[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:57

Een vraagje die volgens mij neon wel kan beantwoorden:
Ik heb dus wel de dekbon van de hengstenhouder gehad, maar nog niet een geboortebericht van het stamboek (nf) wat ik dus moet terug sturen als het veulen er is. Ligt dit aan het stamboek en doen ze daar niet aan of ben ik te ongeduldig :o

haflinger_27

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:03

Bij ons staat tegenwoordig alles op stro!

Veel schoner dan vlas. Wij hebben 1 jaar vlas gehad maar dat was géén succes! Vieze veulens en een hele stal vol drek na t de bevalling.

Ook de hoefsmid was er niet blij mee met vlas, de kwaliteit van de hoeven werd er zichbaar slechter door.

Dus meerdere redenen om van het vlas af te gaan.

Overigens potten wij nauwelijks op om de dag het nat eruit en iedere dag nauwkeuring de mest en lekker bijstrooien.
En met het veulenen halen we zodra het kan. (overdag) De hele stal leeg ontsmetten de stal en gooien we er een pak krullen onder en daarop een dikke laag stro. Dan heb je echt 2 weken een lekkere schone frisse stal.

Hoe doen jullie het met Ventileren van je stal????
Wij hebben gewoon een dichte onderkant +/- 2 m hoog en daaroben 1,50 m windgaas net bij een koeienstal....... Altijd fris en geen zwoele stallucht.....

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:08

jennyk schreef:
Een vraagje die volgens mij neon wel kan beantwoorden:
Ik heb dus wel de dekbon van de hengstenhouder gehad, maar nog niet een geboortebericht van het stamboek (nf) wat ik dus moet terug sturen als het veulen er is. Ligt dit aan het stamboek en doen ze daar niet aan of ben ik te ongeduldig :o

Wij (haflingerhengstenhouder) moeten de Dekcoupon geheel invullen in 4-voud op een doordrukblok.

De 1e is een Dekovereenkomst die vul je in bij aanvang van het dekken (opdrachtbevestiging)
de 2e is een Kopie dekovereenkomst voor de hengstenhouder.
de 3e is een blad voor het stamboek.
de 4e is een geboortebericht dat de merriehouder krijgt na betaling van het dekgeld.
Dit bericht dient binne 10 dagen na het veulennen te wordeni ngestuurd na t stamboek.

Zo werkt het bij de KVTH.

Met andere stamboeken heb ik geen ervaring.
Ik hoor wel dat het bij ons een relatief makkelijke manier van werken is.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:09

yfande schreef:
Misschien maak ik me nu onsterfelijk belachelijk :o :o maar goed, ik wil het weten,
kan het zijn dat bij Yf, nu bijna 7 maand drachtig, zich de uiers gaan ontwikkelen ?
de "leidingen" :o :o noem ik het maar die naar de uiers gaan worden wat voller en
voelen wat zachter aan, ok.......brand me maar af :+ :=

Iemand die iets vraagt om er van te leren maakt zich nooit belachelijk, alleen degene die jou afbrand...

Kan goed hoor dat je daar verandering bemerkt, bij mijn merrie is dat al zo vanaf een paar dagen nadat ze gedekt was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:30

Hoeveel vellen het bij het New Foreststamboek zijn weet ik niet, maar de dekbon is tevens het geboortebewijs die je op moet sturen. Als het goed is kun je daar alles op invullen. Ik ga straks thuis nog eens nakijken. :) Hoop dat ik nog een nederlands deel van het foreststamboek heb liggen, de laatste jaren heb ik namelijk belgische dekbonnen gehad.
Bij de NAS is in ieder geval de dekbon ook tevens het geboortebewijs wat opgestuurd moet worden.

Maar als ik het goed begrijp heb jij je dekbonnen binnen van Jurrius? Dan ligt het in ieder geval niet bij het stamboek dat Gemma en ik (2 verschillende hengstenhouders namelijk) ze nog niet binnen hebben.

