[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:33

Hahaha ruinen geboren worden, ach wel makkelijk, maar voor de fok weer niet zo handig :')

Star heeft 2x op 341 dagen een merrie gegeven, dat is al best lang voor een mini... Dus ach ik geloof nergens in, de natuur mag bepalen hahaha

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:47

Cemlys schreef:
Sabahartje schreef:
Hallo mag ik ook mee kletsen heb een merens pony ze is nu 5,5 maanden drachtig en je merky echt nu dat haar buikje dikker wordt

Tuurlijk mag je meekletsen. Gaaf een merens.

dankjee zal vandaag kijken of ik paar fotos kan maken

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:55

Ik heb het op het moment te druk om te posten, maar ik lees wel alles van jullie mee hoor!

Leuk om de ontwikkelingen in de buikjes al te zien, bij sommige gaat het echt al heel hard.

Ja in sommige gevallen zou het wel handig zijn als ze als ruin geboren worden, maar inderdaad, voor het fokken niet zo handig.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:59

HoHoHoHo
bij Barcardi was t zo he :+ wil niet zeggen dat t bij andere zo is.....
ook met draagtijd geloof ik niks van.. Fouradi was 7 dagen te vroeg en Gentle 8 dagen te vroeg (hengsten)
gicardi was 3 dagen 'telaat' en kaprice ja officieel 12 dagen te vroeg, maargoed het is niet officieel dat Barcardi al aan t bevallen was (waarschijnlijk wel) en dat waren beide merries en uitgaande van 335 dagen

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:11

Hihihi ik zeg pas wat het is als het geboren is. Dan weet je het pas zeker. :P :P :P

Draagtijd maakt bij mij geen verschil. Ik heb lange drachten merries gehad maar evengoed ook hengsten en vice versa.
Als het aan een puntbuik of breedte ligt, dan zal flirt een hengst krijgen en chakira een merrie.

Het is eigenlijk best gek, maar vind dat de tijd super snel voorbij gaat.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:40

fokfanaat schreef:
geloof daar niets van, enige waar je wat op vanaan kan is aantal dagen dracht, merries komen eerder

gaat ook niet altijd op, dit jaar op 322 en 326 dagen hengstveulens gehad ;)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:08

Hihi al die theorieën :+
Voor zover mijn merrie nu een buikje heeft heb ik het idee dat ze alleen maar breder wordt en geen puntbuik. Ook valt het me nu sinds een weekje op dat ik links boller vind dan rechts.
Naja we zien het wel :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:16

Hahaha ik zie het wel als het er gezond en wel naast ligt :=
Pffff alleen nog even tot april (of langer) geduld hebben

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:28

mijn eerste veulen was op tijd, een merrie, mijn tweede veulen 3 weken overtijd, een merrie, veulen nummer 3 te vroeg, een hengst, veulen nummer 4 twee weken overtijd, een hengst.
Pendel voorspelde vorig jaar een merrie bij veulen 3, werd een hengst, bij veulen 4 werd een hengst voorspelt en werd een hengst. Ik ontkracht ongeveer alle theorieen, haha, dat in de breedte of diepte dragen, ik heb echt geen idee en zal het nooit hebben vrees ik.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:06

Ik denk dat ik ook nog wel eens ga pendelen voor de lol, maar dan van het omgekeerde uitgaan. Vorig jaar had ik hier alles verkeerd gependeld :D

Ik ga morgen ook eens op de vorm van hun buiken letten :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:12

haha, bij mij gaat ook niks volgens de regels, soms waak ik weken bij een merrie en soms is er zomaar een vroeg veulen, buiken zegt ook niks hier en ook de melktest hield me voor de gek, ook de pendel had het beide keren mis, dus ach, ik wacht gewoon maar af, zie vanzelf wel wat eruit rolt :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:23

jolandje schreef:
fokfanaat schreef:
geloof daar niets van, enige waar je wat op vanaan kan is aantal dagen dracht, merries komen eerder

gaat ook niet altijd op, dit jaar op 322 en 326 dagen hengstveulens gehad ;)

Gaat niet altijd op, maar gemiddeld dragen hengsten wel langer, daar is onderzoek naar gedaan.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:30

Heerlijk om al die theorie over dracht en geslacht hier te lezen.
Voor Lies en Roos allebei hun eerste veulen, dus sowieso afwachten hoe lang ze zullen dragen. Wat er uit komt.
En ik herhaal ook elke keer. Het is toch afwachten wat er uit komt. En wat er in zit kunnen we toch al niets meer aan doen. Pas als het er uit rolt weet je het inderdaad zeker.

fokfanaat schreef:
Gaat niet altijd op, maar gemiddeld dragen hengsten wel langer, daar is onderzoek naar gedaan.

Bij mij dragen de merrie's alleen maar. Hengst komt er hier weer goed vanaf O:)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:31

Dat wordt inderdaad wel gezegd.
Ik denk dat het gewoon ligt aan hoe ver het veulen zich ontwikkeld. De een doet er wat langer over dan de ander. Ook denk ik dat genetische aanleg van dracht ook meespeelt. Kijk maar eens naar mensen. De een bevalt altijd keurig rond de uitgerekende datum, de ander elke keer te vroeg en een ander loopt telkens over.. En als je er zo eens over hebt, blijkt dat hun moeder ook net zolang droeg..

