[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:26

PVD, als jij die glazen bol hebt en die bij jou wel goed werkt, dan vergeven we je dat je niets over je merries post. :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:34

Careano, sterkte zeg.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:34

PVD..Geeft niet, leuk dat je weer meepost!

Hier dus nog geen veulen.. We zaten om 10 voor 6 wel allemaal in de starthouding maar ze had ons gefopt :+
De kringen om dr spenen waren vanmorgen niet meer te missen maar ik wacht even af hoe ze er vanavond bijstaat (Als ze die dikke buik tenminste dan nog heeft)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:45

Gefeliciteerd met de veulens! goed joh!
en Careano... sterkte...

Hier heel de nacht wakker geweest, je kunt je wel voorstellen hoe ik eruit zie ;) maar geen veulentje. Melk drupt gestaagd door, benen zitten ook onder de melk. Maak me wat zorgen om haar temp. 38,4 maar pas bij 39 graden moet ik weer contact opnemen met de dierenarts. Misschien is ze een van de merries waarbij de temp juist hoger word bij een naderende geboorte.
Verder een wat harde buik en heel dikke kling.
Ben vanochtend heel erg geschrokken, ze is de laatste paar dagen vrij apathisch, of juist heel schrikkerig. Nu is ze vanochtend zo geschrokken van Mitch en Vidar die aankwamen lopen (kunnen niet bij haar, staan naast haar) dat ze viel... Alles lijkt goed te gaan, ze doet wat ze de afgelopen dagen ook doet, wat viezen met haar eten, slapen in de stal en op het zand, maar hou haar goed in de gaten. Zou vanavond misschien een klein uurtje weg gaan maar ik blij voor de zekerheid thuis.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:00

@ Draakje: Nic is idd ook nog niet erg onder de indruk als een paard 38,4 graden heeft. (ook niet met wat langere nageboorte.) Als het echt meer richting de 39 graden gaat komen ze idd gelijk langs.
Misschien heeft ze toch wat lichte ween, dat ze daar wat warm van is.
Ik denk dat ik zelf idd ook wel thuis was gebleven.
In elk geval heel veel sterkte / succes. En hopen dat de wat hogere tempratuur gewoon komt door een naderende bevalling!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:00

Jufmim: proficiat!!
Hiboune: jij ook van harte!!
Careano: heel veel sterkte met het verlies van je merrie :(:) . Zie dat je uit mijn geboortedorp komt. Heb even gespiekt in je profiel, maar we kennen elkaar niet :o . Ik hoop dat je snel een pleegmama vindt!

PVD: Welkom terug! Hoop dat je je voorspellende gaven nog hebt :+ . (Wat krijgt mijn merrie? _O- )

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:01

GEFELICITEERD met de veulentjes !!

Careano...hèèl veel sterkte !!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:05

Careano heel veel sterkte, wat vreslijk zeg! bah! ;(

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:12

Iedereen gefeliciteerd met de veulens.

Cereano wat verschrikkelijk sterkte ermee.

Bokjes hoe is het nu met de kleine?

Yew mocht gister avond nog even in de wei van de staleigenaar, de eerste keer van het jaar daarvoor wel aan de hand laten grazen ed maar nu stond ze lekker te genieten. Ik had de BA afgedaan en ben er dus maar bij gebleven. Koop dus straks maar een goed boek zodat ze de middag ook in de wei door kan brengen. Wat mij opvalt is dat Yew nagenoeg nooit ligt, behalve buiten om een poging te rollen te doen. Vanochtend ben ik nog niet langs geweest heb vertrouwen in mijn BA en ga dus vanmiddag en aan het einde van de avond maar even kijken.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:34

Danae, gefeliciteerd, wat een plaatje!
Jufnim, Gefeliciteerd!
Bokjes, heel veel sterkte!

Careano: Afschuwelijk! Ik hoop dat je snel een merrie vindt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:42

Step en Ras : Op zich zou het er best uitkomen, maar mijn merrie ziet er zo nu 2 dagen uit, hars, uier, kling etc.

