Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Noisy schreef:Gefeliciteerd Baudy![]()
Jij zult vast heerlijk hebben geslapen
tiwi1969 schreef:@jolandje altijd de laatste dekdatum aanhouden.
boudyh wat een lekker ding!
Ik had vorige keer een hengstveulen en dat was de eerste keer dat ik een merrie aan de nageboorte had staan, is gepeld. Merrie van stalgenoot ook, ook een hengstveulen.
Merrie van mijn nichtje ook en ook een hengstje.
Verder van mijzelf 5 merrieveulens zonder problemen maar ook met overige hengstveulens geen problemen met de nageboorte. Komt bij Groningers sowieso weinig voor.
Caily schreef:Aan de nageboorte blijven staan hangt ook samen met voeding/tekorten en gedrag van de merrie en veulen. Nageboorte kan ook los komen als veulen goed gaat drinken bijvoorbeeld. Merrieveulens zijn daar vaak iets sneller mee dan de hengstjes.
Hebben jullie geen oxytocine liggen? Voor mijn oude merrie was dat voldoende om de nageboorte los te krijgen. (Achteraf denk ik dat haar probleem in de voeding zat). Vaak doet een dierenarts oxytocine spuiten niet meer omdat je daarna nutteloos 15 min/een half uur oid moet gaan wachten. Maar je kan dit eenvoudig zelf. Scheelt een heleboel gedoe (en kosten).
Tegenwoordig zijn er ook best veel (experimentele) methodes die het pellen gelukkig niet meer noodzakelijk maken. Qua nabehandeling ook een stuk fijner.
Hier de jongste en eerste merrie vandaag op 250 dagen. Men zegt dat ze best rond wordt nu. Maar zij (wij) vindt het zelf wel meevallen. Na een hardnekkige blessure mogen we langzaam het rijden weer opbouwen. Nu 2 keer een stukje gegaloppeerd; amper te houdenmodder tot achter mn oren.
[ [url=m/u5MXg9.jpg]Afbeelding[/url] ]