[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:06

Vanaf wanneer is een veulen levensvatbaar?
Ik ga gewoon uit van 11 maanden , 20 juni geinsimineerd en dus 20 mei uitgerekend.

Andrea ik heb bij Lady 1x het veulen gevoeld. Ik weet niet of je nog rijdt met haar? Ik voelde het net na een intensieve training. Of als ze eens even gek doet in de weide ofzo.

Aniek als het goed is is Ice de eerste van Icecrystal maar weet het niet zeker.

Lady vandaag 6 maand drachtig.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:08

Januari
16 - MarijeR - DT Johns Dutch Design (Daisy) x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
22 - MarijeR - DT Midnight Party Girl x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
23 - Icecrystal - Ice x El Maymoun
23 - MarijeR - DT Pattons Lightning Lizzy x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
30 - MarijeR - Ravenwood Aristocrat Aramist x DT Deputys Fire N Ice

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:11

Voor paarden geldt 320 dagen levensvatbaar en voor mini's 300 dagen levensvatbaar zo uit mijn hoofd.

Ik heb 340 dagen gerekend voor mijn Welshje.

Marije is het eerste qua uitgerekende merries, die heeft er twee: op 16 en 22 januari. IC volgt strak daarop met Ice op 23 januari. Maar dat is natuurlijk zo dicht op elkaar dat het gokken is wie het eerst DBT2017 veulentje gaat geven.
EDIT linda was me voor :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:15

300 voor mini's en 320 bij paarden heb ik ook begrepen :j

mooney, kopieeren, plakken is sneller ;) hihi
Ben inderdaad benieuwd wie werkelijk de eerste word :):)
en dan moeten we in februari afkicken volgens mij is er niemand in feb. uitgerekend...

Is iedereen al uit de namen? Ik ben ooit begonnen met wat bedenken, wel een paar leuke gevonden, maar ik heb echt werkelijk geen flauw idee nog.... ;(

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:20

Hier nog een week tot de eerste in de veilige periode zit *\%/*
Voor de mini's reken ik 320 dagen. Het gemiddelde van mijn mini's zit op 320,5 dagen maar het verschilt van 303 tot 351 dagen... :D

Linda, dat lijstje klopt niet helemaal meer, Lizzy had na 3 maanden vergooid en is opnieuw gedekt en nu pas in mei uitgerekend. En in februari heb ik Amy uitgerekend. Plus dat ik verwacht dat Misty sowieso wel tot februari wacht en misschien Party Girl ook nog wel.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:21

Het gedrag was er al lang voordat ze drachtig was en lijkt ook wel erger geworden. Nu geeft ze gelukkig met alles wel heel duidelijk aan wat ze wel/niet prettig vindt. Het is verder ook echt een schat van een merrie, altijd heel lief en vriendelijk, alleen met de onderkant aanraken nu niet meer. Het is mij in het verleden ook niet opgevallen dat ze op de buik liever niet aangeraakt wilde worden, dus ik ga ervanuit dat dit met de dracht te maken heeft. Daardoor twijfel ik ook of de 'singelproblemen' nog bij het zadel wegkomen of nu toevallig zijn overgegaan in zwangerschapsperikelen.

Kabayo, we trainen nog vrij intensief, maar ik voel eigenlijk altijd voor het rijden bij het poetsen. Misschien eens na het rijden proberen.

Ik denk dat ik, voor de leuk, 5 mei als uitgerekende datum aanhoud. Bevrijdingsdag! :D haha
Als ik er een maand aftrek zou het 4 mei moeten zijn en 340 dagen is op 10 mei.
2 mei zou overigens ook leuk zijn, want dan is mijn moeder jarig.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:23

:') Oh namen, begin er niet over. Hengstennaam ligt al een tijd klaar, die vind ik echt geweldig (zul je zien dat er zo een hengst uit komt rollen en dat de naam toch niet past :') ). Maar voor een merrie heb ik echt een lange lijst maar niets wat er echt uitspringt. Ik vind het echt lastig, vooral omdat ik er (hopelijk) 20+ jaren aan 'vast' zit ben ik erg kieskeurig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:24

linda2008 schreef:
Januari
16 - MarijeR - DT Johns Dutch Design (Daisy) x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
22 - MarijeR - DT Midnight Party Girl x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
23 - Icecrystal - Ice x El Maymoun
23 - MarijeR - DT Pattons Lightning Lizzy x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
30 - MarijeR - Ravenwood Aristocrat Aramist x DT Deputys Fire N Ice

Hihi grapje natuurlijk :P Marije is dus wel de eerste.

