draaakje schreef:meavy veulen ontworm ik na 10 dagen met pyrantel.
waarom zouden lintwormen niet bij veulens voorkomen?
andere wormen komen veel! vaker voor, maar als een veulen lintwormen heeft is het net als bij alle andere wormen zoals spoelwormen een slechte boel, die kleintjes zijn daar nog heel kwetsbaar voor.
Het zal vast kunnen gebeuren maar zelfs bij volwassen paarden hoor ik het erg weinig.
Heb maar 1 keer een lintworm segmentje gezien bij een paardje.
Ik ontworm veulens met een week met febendazol, (en de moeders dan met ivermectine), en later met pyrantel, en pyrantel werkt in dubbele dosis ook tegen lintworm.
Ivermectine krijgen de jonkies hier pas voor het eerst in het najaar.
Ik ben zelf niet zo van de combo wormers, heb het idee dat ze dan mooi voor 2 dingen tegelijk resistent kunnen worden, aangezien praziquantel/pyrantel toch in dezelfde hoek zitten.
Heb trouwens 1 keer een veulen gehad met bloedarmoede wat achteraf waarschijnlijk via moeder kwam die bleek onder de rode wormen te zitten toen ik haar kreeg, een week na de bevalling had ik de merrie met ivermectine ontwormd en de drollen waren gewoon rood v/d wormen echt afschuwelijk, (na bevalling worden die bloedwormen dus ook wakker van de hormonen, en zijn dan super te bestrijden met ivermectine, vaak zitten ze daarvoor ingekapseld en doet het dus niks).
Overigens gaf mestonderzoek aan dat het veulen niks had, dus dat vertrouw ik ook niet echt meer.
Ijzerinjectie en equest, waar hij toen oud genoeg voor was, deden hem snel weer opknappen.
Hoewel ik voorheen altijd heel voorzichtig was met equest doe ik dat dus nu 1 x in het jaar aan begin v/h jaar dan zijn de veulens van het vorige jaar ook altijd oud genoeg, en wel heel goed gewicht schatten want equest is wat dat betreft natuurlijk risicovol, zeker bij de minipaardjes die ik heb moet je oppassen met overdosering.
Laatst bijgewerkt door Meavey op 04-03-09 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt