze het vast niet mee eens zijn := Leuk dat je haar onder het zadel wilt opleiden!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:12

Oke spannend! Wist niet dat dat een week later nog kon. Had vorig jaar begrepen dat het moest voor ze ingenesteld waren zeg maar. Maar misschien dat het nog kan als ze ver genoeg uit elkaar liggen inderdaad.

Tja en die aparte gevallen. Tweelingen hoor je toch nog wel vaker. Roos had vorig jaar dus ook twee eitjes. Op 15 dagen scannen was er gelukkig één duidelijke vrucht en iets wat wel leek op een al afgestorven vruchtje, maar kon ook een kleine cyste zijn. Het was in ieder geval niet een klein vruchtje als bij die van jou.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:15

Milan_lover schreef:
Aniek, bij Myrthe is het eigenlijk altijd zo, vanaf de 1e dag hengstigheid 21 dagen verder is ze weer hengstig. Ik geloof dat de theorie is dat ze aan het eind van de hengstigheid met 21 dagen weer hengstig zijn. Dus bij Myrthe is ze meestal precies op de 18 dagen scan weer hengstig als ze niet drachtig is :P

Handig van jullie merries vorig jaar :') Zou toch mooi zijn als dat weer zo kan zijn dit jaar, haha. Ben benieuwd hoe Roos reageert als ze hoort dat ze dit jaar niet op date mag :D Zal ze het vast niet mee eens zijn := Leuk dat je haar onder het zadel wilt opleiden!

Ik heb het nog even nagezocht in m'n agenda van vorig jaar. DA kwam toen 19 dagen nadat we Lies voor het laatste hengstig hadden gezien. 16 dagen na hengstigheid bij Roos en Shadylah. Was dus behoorlijk kort.
En tja, die drie merrie's tegelijk insemineren was ideaal. Pakte met de veulens niet helemaal zo uit. Roos beviel op 327 dagen, Lies keurig op de 342 en Shadylah lijkt eindelijk wat te gaan doen nu op 356 dagen dracht :+

Haha, ik zal vanmiddag het gesprek eens aangaan met Roos. Anders herinner ik haar even weer aan de dag van de bevalling O:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:21

Jeetje wat gaan jullie ineens hard :wow:

Ptries verstandig om haar op te halen. Ik heb er geen ervaring mee

Aniek. Aha blijkt nog erg moeilijk dat waterhoofd verhaal. Wel intressant. Leuk dat je roos nu gaat opleiden. Ze is het er vast niet mee eens dat ze niet op date mag :+

Daisyjazz dat was mij bekend. Op mijn werk was er een merrie met een ei van 5 , toonde niet hengstig bij het schouwen en inderdaad ook baarmoedermond gesloten. Dan heeft het geen zin!

Milanlover mooi! Duim dat alles blijft zitten nu :)

Twinklebel spannend!

Amhorses gefeliciteerd met de dracht! Word het andere vruchtje weg geknepen ?

Zamora duimen draaien

Gefeliciteerd mijnlieverd!

Welkom Karin! Mooie combinaties!

Hier is het rotweer bah. Nog 11 dagen wachten en dan scannen pff... Duurt veelste lang haha

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:38

Leuke combinaties de welshjes!

Gefeliciteerd voor mijnlieverd en AM_horses!

Van die wintermodus heb ik nog nooit gehoord.

Interssant van het waterhoofd verhaal! Bij het KFPS kan je laten testen of je paard drager is, maar dat klopt ook niet helemaal dan als ik het zo lees?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:41

Finn__ schreef:

Interssant van het waterhoofd verhaal! Bij het KFPS kan je laten testen of je paard drager is, maar dat klopt ook niet helemaal dan als ik het zo lees?

Kfps klopt inderdaad.
Juist andere rassen is het lastig . Ik heb een waterhoofd veulen gekregen op 4 april dit jaar. En de vader van mijn waterhoofd veulen is dezelfde vader waar AniekR een merrie van heeft en mee fokt. Vandaar.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:58

Kabayo schreef:
Finn__ schreef:

Kfps klopt inderdaad.
Juist andere rassen is het lastig . Ik heb een waterhoofd veulen gekregen op 4 april dit jaar. En de vader van mijn waterhoofd veulen is dezelfde vader waar AniekR een merrie van heeft en mee fokt. Vandaar.

Ah vandaar. Wat ontzettend vervelend voor je!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:00

Finn zeker vervelend.. Eerste veulen van de merrie.. En dan merrie en veulen kwijtraken..
Duimen draaien dat het deze keer wel goed gaat!

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:20

Gefeliciteerd met de dracht van Belle en jeej AmHorses, toch gegroeid dus.

Hopelijk evolueren de speciale gevallen goed.

Laat ons maar hopen dat 2018 een goed veulenjaar wordt. Met minder miserie dan DBT 2017.