Ik ga denk ik echt wel even pendelen eerdaags. Gewoon voor de fun. Afgelopen jaar had hij wel gelijk. :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:33

AniekR schreef:
Heerlijk om al die theorie over dracht en geslacht hier te lezen.
Voor Lies en Roos allebei hun eerste veulen, dus sowieso afwachten hoe lang ze zullen dragen. Wat er uit komt.
En ik herhaal ook elke keer. Het is toch afwachten wat er uit komt. En wat er in zit kunnen we toch al niets meer aan doen. Pas als het er uit rolt weet je het inderdaad zeker.

fokfanaat schreef:

Bij mij dragen de merrie's alleen maar. Hengst komt er hier weer goed vanaf O:)

_O- :') altijd he als ze hun er kunnen vanaf maken, zijn mannen er als de kippen bij

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:50

Als ik hier naar de koeien kijk, is zo'n 80% van de koeien die langer dan 2 weken overdragen bevallen van een stierkalf. Ons koeienras (Fleckvieh) draagt altijd langer dan gemiddeld.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:15

Oei, oei, ik geloof niet echt in dat pendelen of zeker niet in de verschillende manieren van dragen.. het geslacht wordt al zo vroeg bepaald in de drachtigheid. De vroeggeboortes die ik hier al heb gehad waren wel altijd merries. Maar mijn Baybe, zelfgefokte merrie is ook drie weken overtijd geboren.

Wel geloof ik steevast dat als een merrie hengstengedrag vertoont tijdens de dracht dat het een hengstenveulen wordt, maar dat heb ik nog maar één keer meegemaakt bij een drachtige merrie, die dan ook echt een hengstje kreeg later.

Hier zitten al de merries nu tussen de 140 - 160 dagen... allemaal kort op elkaar eigenlijk, worden slapeloze nachten in die periode.

@butengeweun, zo te horen was het mooi in Marokko. Prachtige foto hoor!

@Rianne1994, Zo leuk om het veulen al te kunnen voelen!

@Aniek, wordt vast mooie stal zo!

Hier is het echt al paar dagen prachtig weer. Zonnetje schijnt, aangename temperaturen. Ik heb dit weekend er echt van genoten, veel foto's gemaakt ook. En dan hoor ik dat het op sommige plaatsen zo mistig is. Heb nu wel spijt dat ik terug binnen aan het werk moet deze week, terwijl het hier zo 'n mooi weer is buiten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:24

allez heb mezelf weer zo zot gekregen en gependeld, voor de leken je moet de pendel wel lang genoeg boven het paard houden want eerst dient hij stil te vallen om dan vanzelf in beweging te komen (de bibber in je handen telt niet), hihihi lijk wel een kenner nu :P maar Olaf gependeld en pendel viel stil en bleef ook stil, dus das duidelijk, hengstje draagt niks ;) dan Elsa gependeld en de pendel begon duidelijk rondjes te draaien dus merrie, mijn gevoel zegt ook merrie, ik ben benieuwd, in mei gaan we het echt weten :D.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:21

Hier hengstje op dag 317....
Ik vind het geweldig leuk om al de voorspellingen te lezen.
Maar ik ben ongelooflijk slecht in kinesiologie, pendelen en andere voorspellingen.
(en dat terwijl ik zelf natuurgeneeskundige ben.. 8-) _/-\o_ )

Buutengewoan lekker op vakantie geweest whow.
Je dame ziet er goed uit.

Laureas geniet van het mooie weer, hier was t inderdaad gruwelijk mistig.

suffie Fleckvieh, daar hebben de buren er ook tig van staan. Vind ik gave koeien.

Fotsy *\o/* wij hebben varkens (3). hihi. Ook kippen, katten, honden en paarden en bij de buren nog eend en gans en een koe.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:08

Luna heeft 356 dagen gedragen. Das echt heel erg lang. En idd een hengst

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:56

Ik heb jullie even niet meer gevolgd. Nou ja las de ene keer mee en de andere keer was ik even niet op bokt en kon dan gelijk tig pagina's bij lede . Maar dit topic gaat zoo hard haha.
Ga weer proberen jullie bij te houden.

Floor begint ook een buikje nu te krijgen.
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:42

Dat pendelen moet ik ook maar eens doen. Kijken of mijn gevoel gelijk krijgt :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:20

Dat pendelen geloof ik ook niet in, ik vond de uiteindelijke resultaten uit het vorige topic ook niet echt overtuigend...
Maar Fotsy, we zullen het gaan zien... Voor jou een merrie dus :)

Ik heb afgelopen jaar de datum, het geslacht en zelfs de kleur goed gegokt, dus ik ga maar op mijn gevoel af :o En ik begin langzaam maar zeker het gevoel te krijgen dat er dit jaar weer een hengstje voor mij in zit.... Een bruinbonte :j

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:26

Moeten we eigenlijk onze goklijsten bij houden zodat we achteraf zien wat er van klopt... hihi.

Noisy van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Elmars_floor Jouw dame ziet er goed uit!!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:38

vind die goklijstjes altijd wel leuk, gewoon voor de lol :D