[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:56

Amandake@ wel een leuke merrie zeg :j . Ik zou de manen "slordig" gelijk maken.

Marlinde@ Heb het al eerder gevraagd, maar kegelt je merrie ook?

Lucy_1@ Oei dat wordt dus heel hard duimen voor je!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:30

amandake: idd mooie haf zeg! En gelukkig het veulen van Kyra gevoeld!

SA: hè arme merrie zeg! Moet toch wel erg pijnlijk zijn :(:)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:32

Heey Amandake, mooi dat je het veulen hebt kunnen voelen, altijd fijn om leven te zien!!

Let je wel op de houdbaarheidsdatum van je test, als je hem zelf niet meer gebruikt kan je m miscchien nog verkopen..

Zou zonde zijn om m overdatum te laten gaan..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:39

Hoi allemaal, ik kom er ook weer bij dit jaar :D .
Hoewel ik nog altijd de dekbon niet ontvangen heb, ga ik er vanuit dat mijn NF-merrie Valkenhoeve's Sterre (gedekt door de NF-hengst Valentino) eind mei / begin juni weer gaat bevallen.
Ik weet ff niet meer hoe ik me hier moet aanmelden; welke gegevens ik moet verstrekken en wanneer...... help me eventjes op weg :? ..

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:09

Goeiemorgen allemaal;

@ Saffier,Vervelend als je je lammetjes moet gaan flessen. Maargoed das is een speling der natuur zullen we maar denken.

@ Marlinde; Nog niets????? Maar toont je merrie ook al, kegelen , onrustig, slappe banden?

@ Freya; Die merries bij jullie zijn vrij laat..... Speciale reden voor?

@ ?? Er zei nog iemand iets over slapeloze nachten bij ons dat valt wel mee van de meeste paarden kennen we hun gedrag zo goed voor t veulen komt dat we geen nachten op hoeven te blijven.
We hebben wel een periode ''vrij'' gepland met onze normalen werkzaamheden.

Gisteren hebben mmijn vriendin en ik namen aan het zoeken geweest. Ik blijf dat moeilijk vinden telkens weer. volgens mij komen wij dit jaar aan ons 40e veulen dat we fokken. (moet ik eens nazoeken).
Wij geven namelijk namen op de 1e letter(s) van de moeder (Oostenrijks systeem) bij een merrieveulen, en bij de hengsten is het verplicht bij de haflingers om de 1e letter van de vader te gebruiken.
Dus wil ik 8 x een letter A hebben en 1 x een W en 1 x een N. Maar we zijn eruit!

Bij ons verwacht ik het 1 veulen toch ook wel in 10-14 dagen een merrie tekend al zo goed, maar ik zie het wel als t zover is.

Zijn er bij jullie mensen die ervaring hebben met een Birth-Alarm?
Op GSM ??? Met Netwerkbereik of het altijd goed werk...?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:14

Haflinger@ Ik heb het altijd zo gedaan, en mij bevalt het super! Nooit problemen gehad :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:21

Vette mijlpaal hier, 240 dagen :D
Afbeelding
Over 30 dagen al de volledige vacht, over 100 dagen uitgerekend, ik verwacht het veulen over 102 dagen.

Afbeelding

24inch lang, 24x2,5=60 cm lang, dat is best lang hoor! 2 linealen naast elkaar! (moet zeggen dat de lammetjes bij de boer waar Mira staat echt geen 60 cm zijn als ze geboren worden maar dat is een detail ;) )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 15-01-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:31

Nou een paar jaar geleden is Pipje op dag 280 bevallen van een veulen, die nog niet zn complete vacht had, nog lang niet zelfs( ook maareen detail die niet altijd klopt).. Dus ik weet niet of het volgens die site allemaal klopt, maar laten we er voor het gevoel maar gewoon vanuit gaan!!!! haha..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:33

Zo hebben we er in ieder geval een soort van beeld bij ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:37

Hee Gemma, welkom hier!

