[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:04

Door wie wordt star gedekt dit jaar? (Ben niet nieuwsgierig hoor :+ )

Luna was 5 dagen na bevalling ook al hengstig. Heb toch 1 duidelijke merrie zonder hengst in de buurt :') al zie ik ze nu niet meer hengstif

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:15

Wat een geluk hebben jullie. Had die van mij vorig jaar pas weer hengstig gezien toen het veulen van de voet was. Bevallen in mei, hengstig in december :')

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:24

wat cystes betreft, waar ik eerder werkte en ook voor onze eigen ouwe folie had ik samen met de dierenarts alle cystes in kaart gebracht (baarmoeder getekend en daar op aangegeven en dat in de merriemap gestopt) , zodat we bij het scannen vrij zeker konden zijn of naar een cyste keken of naar een 18dgn vruchtje :) Werkte altijd best heel goed.
Hier nog 8dagen duimen draaien voor de eerste scan. Hoop zo dat uk drachtig is en ik haar weer uit belgie kan ophalen, mis dat maffe beest.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:27

Ik heb geen ervaring met cystes, daarbij kan ik dus niet helpen helaas. Maar de cyste is toch veel verkleind als ik het zo hoor. Dat is alvast goed nieuws dan toch?

Tussen 5dagen en verschillende maanden dus om de hengstigheid na bevalling te zien :')

Ik zal maar geduldig wachten tot mijn hengst erbij kan zeker? Dan worden ze misschien wel spontaan hengstig :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:41

inkepink schreef:
wat cystes betreft, waar ik eerder werkte en ook voor onze eigen ouwe folie had ik samen met de dierenarts alle cystes in kaart gebracht (baarmoeder getekend en daar op aangegeven en dat in de merriemap gestopt) , zodat we bij het scannen vrij zeker konden zijn of naar een cyste keken of naar een 18dgn vruchtje :) Werkte altijd best heel goed.
Hier nog 8dagen duimen draaien voor de eerste scan. Hoop zo dat uk drachtig is en ik haar weer uit belgie kan ophalen, mis dat maffe beest.

Helaas heeft Jazzy de hele baarmoeder vol zitten. Dus tekenen heeft niet zoveel zin. Pas als het vruchtje groter is kunnen we het met zekerheid zeggen. Maar vrijdag zullen we zien of er wat zit en ze toch misschien hengstig wordt

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:45

16 cm, dat is ook wel erg groot Hinte, mooi dat die nu iig nog maar 6 is dan, Biscuit heeft er 3, maar die zijn lang niet zo groot. Volgens de da is t bij Biscuit zeker wel mogenlijk om mooi drachtig te worden. Hoe dat bij cystes van 16 cm of zoals nu 6 cm is weet ik niet.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:57

Luna2006 schreef:
30 dagen is wel heel lang hoor na een bevalling. Hier nooit langer als 14 dagen laten wachten. Zowel mini als welsh

Ik heb het ook niet over de veulenhengstigheid.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:01

Crines schreef:
Ik heb geen ervaring met cystes, daarbij kan ik dus niet helpen helaas. Maar de cyste is toch veel verkleind als ik het zo hoor. Dat is alvast goed nieuws dan toch?

Tussen 5dagen en verschillende maanden dus om de hengstigheid na bevalling te zien :')

Ik zal maar geduldig wachten tot mijn hengst erbij kan zeker? Dan worden ze misschien wel spontaan hengstig :+

Welke datum is je veulen geboren?
Wanneer het veulen 30 dagen oud is (maand dus) zal je merrie waarschijnlijk weer hengstig worden (als de cyclus regelmatig is) en de veulenhengstigheid dus niet meegerekend.

