[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:15

gefeliciteerd allemaal met de drachtige mutsen !!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:15

Hier nog niet duidelijk of ze drachtig is..
K kan me de kleur van de plas niet herinneren :+
4e dekking (2e cyclus) wel 1 liter eruit toen Elegant achter haar stond :+
5e dekking, gisteren, wel wat maar niet veel. Ze stribbelde ook tegen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:49

bedankt allemaal! :D

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:08

Ik meld mij hier ook alvast. Mijn merrie is vandaag geinsemineerd!!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:59

Spannend poesnoes! Voor welke hengst heb je gekozen?

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:49

Hoi,
Ik meld me ook weer!!
Donna is sinds zaterdag terug van de hengst, en Izzie is vandaag weer naar de hengst (voor de 2e keer)
Voor Donna wordt het haar 2e veulen, en voor Izz wordt het haar 1e!!
Vind het zo spannund!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:05

:wave:
Ik heb het topic een beetje verwaarloosd :o
Ik las dat er al weer wat merries drachtig gescand zijn en een hoop gedekt. Jammer genoeg ook een aantal merries dus niet drachtig :(:)
Hopelijk de volgende poging wel raak!

De reden dat ik wat weinig in het topic was, ik ben erg druk geweest en o.a. ook naar Amerika geweest om paarden te bekijken.
En uiteindelijk geslaagd voor een merrie: [ITP] Nieuwe aanwinst uit Amerika (AMHA)
Ze was daar al wel gedekt en ik heb vanavond bericht gehad dat ze gescand was en drachtig is!
1 maart 2012 uitgerekend dus dat past mooi in het rijtje bij de rest van mijn merries :D
Ze moet nog even wachten tot ze in de veilige periode zit voor lang transport en dan komt ze deze kant op.

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:47

Gefeliciteer met alle drachtige dames!!
En succes voor degene die nog in spanning zitten..hopen dat alles nog goed gaat komen..hoe meer moois volgend jaar hoe beter.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:45

Marije gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, een plaatje!

Ik heb net een afspraak gemaakt met de DA!

Maar zit nu met het volgende.. Ik zag dat ze eigenlijk inge-ent moeten worden maar volgens de DA zou ik moeten wachten tot ze op 6 weken zitten, dit kan niet, dan is het verlopen en moet ik een nieuwe basisenting doen.. Merries zijn trouwens tot nu toe nooit ziek geweest van een enting..
Wat zouden jullie doen? Het risico nemen of niet?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:30

pauk, die van mij zijn maandag ook meteen geent.
Mijn DA heeft er overigens niets over gezegd dat het kwaad zou kunnen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:45

De meeste van mijn merries worden wel ziek van de enting dus die laat ik altijd enten voordat ze naar de hengst gaan.
Ook ontwormen doe ik vlak voor het dekken, dan zijn ze met de volgende ontworming al een paar weken drachtig.
Maar als ze nooit ziek worden, kan je het misschien gokken... Ik weet ook niet hoe je anders zit met keuringen/wedstrijden? Anders maakt het ook niet zo heel veel uit om de basisenting overnieuw te doen als ze door de 6 weken zijn.
Denk dat een extra enting goedkoper is dan weer de merries naar de hengst te moeten brengen als er door het enting wat mis gaat met het vruchtje :=

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:27

ik vind het wel vreemd dat mijn DA daar niets van gezegd heeft.
Gelukkig worden mijn paarden allemaal niet ziek dat scheelt gelukkig dan weer.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:30

ik heb er maar 1tje die er ziek van wordt en dat is m'n wedstrijdpaard en die is niet gedekt dit jaar.

Marije gaat het snel fout als ze er iets niet lekker van zouden worden?
En als er eentje nou niet drachtig is (wat ik gok) kan ik die dan nu laten enten en vervolgens gelijk weer laten dekken?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:41

allemaal gefeliciteerd met jullie drachtige dames. Ik zal er komend seizoen niet bij zijn, mijn merrie's blijven leeg dit jaar.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:54

nou mijn merrie is gescant vandaag! En we moeten vrijdag terug...ze heeft enkele cysten ... Hij dacht wel een vruchtje te zien maar wist dit niet zeker...
Ik ging er echt met eren goed gevoel heen maar nu niet meer.... Kan het kwaad?
En ze is voor haar dekking 4x gescant en de da heeft hey nooit gezien .... Raar??

:(

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:28

Pauk schreef:
ik heb er maar 1tje die er ziek van wordt en dat is m'n wedstrijdpaard en die is niet gedekt dit jaar.

Marije gaat het snel fout als ze er iets niet lekker van zouden worden?
En als er eentje nou niet drachtig is (wat ik gok) kan ik die dan nu laten enten en vervolgens gelijk weer laten dekken?

