[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:21

verstandige keuze dan, nog wel erg moeilijk. Zeker als één van de dames er dus overbodig staat.

Overigens vind ik 16 nog een prima leeftijd om een merrie te willen fokken, elk jaar is het weer 50-50 ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:02

Dat is waar in de kliniek gaan ze zeker niet buiten op het gras enkel de hoogdrachtige merries krijgen dagelijks een wandeling. Daarom dat ik ze vorige week ben gaan halen en vier dagen thuis op gras heb gezet, blij dat ze was, khoop dat ik ze vlug mag gaan halen. Maar ja dan moet ze eerst geïnsemineerd raken.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:06

Wat een hoge kosten allemaal! Ik heb bij mij dierenarts een merriepakket afgesloten en betaal ik een totaal bedrag van 130 per merrie waarbij insemineren, scannen en opvoelen tot aan de geboorte erbij in begrepen zit. Net als een begeleiding en gezondheidscheck

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:37

Wij hebben ook een vast bedrag besproken. . Anders kunnen de kosten enorm op lopen inderdaad.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:43

wisanda en pletje, ik zou willen dat dat hier ook mogelijk was, maar een merriepakket of vaste kosten doen ze niet aan. Dus wij betalen ook per scan, hier thuis is dat voor scannen/visite ook €70,- per keer en in Duitsland betaal ik €36,- ex BTW voor scannen/voorrijden als het om follikelcontrole gaat en €56,- ex BTW voor scannen op dracht. Waarom daar verschil in zit weet ik ook niet? Naar mijn idee is het vrijwel evenveel werk en mijn DA rekent voor scannen gewoon altijd hetzelfde.

Woogy schreef:
verstandige keuze dan, nog wel erg moeilijk. Zeker als één van de dames er dus overbodig staat.

Overigens vind ik 16 nog een prima leeftijd om een merrie te willen fokken, elk jaar is het weer 50-50 ;)

Zo oud is 16 ook niet, maar aangezien de enige merrie die ik tot nu toe gefokt heb op bijna 2 jarige leeftijd is overleden (zij zou anders dit jaar gedekt worden), en Aziza een merrie is die ook zomaar eens een jaar overslaat (ze is eens een compleet jaar niet hengstig geworden), wou ik haar toch echt dit jaar drachtig hebben. Want stel dat er volgend jaar een merrie geboren zou worden, kan die gedekt worden als ze 3 jaar is, dan is Aziza al 20. Dus om echt een dochter te hebben die haar direct op zou kunnen volgen, is er wel enige haast bij. Vandaar dat ik er dit jaar ook alles voor over had om haar weer drachtig te krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:47

Jemig wat een prijzen! :oo Zo duur is het losse scannen hier bij lange na niet.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:51

En dan heb ik ook eens gedacht, dan rijd ik naar de DAP toe met de trailer dat scheelt me de visitekosten, maar toen rekenden ze direct een consult en dan de behandeling erbij, dus dat scheelde me uiteindelijk dacht ik iets van €10,- met de DA op stal laten komen, en ik was ruim 2 uur tijd kwijt, dus ja, dan laat je ze voortaan maar op stal komen hè?
En helaas kan ik ook niet naar een andere DAP gaan, aangezien ik op een eiland zit, en zij dus de enige zijn. Waardoor ze dus helaas ook de kosten zo hoog kunnen maken..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:52

Ja monopolie. . Erg jammer dat je dan muurvast zit. Leveren ze wel goed werk af?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:54

De scan zelf kost hier bij mijn dierenarts 19,- geloof ik. Als je dan nog voorrijkosten van 35,- telt dan is het helemaal duur. Ik heb laatst 1 merrie laten scannen, 1 enting en bij eentje even knieën controleren(even voelen of ze los zaten) en dat koste me 60,- en toen was ik erheen geweest. Met mijn grote merrie was ik ergens anders(30km verderop) en liet ik haar scannen en enten en was ik 30,- kwijt.. Ik vind het toch zo'n groot verschil in prijzen..

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:55

Wij hebben de kossack stud dicht in de buurt kleine 25 minuten rijden dan zodra de merries geinsimineert zijn gaan ze meteen weer naar huis. Met diepvries hadden we toen ook een vast bedrag (vogens mij 200,- euro voor twee pogingen) maar goed fokken blijft inderdaad gokken en flink dokken. DL dat is echt een mooi hengstje! Het verwondert mij nog steeds dat het is gelukt ik had dat echt niet verwacht en ik ben stiekum ook wel benieuwt naar deze combie!

Kwa verkopen het ene jaar ben je ze zo kwijt wij verkochten twee jaarlingen (deze stonden wel al een half jaar te koop) en een veulen binnen twee weken tijd. Vorig jaar hadden we een vier jarige echt mooie ruin te koop maar dat liep niet eens zo heel storm. Ik zeg altijd maar zo het baasje is al geboren alleen weet je nooit waneer hij of zij komt :D . Ik hoop wel dat we volgent jaar een veulen merrie fokken wat we gaan aanhouden wat dat is toch ook wel erg leuk!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:22

Pletje123 schreef:
Ja monopolie. . Erg jammer dat je dan muurvast zit. Leveren ze wel goed werk af?