Oh vanaf 320 veilig dus :) fijn om te weten

Namen heb ik al O:)

Dikzakje vanochtend
Afbeelding

Het verschil
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:11

Knappe dame is het toch Kabayo!

Vanaf de merries van Marije beginnen te ploppen,dan komen hier de échte kriebels.
En ga ik zeuren dat manlief de camera weer installeert. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:14

pretty schreef:
Knappe dame is het toch Kabayo!

Vanaf de merries van Marije beginnen te ploppen,dan komen hier de échte kriebels.
En ga ik zeuren dat manlief de camera weer installeert. :D

Ik had een camera met kabel die was na anderhalve dag al stuk (kabel dan)

We hebben nu een IP camera en ik heb ook al aangekaart dat ik die geïnstalleerd wil hebben O:)

Naam voor een merrie word trouwens Siënna go Lightly. Dit kan evt veranderen als ie er is, miss vind ik het er niet bij passen :+ ik noem de oma van het veulen (Cisco) altijd siënna, zo blijft Cisco toch een beetje voort leven

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:15

Sommigen schieten al echt heel erg op.
En het aftellen van 100 dagen zijn er ook al.

Hier zit ik nog niet aan het uier. Flirt vind het bv helemaal niets en wordt best boos. Niet agressief ofzo, maar leuk vind ze niet. Pas de laatste twee dagen vind ze het ineens fijn hahahaha. Dat wetende doe ik alles gewoon op het oog en voel ik af en toe eens op het einde van de dracht. Meestal dus de laatste week ongeveer als het uier al goed vol is. Gaya is weer afwachten hoe haar uiertje zich ontwikkeld.

Ik hoop dat ik ook nog steeds een veulen heb straks. Ben toch serieus bang dat ze het vergooid heeft door de droes. Alhoewel ze geen tekenen heeft gegeven. Indi mijn jaarling hengstje is het ziekste geweest. Die knapt sinds gisteren weer goed op en vandaag was alweer beter. Dus dat gaat de goede kant weer op. Nu alleen jelle nog (mijn hengstveulen van dit jaar) die snotterd nu ook. Hopelijk red hij het net als kid zonder teveel benauwdheid en dat de snotters maar goed weglopen. Pffff ben er wel klaar mee nu. Ben al met al nu echt al 2 maand bezig/ in spanning.

Vanaf wanneer kon je nu ook alweer een veulen zien bewegen? Ze is nu in elk geval al over de helft.

Ook ik ben niet echt creabea. Dus ook vanuit hier iedereen hele fijne dagen gewenst en een gezond en sportief 2017.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:22

Stal_HD ik heb ooit dus ook droes in mijn stal gehad door een aangekocht veulen en dat was ongeveer in februari/maart. Ik had toen denk ik 3 drachtige merries. Als het een troost kan zijn,geeneen had vergooid. Maar ze zijn wel allemaal ziek geweest,ik heb vooral de koorts onder controle gehouden want die zorgt soms ervoor dat een merrie aborteert.
Ik had een merrie die amper kon ademen en enkele dagen voor veulenen stond...verschrikkelijke tijd was dat.. |(
We hebben haar toen een infuus met draxxin gegeven en toen knapte ze snel op. Heeft het veulen gezond geworpen,maar herviel enige tijd later dan weer en moest terug aan het infuus. Het veulen werd na 6 weken ook ziek natuurlijk en moest er ook aan geloven...Al bij al was het denk ik al juli eer we er zo een beetje door waren. En het toppunt,het jaar erop kreeg het enige veulen wat we hadden ook nog eens droes. Toen was het gelukkig wel klaar daarna. Dit alles is nu een jaar of 5 geleden gok ik.
Rotziekte. Sterkte ermee. :(:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:26

stal_HD schreef:
Sommigen schieten al echt heel erg op.
En het aftellen van 100 dagen zijn er ook al.

Hier zit ik nog niet aan het uier. Flirt vind het bv helemaal niets en wordt best boos. Niet agressief ofzo, maar leuk vind ze niet. Pas de laatste twee dagen vind ze het ineens fijn hahahaha. Dat wetende doe ik alles gewoon op het oog en voel ik af en toe eens op het einde van de dracht. Meestal dus de laatste week ongeveer als het uier al goed vol is. Gaya is weer afwachten hoe haar uiertje zich ontwikkeld.