Hoe je je moet aanmelden? Zet even in dit topic neer:

uitgerekende datum: Gem - Valkenhoeve's Sterre x Valentino

Ik ben dus niet de enige die nog geen dekbon heeft ontvangen. Kreeg in november de rekening, binnen 2 weken betalen en ze zouden zo spoedig mogelijk de dekbon opsturen, ik heb begin november betaald (direct toen ik de rekening op de deurmat had) en ook nog niets ontvangen. Niet netjes, ik heb zelf mijn dekbonnen in september aan de merriehouders overhandigd. Gewoon meteen in orde gemaakt.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:39

Haha, daarom, ik vind het ook altijd leukom zo te kijken hoe het er nu uitziet.. haha..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:55

Ik heb ook nog geen dekbon...iets met het pre-stamboek in Spanje waar veranderingen zijn.
Ik zit af en toe (;-)) te kijken op marestare en zie daar vaak vlas in de boxen (als ik het goed zie). Ik dacht altijd dat je met de bevaling het beste stro in de stal kan hebben. Hoe denken jullie hierover?
Veearts komt maandag voor enten Rhino en zal dan meteen de pees van Por even bekijken. Duim dat ze niet hele dagen op stal moet want dat wordt een drama voor d'r......

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:15

Stro is wel het mooiste, maar hier bevalt Neon ook op vlas. Kan er wel een strolaag in leggen maar dat eet ze op (wij voeren namelijk wel eens stro bij in het grasseizoen). Bovendien verrast ze ons iedere keer, dus is de stal nog niet klaar. :o Als ik nu echt wist dat het eraan zat te komen gooide ik wel stro in de stal, maar helaas was ik iedere keer te laat. Maar bevallen op vlas is ook geen probleem. Ik pot het vlas niet op, dus het is ook direct schoon als ik het eruit schep, hoef niet in een potlaag te scheppen.
Wel zorg ik voor een strolaag als het veulen er is, onder de voerbak. Mooi schoon ligplaatsje voor het veulen, zeker omdat de merrie precies aan de andere kant haar behoefte doet.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:23

Amandake, leuke merrie hoor :j
De manen zou ik denk ik gewoon zo laten en bij laten groeien...

quintusgl, ik heb ook vlas in de stal en vlak voor of tijdens de bevalling gooi ik er stro of hooi (bij de mini's) in.
De eerste paar dagen laat ik meestal er een laagje stro/hooi overheen en daarna weer gewoon op vlas.
Soms komt er alleen een handdoek achter de merrie te liggen tijdens de bevalling, tot het veulen droog is en staat.
Vooral die mini veulens wil ik niet teveel pesten met stro in de stal, dan komen ze helemaal niet meer overeind :D

Nog een grappig plaatje, Isis met haar nachtlampje aan:
Afbeelding
De lamp geeft nu nog weinig warmte af, er zitten meerdere standen op en nu geeft ie alleen zwak rood licht zodat het beeld op de cam goed te zien is. Dit is minder storend dan een gewone lamp.

En het uier van Isis, toch steeds wel weer veranderingen maar nog lang niet vol :+
Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:23

Veulenen op een (erg schone) potstal is niet goed? Waarom niet?
Want Farita potten we momenteel op, en die heeft echt al maanden de schoonste stal van stal, en we hebben het laagste stro verbruik van stal, ondanks dat Farita echt heel veel stro eet. (vooral nu omdat ze deze baal kuil niet lekker vind, lol, hoezo kieskeurig)

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:31

Ik heb van 1tje al wel een dekbon en van 1tje nog geen dekbon.

Het rare is dat ik van degene waarvan ik nog geen dekbon heb de factuur al in Juli kwam en betaald is. En degene waar ik al wel een dekbon van heb is vorige week de factuur van gekomen en betaald ( dekbon halverwege december gekregen).
Ik denk dat ik er maar is achteraan moet gaan bellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:34

Ik kan me voorstellen dat het wat lastiger schoonmaken is als je een potstal hebt, het bloed na de bevalling wil je neem ik aan niet in de stal laten liggen maar weghalen. Dan moet je dus een potlaag eraf halen, lijkt me niet heel handig.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:35

Dat wat onderop ligt broeit toch, en bacterien zijn daar flink aanwezig.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:48

Neonlight schreef:
Hee Gemma, welkom hier!