Ik heb de indruk dat Imperiosa rustiger is geworden sinds ze terug drachtig is. Het zit misschien in mijn eigen hoofd hoor, want een druk paard is het nooit geweest. Maar ze straalt een soort gerustheid uit.
Het is dan ook wel een echte moederkloek. Toen ze vorig jaar nog ongeveer een maandje moest en mijn andere merrie net bevallen was, probeerde ze met haar dikke buik toch nog het veulen van haar vriendin af te pakken :') En haar hengstveulen van 2016 heb ik echt na 10 maanden zelf moeten weghalen, want ze bleef hem nog steeds betuttelen als een klein veulen.

Ik ben benieuwd of ik bij Esquina een verandering ga merken in karakter eenmaal zij bevallen is. Want haar heb ik gekocht met de toen één maand oude Guapa aan de voet en al een nieuw vruchtje in haar buik. Ik heb haar dus nooit niet-drachtig geweten.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:18

Tooske is ook altijd precies 21 dagen. Lekker regelmatig en fijn met tellen ;-)
Ik zit dus de hele dag al stand by voor de inseminatie....komen ze pas vanavond 20 uur...pffff...was heel erg druk zeiden ze aan de telefoon.Alle begrip voor hoor maar voor mij is alles nieuw dus ik zit braaf de hele dag te wachten op het telefoontje dat ze eraan komen..maar goed....een dodenherdenking bevruchting is misschien ook wel bijzonder...Uiteraard pas na de 2 minuten stilte!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:20

AM_Horses schreef:
Ik heb 2 aparte merries :')
Esmeralda is drachtig van jawel een tweeling. Één vruchtje is aanzienlijk kleiner en zitten goed uit elkaar.

Wild Thing is net ook gescand. Het vruchtje is gegroeid *\o/* nu 1,6 cm op 20 dagen. Over 2 dagen wordt ze weer gescand, als het dan weer gegroeid is, dan nemen we haar mee naar huis. Ik heb goede hoop :D

gefeliciteerd!!!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:20

Milan_lover schreef:
Myrthe is vanmorgen gescand en het eitje is er mooi afgekomen, alles zag er weer goed uit. Nu weer 18 dagen wachten, hoop dat ze snel voorbij gaan :P

Spannend!!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:21

Kabayo schreef:
Finn zeker vervelend.. Eerste veulen van de merrie.. En dan merrie en veulen kwijtraken..
Duimen draaien dat het deze keer wel goed gaat!

Vreselijk...we duimen met je mee.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:30

Am_horses: gefeliciteerd hopen dat alles nu verder voorspoedig verloopt. Wel even spannend met twee vruchtjes.

Twinkelbel: Succes, Zaterdag wordt het prachtig warm weer dus de vooruitzichten zijn positief {:}

Milan_lover: ook jullie heel veel succes. Waarschijnlijk krijgen we dan rond de zelfde tijd de bevestiging. Duimen dus.

Hier kon ik niet langer het geduld opbrengen en maar even gebeld met de kliniek waar ze sinds zondag verblijft.
En net vanmiddag is ze geinsemineerd *\o/*

Morgen hopenlijk het eitje weg en dan mag ze weer mee naar huis.
Wat zal mijn ruin blij zijn als ze er weer is.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:35

gefeliciteerd met de drachtige merries!

En de wachters... sterkte ermee, het duurt best lang en iedereen doet zo zijn best. Als het wachten beloond wordt is het allemaal de moeite waard :)

Fleur is net wederom geïnsemineerd en voor de zekerheid het ei eraf gespoten. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Er zat een groot ei en alles is rijp (ei was wel 5 cm).

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:16

Hier is ook het ei eraf gespoten, dit in verband met het wisselende weer. De DA gaf aan dat ze meerdere merries had gehad die heel lang deden over hun eisprong, en soms wel 4 keer in 1 cyclus moest insemineren. Vandaar dat we gekozen hebben om het eitje af te laten spuiten (dinsdag avond), en deze was er ook net af vanmorgen. Als ik meerdere keren sperma had moeten laten komen dan kost het me toch iedere keer 40 euro per verzending. Dan liever een spuitje :) Mijn DA gaf aan dat je dan 95% kans hebt dat het eitje er dan netjes af komt.

Wij gaan maandag 22 mei scannen op dracht. Komt mooi uit, want ik wordt de 23e weer in Amsterdam verwacht voor verdere onderzoeken.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:22

Hier ei vorig jaar ook afgespoten.
Volgens mij dag na eerste keer insemineren. Dag erna ook nog geinsemineerd. Dag daarna weer gescand en waren ze weg (da en inseminator kwamen zeg maar om en om).
Wat ik begrepen heb is het een hormoon die ze toedienen die het rijpen van het ei en dus de eisprong verspoedigt. Want als je tevaak blijft insemineren heb je ook meer kans dat ze vuil worden. Brengt toch elke keer makkelijk wat bacteriën mee enz.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:22

Precies wat onze veearts ook zei. Nou spannende dag Milan_lover voor jou en mij (en wellicht voor meer hier?)

Aniek: We vermoeden dat het ei wel op springen stond vanwege de rijpheid. We gaan zien of dit een goede zet was.