Ik hoop dat ik ook nog steeds een veulen heb straks. Ben toch serieus bang dat ze het vergooid heeft door de droes. Alhoewel ze geen tekenen heeft gegeven. Indi mijn jaarling hengstje is het ziekste geweest. Die knapt sinds gisteren weer goed op en vandaag was alweer beter. Dus dat gaat de goede kant weer op. Nu alleen jelle nog (mijn hengstveulen van dit jaar) die snotterd nu ook. Hopelijk red hij het net als kid zonder teveel benauwdheid en dat de snotters maar goed weglopen. Pffff ben er wel klaar mee nu. Ben al met al nu echt al 2 maand bezig/ in spanning.

Vanaf wanneer kon je nu ook alweer een veulen zien bewegen? Ze is nu in elk geval al over de helft.

Ook ik ben niet echt creabea. Dus ook vanuit hier iedereen hele fijne dagen gewenst en een gezond en sportief 2017.

Pff ik hoop zo dat ze drachtig is! Heb je een foto van haar buik? En anders miss laten scannen? Sommige merries voel je t veulen nooit of minimaal. Anderen stuiteren erop los. Je zou t al wel moeten voelen.

Pretty wat een rot verhaal :( ben zelf helaas mijn D pony verloren aan droes, sloeg naar binnen, mis hem nog steeds ;(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:27

Ik heb van mijn 7 dragende merries pas 1 veulen zondag voor het eerst zien bewegen. En het is bijna 2017 dan gaat het hopelijk beetje opschieten :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:28

Kabayo wat rottig,zo zie je maar,droes is geen onschuldige kinderziekte. En er is heel veel zorg aan.

Over dat bewegen,ik zie het lang ook niet zo vaak,bij sommigen wel,bij anderen niet.
Je zou eventueel eens uitwendig kunnen laten scannen Stal_HD?
Je hebt nu vast toch de DA genoeg nodig helaas..

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:37

Eigenlijk is het best raar. Als je het woord droes laat vallen dan is er gelijk ook paniek in de tent. Ook best logisch. Maar als eigenaar kun je er lang niet altijd iets aan doen. Hier is het waarschijnlijk ook gekomen door de aankoop van mijn nieuwe merrietje. Alleen het gekke is, is dat zij niet als eerste ziek was. Het kan ook zijn door kinderen die bij familie van mijn vriend zijn geweest en de paardjes hebben geaaid, later bij mijn merries zijn geweest. Bij mijn familie was helaas ook droes gekomen door de loge hengst. Ik ben daar helemaal niet geweest, sinds die hengst daar was en tot heden.

Hier heb ik er twee die heel erg benauwd waren. Flirt en indi. De anderen niet, of hoorde je nauwelijks.

Ik denk wel dat als ik in januari nog niets gevoeld heb of anders half februari tijdens het enten haar maar even laat scannen. Weet ik het in elk geval zeker. Veranderen kan ik het dan toch niet meer.

Als het goed is komt de da hier eerst niet weer. Medicatie van indi hebben aangeslagen en jelle krijgt geen medicatie als het nog niet nodig is. Enkel trekzalf zijn we nu aan het smeren en temperaturen hem.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:01

Droes is echt ern rotziekte voor die beesten, verschrikkelijk. Erge is idd nog dat ze gewoon moeten uitzieken.

Ik zie hier het veulen niet bewegen, maar als ik mijn hand bij haar navel ong hou voel ik hem/haar duidelijl trappelen dus ga ervanuit dat het een lekkere druktemaker is en dus *hoop ik* een merrieveulen. Nog nooit eigenijk zo gewenst om ern Merrieveulen als nu. <3

Namen nog niet over nagedacht eerlijk gezegd, zal daar volgend jaar ook eens mee bezig.

Kabayo: Merrie ziet er goed uit ! Mooie mamma in spe.

Hier hebben we 2 draadloze camera's hangen. 1 op de Schapen straks en 1 op de bevallingsbox. We hebben.nog een derde maar de oudere merrie had er dit jaar geen zin in. Na 4x gust ben ik maar opgehouden. Dan maar een jaar leeg.

Jeeeeej Marije !!! Spannundddd !!!
De eerste heb je straks huppelen ! <3

Daira TC zit vandaag op 234 dagen. Dus schiet ook al mooi op

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:13

Ice zit donderdag op 310 dagen, dan nog 10 en we zitten veilig *\o/*

Ik voel het hier wel echt heel duidelijk. Helaas mag ik haast niet meer voelen, ze vindt het echt niet prettig.

