Ze zit vandaag op 319 dagen. Maar heel fijn om te horen dat het bij die andere merrie’s goed is gegaan. Seven ze lijken bij jouw merrie indd ook iets voller te lopen. Myrthe jeetje wat een been zeg! Hopelijk gaat het inderdaad niet te lang meer duren en wordt ze rustiger. Onze merries klieren en laten de tanden ook wel zien naar elkaar nu ze drachtig zijn. Maar gelukkig slaan ze niet naar elkaar.
Twinklebel en noisy een van mijn stalgenootjes is dierenarts. Maar ze heeft geen koorts. Gebruikt haar been goed en loopt totaal niet kreupel. Been is verder ook niet warm. Dus zij gaf aan het te weken in soda en veel te stappen omdat het op het dikke na geen andere symptomen van einschuss heeft..
Fotsy
Geplaatst: 17-02-18 12:51
Gefeliciteerd Chantal wat een dropje zeg jammer dat ze gaat schimmelen
Leuk het eerste veulen is er
Oeie myrthee ziet er dik uit pfff merries soms
Dank je Mooney wat leerrijk zeg en leuk dat je het dit jaar opnieuw wil doen. Kan in de toekomst wel zeer waardevol zijn als het ieder jaar herhaald wordt toch?
Evelien sommige merries hebben gewoon ontplofte tepels of uier komt wel goed
Droversrun WoW dat ziet er al veelbelovend uit
We zijn terug uit vakantie en amai buikje van Flo is best ook gegroeid maar we moeten nog heel lang geduld hebben en zo met eerste veulen hier begint het al te kriebelen
Welkom terug josav
VrouwkjeS
Geplaatst: 17-02-18 13:50
Pfoe Myrthee_ wat een dik been fijn dat je een dierenarts in de buurt hebt want kan veel kapot in die regio... Evelien_MG snap dat je je zorgen maakt zulke uiers heb ik ook nog nooit gezien... Mijn merrie is ook de 300 dagen gepasseerd Ze heeft al een lange tijd veel zucht bij haar uier met buien minder een meer gister op 304 dagen zagen ze er zo uit. Qua buik vind ik haar nog redelijk meevallen in vergelijking met sommige hier , ze is ook wel een Maiden misschien dat dat mee speelt. Nog even rustig afwachten hier
Mooney interessant is het zeker en ik doe ook graag weer mee. Misschien is je verslag ook wel de moeite waard om in de opening te zetten? Zeker voor de beginnende fokkers.
droversrun
Geplaatst: 17-02-18 14:14
Oh jeetje Myrte wat een dik been! Gewoon maar even goed in de gaten houden dan.
Seven dat beginnen leuke uiertjes te worden
Kan me voorstellen dat je denkt; wat is dit bij zulke spenen. Komt vast wel goed met het veulentje straks.
Welkom terug van vakantie Fotsy
VrouwkjeS grappig de uier van jou Friese merrie heeft wel wat van die van mijn Friese merrie.
Hier net een lekkere poetsochtend gehad, dus ben heeeeel benieuwd of jullie theorie ook hier klopt vannacht
Droversrun... jou merrie krijgt ook een wat “hoekerige” buik... ik zie bij mijn merrie ook de vorm van de buik erg veranderen.. van mooi rond naar hoekerig.. betekend dat dat het veulen draait?? Ervaringen hier?
Dat is een goed dik been Myrthe. Fijn een stadgenoot als dierenarts
Jonne haar buik is ook vergelijkbaar met die van Maira. Waren Maira en Tooske niet rond dezelfde tijd uitgeteld Ldenboer?
jolandje
Geplaatst: 17-02-18 17:55
tjonge wat een uier , wel rare spenen maar komt vast goed
knappe glimjonne
vandaag zit glowy al op 311 dagen, schiet lekker op,
heb ik nog een vraagje, glowy heeft zo'n enorme staart en das bij de bevalling niet zo handig, dus heb ik van dat gekleurde tape gekocht , maar wanneer moet dat erom? en hoelang mag je dat laten zitten? hoe doen jullie dat?
Ik vlecht ze in. Die bandages mogen er niet te lang om zitten, omdat het de bloedsomloop van de staart afbind. En om nu tijdens een bevalling nog te moeten bandageren vind ik ook onhandig, stel dat je snel moet handelen ivm complicaties? Mooie strakke invlecht er in, en de rest van de start laat ik los. Niet bij elk paard trouwens, maar bv bij Friezen vind ik dat wel fijn.
jolandje
Geplaatst: 17-02-18 18:36
dan vlecht je in? en hoe lang laat je dat dan zitten? een dag? een paar dagen?, ik heb eigenlijk altijd gewoon de staart loshangen, mijn vriendin had een hengstje die liep in de wei met een mooi gevlochten staart en bleef ermee hangen aan een hek, toen brak zijn staart en nu kan hij hem niet meer optillen en moet ze elke dag de staart kuisen, dus ik ben daar wat huiverig voor
Ik vlecht alleen dikke staarten in, maar dan wel gewoon een losse vlecht, ik houd niet zo van strak op de staartwortel...
Vulina
Geplaatst: 17-02-18 19:40
Ik vlecht alleen het bovenste deel in, op de staartwortel. De rest van de staart blijft los.. Ik vlecht het dun in, over de rest heen als het ware. Trekken ze er hoogstens een pluk uit, maar verder kan er weinig mis gaan..
Oh dat is een goede de staart vlechten. Ik ga nog even nadenken over wat mij het handigste lijkt bij m'n merrie.
Mss een stomme vraag hoor maar ik ben ziek en vraag me dit af. Echt snotverkouden en grieperig. Paarden en mensen kunnen elkaar daarin niet aansteken toch? Ben voorzichtig met m'n merrie maar kan volgens mij geen kwaad toch?
Ik heb vandaag weer gereden met Ulke. Ik had daarvoor een stalgenoot gevraagd om haar vast te houden zodat k even een foto kon maken. Ze is hier 9 maanden en een week ongeveer.
Anniique
Geplaatst: 18-02-18 00:48
Mooie buiken komen voorbij en volle uiers. Inderdaad een hele handige tip Vulina.
Ik wil de enquête ook graag invullen dit jaar.
Mijn merrie is vandaag 260 dagen en begint al goed dik te worden:
En voor het eerst heb ik verandering in de uier gezien, ik vraag me alleen af of dit niet wat vroeg is. Ze is een maiden merrie.
Annique wat een flinke buik al. Over dat uier zou ik me nog geen zorgen maken. Alleen goed in de gaten houden dat er niet binnen een Par dagen een bomvol uier onderhangt.
Balen Suus; op 3 benen... hopen dat het snel verbeterd.
Ik vlecht zelf alleen onder. Blijft de boel schoon en ik knoop de nageboorte eraan op. Bovenkant laat ik los. Ze schuren vaak al een beetje dus durf dat noet aan.