Vlas is inderdaad heel glad. Wat je ook kunt doen is mengen met houtkrullen. En ik deed het altijd nat sproeien met afwaswater voorgaande jaren, omdat Neon vlas opat. Werd het ook stroever van, en zo is ze ook 2 keer op vlas bevallen en het veulen stond toen wij de stal in kwamen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:43

Gem: Als je de laatste dekdatum weet (als je de dekbon hebt) geef je dan de uiteindelijke datum nog even door?

Pippalex: Als de merrie op 280 verworpen heeft is het veulen mss ook niet zo ver ontwikkeld geweest als wanneer het een gewone dracht betreft?

Belgengek: proficiat met de nieuwe baby’s!

Yfande: Beetje zucht, dat kan hoor

Vlas plakt wel aan de natte vacht van het veulen en dat krijgt de moeder dan weer binnen met likken, als je niet weet of je er bij gaat zijn zou ik de laatste dagen toch vast stro in de stal doen

Probleem met een potstal kan ook zijn dat de merrie door de buikpijn in de stal gaat graven/schrapen en dan ligt de vieze onderlaag bovenop. Ik ben verder wel fan van oppotten :j maar met de bevalling liever een schone laag stro (als ze hier niet buiten zouden bevallen, want dat vinden we nog het aller schoonste)

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:43

Ik heb ook nog geen dekbon binnen, kreeg de rekening ook in november ofzo. Dekbon moet je weer naar het stamboek opsturen ofzo toch? ik ben echt een leek hierin }:0

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:48

Ik heb ook geen dekbon gekregen alleen een rekening van het dekken en van het Kwpn stamboek ivm drachtig zijn.
Ik weet ook niet wat ik moet doen als het veulen er is?
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 15-01-09 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:48

Vlas met hooi erover bij de mini's geeft geen rotzooi hoor :n

Afbeelding
Handdoek onder het hoofdje tot het pogingen gaat doen om op te staan.

En glad is het daardoor ook niet, 10 minuten oud:
Afbeelding
Als zo'n kleintje op moet staan in het stro, komt het helemaal in de knoop te zitten :+

Zodra moeder en kind in de benen zijn, schep ik de natte plek eruit en strijk het weer glad.
Ik vind juist het mooie aan vlas dat het zoveel vocht opneemt.
Stro geeft met een flinke plas vruchtwater veel meer rotzooi en nattigheid...

Een potstal is met bevallen idd niet echt handig als ze met de weeën gaan graven. Als ze dan die vieze onderlaag naar boven halen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:52

Ja, vlas neemt veel meer op dan stro, en ik vind het dus veel makkelijker om de bevallingsviezigheid eruit te halen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:54

Neonlight schreef:
Hoeveel vellen het bij het New Foreststamboek zijn weet ik niet, maar de dekbon is tevens het geboortebewijs die je op moet sturen. Als het goed is kun je daar alles op invullen. Ik ga straks thuis nog eens nakijken. :)

ik heb mijn (ongeldige) exemplaar van vorig jaar nog liggen, ik citeer:

witte exemplaar: moet door de hengstenhouder naar het NNFPS worden gestuurd, inzenddatum uiterlijk 01 november van het lopende jaar.
gele exemplaar: blijft in bezit van de hengstenhouder
roze exemplaar: voor de merriehouder. Bij de geboorte van het veulen moet de eigenaar het bericht binnen 15 dagen opsturen naar het NNFPS.

Oh oh....... het is allang 1 november geweest :oo

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:55

Nicole288 schreef:
Gem: Als je de laatste dekdatum weet (als je de dekbon hebt) geef je dan de uiteindelijke datum nog even door?