Hoe je je moet aanmelden? Zet even in dit topic neer:

uitgerekende datum: Gem - Valkenhoeve's Sterre x Valentino

Ik ben dus niet de enige die nog geen dekbon heeft ontvangen. Kreeg in november de rekening, binnen 2 weken betalen en ze zouden zo spoedig mogelijk de dekbon opsturen, ik heb begin november betaald (direct toen ik de rekening op de deurmat had) en ook nog niets ontvangen. Niet netjes, ik heb zelf mijn dekbonnen in september aan de merriehouders overhandigd. Gewoon meteen in orde gemaakt.

Ha Maaike!
Tja, uitgerekende datum weet ik dus nog altijd niet ;) . Alleen een "ongeveer" - datum :D .
Nu heb ik ook nog niks betaald, en heb af en toe contact met de familie De Haan, dus het zal allemaal wel goedkomen. Maar je snapt, met de DNA - testen van vorig jaar in het achterhoofd ...... toen had ik helemaal geen dekbewijs :P .

Dus nou ja, hier de voorlopige gegevens (wellicht ten overvloede, omdat Maaike het al voorgezegd heeft :D ):

eind mei / begin juni: gem - Valkenhoeve's Sterre x Valentino

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:48

Hmmmm, goed punt.
Nouja, tegen die tijd staan ze uberhaupt niet meer dag en nacht op stal denk ik. (hopelijk dag en nacht op de wei) En dan krijgt ze waarschijnlijk een dubbele stal(word dan 5 bij 5 ongeveer), dus dan kunnen we makkelijker de potlaag eruit halen.
Voor nu blijftie iig liggen, veulen is nog lang niet in de aantocht, en madam stelt de schone warme zachte stal geloof ik toch wel op prijs :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:10

Aan de mensen met online webcam... heb je de pc in de stal staan? Die staat dag en nacht aan? Mag wel of niet op screensaver springen? Zit net op marestare te kijken en dan gaat een online webcam toch kriebelen ;) . Op de boerderij is internet, de afstanden zijn groot, en ik weet niet of de familie het waardeert als ik een extra kabel in hun router/modem inplug.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:25

@quintusgl; Ze zijn de laatste keer bekapt door mn smid
ie ik in rijssen altijd had, maar das 1,5u rijden..
nu heb ik een andere gevonden via de site vd vereniging v nl hoefsmeden, hij woont hier een kwartier vandaan, ben benieuwd!
hij zegt alle rassen te doen en wil mn belg ook wel doen als die hier vd zomer weer komt!
eind januari moet ik ff naar rijssen want dan komt mn oude smid dirk daar bekappen.
Ik had altijd Paul Krieger uit Gorssel en nu krijg ik Fred Kammer uit Norg.

Grtjss

*Leest later vandaag ff bij, eerst site bijwerken,
weer caaf babys geboren; www.csmoonshine.tk ;)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:42

Misschien maak ik me nu onsterfelijk belachelijk :o :o maar goed, ik wil het weten,
kan het zijn dat bij Yf, nu bijna 7 maand drachtig, zich de uiers gaan ontwikkelen ?
de "leidingen" :o :o noem ik het maar die naar de uiers gaan worden wat voller en
voelen wat zachter aan, ok.......brand me maar af :+ :=

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:47

Ik dacht ook dat ze op stro moesten bevallen. We hebben ze nu op vlas staan. Maar als het op vlas ook kan vind ik dat natuurlijk nog beter.
Alleen is vlas (vooral vers) soms nogal glad. Kan me voorstellen dat dat voor een pasgeboren veulen lastig is om te leren staan?
En die vlas blijft natuurlijk plakken.

Oppotten vind ik zelf echt vies. Ik doe de stal gewoon 2x per dag uit. En als hij te leeg is weer een nieuwe pak erbij.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:53

hmm, Scum, als we bij ons op stal kijken, is Farita's stal echt verreweg de schoonste. Altijd droog, meestal bijna geen vies stro weg te halen, echt alleen ff de drollen eruit, en de stal is weer schoon, schoner dan de andere, en dan doen we er toch nog wat extra vers stro in voor het lekkere zegmaar. Regelmatig denken of ik of de eigenaresse dat de ander al is geweest en heeft uitgemest, omdat de stal zo schoon is.