Ik zou ze gewoon elke dag schouwen als dat kan.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:29

Ik zal het er is met de hengsten houder over hebben wat hij er van vindt.
Hij komt toch voor Gipsy dus misschien Trees maar gewoon mee pakken.
Da zei wel, wonderen zijn de wereld nog niet uit....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:32

linda2008 schreef:
Woogy, bij mijn merries (in ieder geval bij 1, de ander is te nieuw om goed te oordelen) merk, zie en ruik je niks van hengstigheid... Hengst rook het gelukkig wel ;)
Tweede keer dekken (derde dag hengstigheid) deden ze wel braaf piesen voor (lees; over) de hengst zn neus :')

Stel je toch eens voor...dat wij onze kerels op die manier zouden ontmoeten...door over hun snuit te piesen...Nog erger dat ze daar wild van zouden worden...I dunno...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:11

Vraagje, als ze drachtig zijn en er dan toch een ei zit in de eileider en je insemineert haar weer.
Is er dan de kans op tweelingdracht niet super groot?

En wanneer weet je met zekerheid dat je een drachtigheid scant en geen Cyste?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:27

Door een x-aantal dagen later weer te scannen, een vruchtje groeit, een cyste meestal niet/anders.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:29

Ja logisch hahha Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:57

inowa schreef:
Crines schreef:

Welke datum is je veulen geboren?
Wanneer het veulen 30 dagen oud is (maand dus) zal je merrie waarschijnlijk weer hengstig worden (als de cyclus regelmatig is) en de veulenhengstigheid dus niet meegerekend.

Ik zou ze gewoon elke dag schouwen als dat kan.

Dagelijks schouwen gaat helaas nog niet inowa, mijn hengst staat namelijk niet op dezelfde plaats als de merries (30 min rijden). Ik wil mijn jonge hengst die nooit eerder heeft gedekt ook niet nodeloos opjutten.

Ik wil het liefst nog even wachten met dekken (tot de volgende hengstigheid, zodat ik een veulen heb rond midden-eind april als dat kan). Ik wilde nu gewoon graag de hengstigheid zien, zodat ik weet of en hoe ze dat toont (heb haar drachtig gekocht).
Ik hoopte ook vanaf dan te kunnen tellen zodat ik ongeveer weet wanneer de volgende hengstigheid zou moeten aankondigen (bij een regelmatige cyclus).

Hahaha Woogy _O- Niet moeilijk dat ik niet van straat geraak, ik heb het al de hele tijd verkeerd aangepakt :+

Ik zie overal hengstenkeuzes voor 2017 voorbij komen en ik kan het niet laten om mijn keuze nog een keertje te tonen.
(foto van de hengstenkeuring, toen hij nog een kleine guppy was van net 5 jaar 8-) Nu is hij een kleine guppy van 6 jaar :D )
Afbeelding
Afbeelding
Zo trots op mijn lieverd <3 En super benieuwd natuurlijk naar zijn eerste nakomelingen volgens jaar :):)
Afbeelding
(foto's door Elien Cu*ypers Fotografie, er rust uiteraard een copyright op)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:23

oh wist ik niet setteli, bij ons zeiden ze altijd als er een eitje zich aan het klaarmaken was dat ze sowieso niet drachtig kon worden omdat baarmoeder zich niet verder klaarmaakt maar ja mijn merrie is ook een speciale hoor, soms groot ei, geen oedeem, baarmoeder niet klaar, dus dan weet je toch al als ei springt en het is bevrucht dat het nooit blijft zitten.
cystes, mijne heeft er ook maar soms kunnen ze ook open springen en dan komen ze soms niet meer terug.

Flo stond vorig jaar ook na 7 dagen hengstig en terug binnen de drie weken.

Crines mijn merrie staat soms 2weken hengstig :') soms blijft het eitje wat hangen voor het springt, normaal moet je rekenen op 0.3cm per dag tot ze ongeveer 4 hebben bereikt en springen maar ook hier weer heb je uitzonderingen op de regel. Je kan ze misschien eens laten scannen want met veulen aan de voet, tonen ze niet altijd. Knappe jongen.

ik lees iets over piesen op de neus, :') ken er hier alles van, als Flo hengstig staat moet ik Marcel gewoon wassen want die is overpiest := en stinken als de pest

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:14

Crines, erg benieuwd of het PRE stamboek ook met premies etc werkt?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:49

Woogy :') ik wil er niet aan denken! Haha

Crines, knappe man hoor :j

Sara, Star word nogmaals door Bentley gedekt :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:05

Woogy schreef:
Crines, erg benieuwd of het PRE stamboek ook met premies etc werkt?