Neonlight schreef:
Maya, hoe staat het met Dewi? Vanavond wel met gerust hart naar het feest?

Had eik gehoopt dat het er vannacht uit kwam :+ Gezien die hars en dat gedreutel... Hars is nog steeds aanwezig. Ik twijfel nog een beetje of ik vanavond nog naar huis rij of niet :o

Dyonne : Ik voer meer krachtvoer en minder ruwvoer, maar weer wel frequenter kleine porties aan het einde, ruwvoer blieft ze toch nauwelijks. Dewi krijgt 's ochtends en 's avonds krachtvoer. Dat is dan een (gewichten bij benadering) een ruime kwart merriebrok + een kleine kwart gram maïsvlokken + een kleine kwart sportmuesli. Als je uitgaat van een maatbeker van 1 kg. Spul heeft allemaal een ander gewicht.

Verder dan iets van 4-6 keer kleine plukjes hooi. En een kwartier tot half uur vet en lang gras.

Dewi ligt aan het einde ook minder hoor Fantast, tis toch nogal zwaar om overeind te komen :(:)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:45

saffier, fijn om te horen dat er meer zo denken. mijn zus heeft hetzelfde (opleiding diergeneeskunde) maar ik vind het toch allemaal wel spannend zo en elke verandering die ze heeft hou ik goed in de gaten. ze staat lekker te slapen. hopelijk word het kleintje snel geboren :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:58

Hier eet ze bij elkaar nog wel een halve tot 3/4 baal hooi. En staat 2-3 uur op het gras. Dit eet ze allemaal nog prima.
Maar die van jou krijgt per dag dus 1,5 maatbeker voer zeg maar?

savath, bedankt voor de info. Al zeggen de voersoorten mij niet allemaal veel.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:02

eigenlijk 2 maatbekers luzerne,en 1 recreatie en een maatje cavalor breed suplement

enkel de luzerne krijgen ze dus 1 beker meer dan de rest(niet drachtige dieren)

als het veulen er is en de melkbar meer moet leveren,wordt de luzerne opgetrokken en krijgen ze kweek mengeling.

Dat wordt gegeven naar gelang de conditie(lees model) van het paard

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:22

danae, jufmim en hiboune van harte met jullie veulens!

pvd: wat fijn dat je er weer bent *\o/* en je had het weer helemaal goed, na danae kwam er nog minstens 1!

Jufmim: waar blijven de foto's? Is ze toch maar mooi bevallen hè terwijl haar uier lang niet vol leek!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:24

Het voer was en is hier niet aan te slepen (mini merries). Als ik Sofie normaal zoveel zou geven, had ik haar de wei in en uit kunnen rollen, maar dan niet omdat ze drachtig zou zijn ;)
Normaal kregen ze 's morgens en 's avonds een kopje muesli, 's morgens wat hooi, dan de wei en als ze uit de wei komen wederom wat hooi. Dan om 22.30 u nog hooi. Sinds geruime tijd krijgt Sofie bijna 1 volle voerschep kruidenmuesli per dag en nagenoeg onbeperkt hooi plus hele dag weidegang. Daisy krijgt 1 volle voerschep merriebrok per dag en 2 kopjes cornmuesli per dag. Daarnaast ook onbeperkt hooi en hele dag weidegang.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:25

jennyk schreef:
Het lijstje voor vandaag.

Aslo - Daisy 361 dagen
Dancer - Special Paint 361 dagen
Frenia - Siuan 348 dagen
Savath - Katyenca Of Savath 346 dagen
Dennis - Judith 343 dagen
Harinaatje - Tamara 342 dagen
Draakje - Sylke 341 dagen
Twinkelbel - Vienna 340 dagen
Rebble - Rebelia 339 dagen
Joto - Greta 339 dagen
Pauk - Paulien 336 dagen
Lisette1987 - Shinda 336 dagen
Mayday - May 334 dagen
Step en ras - Rasta 334 dagen
Joto - Indira 334 dagen
Daan_Ordeal - Ordeal 331 dagen
Fantast - Yew One 331 dagen
Quintusgl - Porva 330 dagen
Judithjuhh - Punette 329 dagen
Snowdon - Santa 328 dagen
Nicole - Upona 328 dagen
Sandravm - Qilana 327 dagen
Frenia - Tinkerbell 327 dagen
Suffie - Dana 327 dagen
KootMiraDrum - Mira 326 dagen
Neonlight - Neon Light 326 dagen
Dana01 - Summer 326 dagen
mvanbochove - Gimmick 325 dagen
mylittlejoy - Noon 323 dagen