Kabayo; Ik vind jouw merrie zo'n plaatje hé. Ben heel benieuwd wat eruit komt :D

Wij hebben hier ook echt een flinke droes uitbraak gehad. Zowel de neus als de bulten variant. Ice is er echt onwijs ziek van geweest toen. Ze bleek allergisch voor de droes bacterie en kreeg morbus maculosus. Een enorme Neushoorn bult op haar neus en een week lang 40+ koorts. Was echt ontzettend naar. Ze heeft toen veel medicatie gehad dus ik denk dat ze niet genoeg antistoffen heeft aangemaakt en ze het weer zal krijgen wanneer het heerst.. Helaas kan je er echt weinig aan doen, wat voorzorg betreft.

Het wordt nog spannend Marije, wie het eerste boktveulentje van 2017 krijgt!
Ik gun hem jouw van harte hoor, haha. Hoe langer het blijft zitten, hoe eerder het veulentje lekker de wei in kan :+. Ik ben wel jaloers op de locatie die jij hebt. Heerlijk dat je winter veulentjes gewoon lekker het land op kunnen!

4 maart moet onze volgende merrie Lenthe bevallen. Dat zou dus zomaar een februari veulentje kunnen worden! Zij zit nu ruim op 270 dagen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 20-12-16 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:13

Dat schiet op Chantall!

Stal_HD je kunt er inderdaad niks aan doen. Mijn kudde is nooit ziek,en eigenlijk komen ze ook nergens anders dan hier thuis,maarja dan koop je eens iets aan (uit Nederland :') ) en brengen ze het mee. Ondanks dat we die twee veulens ook een maand in quarataine hielden. Buiten eens een kuchje zag je er niks aan. Maar dan toch..
Het is soms zo snel gebeurd. Ervan af raken is moeilijker.

Wat mijn DA toen als advies gaf,voer ze veel wortels. We zijn hele karrevrachten gaan halen toen,want dat eten ze wel (ze aten niet veel meer omdat ze te ziek waren) en zo kregen ze ineens vitamines én vocht binnen.
Sterkte nog ermee.

Hier gaat het lammerenseizoen straks ook beginnen. Mooie voorbereiding altijd op de paarden.
Schoonpa gaat ze binnenkort binnenhalen en dan kan het waken voor hun ook beginnen.
Mochten ze nu eens een camera bijhalen kan hij mooi erbij op onze horse cam,maar zij waken nog ouderwets,met de babyfoon erbij. Die schapen maken wel zo een typisch geluid meestal als ze gaan lammeren. Een paard zwijgt. :+

Zo, dat wordt spannend al bij Ice!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:28

Weten jullie waar je een 4g camera voor een redelijk bedrag kan aanschaffen?
Ik heb al een birth alarm gereserveerd maar omdat ik een half uur rijden van stal vandaan woon en niet bij ieder vals alarm de staleigenaar uit bed wil bellen, zou ik ook graag een camera erbij hebben.
Wifi is geen optie.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:38

Esther, Spyweb verkoopt 3g/4g camera's. Ik ben er echt MEGA blij mee! Maar het data verbruik is niet misselijk moet ik toegeven! Ik heb er wel echt een abonement voor afgesloten want losse MB's werd echt te gek!

Ik voelde Jupi haar veulen al heel vroeg, heel veel. En nu al maanden niet meer. Dus ik begin me zorgen te maken... Ik laat ze in Januari denk ik nog eens opvoelen als DA toch komt enten en tanden komt doen.... Opvoelen zou toch geen kwaad kunnen als je DA weet wat ie doet?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:47

AndreaB schreef:
Tiana zit vandaag op 199 dagen! Ze begint al echt een lekker buikje te krijgen nu :D We hebben overigens nog steeds geen bewegingen gevoeld. Duidt een rustig veulen niet op een merrie?

Hoeveel dagen houden jullie aan bij het berekenen van de uitgerekende datum? 340?
Als ik van de inseminatiedatum een maandje aftrek dan kom ik uit op 4 mei, maar met 340 dagen is het 10 mei. Maar ik zag geloof ik ook 320 en 330 dagen voorbij komen :')