Nee premies hebben we niet.
Er worden punten gegeven op de hengstenkeuring/merriekeuring, dat wel. Die punten doen er echter niet veel toe. De paarden zijn vaak ook nog erg jong tijdens deze keuring en kunnen nog erg veranderen, waardoor die punten louter als indicatie gebruikt worden. Ze moeten natuurlijk wel voldoende punten hebben om goedgekeurd te worden.
Een hengst of merrie MOET eerst goedgekeurd worden door het stamboek vooraleer hun afstammelingen papieren kunnen krijgen. Dit kan pas vanaf 3 jaar.
APTO of APTA goedgekeurde paarden krijgen dan een 'B' in hun stamboek. (Reproductor Basíca)
Daarna kunnen ze eventueel calificado/a, recomendado/a of zelfs elite worden. Dit is afhankelijk van de resultaten van henzelf en hun afstammelingen.

Maar we hebben ook de premiekeuring/morfologiewedstrijden/campeonatas.
Dat zijn eigenlijk keuringen zoals jullie ze kennen waar de paarden per categorie (jaarlingen merries, jaarlingen hengsten, 2-3 jarige merries, 4-5 jarigen enz worden voorgesteld aan de keurmeesters.
Eerst wordt hun exterieur beoordeeld (punt op 20) daarna hun bewegingen aan de hand (punt op 20) en voor de paarden die oud genoeg zijn de functionaliteit onder het zadel (op 20). Per onderdeel kan je paard kampioen worden van de keuring (beste beweger, beste morfologie, beste functionaliteit). Ze kunnen ook (na optellen van de verschillende onderdelen) als beste uit hun categorie komen (bv. beste jaarling hengst).

Over alle categorieën heen wordt dan ook nog de kampioen van het ras gekozen. Het beste paard op de keuring dus. De vader van Furioso is bijvoorbeeld in 2014 Kampioen van het ras geworden *D

Als de keurmeesters onder de indruk zijn van je paard dat won in zijn categorie, kun je eventueel ook nog een uitnodiging in de bus krijgen om naar Sicab te gaan (internationale keuring in Spanje).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:27

Interessant hoe ieder ras zijn eigen regels heeft.
Is er dan ook nog een medische keuring? of alles op de looks?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:53

Geen medische keuring voor de reproductor basica Woogy. Als het paard op het moment van de keuring gezond is, niet mankt, ... kan hij gekeurd worden.
Er is wel altijd een dierenarts aanwezig bij deze keuringen.
Ze gaan er vanuit dat de rotte appels er toch snel genoeg vantussen gaan en dat er dus ook geen of bijna geen nakomelingen van komen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:22

Aaarrgghh, vanmorgen weer met Jazzy gescand.
Ei was niet groter geworden, baarmoeder niet hengstig en misschien iets van een vruchtje te zien. Maar nog steeds niets zeker. Dinsdag weer terugkomen of eerder als ze hengstig toont. Pffff, zou zo fijn als ik wat zekerheid had.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:11

He jeetje, zo blijf je in onzekerheid zitten.

Ik hoop dat het scannen bij Harmony dinsdag toch wat makkelijker gaat.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:19

Mag ik hier ook mee kletsen?

Mijn merrie is gisteren geinsemineerd. Zijn woensdagavond langs gegaan omdat ze hengstig toonde, dit bleek ook op de scan met een mooi ei. Gisteren geinsemineerd en ei was weer wat grote. Nu morgenochtend weer scannen en hopen dat het ei weg is...

Word voor mij het eerste veulentje dat ik fok dus vind het erg spannend allemaal en fijn om met anderen hierover te kunnen praten en informatie op t doen. We zouden eigenlijk zondag wedstrijd hebben maar die heb ik afgezegd.

Heb overigens een 4 jarige KWPN Oscar X Dillenburg merrie van 1.70 hoog en heb mijn keus laten vallen op Ferdeaux.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:32

KLinkt als een mooie combi, ik hou wel van Oscar bloed.
Foto's van het koppel?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:06

Hummie
Afbeelding

Ferdeaux
Afbeelding