Ik weet het niet. Maar in de eerste weken is zo'n vruchtje zo in ontwikkeling (niet zozeer de groei maar ontwikkeling van organen e.d.) dat ik me voor kan stellen dat bv hoge koorts van de merrie daar wel invloed op zou kunnen hebben.
En mocht je nu net de pech hebben dat de merrie deze keer wel op de enting reageert...
De kans is natuurlijk wel klein als ze nooit last heeft van de enting.

Bij mijn merries weet ik dat er een aantal echt flinke koorts krijgen van bepaalde entstof dus die ent ik niet vroeg in de dracht.
Al scheelt het ook wel als ze alleen de influenza enting krijgen en niet de combi met tetanus. En dat hoor ik van meer mensen dus misschien zou dat ook nog een optie zijn? Een losse influenza enting zodat een nieuwe basisenting niet nodig is. Sowieso doen veel DA tegenwoordig niet meer ieder jaar de combi maar om en om de influenza en influenza/tetanus.

Jennyk, nog gefeliciteerd met je veulens van dit jaar. Heb af en toe wel wat bijgelezen in de kraamstal maar het DBT van 2011 kon ik niet bijhouden ;)

Kelcy succes vrijdag.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:30

Ik zal nog is bellen morgen en dan even vragen aan m'n eigen DA want heb nu afspraak gemaakt via een ander

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:30

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Marije! Gaaf merrietje!
Pauk, als je merries er nooit ziek van worden, zou ik het risico wel durven te nemen. Ik ken hier zelf iemand die niet ent als de merries drachtig zijn, dus echt de hele dracht niet. Vind dat toch een beetje bijzonder, aan het begin van de dracht kan ik me er nog iets bij voorstellen aangezien alles dan nog er pril is.

Ik heb het vermoeden dat Aziza toch hengstig is, maar aangezien we gister net de hengstjes verhuist hebben kan ik nog niks zeker zeggen.. Pff, vanavond maar even op de trailer zetten en naar de hengstjes toe, dan weten we het in ieder geval zeker.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:36

Aan het einde van de dracht is het toch juist goed om te enten omdat het veulen dan de antistoffen mee krijgt?
En als je je paard hebt verzekerd is het volgens mij verplicht om ingeent te zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:37

AZ dat zou balen zijn als ze toch hengstig is...
Is het voor jou niet handiger om de merries voor het dekken bij een hengstenhouder/KI station op het vaste land te zetten?
Met al dat gedoe met dierenartsen die niet komen of niet weten wat ze doen, denk dat je zowat nog goedkoper uit bent ook. En de kans op drachtige merries wat groter :=
Daar kunnen ze de merries gewoon regelmatig scannen en heb je DA die waarschijnlijk veel meer ervaring hebben met drachtigheidsbegeleiding.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:57

Dat zou inderdaad een optie zijn Marije, maar ik heb ze (vooral met veulen aan de voet) liever thuis, ook omdat ik anders 2x moet rijden om 2 merries + veulen weg te brengen, wat erg veel tijd kost. Ik moet ook zeggen dat ik het nog nooit meegemaakt heb (tot nu toe dan :( ) dat er dagenlang geen DA aanwezig was om te scannen/insemineren, ook waren Aziza en Hala de laatste dracht allebei in 1x drachtig, dus ik weet ook niet waarom de DA er de laatste hengstigheid zo'n zootje van maakte. Goedkoper zou het waarschijnlijk wel zijn, want onze DAP is enorm duur, maar ja naar welke kliniek doe je ze dan, want de kliniek waarin ik het meeste vertrouwen heb staat in België, en dat is me eigenlijk te ver weg ;)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:30

Balen AZ!

Marije wat een knappe nieuwe aanwinst heb je!
Gefeliciteerd zeg! :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:31

Vandaag van Mendy gevallen :+
Madame vergat dr voetjes op te tillen, gingen we allebei aan de grond :(:)
Niks aan overgehouden gelukkig. Achteraf er over gelachen.
De eigenaar denkt dat ze nu wel drachtig is, vorige cyclus was ze niet goed gedekt, nu is ze beter gedekt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:43

Net Aziza geschouwd, ze was erg boos op Nader *\o/* :D En nog bozer toen ze daarna weer op de trailer moest :+ Eerst kwam ze van voren omhoog, en toen de stang er net achter zat, sloeg ze achteruit, mijn vriend kon nog net opzij springen :oo Ze gedraagd zich in ieder geval niet normaal, maar ja dat kan natuurlijk ook juist komen omdat ze misschien drachtig is??

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:03

spannend!!