Verder zijn we een beetje aan het kwakkelen. Begin dit jaar ging het me steeds meer opvallen dat Tiana met aansingelen boos wordt (voorheen was dit niet). De zadelmaker in februari laten komen en het zadel moest een beetje opgevuld worden. Begin augustus ging ze ineens kreupel/kort lopen onder het zadel, weekje rust en in september herhaalde dit zich weer. Half september had ik toevallig (en gelukkig) al een afspraak staan met een andere zadelmaker (het zat me niet lekker, want de boze blikken hielden aan) en toen werd mijn zadel volledig afgekeurd voor haar. An sich lag hij niet heel slecht, maar ze gaf zo duidelijk aan dat dit het niet was. Bij het uittesten van een ander zadel ging ze van kreupel naar weer lekker ruim. Destijds toch maar besloten om een nieuw zadel aan te laten meten en ze loopt echt een heel stuk beter onder ons nieuwe zadel, maar de helse blikken blijven :(
Nu viel het mijn vriend laatst op dat het niet zozeer met aansingelen te maken heeft, maar dat als je er gewoon je hand oplegt ze ook boos wordt. Als ik mijn hand bij haar uier neerleg geeft ze ook duidelijk aan er niet blij van te worden, terwijl ze het schoonmaken van haar uier zonder problemen toe laat.
Vanmiddag komt er een masseur voor haar om te kijken of die nog iets van blokkades kan vinden. Het was eigenlijk het plan om haar zo lang mogelijk door te trainen, maar ik begin nu toch steeds meer te twijfelen om haar vast op rust te zetten. Hoewel ze het in de training juist super goed doet.

Vorige week is ze ook nog eens uit gegleden in het land waardoor ze donderdag 'kreupel' liep. Straks voordat de masseur er is eens kijken hoe het daarmee is.

ik reken 340 dagen.
Wat jij nu beschrijft heb ik precies met Harmony, nog even een ander zadel geprobeerd, fysio geprobeerd, maar ze heeft gewoon duidelijk last, nu doe ik alleen nog wandelen, stapmolen en longeren.
Ik zit er niet meer op.
Ik mag ook niet aan haar buik zitten of voor haar uier de hand leggen, maar aan de uier zelf komen mag wel.

Ik reageer weer te snel haha, heb de rest nog niet gelezen.

Linda, nee Ik ben ook nog totaal niet uit de namen, Hengst denk ik te weten, maar ben er niet zeker van, merrie nog helemaal niet

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:55

Ik denk dat dat geen kwaad kan linda. als je da weet wat hij doet. Ze gaan ook via de anus naar binnen.

Ja uitzieken is het beste. Hier ook 40 plus koorts gehad. Wat zijn ze dan ziek pfff.

Leuk lammetjes, heeft mijn vader vroeger ook gefokt. Texelaars raszuiver, maar op een gegeven moment was de lol eraf na enkel nog da kosten bij oa de geboorten.

Ik kan me ook best voorstellen dat de buiken van de merries best gevoelig zijn. Maar ook karakter speelt een grote rol. De een gaat kriebelen en wil veel aandacht, de ander wil liever met rust gelaten worden.

Ik heb echt sterk de neiging dat gaya een merrieveulen krijgt. Dus heb ook alleen een merrie roepnaam in mijn hoofd zitten. hihihi Verder verzin ik de naam in de loop van de dracht een keer. Een hele mooie schrijf ik op. Of een deel van de naam. Maar meestal beslis ik pas als het geboren is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:58

Mooie foto's Kabayo, dat die van jou zo blijft staan, ben ik jaloers op haha

Mooney, dat heb ik dus ook met de namen, hele lijst, maar niets wat er echt uitspringt en hij moet inderdaad hopenlijk ene hele tijd mee gaan.

Stal HD, ze zeggen vanaf een maand of 6, maar sommige merries zie je het nooit en andere merries worden vanaf die tijd al compleet verbouwd van binnen.
Harm nu 8.5 maand en zie het heel af en toe beetje bewegen, maar echt minimaal.

Chantall, jij mag van mij een merrie, neem ik wel een hengst haha

Ooh wat spannend Ice!

Hoeveel MB's gebruik je nou gemiddeld voor zo'n 3-4G camera Linda?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:03

stal_HD, hier zie en voel ik bij de merries die in mei moeten bevallen ook nog niets hoor.
Hopelijk ben je straks van de droes af, wat een ellende zeg...

Linda, met die kleintjes zou ik zelf niet kiezen voor opvoelen. Dan zou ik bij twijfel uitwendig scannen. Ongevaarlijk voor de merrie en het veulen en vaak ook nog duidelijker dan opvoelen bij zo'n kleintje.

Icecrystal, voor jou wordt het ook al spannend hoor. Zag bij Ice op de cam al kont schuren en ongemakkelijk liggen. Hier liggen de dames nog volledig gestrekt te snurken :D

Namen is ieder jaar een drama :+
Ik wil graag iets van de naam van de vader en moeder erin verwerken en bij Cookie krijg je dan wel wat raars.
Cookie x Wannawinemall = Wannaeatemall O:)