Ook niet altijd, en mijn vaste DA is nogal koppig, dus dat werkt ook niet altijd..
Daarom heb ik ze nu ook weggebracht, want hij wilde eigenlijk al geen bacterieel onderzoek doen en als hij dat wel zou doen, wou hij nog alleen maar spoelen (en dan ook gewoon voordat de resultaten binnen zouden zijn), terwijl ik het anders behandelt wilde hebben.
Waar ze nu staan zijn beide merries behandelt zoals ik en mijn hengstenhouder het graag wilden hebben :)

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:34

@geshahquile Ik zit ook vlakbij de kossack stud. Mijn merrie heeft daar anderhalve week gestaan ongeveer.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:48

Whow inderdaad wat is dat duur bij jullie!
Weer een reden om heel blij te zijn dat ik in Duitsland woon.
Onze DA rekent voor scannen 10 euro en de voorrijkosten zijn 7,50
In het weekend 10 euro voorrijkosten.
En de zaterdagochtend telt als gewone werkdag.
Dit is een hele grote praktijk die zelfs embryotransplantatie doet, dus op fokgebied super.

In nederland had ik ook eens een pakket, dacht fijn goedkoop uit te zijn.... bleek dit pakket excl. visite te zijn.
pfft 35 euro voorrijkosten vind ik wel een hele boel hoor.

AZ ik ga voor je duimen hoor dat je Mausi gewoon woensdag geinsemineerd en al (ei eraf) mee mag nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:00

scannen hier kost me een slordige €80 omdat madame niet te scannen is zonder sedatie :x

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:06

Oef das een hoop geld

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:13

Jep, 35 euro visite, 25 euro voor de scan en 20 euro voor de sedatie.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:52

Ja tjinta en dan moet je nagaan dat ze 7km rijden ervoor... En als we dan zelf komen moeten ze nog 10,- consult ofzo rekenen.. Het zijn leuke dierenartsen en doen hun werk goed, maar iedere keer hou ik mijn hart vast voor het bedrag dat ik moet afrekenen en dan reken ik al zwart af!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:07

Gefeliciteerd iedereen met een drachtige merrie!! *\o/* Succes nog voor de mensen die hun merrie nog niet drachtig hebben, ik duim voor jullie!! :(:)

Hier merriepakket voor alle merries gedaan. 115 euro totaal per merrie. Dit houdt in scannen tot ze drachtig zijn, dan met 18 dagen, 40 dagen en voor 1 oktober voor het laatst. Ik betaal per keer 20 euro voorrijkosten. Maar verder geen kosten.

Als ik bij de hengstenhouder laat scannen kost me dat 12 euro per keer. Als ik mijn merrie laat staan betaal ik 5 euro per dag. Merrie met veulen 6 euro per dag.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:15

dat zijn nette bedragen paard! ik zie hier bedragen voorbij komen tjeee........
hier scannen 20 euro geloof ik maar ik rijd dan naar kliniek 35-40 euro voorrijd kosten...
pakket eerder 100 euro bij hh hier in de buurt dit jaar bij andere wat daar kost weet ik nog niet! maar een pakket valt meestal best mee :j

heb net even een nieuw topic gemaakt van inizio hij groeit als kool buffeltje
[KS-ITP] inizio v.cadans alweer 3 maanden!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:34

Ik laat Amika woensdag scannen door onze vaste DA. Wat het scannen kost, weet ik nog niet, ik bel morgen om een afspraak te maken voor woensdag (en dan vraag ik meteen even wat het kost). Ze zou rond dinsdag a woensdag ook weer hengstig moeten worden als het niet heeft gepakt dus ik loop nu al met zenuwen te observeren of ik geen hengstig gedrag zie aankomen bij dr. Tot nu toe nog niet gelukkig, dus ik hou mn hart vast!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:37

Niet verwonderlijk dat paarden veel geld kosten in aankoop.

Ik weet nog in de cursus Amerikaanse Rijkunst dat wij een berekening hadden gemaakt van de kosten voor het onderhoud en training van een doorsnee paard.
Tel daar de opfokkost bij en het is onbegrijpelijk hoe handelaars een paard kunnen verkopen voor een appel en een ei.

Maar ja voor mij is het een hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld.
Zal me een zorg wezen als ik het veulen er zie uitvallen. <3 Maar zover is het nog niet, helaas.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:42

Ik denk dat die veel ook verdienen met de handel dekkingen voorbrengen keuringsklaar maken want ik denk dat je van fokken alleen niet kunt leven al gaat de ene waarschijnlijk voor een top bedrag weg en de ander uit eindelijk voor een appel en een ei.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:43

Wij hebben hetzelfde hoor, onze hobby kost ons enorm veel geld en vooral tijd. Maar alles wat we ervoor terug krijgen, we hebben zo veel plezier van de dieren, letterlijk ik lach af en toe m'n billen uit m'n string om de hengsten. De liefde en knuffels die we terug krijgen en vooral de mentale rust terwijl je ook nog een mini sportschool hebt...Paarden zijn gewoon tof ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:48

Dustinlover schreef:
Ja tjinta en dan moet je nagaan dat ze 7km rijden ervoor...

Of van jou naar ons, dus 500 meter....... katsjinggg!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:49

Ja inderdaad en weer 35,- pfff.. Ik snap niet dat ik dat beroep niet ben gaan leren :P