+:)+

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:57

Nicole288 schreef:
Probleem met een potstal kan ook zijn dat de merrie door de buikpijn in de stal gaat graven/schrapen en dan ligt de vieze onderlaag bovenop. Ik ben verder wel fan van oppotten :j maar met de bevalling liever een schone laag stro (als ze hier niet buiten zouden bevallen, want dat vinden we nog het aller schoonste)

Voor stro kun je hier ook een schone laag vlas lezen, ging erom dat er geen vieze laag meer onderin ligt die de merrie omhoog kan halen

Marije: Zijn mini's handiger met opstaan? Omdat ze niet zulke lange stelten hoeven uit te vouwen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:21

Gemma, de hengstenhouder moet dat voor 1 november opsturen naar het stamboek, doet hij dat later krijgt die een boete. Aan de hand van die dekbonnen moet de hengstenhouder ook afdracht aan het stamboek betalen.
De hengstenhouder zal dat witte exemplaar echt wel opgestuurd hebben en de dekbon dus ingevuld hebben. Alleen krijg je vaak je dekbewijs als je hebt betaald.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:14

Nicole288 schreef:
Marije: Zijn mini's handiger met opstaan? Omdat ze niet zulke lange stelten hoeven uit te vouwen

Vind ik wel :j
Zeker als ik het vergelijk met de cobs, die deden er vaak toch wel een uur of langer over, mét hulp.
Die kleintjes springen zowat overeind en landen op 4 pootjes :D
Regelmatig al gezien dat ze binnen 10 minuten rechtop staan en ook meteen snelheid weten te maken.
En ligt moeders in de weg met naweeën, dan spring je er maar overheen _O-

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:20

@Nicole288: Ik weet niet niet of het veulen anders wel goed ontwikkeld was. Arts vond het er wel normaal uitzien. Merrie vertoonde ook het juiste beval plaatje, hars, slappe bandjes alleen nog geen melk, waardoor wij dachten dat het wel weer weg zou trekken zoals de andere merries van ons ook altijd doen..

Ook had het veulen zn oogjes al helemaal en ook wimpertjes enzo..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:21

Marije: :D Geweldig!

Ik geloof dat wij ook wel snelle kwpners hebben, staan zonder hulp toch wel binnen een half uur en als het wat kouder is en ik zet ze overeind dan blijven ze eigenlijk ook meteen maar staan (alleen Dimi viel nog een keer terug om vorig jaar en dat viel echt op :) )

pippalex: In welk jaargetijde was het?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:24

Dan laat ik ze mooi op vlas staan :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:30

Wij hebben ook nog geen inschrijving voor het stamboekpapier gehad,wel de rekening om hem in te schrijven..

Mijn merrie heeft 2 dikke warme achterbenen,is dat normaal bij de dracht?

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:38

Hij is in maart geboren, maar het was al erg vroeg voorjaar, wij denken zelf dat de merrie dacht dat het zover was, al klinkt dat wat zweverig..

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:52

Neonlight schreef:
Hoeveel vellen het bij het New Foreststamboek zijn weet ik niet, maar de dekbon is tevens het geboortebewijs die je op moet sturen. Als het goed is kun je daar alles op invullen. Ik ga straks thuis nog eens nakijken. :) Hoop dat ik nog een nederlands deel van het foreststamboek heb liggen, de laatste jaren heb ik namelijk belgische dekbonnen gehad.
Bij de NAS is in ieder geval de dekbon ook tevens het geboortebewijs wat opgestuurd moet worden.

Maar als ik het goed begrijp heb jij je dekbonnen binnen van Jurrius? Dan ligt het in ieder geval niet bij het stamboek dat Gemma en ik (2 verschillende hengstenhouders namelijk) ze nog niet binnen hebben.