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:30

Hier is hij dan...na 333 dagen dracht.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:35

Saffier: fijn dat de inseminator paraat staat :D van welke hengst laat je haar insemineren ook alweer??

pvd: gelukkig maar :D

hè pauk, toch nog gefopt.. toch een paasbaby dan??

@draakje: pfoe he, lijkt me echt geen prettige dracht toch van syl.. kan me voorstellen dat je blij bent als er een klein gezond veulen naaststaat.. ze maakt t iig al behoorlijk lang erg spannend..

jufmim: wat een schatje he! is ie nou beetje grijzig of lijkt dat zo??

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:40

jufmim: wat een mooierd zeg! Mag je trots op zijn!

Ik heb vandaag foto's van creamer gemaakt, precies 300 dagen drachtig vandaag!

Eerst voor het vergelijk de uier foto van 10 dagen geleden:
Afbeelding

en dan vandaag:
Afbeelding

een heel verschil toch?!

en achter aanzicht:
Afbeelding

buik:
Afbeelding

[URL=http://img529.imageshack.us/my.php?image=creamer2009040.jpg]Afbeelding[/URL

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:44

Dank jullie! Ik ben er ook erg trots op!!
Ja hij heeft idd een grijze gloed..toen hij net geboren was had hij een zwart hoofd en zwarte benen nu een beetje grijs, dus ben benieuwd ga er nu snel naar toe vanavond droogfoto's

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:53

@ Lientje: Door Visage van de Olmenhoeve. Een SF goedgekeurde bonte hengst. /hij is zelf BWP. Vader is Limbo, kwpn gefokt en ook SF goedgekeurd.

@ Jufmim: Wordt ie muisgrijs?? (Muisval heet dat toch bij een fjord?) Vind ik altijd zo'n stoere kleur :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:53

jufmim, wel een apart kleurtje zo.

savath, aha dat brengt al meer duidelijkheid zo, bedankt.

aslo, ik ben ook niet zo'n onwijze voerder hoor, dan kan ik ook gaan rollen denk. ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:04

Dat is idd een grullo Jufmim, Gra bij fjorden, is hij ook fjord of een kruising?
Even op je site gespiekt moeder is fjord/fries en pa fries, leuk hoor!
Heb je een grullo driekwart friesje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:12

Dyonne schreef:
Hier eet ze bij elkaar nog wel een halve tot 3/4 baal hooi. En staat 2-3 uur op het gras. Dit eet ze allemaal nog prima.
Maar die van jou krijgt per dag dus 1,5 maatbeker voer zeg maar?

Ja klopt. Heb trouwens een Tinker van 1.45; tussen luxe en Cob-type in, had ik nog niet gezegd.
Qua hooi vind ik het lastig. Ze krijgen normaal gezien een kg of 15 per dag (samen met een Haflinger dus, iets kleiner, maar vreet meer). Maar ik denk dat ze nu minder krijgen. Ik voer trouwens van die grote balen hooi, van 300 kg. Rond de middag trouwens een kg of 4 gegeven, de helft ligt er nu nog en ze staan uit te buiken in de hoek, wil gewoon niet meer.

Als het veulen er is trouwens, dan gaat ze overdag meer op de wei, en vaak wil ze dan ook beter krachtvoer eten. Tot in het seizoen kan het zelfs oplopen tot 3 kg bij elkaar per dag. Ik voer eigenlijk op oog / behoefte.

Mooi ding Jufnim :j

Schiet goed op Jenny!

En wat is het warm vandaag he? Pfff, zie de dames ook al beetje klammig met die wintervacht.