[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:20

mmz waar bevalt ze doorgaans? In de stal? Komaan dan hup vlug die stal in,ze houdt het op. :P

Wat betreft merries en welzijn,hier wordt er ook gerust een jaartje geskipt als de merrie dat nodig lijkt te hebben. Zeker als je nog merries hebt is dat toch geen drama. Voor mij blijft het toch een hobby en niet van "moeten". En ik dank mijn merries zeer voor de leuke veulens die ze mij geven,dan kan ik toch wel iets terugdoen.

Mijn schoonvader is boer en een beetje van het andere idee. Hij heeft 1 merrie (Clio) en die "moet" elk jaar vol. Zodus kwam ze op een punt dat ze pas in oktober of wat drachtig raakte. Goddank heb ik het nu zover gekregen dat ze een jaartje mocht overslaan. Ze is ook al 17 en leverde best in tijdens het zogen. Straks is ze prima en zul je zien dat ze in 1 x drachtig raakt en dan weer netjes vroeg in het jaar komt,lekkere grasjes kan eten heel de zomer etc..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:28

Normaal bevalt ze altijd op stal pretty, ik doe ze ook sowieso op tijd binnen vandaag. Ik wacht even Tot ze iig weer stopt met hooi eten of weer wat onrustig wordt. Want anders gaat ze binnen toch gewoon verder met zich volproppen :P

Nicole schreef:
Je word gillend gek van die merrie _O-

Heb ik normaal nooit last van bij Aziza, maar inmiddels wel ja :D Eerst zo lang dragen en dan ook nog zulke grapjes }>

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:47

het is toch zo een schatje :Y)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:17

Nou dankje mathilda. Ik probeer inderdaad heel gericht binnen een stamboek te gaan fokken, probeer tips aan te nemen van fokkers waar te verbeteren maar ook mijn eigen stijl dieren aan te houden. We proberen ook alles zo optimaal mogelijk te maken voor Luna. Zijn inplaats van een hooiruif een bak met hooi gaan doen. ze krijgt merriebrok, en zijn pas opnieuw van de pulp af omdat er teveel vocht in zit. Bij Luna moeten we erg rekening houden met het aantal vocht in voer doordat ze diarree gevoelig is. Gaan ook niet om de haverklap veranderen van voer, dan blijven er 3kwart volle zakken staan die de andere niet krijgen. Dus proberen het allemaal langzaam aan te passen en te optimaliseren. Net als dat vitamine brokken ook op het menu stonden om erbij te voeren zodat ze dat zeker ook genoeg zou gaan krijgen als het veulen er is.

Er is nooit een exacte datum gegeven van uitrekening. Die heeft romy gemaakt en die heb ik nooit beaamd, ik ben wel van de scandag gaan tellen te beginnen met 21 dagen. Tweede scan zou ze tussen de 100 en de 150 hebben gezeten omdat we de vrucht toen beter konden beoordelen. Dus zou ze nu tussen de 283 en de 333 dagen zitten. Waarschijnlijk zal de waarheid ergens in het midden liggen. Ze zit dus tegen het einde van haar dracht. Verschillende mensen die zeggen begin maart

Marije tuurlijk gaat de gezondheid van mijn merrie voor, vind de foto echt een momentopname waar ze helemaal niet goed op staat. Luna is momenteel een heel gelukkige merrie die ook af en toe een rondje rent, die graag gaat wandelen en die straalt uit haar ogen. Ze is altijd een heel schraal van nature maar heeft geen tekorten.
Blijkt ze het toch zwaar te hebben zal ik haar heus niet opnieuw voldauwen omdat ik perse een nakomeling wil om mee te fokken. Dat is heel zonde voor mij maar mijn eigen merrie gaat voor op alles. Ik zou het ook niet over mijn hart krijgen haar te dekken als ze het niet aan kan.