Ja ik heb ze van Jurrius gehad.
Dat is dus dan tevens het geboortebericht begrijp ik van jou!
*idd je hebt gelijk neon, de onderste helft is geboortebericht :o
Ik heb dus alles wat ik nodig heb binnen.
Al heel lang hoor, in augustus al, gelijk met de rekening :Y)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:55

hallo allemaal! :D

nog geen veulentjes bij jullie? nou, bij mij ook niet :))

voor de mensen die vroegen of ze al tekenen geeft:

*slappe banden: al ruim 2 weken, steeds slapper geworden, en nu al een week helemaal slap
*onrustig: is ze ook al een week ofzo, en sinds 3/4 dagen wil ze ook dr stal niet meer uit.
* ze heeft al een aantal keer gehad dat ze op de grond lag te zweten, en dat ze duidelijk wel al weeën had, maar dan was het voer toch nét ff belangrijker en stopte ze weer met bevallen (grrr... :P )
* uier: is helemaal vol, een beetje kegelen maar nog niet heel erg, maar het zou al wel geboren kunnen worden zo ;)
* verder staat ze ook regelmatig naar dr buik te happen, beweegt dr buik best veel :P staat ze met dr buik en kont tegen de muur te duwen (dus weeën) en hebben we nou al een week lang elke dag gezegt: het zou vandaag wel eens geboren kunnen worden :')

zo, genoeg informatie? :P

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:59

@ Elisa2 mijn merrie had dat in de vorige dracht ook, maar dat was in de laatste maand van de dracht.
Ze hield heel veel vocht binnen dus ze moest aardig wat lopen en benen afspuiten en daarna werd het minder.
En ik deed er koeling gel opsmeren.
Na de dracht heb ik die 2 dikke achterbenen niet meer terug gezien!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:20

Hier een leuke mijlpaal vandaag: Angel op 270 dagen!!!
Als je het overzicht mag geloven nu dus een volledig behaard veulen :D

Wij strooien standaard met dikke laag stro en probeerden dagelijks uit te mesten.
Bij de bevalling ging er steeds een dikke laag houtkrul in de stal met daarbovenop een dikke laag stro en dan dagelijks mesten, dit van 2 weken voor de uitgerekende datum tot met afspenen van het veulen.
Was zeer tevreden over deze oplossing, want na de bevalling was de stal nog gewoon proper en niet zoals alleen bij stro: glibberig nat.
Dierenarts adviseerde ons dit jaar ivm boxrust Tinkerbell vlas te gaan gebruiken en op te potten.
Daar ben ik echter radicaal tegen :o en ik vind het echt smérig, dus hebben we vlas gekocht en net zoals de houtkrul bij bevallingen, onder een dikke laag stro gestrooid.
Ik was eerst niet helemaal om... maar we blijven nu zo strooien en dus ook bij de bevallingen.
Vlas neemt nog meer vocht op dan houtkrul en het ruikt helemaal niet, terwijl je bij het mesten van houtkrul echt wel zo'n vieze ammoniakgeur hebt. Het mest ook veel makkelijker dan houtkrul en strooit 1000x makkelijker. Nadeel blijf ik echter vinden dat het wel veel gladder is...
Voordeel voor vlas is ook de prijs: houtkrul is enorm duur geworden hier: 8,75 terwijl ik voor een pak vlas maar 5,75 betaal.
Mijn vieze varken Angel is voor het eerst sinds jàren eindelijk nog eens om aan te zien, zonder vieze druipende mestvlekken!
Dus bij ons: dikke laag schoon vlas en daarboven een dikke laag schoon stro ;)
door die bovenlaag komt het veulen ook niet in direct contact met het vlas of de houtkrul en blijft er dus niks in het natte vachtje kleven. De onderlaag absorbeert echter wel alle nattigheid.

Mijn vriend en schoonpa strooien sinds kort ook met vlas en zijn ook zeer tevreden.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:40

Vorig jaar was hier op stal een merrie die 3 week te laat was,dus het kan nog even duren marrlinde ;)
hey sietske83 ik weet ook niet wat ik moet doen, had van kwpn wel wat gehad. Naja het zal vanzelf wel komen niet?