XshaartjeX

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:19

Aaaahhh Aziza poep die beeb er uit we zijn nieuwsgierig!!! :):)
overigens nog iemand tips voor een veulendekentje voor een normaal veulen (ga ik van uit)? Mijn merrie en de papa zijn beide zo'n 1.60.
Ik vind die van Amigo weer zo dik namelijk.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:32

Sorry dat ik zo'n verhaal neerpen, maar soms wordt ik er zo moedeloos van. Tuurlijk staat welzijn merrie voorop. Altijd.
Ik heb bewust twilight vorig jaar ook niet bij de hengst gedaan. Ze geeft zo verschrikkelijk veel aan ongeboren veulen en tijdens het zogen, dat een jaartje rust haar super doet. Nu is mevrouw hollandsglory en krijgt ze volgend jaar weer een baby mocht alles goed gaan.
En zowiezo wordt er niet altijd alle merries vol gezet. Ik neem bewuste keuzes en kijk ook naar de toekomst. Soms moet er eerst wat verkocht worden eer er weer wat nieuws bijkomt. :o
Maar dit jaar ga ik zondigen en worden er zowiezo twee eigen merries door kid gedekt. Wil toch wel graag eens zien wat hij voortbrengt. :D

Ik denk dat sara misschien beter dan inderdaad de nieuwe merrie kan brengen. En Luna een jaartje leeg laat.

Linda trouwens bedankt voor je compliment.
Betreft veterinair, dat kan in twee dagen geregeld zijn. Thuiskeuren is niet zo ingewikkeld. ;)

AZ maakt het spannend.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:51

Nou ik heb het hele spul toch maar binnen gezet, melk drupt er af en aan flink uit bij Aziza.
Poging nummer 2 :+ Ik blijf maar weer op stal. Normaal als je haar zo binnen haalt moet het er binnen 3-4 uurtjes toch echt zijn, maar dit jaar kijk ik nergens meer van op :')

XshaartjeX, misschien die van MiniHorseShop die Marije van de week aangaf? Die van 75 cm zal waarschijnlijk de eerste week sowieso wel passen, maar eigenlijk zou je beter een grotere maat nemen. Zoals ik van de week ook al zei, helaas zijn ze in Nederland vrij weinig te koop. Ik haal ze zelf dus altijd uit Amerika.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 18-02-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:52

Dat wordt vanavond weer de Ipad aanslaan om Aziza te kunnen volgen. :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:52

Ik weet dat het verhaal ook op mij slaat dit keer. Ik heb ook meerdere malen aangegeven dat ik ook zo was op sommige dingen, maar niet ten koste van mijn merries.. Als je nu al ziet dat die merrie het zo zwaar heeft, enorm met haar gezondheid aan het kwakkelen is dan zou ik haar persoonlijk sowieso 1 jaar leeg laten en misschien volgen jaar kijken. Maar dan heb je ook nog een gezonde merrie staan met vol papier waar als ik binnen een stamboek wil fokken eerder mee verder zou gaan. Daarbij in de toestand die Luna nu verkeerd zou ik haar ook niet aannemen als hengstenhouder.. En anders als ze inderdaad vroeg bevalt zou ik laat in het jaar pas dekken. Mijn Empty geeft ook alles aan haar veulen en werd ook gewoon niet hengstig tot haar veulen eraf was en ze weer begon bij te komen, 1x gedekt en drachtig.

Pretty, Bo begint goed uit te zwaren, Vetje word nog gereden en gelongeerd dus die ziet er goed uit en Empty moet ik van de week eens gaan kijken :P

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:53

Al_Zawraa schreef:
Nou ik heb het hele spul toch maar binnen gezet, melk drupt er af en aan flink uit bij Aziza.
Poging nummer 2 :+ Ik blijf maar weer op stal. Normaal als je haar zo binnen haalt moet het er binnen 3-4 uurtjes toch echt zijn, maar dit jaar kijk ik nergens meer van op :')

XshaartjeX, misschien die van MiniHorseShop die Marije van de week aangaf? Die van 75 cm zal waarschijnlijk de eerste week sowieso wel passen. Maar kan me voorstellen dat je liever een iets groter maatje hebt. Zoals ik van de week ook al zei, helaas zijn ze in Nederland vrij weinig te koop. Ik haal ze zelf dus altijd uit Amerika.

(Zonder in je profiel te spieken) waar woon je? Moet ik even een frietje oid komen brengen? :D
Of heb je het gevoel dat het niet zo'n lange zit gaat worden? :)

Spannend!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:55

wat lief van je Robynn dat je dat zou doen voor AZ. Dat zou wat zijn als we elkaar frietjes en andere dingen kunnen brengen tijdens het waken,een beetje lijfelijke steun,wel zo leuk met z'n twee. 8-)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:57

AZ thanks ik ga eens kijken voor zo een. Zag daar al een leuk fleece dekentje die ook kleinere maten te krijgen is :) twijfelde erg over welke maat nodig zou zijn

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:58

Zou wel gezellig zijn ja, als we elkaar allemaal eten kwamen brengen tijdens het waken :D Hoeft er direct niemand meer alleen te waken.

Ik woon op Texel :+
Ik heb geen idee hoe lang het gaat duren, maar iig niet zo lang als afgelopen nacht :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:01

Al_Zawraa schreef:
Zou wel gezellig zijn ja, als we elkaar allemaal eten kwamen brengen tijdens het waken :D Hoeft er direct niemand meer alleen te waken.

Ik woon op Texel :+
Ik heb geen idee hoe lang het gaat duren, maar iig niet zo lang als afgelopen nacht :D

Oeh Texel! Dat is wel even karren :+
Ik denk als ik eenmaal aangekomen ben met de (koude) frietjes, het veulen geboren is en al droog naast mams staat hihi!

pretty schreef:
wat lief van je Robynn dat je dat zou doen voor AZ. Dat zou wat zijn als we elkaar frietjes en andere dingen kunnen brengen tijdens het waken,een beetje lijfelijke steun,wel zo leuk met z'n twee. 8-)

Ik vind het niet eens zo'n gek idee :))
Misschien kunnen we volgend jaar zoiets organiseren haha!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:24

Ik ga op vakantie naar Texel de 1e week van juni :) Nog steeds geen veulen AZ?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:29

ik woon in noord limburg ,iemand zin om hier mee te waken?
in april,juni en juli

1 of 2 mensen zijn van harte welkom hier!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:31

Jammer inowa, jij zit precies in onze merrie tijd..

hanneke1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:33

Haha robynn dat zou bij ons nog wel lukken haha als we even doorrijden hebben we warme patat haha.

Pretty voor dat ik bij jou ben is et geen patat meer over haha denk dat ik dan al twee maaltijden op heb haha

Luna2006 het enige wat ik tegen je wil zeggen. Blijf goed naar je merrie kijken. En je eigen gevoel en als er iets niet klopt haal de veearts erbij want anders heb je kans beide te verliezen.

Zoals sommige misschien nog kunne herinneren zonie was vorig jaar ook geen pretje om naar te kijken zo mager en dof dat ze was. Toch Heb Ik Er voor Gekozen Haar Weer Te Dekken. (Wel met een heel scherp oog op haar gezondheid) en dit jaar is het een mooie merrie (echt tonnetje rond zal ze nooit zijn. Maar dat ligt ook aan haar bouw) ik kregen toen ook regelmatig commentaar.

Ik denk dat er nu genoeg over LUNA2006 gezegd is. Nu is het aan haar.... meer kunnen we niet doen

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:37

Robyn je mag mij tijdens het waken wel friet komen brengen. Kom ik bij jou. We wonen vlak bij elkaar en ook tegelijk uitgerekend.

Sara ik probeer je te ontlopen.. Ik doe mijn best. Wil je mij alstublieft niet in deze discussie betrekken. Anders gaat het heel vervelend worden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:40

Ik vond het altijd zo fijn dat het DBT een topic was waar bij iedereen vriendelijk tegen elkaar deed.
Dat er geen nare woorden vielen
En dat we tips op een vriendelijke manier brachten waardoor het acceptabel was.
Maar nu lijkt er toch wat spanning te komen.
Is het een idee om het hier bij te laten?
Zodat de sfeer weer terug kan naar het gemoedelijke, behulpzame wat het was?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:40

Ik wil ook friet tijdens het waken |(

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:43

iemand in friesland die Nicole frietjes kan brengen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:45

Ik moet nog wachten tot juni voor m'n veulentje! Dan misschien meer trek in een Magnum :~

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:47

Klopt zeker pp, maar dit jaar zijn er toevallig veel mensen van 1 huiskamer topic bij elkaar wat niet altijd even lekker loopt de laatste tijd. Ik hou meestal ook mijn mond maar nu toevallig even niet :P

Friesland is een beetje ver weg :P Hooguit Nicole en Joyce die ik een frietje kan brengen dan is die ook nog warm :P

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:48

Komaan Al_Zawraa, hoe zit dat daar? :p Ik check constant tussen mijn werk door of er nog niks geboren is :)